”Kulkuset, kulkuset riemuin helkkäilee”… mikä näitä feministejä nyt riivaa

Piti oikein höristellä korviaan että mistäs nyt on kysymys. Nyt ei ollut Marinin sotkuista puhe vaan tähän syylliset löytyvät ihan kokonaisesta 200 edustajan laumasta. Tampereella on noussut haloo, kun kohta ei ole naisia hallinnon johtopaikoilla. Mitä ihmeen naisia.??? Eihän se alakoululainen taikka ollaanpa tarkkoja peruskoululainen saanut kirjoittamassaan puhua miehistä eikä naisista vaan ajautui avoimeen selkkaukseen … Lue lisää


780 views

Ateistinen uskonnoton

Tunnettu standup-koomikko Ricky Gervais esiintyy 11.3. Helsingissä. Hän on ateisti, vaikka ei sitä haluaisikaan olla. Se, että hän on ateisti, johtuu vain siitä, että ihmiset ovat keksineet sellaisen jutun kuin jumala. Jos eivät olisi keksineet, ei Gervaisin tarvitsisi kieltää tätä. Miksi sellainen on aikoinaan keksitty, on toinen ja vähän laajempi juttu, eikä siihen ole tässä … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Seppo Heinola 1204 päivää sitten:
Taannoin täällä väännettiin ateismin luonteesta. Siihen tämä jälkikauhallinen:

A-teismi on teismin...

723 views

Älä lataa sähköautoa – on pakkanen

Motiva kirjoitti meille reseptin pakkasen varalta. Nyt kun ilmastonmuutos ei koivunlarvaa pahemmin taivuta niin Motiva meille naulasi teesit miten näillä leveysasteilla parinkymmenen asteen pakkasissa tulee elää. Ei pidä lämmittää sähkösaunaa ja sähkölämmitystä mahdollisimman vähän. Vihervasemmistolinen ilmastonmuutosunelma kokee talvessa haaksirikon. Sähköautoja ei tule ladata näillä keleillä. Pitää siis polkea pyörällä vähän vikkelämmin että tarkenee. Tuulimyllyjä tässä … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1199 päivää sitten:
Ilmastonmuutos ei ole politiikkaa tai mystiikkaa. Se on ilmaston luonnollista vaihtelua...

787 views

Tekoäly uskonnosta

Olen tuolloin tuolloin tällöin pohtinut (mikä ei liene tätä palstaa seuranneille yllättävää), miksi ihmiset, jotka ovat muutoin arjessa hyvinkin rationaalisia, uskovat yliluonnolliseen, kuten jumaliin. Kirjanuskontojen mukaan uskovat paheksuvat heti monikkoa, koska on vain yksi jumala. Se ainoa oikea Jumala isolla etukirjaimella. Kokeilin sitten, miten chatGBT käsittelee näitä kysymyksiä. Pitihän se minunkin sitä kokeilla. Testasin tuota … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1210 päivää sitten:
No niin. Kerran vielä tätä... (paitsi että blogissa olevan testin...

1 014 views

Kirillin viimeinen sota (pahuuden ytimessä)

Kun Venäjä on sotinut raukkamaista sotaansa Ukrainaa vastaan tasan vuoden, julkaisen SataVAPARI -lehdessä syksyllä -22 julkaisemani tekstin nyt myös täällä muutamin lisäyksin. Suurin osa sodista on käyty ja käydään uskontojen vuoksi tai vähintään uskontojen nimissä. Nekin offensiivit, joita tehdään valtapyrkimysten ja raaka-ainevarojen vuoksi, perustellaan uskonnolla. Moraaliton sota silataan moraalin puolustukseksi uskonnon nimissä. Myös Natsi-Saksan sodan … Lue lisää


487 views

Putin jumalana ja Kirill jeesustelemassa

Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill on Venäjän ortodoksisen kirkon johtaja, voisiko hänet nimetä venäläiseksi armottomaksi jeesustelijaksi. Siviilinimeltään Vladimir Mihailovitš Gundjajev on Venäjän vaikutusvaltaisen Putin jumaluskon vaikutusvaltainen johtaja. Hän on myös miljardööri, seksuaalisen tasa-arvon vastustaja ja entinen KGB:n agentti. Hänellä lienee jumalansa Putinin kanssa suunnitteilla naisarmeija. Aikanaan olin siinä harhaopissa, että kun tämä suomalainen evankelinen kirkko on jakautunut julistajiin, … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Tuomo Hirvi 1216 päivää sitten:
Erittäin hyvin sanoitit sen miten minäkin ajattelen. Putin on paitsi...

846 views

TALVITERÄTEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 34. Jeesuksen rakkaudellisuus – paradoksi

Jos oikein olen ymmärtänyt, on Jeesus ideaali. Hän edustaa korkeinta mahdollista siveellisyyttä, hyvyyttä, täydellisyyttä ja samalla vaatimattomuutta. Ja täydellisintä rakkautta, mitä vain voi kuvitella maailmaan ja maailman ulkopuolellekin. ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”  ”Rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa toivomatta saavanne mitään takaisin, niin palkkanne on oleva suuri, ja te tulette korkeimman lapsiksi, sillä … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1219 päivää sitten:
Ongelmallista uskovalle kristitylle on koko Raamattu. Jos myöntää tekstien monin...

574 views

TALVITERÄTEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 33. Lähetyskäsky – paradoksi

Jeesus sanoi, että ”menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. (Matt. 28:19) Tai: ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille” (Mark. 16:15) Mutta sitten Jeesus käskytti opetuslapsiaan: ”Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin. Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo”. (Matt. 10:5-7) … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1219 päivää sitten:
Eikö muuten ole kummallista, että tärkeää työtä tekemään lähetetyt noin...

583 views

Näinkö se meni?

No niin. Siis jenkit räjäytti putken norjalaisten kanssa ja ruotsalaiset siivosi jäljet, ja jenkit syrjäytti Ukrainan presidentin 2014. Meriä pyytäisiin kuuntelemaan ja kommentoimaan, onko tuossa jälkimmäisessä osassa järkeä. Itse olen koko ajan uskonut, että jenkit räjäytti putken ja tuossa nyt tulee sitä pohdintaa eri puolilta. Aikoinaan kauppakorkeassa 1980-luvulla tein gradun Jeffrey Sachsin paperin pohjalta. Teemana … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Anne Mikkola 1220 päivää sitten:
Blogimetsän viisaat ovat päässeet aika pitkälle tässä. Jälleen. Kiitos.

921 views

Poliitikoilla on vääränlainen kansa hallittavanaan

Kyllä minä olen ilmeisesti läpeensä tyhmä. En löydä tästä maahanmuuttopolitiikasta mitään ratkaisua mihinkään vaan se tuo meille nykyisenkaltaisena pakolaispolitiikkana vain runsaasti lisää ongelmia ja kuluja. Se on selvää että sotaa pakenevia rehellisiä ihmisiä pitää tukea sekä kotimaissaan että täällä Suomessa. Mutta nämä merkkifarkuissaan IPhoneja asemilla ja ostoskeskuksissa räpläävät sekä joutilaina pyörivät ”pakolaiset” tulee lähettää kotiin. … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Tauno J. Jokinen 1222 päivää sitten:
Joo, ... Maahanmuutosta on tehty mantra, joka ratkaisee Suomen kansantalouden kestävyysvajeen....

614 views

TALVITERÄTEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 32. Kun ei tiedä enää mitään

”Elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu.” -Saarnaajan kirja 9:5 Tietäjät tietävät – yksi maailman turhauttavimmista ja älyttömimmistä lauseista, joita monet harrastavat somessa. Minua lakkaa kiinnostamasta heti se mitä pitäisi tietää, kun tuollaisen näen. Minä tiedän, että meille itse kullekin … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Seppo Heinola 1220 päivää sitten:
Et vain vastannut lainkaan Ykin kysymykseen kuolleitten tiedottomuudesta. Mitä Salomoon...

593 views

Kolminaisuusoppi selitettynä

Oppi kolmiyhteisestä Jumalasta syntyi 200-luvun tietämissä Rooman valtakunnassa. Rooma oli tuohon aikaan läntisen maailman keskipiste, jolla Välimeren alueen lisäksi oli silkkitien kautta yhteys myös Kiinaan ja kaikkeen siihen sivistykseen, mitä silloin oli matkalla Roomasta Kiinaan. Kolminaisuusopilla on selkeä yhtymäkohta hindulaisuuteen, jossa idea kolmiyhteisestä Jumalasta on tunnettu jo huomattavasti aiemmin, kuin se sulautettiin osaksi kristinuskoa. Antiikin … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Seppo Heinola 1225 päivää sitten:
PAAVALIA,jatkuu: Flaviuksen ja Paavalin samuudet:   1. Molemmat olivat fariseuksia.   2. Molemmat...

1 596 views

Ei olla apinoita

”Ja viidentenä päivänä Jumala loi yksisoluisen…” Näinhän sen olisi kuulunut olla luomiskertomuksessa, mikäli se olisi aikoinaan kirjoitettu kuten tiede on osoittanut maapallon elämän ensimmäiset muodot. Tietenkään se ei näin mennyt, koska tuolloin 2500 – 3000 vuotta sitten ei tiedetty juuri mitään maailmankaikkeuden ja elollisen luonnon synnystä. Maapallo on luonut ja muovannut elämää enemmän kuin yksikään … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1219 päivää sitten:
Panspermiaa minä kyllä pidän mahdollisena. Siis se teoria siitä, että...

863 views

Kirkko ja kabaree

Ihmisillä on kaikenlaisia hassuja haaveita. Paljastan nyt kaksi omaani: olispa oma kirkko ja olispa oma kabaree. Haave omasta kirkosta on jo toteutunutkin, tosin kirkko on vain kesäkäytössä ja siellä ei mahdu kokoontumaan viittä henkeä enempää, varsinkaan jos virrenveisuu on vähänkin eläytyvämpää. Yhteislaulu on kumminkin aika tärkeä osa sen kirkon toimintaa. Oikeassa kirkossa tietysti myös opetetaan … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1239 päivää sitten:
Kirkko on nähtävästi vain hyvin harvoille, jos sinne menemisen syy...

1 046 views

Juutalaiskysymys ei ole vielä ohi

Lauantaina 21.1. Yle lähetti uusintana ”Wannseen konferenssi 1942” -dokumentin. Wannseen konferenssi siis kokoontui ratkaisemaan ”juutalaiskysymyksen”. Sattumoisin avasin samana päivänä netissä Suomen Kuvalehden artikkelin Valittu kansa, joka käsittelee maailman vanhinta salaliittoteoriaa, antisemitismiä. Juutalaisviha lienee kaikille täällä tuttua. Ne Jeesuksen tappajat, koronkiskurit, lastensyöjät ja mitä lie. Antisemitismiä ovat levittäneet ehkä eniten kristityt. Jo kauan ennen Lutherin silmitöntä … Lue lisää


Viimeksi kommentoinut Yki Räikkälä 1248 päivää sitten:
Suhtaudun erittäin suurella skeptisyydellä kaikenlaisiin eri etnisten ryhmien älykkyyserojen tutkimuksiin....

762 views
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial