Mistä kirkkoherrat oikeasti ovat huolissaan?

Olen hieman hämmentyneenä seurannut kirkkoherrojen, ja pappien ylipäätään, osallistumista taikka osallistumattomuutta tämän maan yhteen todella isoon ongelmaan eli joukkomaahanmuuton seurauksiin. Yhteiskuntapoliittisesti puhuisin peitellystä katastrofista. Nyt kun kirkkoa reivataan arkkipiispan johdolla railakkaasti poliittiseen suuntaan niin voisin kuvitella kiinnostavan.

No Oulussa joku otti ja heitti pyörätelineen moskeijan ikkunasta sisään. Kirkkoherrat riensivät heti olemaan kovasti huolissaan uskonnon harjoittamisesta. Mieleeni hiipi ajatus, että mistä he oikeasti ovat huolissaan?

No minäpä en olisi kovin huolissani tältä pohjalta mistään, vaan paljon enemmän olisin ainakin osaksi huolissani uskontojen aiheuttamasta yhteiskunnallisesta ongelmasta, taikka ainakin tilanteesta. Vaan kovasti ovat kritilliset valtaapitävät tuppisuita. Mihin kehottavat niin saarnoissaan rakastamaan toinen toisiamme. Kehotus sinällään paikallaan.

Tämä nyt julkaistu kannanotto osoittaa kuinka irrallaan papit ja valtaapitävät ylipäätään ovat ihmisten ajattelusta ja ongelmista. Luulisin että meistä tavan ihmisistä jokainen tietää Suomessa olevan ideologinen vapaus lakiin ja asetuksiin perustuen harjoittaa vapaasti uskontoaan. Ei siihen mitään erityistä kirkkoherrojen suojelua tarvita eikä siitä pidä edes olla huolissaan.

Se mistä pitäisi olla huolissaan on, että mitä uskonnot ja kirkot taikka uskonnolliset yhteisöt Suomessa opettaa.

Kun meiltä Ylivieskassa poltettiin kirkko. En nähnyt ainuttakaan kannanottoa yhdeltäkään oppineelta taikka kirkkoherralta, jossa olisi oltu huolissaan uskonnon harjoittamisen vapaudesta. Mieluusti puhuttiin kansallisista rakennuksessa menetetyistä arvoista.

Missä puhe nytkin on suomalaisista kristillisistä arvoista, kun Oulussa ja kaikkialla Euroopassa ihmiset pelkäävät, ja lukevat lehdistä kuinka naisiin ja lapsiin kohdistuu ääretöntä väkivaltaa, joka ainakin osaksi on peräisin uskonnollisesta opetuksesta. Kirkot ja oppineet sekä valtaapitävät keskittyvät väärien päätöstensä selittelyyn ja puolustamiseen sen sijaan että eläisivät todeksi ihmisten arkea.

Harmillistahan se on että rakennusten ikkunoita rikotaan. Mutta että uskonnon harjoittamista jotenkin uhattaisiin pyörätelineellä. Höpsistä.

tuomo

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

19 kommenttia artikkeliin ”Mistä kirkkoherrat oikeasti ovat huolissaan?

  1. Pahoin pelkään, että yksi syy maahanmuuton tukemiseen on halua saada muuttajista seurakuntiin uusia jäseniä ja sitä mukaa täydennystä hupeneviin kirkollisverotuloihin; hyvät eläkeet pitää turvata. Eikös siellä ala eläkevarannoissa olla jo vajausta?

  2. Aika konkreettiselta tuntuu Seppo tuo mitä esität. Toki tuntuu jotenkin epätodelliselta kun tietää mikä ”riskisijoitus” muslimille on kääntyä kristityksi.

  3. Minulla on ystäväpariskunta kylässä. Kertoivat kuinka olivat osallistuneet jouluna hartauteen, jossa pappi oli paasannut Trumpia vastaan selvästi vaikka ei nimeä ollut maininnut. Menee papin ja ylen toimittajan roolit sujuvasti sekaisin. Propagandisti mikä propagandisti.

  4. ”Samalla hetkellä tuli hänen luoksensa muutamia fariseuksia, ja he sanoivat hänelle: ”Lähde ja mene täältä pois, sillä Herodes tahtoo tappaa sinut.”
    Niin hän sanoi heille: ”Menkää ja sanokaa sille ketulle:”

    Ketulla on vanhatestamentillinen merkitys.

    Mittääs tää tahtois kertoa?

    ”Ja hän käski heitä sanoen: ”Varokaa ja kavahtakaa fariseusten hapatusta ja Herodeksen hapatusta.”

    Mun mielestä tarkoittaa sitä, ettei politiikkaa ja uskontoa saa sekoittaa samaan taikinaan, kuten Herodes teki lujittaakseen valtaansa. Vähäinenkin hapatus hapattaa koko taikinan.

    Kristillisdemokraatit on selvin Herodeksen hapatuksen edustaja, mutta yksilönä paavin soturi Timo Soini hakkaa mennen tullen päiviräsäset.

    .

  5. Jos kirkon edustajat puhuvat sitä, mitä olettavat suuren kuulijakunnan haluavan, niin silloin on tilanne se mitä nyt on.

    Mitähän siitä seuraisi jos otettaisiin kirkon pahimmat kipukohdat esille ja koetettaisiin löytää niihin ratkaisut Raamatusta.

  6. Kaikki nämä kommentit mitä tässä on Annelta, Tapiolta ja Kalevilta hyvin yksinkertaisesti kertoo koko yhteiskunnan ja kirkon tilan. Kun ei ole enää mitään käsitystä mitä pitäisi tehdä niin sitten tehdään mitä sattuu. Jos ruuvimeisseli on hukassa niin ei sitä kannata naapurin tontilta ensimmäisenä lähteä etsimään.

  7. Luterilainen kirkko on omalla toiminnallaan menettänyt, kenties peruuttamattomasti, sen henkisen ja hengellisen arvovallan, joka sillä on suomalaisessa yhteiskunnassa aikanaan ollut. En tarkoita yksityisiä pappeja, vaan kirkkoa instituutiona. Kirkko on ollut läsnä ihmisten elämässä niissä tärkeissä ja peruuttamattomissa solmukohdissa, joita elämä tuo. Se on ollut läsnä siellä, missä tieto ja muu yhteiskunta ei enää anna relevantteja vastauksia ihmisenä olemisen ongelmaan.

    Minä en tiedä mikä sen seikan merkitys on yhteiskunnassa, jossa kaikki on suhteellista. Ihmisten turvallisuuden- ja rajojentarve lienee kuitenkin pysyvä inhimillinen ominaisuus. Jos, ja kun kirkko ei enää ymmärrä, uskalla tai osaa vastata siihen, vaan tytyy myötäilemään poliittisia muotivirtoja, ihmiset jättävät kirkon.

  8. Kyllähän niissä maahanmuutajissa on paljon valmiiksi kristittyjäkin. Monet ovat varakaitakin ja heltyäsaatavat verotulot tietysti houkuttelevat.

  9. Eikös Anne Jeesus kohdistanut melkoisen tulikivenkatkuisia saarnoja juuri vallanpitäjiä ja rikkaita kohtaan. Johannes Lehman on kirjoitanut tästä aikanaan bestsellerin: ’Raportti rabbi J:stä, erään väärennöksen pöytäkirja.’

  10. Ulla Tuominen: ”Luterilainen kirkko on omalla toiminnallaan menettänyt, kenties peruuttamattomasti, sen henkisen ja hengellisen arvovallan, joka sillä on suomalaisessa yhteiskunnassa aikanaan ollut.”

    Luojan kiitos että näin on valistuksen ansiosta tapahtunut. En voi kuvitella milaisessa maanpäällisesä hevetissä eläisimme, jos yhteisöämme yhä hallitsisi 1600-1700-luvun kirkon vallankäyttö karmeine ruumiillisine rangaistuksineen ja noitavainoineen. Vaikka jotkut noitahysteriat nousivat tavallisesta kansasta,on kiistämätöntä, että Paholainen ja sen luokse orgioihin lentävä noita olivat juurikin kirkon ihmisten mielenmaisemaan maalaamia kauhukuvia. Ihmisten tyttärien kanssa paritteleva demooni oli Augustinuksen ja Tuomas Akvinolaisen luomus.

  11. Ulla Tuominen sanoi oleellisimman ja se mitä nyt lehdistä luemme ja mistä kirkon hallinto ja hengellinen johto viestii ovat seurauksia.

    Oleellista Seppo ei ole se mistä Jeesus puhui vaan se mitä hän tarjosi ratkaisuksi ongelmaan. Se sama puhe kuuluu mutta ratkaisuista ei hiippahatuilla ja pantapaidoilla useinkaan ole tietoakaan vaan nojaudutaan poliittisiin päätöksiin. Kirkolta puuttuu sekä usko, oppi että teologia. Niin taikka ei niitä ainakaan käytetä.

  12. ”Eikös Anne Jeesus kohdistanut melkoisen tulikivenkatkuisia saarnoja juuri vallanpitäjiä ja rikkaita kohtaan. ”
    Vallanpitäjän tunnistaa siitä, että sitä ei saa rankaisematta loukata. Ja se vallanpitäjä ei ole Trump. Sen sijaan kirkko kumartaa sitä todellista vallanpitäjää…. sitä todellista eliittiä. Näinhän kirkko on kait aina tehnyt, joten ei mitään uutta auringon alla. Moraaliposeeraus on kova.

  13. Pari päivää poissa netistä, mutta jatkanpa vielä. Olen miettinyt noin itse tykönäni ettei suuri osa kirkon jäsenistöstä enää ymmärrä missä roolissa kirkko esiintyy. Kirkon sekaantuminen politiikkaan on siinä mielessä ongelmallista, että sama vaikutusmahdollisuus on silloin annettava kaikille maassa toimiville uskonnollisille ryhmille. Tämän päivän Suomessa eri uskonryhmien yhteiskunnalliset näkemykset poikkeavat melkoisesti toisistaan monissa keskeisissä kysymyksissä. Mietytyttää mitä näemme vielä, jos muut omaksuvat luterilaisen kirkon toimintamallin.

    Toinen kysymys on, milloin pappi tai piispa toimii yksityishenkilönä ja milloin hän edustaa kirkkoa. Kun papinkaulukset kaulassa vastustaa viranomaistoimintaa, edustaako henkilö silloin kirkkoa vai vain itseään. Tai piispallisessa asussa …. jne. Ainakaan toistaiseksi en ole nähnyt, että kirkko enempää sitoutuisi kuin sanoutuisi irti yksityisen pappishenkilön toiminnasta.

    Tavalliselle kirkollisveron maksajalle jää käteen sellainen havainto, ettei kukaan oikein osaa sanoa, mikä oikeastaan on kirkon tehtävä. – Jos lauma on hajallaan ei yhtä joukkoa ole paimenetkaan.

    ps. Meillä on menossa naakkojen ja varisten välillä ilmiriita yöpymisparven paikasta. Naakat johtavat kolme – yksi. Hyvää uutta vuotta itse kullekin!

  14. ”Kirkolta puuttuu sekä usko, oppi että teologia.”

    Kun kirkon teologia perustuu manipuloituun Ut:n käännökseen, niin sen teologia ei voi olla suorassa suhteessa siihen nähden, mikä oli apostolien sanoma.

    Uskoa taas on monenalaista ja sisältö riippuu uskonnosta. Usko on hyvin vahvaa mormonismissa, Jehovan todistajissa, ääri-islamissa,, äärikarismaattisuudessa… Uskosta on tehty epäjumala, vaikka Jaakob sanoo kirjeessään suoraan, ettei usko pelasta.

    .

  15. 16:31 Niin he sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.
    Apostolien teot
    10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
    Roomalaiskirje

    Usko sanalla voi tarkoittaa monta eri asiaa, usein sillä tarkoitetaan jonkinlaista oppi rakennelmaa, jota on sovellettu aina tilanteen mukaan siihen, mitä kulloinkin ihminen tarvitsee. Tällainen usko ei ole Raamatun mukaista, vaan on uskottava, se mitä Jeesus on sanonut ja sanoo edelleen Raamatun kertomuksessa.

    Joka halutaan uskoa Jeesuksen olevan Jumalan poika, ja hän kuolemallaan on voittanut kuoleman ja avannut tien pelastukseen, niin tämä usko vaikuttaa koko ihmisen olemukseen. Usko on silloin keskeinen asia kaikessa, mitä hän tekee ja mitä ajattelee.

    11:23 Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: ’Kohoa ja heittäydy mereen’, eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.
    Markus

    Tähän uskominen taitaa olla liian vaikea ihmiselle, tästäkin Jeesus näytti esimerkin, kuinka usko toimii, kun hän tyynnytti myrskyn ja herätti mätänemistilassa olevan Lasaruksen. Uskon voimalla Isään hänellä on valta koko luomakunnan hallitsemiseen ja kaikki olevainen tottelee häntä.

  16. ”Niin he sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.”

    Kristikunta ei usko edes tätä jaetta, vaikka lapsikin sen ymmärtää. Kun sinä uskot, se tarkoittaa myös perhekuntasi pelastusta. Siinä on Raamatun pelastusoppi, joka oli voimassa Vt:n aikana ja jonka apostoli vahvisti olevan voimassa myös uudessa liitossa. Jae paljastaa, miten kauas kirkot ovat irtaantuneet apostolien opista. Kirkko-oppi tuhoaa sisälukutaidonkin, jolloin ei pysty uskomaan selkeän tekstin sisältöä.

  17. ”Luterilainen kirkko on omalla toiminnallaan menettänyt, kenties peruuttamattomasti, sen henkisen ja hengellisen arvovallan, joka sillä on suomalaisessa yhteiskunnassa aikanaan ollut.”

    Ulla osuu tässä kyllä maaliin ihan kympillä. Kirkko haluaa olla kaikkien kaveri. Kirkon omin sanoin ”vierelläkulkija”. Meillä töissä tällaisesta on hieman erilainen ilmaisu – ”perseennuolija”.

    Toki se on hetken kivaa, kun joku sipsuttaa korvaan, kuinka kiva minä olen. Sitten, kun huomaa, että sama tyyppi sipsuttaa samaa kaikkien korvaan, mokoma alkaa ällöttää. En minä kaipaa vierelläkulkijakseni loisimaan minkäänlaista imelää tyhjäntoimittajaa.

    Teologisesti tarkasteltuna tuntuu siltä, että Jeesuksesta on tehty synonyymi tahdottoman altruistin kanssa. Tuolla Kotimaa24:n puolella, jopa Kimmo Wallentin laittaa yhtäläisyysmerkit altruismin ja moraalin välille – ikäänkuin kristillinen moraali olisi nimenomaisesti altruismia. Kannattaisi lukea ne Mooseksen kirjat läpi ihan ajatuksen kanssa – ei yhteiskunnassa oikeasti kuulu kaiken maailman paloittelumurhaajia hyyssätä.

    Toki voidaan sanoa, että Mooseksen kirjat kivittämiskäskyineen ovat vain oman aikansa moraalietiikkaa. Jos näin on, koko protestanttisen ajatttelun ydin ”Sola Scriptura” on rakennettu juoksuhiekalle eikä kalliolle. Kun perustukset ovat juoksuhiekalla, murenee koko teologia:

    (1) Sola Scriptura
    (2) Sola Fide
    (3) Sola Gratia
    (4) Solus Christus
    (5) Soli Deo Gloria

    Aika helppo on nähdä, miten nykykirkko on vajonnut kaulaansa myöten juoksuhiekkaan, eikä enää kykene pelastamaan edes itseään.

  18. ”Kannattaisi lukea ne Mooseksen kirjat läpi ihan ajatuksen kanssa – ei yhteiskunnassa oikeasti kuulu kaiken maailman paloittelumurhaajia hyyssätä.”

    No muta eikös Mooseksenkirjoista selviä, itse Herra on yksi paloittelumurhien suvaitsija etten sanoisi välillinen toimeenpanija kun hän rankaisee syyllistä Samariaa: …6 Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan:
    he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan,
    ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan. (Hoosea 14)

  19. Joo, näin se menee, kun Jumala ottaa pois siunauksensa. Niin kävi myös Jerusalemille, kun se sorti veljiä. Niin se menee nykyaikanakin sodissa. Kun kaksi pahaa ottaa mittaa toisistaan, niin vahvempi tappaa heikomman.

    Israelissa ei saanut olla mitään aseita eikä hevosia. Sen piti luottaa Herran siunaukseen. Se kysyy tosi uskoa, kun naapuri terottaa miekkojaan. Salomo ei luottanut enää Herran suojelukseen, vaan hankki hevosia. Siitä alkoi tasainen alamäki. Syynä se, että kansa hylkäsi Herran ja halusi tilalle kuninkaan. Sitä saa, mitä tilaa.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.