Vihollisen ympäröimänä osa 27

27. Ihmeet
Ateistit ovat pahentuneet Raamatussa kerrottuihin ihmeisiin. Heidän mukaansa ne ovat mahdottomia, koska jo David Hume 1700-luvulla sanoi, että ihmeet rikkovat luonnonlait. Tällöin nuo ihmeet ovat vain satua jolla höynäytetään hyväuskoisia hölmöjä, eli uskovaisia.
Tuo Humen väite ei kuitenkaan ole pätevä. Kuvitellaan tilanne, jossa yövyn hotellihuoneessa ja laitan illalla yöpöydän laatikkoon 50 euroa, seuraava iltana laitan toisen 50-euron setelin. Kun herään seuraavana aamuna, laatikossa on enää yksi 50 euron seteli. Onko matematiikan lait rikottu, vai Suomen laki?
Vastaus on selvä. Humen väite pätee, jos ulkopuolelta ei tule näihin lakeihin mitään vaikutusta. Jos Jumala on luonut kaiken, myös luonnonlait, hän voi ylittää ne ja puuttua niiden kulkuun haluamallaan tavalla. Luonnonlait pätevät silti edelleen (John Lennox).

Jumala on luonut koko maailmankaikkeuden järjelliseksi ja järjestyneeksi, jossa vallitsevat luonnonlait, joihin voi luottaa. Juutalais-kristillinen kulttuuri tunnusti tämän, vastoin muita kulttuureja, joissa oltiin epävarmoja tulevaisuuden suhteen ja niissä yritettiin vaikuttaa magian ja uhrien avulla henkiin tms.

Tämän vuoksi ateistien väitteet esim. siitä että Joosef ja Maria olivat tietämättömiä siitä, miten lapset tulivat maailmaan, on silkkaa tietämättömyyttä. Joosef tiesi tarkkaan miten lapsia siitettiin eli tunsi tuon luonnonlain, ja sen takia halusi hylätä salaa Marian koska tiesi ettei ole tulevan lapsen isä. Vasta kun Joosef sai ilmestyksessä tiedon asian todellisesta tilasta, hän ymmärsi oman tehtävänsä.

Jeesuksen ylösnousemus on samanlainen kompastuskivi ateisteille. Koko historian aikana ei kukaan ole noussut kuolleista, jolloin Jeesuskaan ei ole voinut. Tässä on olemassa ongelma toistettavuudesta. Luonnontieteet perustuvat tieteellisten kokeiden toistettavuuteen ja todistettavuuteen. Mutta jos jokin tapahtuma historiassa on ainutkertainen, ei sitä voi toistaa laboratoriossa. Tällöin on kysyttävä muunlaisia todisteita, ja useimmat historian tutkijat myöntävät että ylösnousemuksesta on olemasta erittäin painavia historiallisia todisteita myös kristinuskon ulkopuolelta.

Näin ollen ihmeet eivät toimi kristinuskoa vastaan, vaan sen puolesta.

Kaikkein suurin ihme on kuitenkin se, että ateistista tulee Jeesukseen uskova.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

3 kommenttia artikkeliin ”Vihollisen ympäröimänä osa 27”

  1. Eräs ihme analysoituna:

    Eräs Jeesuksen ihmeparantamista sokeista näki parannuttuaan ”kaiken aivan selvästi” ja kertoi nähneensä ensin käveleviä ihmisiä, jotka olivat olleet ”aivan puiden näköisiä”!

    Kertomus on Ut:n ja myös Vt:n kielen ymmärtämisen kannalta merkittävä. Olennaiset sanat ovat k a i k e n, s e l v ä s t i, k ä v e l e v ä t, i h m i s e t ja p u u t! Nyt kysyn miksi sokea vertasi kävelevää ihmistä juuri puuhun? Eiväthän puut liiku! Ja hänhän näki kaiken aivan selvästi, siis ihmisenkin selvästi, joten koko vertausta liikkuvaan puuhun ei välttämättä olisi edes tarvittu! Hän olisi voinut vain yksikertaisesti sanoa näkevänsä käveleviä ihmisä.
    Kun ymmärrämme, että Jeesus tässä poistaa opillista sokeutta eli avaa sokean silmät ymmärtämään Toran salaisuuksia, näkee parantunut nyt selvästi, että esim. Toran puut ovat usein muuallakin Raamatussa ihmisen vertauskuvia. Niin myös paratiisin puut!

    Kuumissa maissa oli tapana, että opettajat kokosivat oppilaansa lehtevien puiden alle polttavalta auringolta suojaan. Voimme nähdä opettajan istuvan selkäänsä puun runkoon nojaten ja oppilaiden kuuntelevan hartaina ympärillä. Olen itse ollut toteamassa tavan yhä Intiassa, missä opintopiiri oli muodos-tettu Bodhi-puun juurelle.(Bodhi-puu on valaistumisen symboli.)
    Pian puita alettiin tietenkin kutsumaan ”tiedon puiksi”. Hyvä puu tuotti hy-vää hedelmää ja huono huonoa, tiedon taso vaihteli. Hedelmistään puut eli opettajat tunnettiin.

    Eräiden perimätietojen mukaan Edenin paratiisissa toimi elohjimien johdolla aikansa ”yliopisto”. Täältä on peräisin myös perimätieto, jonka mukaan ihmis-kunta sai opetusta ”salaisuuden enkeli ” Razielilta, eräältä tiedon puulta. On sangen vaikea ymmärtää, miten kukaan voi ottaa esim. paratiisikertomuksen puut kirjaimellisina kasveina, kun ajattelee miten selkeästi puu- ja hedelmävertauskuvia Ut:ssa Jeesuksen toimesta käytetään! ”Kuivettuneesta puusta ei ole hyötyä ja se pitää hakata pois!” Eihän tässäkään tarkoiteta oikeita puita, eihän? (Mitä järkeä Jeesuksen olisi ollut kiukutella kuivuneelle viikunapuulle, jos puu olisi ollut oikea kasvi?)

  2. ”Eräs Jeesuksen ihmeparantamista sokeista näki parannuttuaan ”kaiken aivan selvästi” ja kertoi nähneensä ensin käveleviä ihmisiä, jotka olivat olleet ”aivan puiden näköisiä”!”

    Mistä nämä kertomukset löytyvät?

  3. Ja he tulivat Beetsaidaan. Ja hänen tykönsä tuotiin sokea, ja he pyysivät, että hän koskisi häneen. Niin hän tarttui sokean käteen, talutti hänet kylän ulkopuolelle, sylki hänen silmiinsä ja pani kätensä hänen päälleen ja kysyi häneltä: ”Näetkö mitään?” Tämä katsahti ylös ja sanoi: ”Näen ihmiset, sillä minä erotan käveleviä, ne ovat puiden näköisiä”. Sitten hän taas pani kätensä hänen silmilleen; ja nyt mies näki tarkkaan ja oli parantunut ja näki kaikki aivan selvästi. Mark 8:22-25

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.