Rullaporrasvero

Heräsin tänään väärällä jalalla kun luin ensitöikseni, että polttoaineveroja korotetaan roimasti. Yritin rauhoittua, otin verenpainelääkettä ja lähdin suureen kaupunkiin opettamaan, ja olin vain vihainen, ei jumalatkaan auttaneet.

Sitten se syntyi. Ratkaisu. Se oli Helsingin rautatieasemaan metroon laskeutuvilla ikiliikkuvilla hiljaisilla lauantaiaamun rullaportailla.

Rullaporrasvero!!

Sillä voidaan kerätä heti miljardi euroa veroja ja siirtymäajan sisällä veron tuotto voidaan nostaa helposti kahteen miljardiin. Vero on täydellinen veroksi. Se on terveysvero, sillä on laaja veropohja. Se on tehokas vero. Helsinki on käyttänyt metroonsa niin paljon, että ei sitä voi enää perua. Jokaisen on maksettava veronsa.
Porrasveroa ei voi kiertää, sillä metroon ei ole rakennettu kävelyportaita. Se ei siis vääristä talouden allokaatioita. Metron käyttö jatkuu entiseen malliin.

Kymmenen minuuttia myöhemmin olin opettamassa taloustieteen perusteita ja teemana oli julkisen vallan rooli markkinaepätäydellisyyksien korjaamisessa, tyyliin ympäristöverot, alkoholiverot yms. Sitten puhuttiin siitä, miten markkinoiden tehokkuus on eri asia kuin oikeudenmukaisuus. Julkinen valta voi lisätä tietyissä tilanteissa talouden tehokkuutta, mutta oikeudenmukaisuusnäkökulma voi olla ristiriidassa tämän kanssa. Se on sitten poliittinen tai yhteiskuntafilosofisen mietinnän paikka, että millainen yhteiskunta halutaan.

Koin siis polttoaineveron roiman korotuksen todella epäoikeudenmukaisena maaseudun ihmisten elämän tappoprojektina, johon vain Vihreät kykenevät. Ikään kuin maaseudun elämän tappaminen olisi joku ympäristöteko.

Tietysti aloitin sitten luennon tällä rullaporrasverolla. Selitin sen kautta alkajaisiksi tulevan kolmen luentotunnin keskeiset teemat. Yksi opiskelija kysyi, että miten se kerättäisiin. Sanoin, että sen pohtimista varten voisi perustaa jonkun komitean, mutta kerääminen voisi esimerkiksi tapahtua maksutapahtuman yhteydessä tai voisi ostaa vuosikortin 350 eurolla. Se voitaisiin kerätä kaikilta yli 5-vuotiailta matkustajilta, jotka ei ole huonopolvisia eläkeläisiä.

Ja ilmasto kiittää. Helsingin kaupunkilaiset ja kaupungin johto ei kiitä, mutta heiltä ei kysytäkään.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

8 kommenttia artikkeliin ”Rullaporrasvero

  1. Tiedätkö Anne, tai joku muu miten tuo polttoainevero korotuksineen kohtelee kuljetusyrittäjiä, kaupan kunjetuksia, metsäteollisuutta, maataloutta jne. jne. Suomihan kulkee käytännöllisesti katsoen pyörillä.

    Monet elintarvikkeet kulkevat satamista kaupan varastoihin ja sieltä vähittäismyymälöihin. Ynnämuu..

    Kun kuljetuskustannukset nousevat, se tuntuu välittömästi kuluttajan kukkarossa. Lisäksi maan eri osissa asuvat ovat kulujen suhteen eri asemassa.

  2. Joo, …

    Tuo polttoaineveron korotus mahtaa olla varsin maltillinen – jossain mainittiin pari euroa/tankillinen. Meillä toinen auto on hybridi, jota tankataan kerran kesällä ja kerran talvella. Toisen auton osalta kustannus on varmaankin viitisenkymppiä vuodessa.

    Älkää kertoko kenellekään, mutta minä kehittelin mielessäni vihapuherikemaksun. Idea olisi sellainen, että kaikki kansalaiset voisivat ilmiantaa toisiaan. Ilmiannon seurauksena lähtisi aina automaattisesti 20 eken rikemaksulappu. Sen voisi tietenkin haastaa niinkuin rikesakonkin ja setviä asian raastuvassa. Jos juttunsa häviä, joutuisi maksamaan tuntuvan vihapuhesakkomaksun. Tällä keinoin suomalainen kateus saataisiin valjastettua koko kansan tulonlähteeksi ja yhteiseksi harrastukseksi.

  3. 30 senttiä litra ei ole 2 euroa tankki. Eikä asiassa ole mitään kohtuullista.. Mitään hyvää tahtoa vihreitä kohtaan minusta ei saa. Vihreät ovat kaiken vihreän ja luonnon suurimpia vihollisia tai voihan se olla Sanna Marinkin.

  4. Kalevan mukaan korotus olisi 5 centtiä/litra:

    ”Bensiinin ja dieselin litrahinnan Lehtinen arvioi nousevan noin viidellä sentillä.

    – Se on mittava korotus.

    Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi korotuksen samansuuntaiseksi.

    – Keskivertoautoilijalle se tekee satasen vuodessa. Vielä ei tietysti tiedetä, miten vero painottuu dieselin ja bensiinin välillä. Se voi vaikuttaa siihen, miten maksu lankeaa, hän sanoo.”

  5. Jaa Tauno. No niinpä näkyy Ylelläkin olevan 5 senttiä mainittuna. En tiedä, mistä tuon 30 senttiä sain. Varmaan laskin itse kun heitti noin paljon. Tosiasiassa fundamentalistiset uskovaiset vallassa on vaarallista. Mitä tahansa voi tapahtua.

    Sitä minä vähän ihmettelen, että tuollaisen vihapuherikemaksun kehittelit. Et kai yritä jotensakin vihjata, että olisin kateellinen kaupunkilaisille ja hybrideillä ajaville? En tietenkään.

    Tosin on myönnettävä, että tähän talousarviooni kuuluu myös Helsingin yliopiston siirtäminen Jyväskylään, sillä ei pienessä maassa ole kohtuullista, että on joka maakunnassa oma yliopisto. Kannattaa keskittää keskelle maata. Ja kolmantena eikä vähimpänä osasena tähän esitykseen kuului asumistukien leikkaaminen aluksi 50%, ja sitten vähitelleen niistä luopuminen kokonaan. Näin säästetään ainakin miljardi vuosittain, jollen ole väärin ymmärtänyt. Nimittäin ei ole mitenkään kohtuullista, että suomalaiset maksavat helsinkiläisten asumisen.

    Jos Vapaavuorella on tähän jotain valittamista, niin voidaan sopia kompromissina, että näin alkuun jätetään Aalto-yliopisto sinne pääkaupunkiseudulle kuitenkin. Ja saavat pitää itsellään ne monikulttuuriset rikkaudetkin sitten.

    Näillä toimilla saataisiin aikaan todellinen tasa-arvo, ja sitähän me kaikki hyvät ihmiset haluamme.

  6. Mitäpä ajattelette hallitusohjelmasta?
    Aika hötölle varmaan rakennettu. Työmarkkinajärjestöt nyt tuskin työttömistä koskaan ovat välittäneet, ja homma tuntuu ulkoistaneen ongelmien ratkaisun niille.

    Ei tuo nyt niin pahalta kuulostanut kuin enteilin. Ei ollut – kait – mitään jätti tunneli-rata-hankettakaan keskelle kaupunkia tällä kertaa. Ok. Jätetään se rullaporrasvero toistaiseksi.

    RKP:ltäkin ihan hieno ajatus sen estämiseksi, että irakilaisista, afgaaneista tai somalialaisista tulisi ylioppilaita ihan tuossa käänteessä. Siinähän opettelette pakkoruotsin ja pakkosuomen. Näin se toksinen nationalismi jyllää.

  7. Hallitusohjelma on kovasti tekijöidensä näköinen. Luonteeltaan ohjelma on taloutta vauhdittava, mikä on hyvä asia pitkän oikeistoliasen taloutta kuristavan jakson jälkeen. Pakkoruotsin paluuta en ymmärrä. Siitä ei ole iloa kenellekään.

  8. Joo. Ei tuo ehkä ihan huono ole. Li Anderson ei välttämättä ole ihan pöhkömpi kansantalousasioissakaan, mutta saas nähdä syntyykö yhteistä tekemistä, luottamusta ja tahtoa. Joka tapauksessa kyllähän tämä on enemmän talouskasvun oppikirjasta kuin edellisen hallituksen tekeleet.
    Hyvä juttu jos pitävät yllä teitä ja rautatietä kuitenkin. Viime aikoina kun on näyttänyt siltä, että ihan tosimielessä ollaan maaseutua tappamassa.

    Mielenkiintoista nähdä, kumpi rähisee ala-arvoisesti enemmän, persut vai kokoomuslaiset. Halla-aholle pisteet tässä vaiheessa.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.