Kesäteräteologisia mietteitä. 14. Vain noidat

”pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolanne Paholaisen juonia vastaan. Ennehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. (Ef. 6:11 – 12)
 
”Noitanaisen älä anna elää” (2. Moos. 22:18)
 
Nämä olivat ohjenuorana suomalaisella Lorentz Creutzilla, kun hän toimi noituuskomission johtajana ja puhdisti valtakuntaa noituudesta Ruotsin puolella. Hän oli uskossaan luja ja myös yliopisto-oppinut. Morassa 12.8.1669 eli täsmälleen 350 vuotta sitten tämä noituuskomissio – totuuskomissio – tuomitsi kuolemaan 16 syytöntä ihmistä noituudesta. Lisäksi kymmeniä erilaisiin raippa- ym. rangaistuksiin. Pienet lapsetkin saivat raipparangaistuksia siitä, että olivat osallistuneet noitasapatteihin. 15 noitaoletettua teloitettiin 25.8. julkisella paikalla. Tarkoitus oli näyttää, että Jumalan rangaistukselta ei välty kukaan synnintekijä.
 
Creutzille ja muille jumalisille noituus oli totta. Myös siis yliopistollisen koulutuksen saaneille. Heistä oli ilman muuta selvää ja totta, että Blåkullassa surmatuista vauvoista keitettyä rasvaa siveltiin kaadetun lehmän kylkiin, istahdettiin sen mahan päälle ja lähdettiin sillä lentoon. Ei siis luudalla. Ja päämääränä tietysti Blåkulla, jossa Saatana piti riettaita menojaan. Yksi yhteinen piirre kertomuksissa oli juuri se, että Saatana oli kyltymätön ja astui jokaisen! Ja noitanaiset tappelivat paikasta jonossa. Ruotsissa tuolloin avioliiton ulkopuolinen seksi oli rikos ja ilmapiiri erittäin seksirajoittunut, joten ei ihme, että orgioita kuvailtiin. Ei pidä ihmetellä oppineittenkaan noitauskoa, kun miettii sitä, että vielä nykyään korkeasti koulutetutkin uskovat Saatanaan ja demoneihin, vyöhyketerapiaan, homeopatiaan ja enkeliterapiaan. 1600-luvulla maailma oli vielä jokseenkin selittämätön eikä syy-seuraussuhteita juuri tunnettu. Ainoa tiedonlähde oli Raamattu. Onneksi tiede ja valistus tulivat korjaamaan asiaa. Ilman näitä hätistelisimme vieläkin poikkeavia ihmisiä noitina. Tosin edelleenkin meillä vieroksutaan ja syrjitään poikkeavia.
 
Noitavainojen lopettamiseen vaadittiin Ranskan ja Englannin yliopistoissa oppinut ja valistunut mies, lääkäri ja tiedemies Urban Hjärne, joka piti Blåkulla-juttuja höpöhöpönä ja osoitti todistelut noitasapateista silkaksi huuhaaksi. Noitavainot päättyivät kuninkaan silmien alla Tukholmassa. Mutta viattomia uhreja oli tullut rumasti. Väkilukuun suhteutettuna ylivoimaisesti eniten Euroopassa.
 
Kumma kyllä noitavainoja Suomessa ei juuri ollut. Blåkullaa ei tunnettu. Ehkä jurot suomalaiset eivät nielleet sukkana noitasapatteihin lehmällä lentelyä. Onkohan niistä ajoista peräisin sanonta ”ja lehmäkin lentää”? Noitaoikeudenkäyntejä käytiin ja kuolemantuomioita jaettiin lähinnä Ahvenanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla. Ahvenanmaalla jaettiin kyllä sitten sadistisen kihlakunnantuomarin johdolla kuolemantuomioita. Eroja alueissa Suomenniemellä oli. Savolaiset ja karjalaiset ei juuri kintaalla viitanneet noitiin. Ja hassu sattuma: näiden seuduilla eli vielä esikristilliset perinteet ja ortodoksisuus. Luterilainen uskonpuhdistus nähtävästi toi noitauskon mukanaan. Ihmekös tuo, heittelihän Luther itsekin mustepullolla demoneja kammiossaan.
 
Vaikka noitavainot lopahtivatkin, pysyi usko noitiin vielä pitkään. Aivan kuten vieläkin kristittyjen parissa usko persoonalliseen pahaan, Saatanaan, elää. Eikä sille uskolle loppua näy. Ja koska UT:ssa apostoli Paavali mainitsee noituuden yhtenä seikkana, joka estää pääsyn taivaaseen, on noituuden kaiketi oltava totta. Koska Raamattu on totista totta ja Jumalan sanaa. Turha kai mainita se, että monissa Afrikan maissa noituuteen uskotaan yhä edelleen kristinuskon tuputtamisesta huolimatta. Tai ehkä siksikin. Mutta ei vain Afrikassa, vaan joidenkin mukaan maailmassa on enemmän noitauskovia kuin koskaan. Vaikka kaikissa kulttuureissa onkin ollut kaikenlaisia räyhähenkiä ja muita katalia olentoja, on kristinuskolla ja aikojen takaisilla kirkonmiehillä pääasiallinen osa aikojen takaisissa ja kehittyvien maiden edelleen jatkuvissa noitavainoissa. Ja runsaassa määrässä viattomina teloitettuja miehiä ja naisia sekä pahoinpideltyjä lapsia.
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

44 kommenttia artikkeliin ”Kesäteräteologisia mietteitä. 14. Vain noidat”

  1. Tämä luti-kirkkomme pääpomo Luther oli valmis tappamaan noitia vaikka omin käsin:

    Martin Luther[edit]
    Martin Luther shared some of the views about witchcraft that were common in his time.[6] When interpreting Exodus 22:18,[7] he stated that, with the help of the devil, witches could steal milk merely by thinking of a cow.[8] In his Small Catechism he taught that witchcraft was a sin against the second commandment[9] and prescribed the Biblical penalty for it in a ”table talk”:
    On 25 August 1538 there was much discussion about witches and sorceresses who poisoned chicken eggs in the nests, or poisoned milk and butter. Doctor Luther said: ”One should show no mercy to these [women]; I would burn them myself, for we read in the Law that the priests were the ones to begin the stoning of criminals.”[10]
    10: WA Tr 4:51–52, no. 3979 quoted and translated in Karant-Nunn, 236. The original Latin and German text is: ”25, Augusti multa dicebant de veneficis et incantatricibus, quae ova ex gallinis et lac et butyrum furarentur. Respondit Lutherus: Cum illis nulla habenda est misericordia. Ich wolte s i e s e l b e r v e r p r e n n e n, more legis, ubi sacerdotes reos lapidare incipiebant.

  2. Nuo noitavainojenajasta lukeminen on yksi synkimmistä paranoidisista tarinoista historiassamme.Topelius muuten kertoo yhdestä noitaoikeudenkäynnistä Välskärim kertomuksissa. Hyvin realistinen .

    Yksi valopilkku kurjuudessa oli Suomen silloinen kuvernööri Per Brahe. Hänen luokseen tuotiin vanha akka joka väitti olevansa noita (Ei ollut lainkaan harvinasta että itsensä noidaksi ilmottautuneita oli. Tultiinhan sillä lailla hetkeksi kuuluisaksi.) No, Brahe keskusteli aikansa ”noidan” kanssa ja lopulta hän kyseli että pitääkö se paikkansa että noita osaa luudalla lentää. Tottakai vastasi ämmä. Brahe käski tuomaan luudan ja ”noidan ” lentää. Eihän siitä mitään tullut ,kun akka räpytteli kun siipipuoli varis minnekään pääsemättä. Lopulta Brahe kyllästyi ja käski heittämään ulos tämän valehtelevan valenoidan joka halusi vain huomiota itselleen.

  3. Ateistit repivät suuria otsikkoja noitavainoista, koska määritelmän mukaan mitään materian lisäksi ei ole. Silloin kaikki jotka uskovat henkiin tai materian ulkopuoliseen todellisuuteen ovat joko hulluja tai vielä pahempaa, anti-ateisteja.

    Kokonaan toinen asia on, miten suurin osa maailman ihmisistä ovat noitatohtoreiden tai okkultistien ja astrologien huiputettavina, puhumattakaan materialistis-ateisteista, jotka huijaavat evolutionismillaan viattomia lapsia ja aikuisia.

  4. Niin Yki, kun tuomitset kristityt noitavainoista, etkö sitten tuomitsekaan evolutionisteja heidän valheistaan?

  5. Ehkä ’noitien’ kiduttaminen ja murhaaminen ja mahdollinen tieteellinen erehdys eivät ole aivan vertailukelpoisia…

  6. Ei ole kyseessä tieteellinen erehdys, vaan ateistien tietoinen hyökkäys kristinuskon luomiskäsitystä ja sitä kautta Jumalaa kohtaan.

    Outoa, koska ateismin mukaan mitään Jumalaa ei edes ole?

  7. ”Ei ole kyseessä tieteellinen erehdys..”

    Tätähän sinä et tiedä. Noitavainot me t i e d ä m m e.

  8. ”Ei ole kyseessä tieteellinen erehdys..” Tätähän sinäkään et tiedä, vaan uskot.

  9. Näinhän tämä asia on:

    ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.”

    Nämä, noidanpolttajat ovat juuri niitä vääriä profeettoja, joista Raamattu varoittaa. Puu, joka tuottaa huonoa hedelmää, on kelvoton. Uskonto, joka on syyllistynyt ihmisten kiduttamiseen, on sielunvihollisen luoma huijaus.

  10. Kyllä tuolla Afrikan maassa on noituutta. Ei se mitään leikkiä ole ollenkaan. Noidat noituvat ja noitumisten kohteet pelkäävät ja kaikkea pahaa tapahtuu – paitsi jos Jeesuksen veren suoja – so to speak. Näin minulle on kerrottu.

    Ja kyllä ne siellä lapsiakin uhraavat, äidit jopa omiaan näitä henkivaltoja lepyttääkseen. Siitä ei voi Lutheria kuitenkaan syyttää – kait.
    Niin sitä minä vaan, että ehkä näilläkin nurkilla oli ennen muinoin noituutta ja taikauskoa. Ainakin keskiajan Euroopassa oli. Voisiko olla, että oli joku syykin – tavallaan – miksi noitia pelättiin ja sitten poltettiin? Kunhan kysyn.. vastausta en tiedä, kun en tähänkään lajiin ole perehtynyt, mutta mietin vaan josko olisi rinnastuksia afrikkalaiseen nykymenoon.

  11. Evolutionistihan ei usko mihinkään materian ulkopuoliseen, joten – mirabile dictu – mitään materian ulkopuolista ei ole m.o.t.

  12. Anne, kyse onkin siitä, onko noituutta aikuisen oikeasti olemassa yliluonnollisena ilmiönä? Tuskin… Se on aivan eri asia että noituuten saatetan vieläkin u s k o a yliluonnollisena ilmiönä niin Afrikassa ja ikävä kyllä myös jopa nyky-Suomessa, missä uskovien joukossa on yhä ihmisiä joiden noitauskossa on funktio heidän kristillisyyteensä.
    Mitä Lutheriin tulee niin totean saman kuin Karillekin: Ei se ihme ole jos juoppo juo,se on ihme jos raitis ryypppää…,eli mitä kirkastavaa lisäarvoa kristinusko on tuonut ihmisten siihen lähtökohtaiseen typeryyteen ,joka ilmeneee mm. noitiin uskomisessa niin pakanoissa kuin kristityissä?

  13. Seppo tuossa jo vastasikin. Mutta: Mitään noituutta ei ole olemassa. On vain typerää taikauskoa ja uskoa noituuteen ja SE ei todellakaan ole mitään leikkiä. Noidat eivät noidu oikeasti yhtään mitään, mutta lietsovat kyllä pelkoa ja ahdistusta. Ja sitä myöten kaikkea pahaakin tapahtuu.

    Ja kuten kirjoituksessani totesin, on noitauskolle aivan yhtä todelliset perusteet kuin uskolle persoonallisen pahan olemassaoloon, mikä useilla uskovilla kristityillä on. Ei ei sitten niin yhtään mitään.

    Jos voidaankin sanoa, että kristinusko on tuonut paljon hyvääkin, niin en ymmärrä, mitä hyvää on sen mukanaan tuomassa paholaisen pelossa.

  14. ”Noidat eivät noidu oikeasti yhtään mitään, mutta lietsovat kyllä pelkoa ja ahdistusta. ”

    Ainakin näin. Tiedä sitten onko niillä todellista valtaa. Sitä juuri yritin kysyä… että olisiko tällaisia noitia ollut tuolloin Suomessakin? Isossa kuvassa kuitenkin vähitellen kristinusko syrjäytti ihmisten noituususkon ja ihan eri mittakaavassa liikkuneen taikauskon. Se että siitä on nykypäivänäkin merkkejä jopa nykysuomalaisessa kristinuskossa (vrt. noituusliturgiat kirkossa) ei mitenkään poista sitä todellisuutta, että ilman kristinuskoa sitä on ollut vallan isosti tai isommin.

  15. ”mitä kirkastavaa lisäarvoa evolutionismi on tuonut ihmisten siihen lähtökohtaiseen typeryyteen”?

  16. ”mitä kirkastavaa lisäarvoa evolutionismi on tuonut ihmisten siihen lähtökohtaiseen typeryyteen”?

    No eihän se ihme ole jos juoppo juo,se onihme jos raitis ryyppää….

  17. Kyllä Anne vainoihin johtanut noitausko nousi nimenomaan kristinuskon ihmisten mieliin iskostamasta uskosta noitiin ja noituuteen. (Noitanaisen älä anna elää/Raamattu) Ja tuon typeryyden poisti Valistus eikä kristinuskon muuttunut itseymmärrys.

  18. Voi, Seppo. Sinulla on vahva usko valistuksen kaikkivoipaisuuteen ja kristinuskon pahuuteen.

  19. ”noitausko nousi nimenomaan kristinuskon ihmisten mieliin iskostamasta uskosta noitiin ja noituuteen. ”
    Vain ja ainoastaanko? Siis sanotko todella, että ”noituutta” ei olisi ilman kristinuskoa?
    En usko, että noin on Afrikassa, mutta täytyy testata asiaa loppukuusta saapuvien ugandalaisten eksperttien kanssa.

  20. ”Voi, Seppo. Sinulla on vahva usko valistuksen kaikkivoipaisuuteen ja kristinuskon pahuuteen.”

    Voi Kukkasen nuppunen, minulla on vahva usko historiallisiin tosiasioihin…ja kristinuskon hyvyyttäkö kidutukset ja polttomurhat sinusta edustivat?

  21. ”noitausko nousi nimenomaan kristinuskon ihmisten mieliin iskostamasta uskosta noitiin ja noituuteen. ”
    Vain ja ainoastaanko? Siis sanotko todella, että ”noituutta” ei olisi ilman kristinuskoa?

    Oho, teitpä ovelean leikkauksen minun repliikkini sitaattiin Anne, sillä virkkeestäni poisleikkaamasi osa nimenomaan määriteli ja rajasi, m i t ä noituutta ja noitia tarkoitin:
    ”Kyllä Anne v a i n o i h i n johtanut noitausko nousi …”
    Shamaaneja ja muita kansanparantajia ei vainottu pakanallisina aikoina vaan heitä kunnioiettiin…
    Ja nämä kysymyssanasi ’Vain ja ainoastaanko’ , joita ehdollistettu repliikkini ei mitenkään oikeuta esittämään, ovat olkinuken rusetteja.

  22. Ok. Ei ollut minulle 100% selvä, koska systemaattisesti aina löydät kaiken pahan juuren nimenomaan kristinuskosta.

  23. Anne, kristillisellä keskutelupalstalla puhutaan kristinuskosta, jonka ansioita on markkinoimassa 20 000 työntekijää ja muutama satatuhatta enemmän tai vähemmän uskovaa, meitä ko. uskoon, sen lähtökohtiin ja käytänteihin ja sen tulkitsijoihin myös kritiikkiä perustellusti kohdistavia ja asiaan syvemmin perehtyneitä on häviävän pieni vähemmistö. Eli ko uskonnon apologeettoja ja ei-samoin uskovien kriitikkoja kyllä riittää ilman minuakin. Työnjakokysymys.

  24. Työjako toimii erinomaisesti läsnsimaissa, jossa materialismi ja sen myötä ateismi on vallitseva uskonto, jonka palkkalistoilla on suurin osa mediaa ja opetuslaitos yliopistoja myöten, joten siinä sinä, Seppo, toimit yhtenä juoksupoikana mainiosti.

    Mitä tulee kritiikkiin, sitä pitää nimenomaan olla, mutta jos ateismia kritisoidaan, sen ylipapit ym. älähtävät kummasti, koska sen uskonnolisiin dogmeihin kosketaan.

  25. ”Noitanaisen älä anna elää” (2. Moos. 22:18)

    Hebrean tekstilaitoksessa ei ole sanaa nainen. Jae menisi jotenkin niin, että ”älä pidä velhoa hengissä”. Nykyisin sama idea löytyy lauseesta ”älä ruoki trollia”. Seppo voisi suomentaa tarkasti.

    Asian voi ilmaista niin, että velhot polttivat velhoiksi epäilemiään. Katolinen kirkko on täynnä velhouksia. Tämä on esikuva juutalaisuudesta, jossa jopa lapsia poltettiin Molokille. Luterilainen teologia on jatke katolisesta velhousopista, Tyttäret tekevät samoja tekoja kuin äitinsä.joka poltti mm. Jan Hussin roviolla.

    Mistä muuten nousee feminiinen viha, joka on voimistuva ilmiö nykyisessä luterilaisessa kirkossa? Osa naisistakin on mukana tässä vihassa. Samat naiset haukkuvat musliminaisten pään peittämistä. Pata kattilaa soimaa.

  26. Ai, mielenkiintoista. Myöhemmät kirkkoisät ovat sitten sen kääntäneet ”noitanaiseksi”? Eli sitä feminiinistä vihaa, joka tuolloin tällöin ja paikoin on ollut nähtävissä kristinuskon piirissä.

    Entä oliko se niin, että muinaiset israelilaiset/juutalaiset uhrasivat lapsia Moolokille, vai oliko ne foinikialaisia? Vai miten se meni?

  27. Ben-Hinnomin laakso, hepr. ‏גהינום‎, Ge-hinnom; kreik. Γέεννα, Geenna, Gehenna.

    Jeremia: ”Ja he ovat rakentaneet Toofet-uhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon, polttaakseen tulessa poikiansa ja tyttäriänsä, mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut.”

    sekä

    ”Lähde sitten Ben-Hinnomin laaksoon, joka on Sirpaleportin edustalla, ja julista siellä sanat, jotka minä sinulle puhun.
    Ja sano: Kuulkaa Herran sana, te Juudan kuninkaat ja Jerusalemin asukkaat: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Katso, minä annan sellaisen onnettomuuden kohdata tätä paikkaa, että jokaisen korvat soivat, joka sen kuulee,
    sentähden että he ovat hyljänneet minut ja muuttaneet vieraaksi tämän paikan, ovat polttaneet siinä uhreja muille jumalille, joita he eivät tunteneet, eivät he eivätkä heidän isänsä eivätkä Juudan kuninkaat, ja täyttäneet tämän paikan viattomain verellä,
    ovat rakentaneet uhrikukkuloita Baalille ja polttaneet tulessa lapsiansa polttouhreiksi Baalille, mitä minä en ole käskenyt enkä puhunut ja mikä ei ole minun mieleeni tullut.
    Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin tätä paikkaa ei enää sanota Toofetiksi eikä Ben-Hinnomin laaksoksi, vaan ’Murhalaaksoksi’.”

    Ben-Hinnom eli Hinnomin pojan laakso. Tuo Hinnomin pojan laakso on mielenkiintoinen yksityiskohta. Toiseksi, kun Jeesus puhui Gehennasta, se tarkoitti juutalaisuudessa murhalaaksoa, jonka tulessa Jumalan kansana itseään pitävät polttivat lapsiaan.

    Olen verrannut juutalaisuutta kristillisyyteen. Ja peruste on apostolin toteamus, että kaikki Vt:ssa kirjoitetu on esikuvallista.

    Kuka näkee kristillisen valheen lävitse on kysymys, jonka ymmärtää kysymällä, kuka näki juutalaisen valheen. Ben-Hinnomin poika ei ole Jumalan Poika.

    Arvostan ajattelevia ateisteja. He näkevät, ettei kirkkokeisarilla ole vaatteita. Keisarille uskolliset pilkkaavat niitä, jotka näkevät. Pilkkaajat tekevät samoin kuin juutalaiset, jatkavat loppuun asti isiensä jäljissä. Osaa näistä isistä kutsutaan apostolisiksi isiksi. Heitä ei pidä sotkea Jeesukseen valitsemiin apostoleihin.

  28. Kuten Tapio sanoo, velhonainen on väärä käännös, joka on johtanut historiassa kammottaviin tuloksiin. Esimerkkinä Hypatian kohtalo:
    Hypatian, kuuluisan matemaatikon, kirkkoisä Kyrilloksen myötävaikuttama murha tapahtui Aleksandriassa maaliskuussa vuonna 415 jKr. Kristityt raastoivat tämän antiikin jalon hengen uskovaisen fanaatikko Petroksen johdolla vaunuistaan, raahasivat hänet läheiseen Kaisarein-nimiseen kirkkoon, riisuivat hänet, nuijivat uhrinsa hengiltä ja kaapivat vielä terävillä simpukankuorilla tai ruukunsirpaleilla lihan hänen luistaan. Revittyään ruumiin vielä kappaleiksi siirsivät murhaajat Hypatian runnellut jäsenet läheiseen Kinaroniin, missä jäännökset kuin tulevia laajempia vainoja ennakoiden poltettiin roviolla.
    .
    Kritityt fanaatikot näkivät siis Hypatiassa astrologin, noidan ja velhon, jonka kaltaiset piti Mooseksen lain mukaan tappaa. (I Ms. 22:18: ”Velhonaisen älä salli elää.”) Tähän Raamatun jakeeseen vedoten poltettiin ihmisiä Euroopassa vielä 1700-luvun lopulla. Järkyttävintä asiassa on se, että ko. jakeessa on kaiken lisäksi paha käännösvirhe, sillä ’velhonainen’ ei tarkoita alkutekstissä velhoa tai noitaa vaan hepreankielinen teksti käyttää tässä kohtaa sanaa ’kashaph’ כַשֵּׁפָה, joka voi merkitä lääkeaineita käyttänyttä ’myrkyttäjää’ ja sana onkin käännetty Septuagintassa kreikaksi sanalla farmakos. (Menet apteekissa siis farmaseutin puheille…) Siis ’noitanainen’ saattoi olla esim. miehensä myrkyttänyt kriminaalirikollinen eikä noita. ’Velhonaisen älä anna elää’ kohtaa on historiassa siis käytetty mahdollisiman väärin ’noitien’ tuomitsemiseen.

  29. Kukkanen: ”Työjako toimii erinomaisesti läsnsimaissa, jossa materialismi ja sen myötä ateismi on vallitseva uskonto,”

    Ai, ja minä kun olen juurikin kristittyjen toimittamasta informaatiosta- tilastoista ja hisitorioista – saanut lukea miten länsimaat ovat perin kristittyjä maita, joissa suurin osa ihmisiä kuuluu erilaisiin kristillisiin kirkkoihin, ja joiden jäsenten maksamat kirkollisverot ja muuta maksut kyllä kelpaavat noiden kirkkojen johtajille…

  30. Tässä erään ystäväni kommentti henkivaltoihin. Ottakoon kukin opikseen tai ei…

    Burkhardt toteaa renessanssin illasta, että ”sitä mukaa kun usko ihmisen kuolemattomuuteen pääsi sammumaan Italiassa, tuli sen tilal- le arkielämän onnettomuuksien herättämä fatalismi”.64 Munkkien saar- nat hukkuivat vähitellen, monien humanistienkin suosiman, kansan- taikuuden alle.
    Rooman vanhat uskomukset, taikausko ja astrologia palasivat Italiaan humanistien suosiman maailmankuvan myötä. 1300–1500- luvuilla astrologia tuli jopa yliopistojen opetusohjelmaan astrono- mian rinnalle. Ruhtinailla ja kaupunginhallituksilla oli omat astro- loginsa. Jos tähtien sanoma oli isännälle epäedullinen, hän toimi oma-aloitteisesti – “Viisas hallitsi tähtiä.” Myös noitavainot saivat nyt alkunsa.

    Eurooppa eli 1500-luvulla niin aistillista elämää, että Etelä-Ranskassa sijaitsevan Margaretha Navarralaisen hovia on esimerkiksi sanottu ainoaksi paikaksi Ranskassa, jossa voi vapaasti olla iloinen olematta siveetön. Margarethan suuresti kunnioittama uudistaja oli Luther – Calvinin ohessa toinen todellinen naisen arvon nostaja. Nyt alkoi naisen arvon hidas, mutta vakaa nousu. 1500-luvun lopun Genevestä on sanottu tulleen suorastaan “naisten paratiisi”.

    Noitavainojen syntyhetkistä ja syistä
    Italialaisten kollektiivista alitajuntaa muovasi yksilöiden mielikuvitus ja kokemusten kirjo. Nouseva moraalittomuus, jonka jotkut itsenäiset aikalaiset näkivät olevan seurausta juuri astrologiasta, merkitsi yhdessä taikauskon, epäluulojen, pelkojen ja herkkäuskoisuuden kanssa epäjärjestystä, jonka luontainen purkautumistie oli naapuriin kohdistunut noituuden pelko. Mutta 1500-luvulla alkoi järkkyä myös tahdon ja eroksen keskinäinen tasapaino – ja miesten vapautettu ajatusmaailma loi helposti fiktiivisiä, peloittavia naiskuvia.

    Pelko vaimon uskottomuudesta sai vähitellen ylivallan ja jo 1593, miesten oli suoritettava ostokset itse, koska vaimot oli teljetty koteihin. Burkhardtin mukaan “taikuuteen oli niin totuttu, että sellaista naista, joka olematta nuori ja kaunis kuitenkin erikoisesti kykeni miellyttämään miehiä, epäiltiin ilman muuta noituudesta.”
    Vaikka noidiksi tuomituista monet olivatkin miehiä, liittyy noita- vainojen synty läheisesti naisen osaan. Niiden yksilöiden – usein juuri naisten – elämää, joissa oudoiksi arvioidut piirteet alkoivat ilmaantua, leimasi ahdistus ja syrjiminen. ”Noidan piirteiden” muovautumisen voi kuvitella saaaneen alkunsa esim. heikon ja herkän reaktioista vallitsevaa kovuutta ja moraalittomuutta kohtaan yhteisössä ja kotona. Myös gnostilaisten asenne naiseen sekä helleenien ‘naiskummajainen’ ovat molemmat yhä olleet osaltaan vaikuttajia noitavainojen synnyssä – juuri alkukirkon naiskuvan taantumisen kautta.
    Kylätason noituus käsitteenä muuttui rikollisuudeksi Jumalaa kohtaan erityisesti valdolaisten ja kataarilahkojen vaikutuksesta. Heidän uskoaan sävytti yhä voimakkaasti Persian mystinen Mani-kulttuuri. Kun taikurit ja astrologit siirtyivät Italiasta pohjoiseen ja noitavainot nousivat Euroopassa kukoistukseensa 1600-luvulla, ei heihin enää uskottu Italiassa.88

    SYNNYSTÄ
    Lapsimurhista noitavainoihin
    Noitavainojen liittyessä merkittävänä piirteenä 1600-lukuun on syytä huomioida tutkimus21 ranskalaisten lapsimurhista, jonka mukaan uhrit olivat kaikki avioliiton ulkopuolisia lapsia. Lapsimurha oli suuri rikos ja tähän syyllistyneen naisen nähtiin olevan vailla kaikkea luon- nollista kiintymystä ja jumalanpelkoa. Tämä oli mahdollista vain naiselle, joka oli “liitossa saatanan kanssa”. Juuri heitä poltettiin viimei- sen noitavuosisadan aikana Ranskassa yli 5000.
    Noitavainojen katoaminen vuosisadan lopulla Euroopasta ajoit- tui Wattsin mukaan uusplatonismin häviön aikoihin. Samaan aikaan murtui Euroopassa myös jotain muuta. Uskonpuhdistus muutti koko Eurooppaa – myös katolista kirkkoa. Mekanistisen filosofian synnyn ja magian katoamisen lisäksi noitavainojen loppumiseen vaikutti epäilemättä myös se, että eurooppalaiset lukivat Raamattua nyt itse, ja sen maailmankuvaa selitettiin perusteellisesti – ensi kertaa vuosisatoihin.22
    Ensinnäkin, noituutta todella harrastaneiden joukko pieneni. Elämän kaoottisuuden hellittäessä, yhä useammat hauraat yksilöt, jotka olisivat aiemmin hakeneet ahdistukseensa apua mystisyy- destä tai magiasta, kestivät nyt mieleltään terveinä. Toisaalta, kristityn käydessä ahertamaan tämänpuoleisessa maailmassa – Jumalan kunniaksi – muuttui hänen maailmankuvansa mystisestä lähemmäksi arkea. Samalla väheni pelko naapurin mahdollisuuksista vaikuttaa noituuden keinoin toisten elämään. Hugenottien, puritaanien ja Shakespearen yhteistyö vaikutti naisen aseman nousuun ja mursi miehen kaksinaismoraalia. Moraalin noustessa puhdistui myös kansalaisen alitajunta. Oman ajatusmaailman siistiytyessä epäilyt aviopuolison tai naapurien moraalittomista edesottamuksista vähenivät. Kaiken tämän, lähtien pappien antamasta opetuksesta, voidaan katsoa vaikuttaneen yhteisöjen maailmankuvaan ja osaltaan myös noitavainojen häviämiseen – siitä huolimatta, että oikeudenkäyntejä oli joskus innokkaana seuraamassa, kyläläisten lisäksi, myös pappi tai puritaani.

    Rationaalisten luonnontieteiden perusta
    Filosofiseen maailmankuvien seulontaan liittyen, 1600-luvulla, luo- tiin myös rationaalisille tieteille vankkaa perustaa. Helleenien naturalismi oli Galilein ja Baconin jälkeen edelleen hyökkäyksen kohteena. Uusi, lähinnä Descartesin rakentama mekaaninen filosofia val- misteli luonnontieteiden esiinmarssia. Puritaani Robert Boylesta tuli luonnonfilosofi ja Descartesin työn jatkaja. Hän pyrki myös johtamaan tiedemiehen kunnioituksen pois luomakunnan mahtavasta koneis- tosta itse sen Tekijään. Ateistista, epikurolaista filosofiaa vastaan nous- ten Boyle vahvisti edeltäjiensä teoriaa, että luonnon oudot ilmiöt voitiin johtaa mekaanisista lainalaisuuksista, jotka Jumala oli muovannut. Nyt ymmärrettiin materian vaikuttavan toiseen materiaan vain kosketuksen kautta ja luonnon ilmiöiden olevan paikallisten liikkeiden seurauksia.8
    Myös magia ja noitavainot saivat mekaanisen filosofian nousun kautta kuoliniskun. Descartesin teoriat eivät itsessään torjuneet saa- tanallista noituutta. Sen sijaan tämä Descartesin ja Boylen markkinoima nerokas maailmankuva nähtiin rakentavana filosofiana, joka tuki kristinuskoa ja sosiaalista järjestystä, nousten luonnon magian taholta havaittua pelkoa ja hurmahenkisyyttä vastaan. Koska Jumala oli luonut mekaanisen maailman täysin säännölliseksi ja käyttäytymisensä puolesta yhtenäiseksi ei saatana, vaikka olisikin olemassa, voisi häiritä muuten niin säännöllisiä mekaanisia toimintoja.
    ————-
    Kun taikurit ja astrologit siirtyivät Italiasta POHJOISEEN ja noi- tavainot nousivat Euroopassa kukoistukseensa 1600-luvulla, ei heihin enää uskottu Italiassa.

    VANHAA POHJAA ON OLLUT SKANDINAVIASSA VAINOHARHAISUUDELLE YM.

    A troll is a class of being in Norse mythology and Scandinavian folklore. In Old Norse sources, beings described as trolls dwell in isolated rocks, mountains, or caves, live together in small family units, and are rarely helpful to human beings.

  31. Jahas, Päiviö Latvuksen, yhden funkun myös, tekstin tänne tälläsit. Hän on noita juttujaan tarjoillut facebookin puolella minulle jo vuosikaudet… tuonkin.

  32. Oliko Kukkasen teksti Päiviö Latvuksen? Jonkun verran olen keskustellut hänen kanssaan. Näillä on samat jutut, kun lainailevat toisiltaan. Seura tekee…

  33. ””Elokuun 5. päivänä 1676 toteutui se, mitä moni Tukholman asukas oli toivonut ja vaatinut: inhottava suomalainen noita-akka Malin haettiin vankilasta, vietiin roviolle ja poltettiin elävältä.”

    Marko Lambergin uutuuskirja herättää henkiin historiallisen oikeusmurhan noitavainojen synkiltä vuosilta. Ruotsin suurvaltaa ravisteli hysteerinen mustan magian pelko, jonka uhriksi myös Pohjanmaalta Tukholmaan muuttanut Malin Matsintytär joutui. Mitä oikein oli tapahtunut?”

    https://sks.kauppakv.fi/sivu/tuote/noitaaiti/2490565?fbclid=IwAR2Q9yLE4JknZDPLzTMww8tBq7MPNcn7_9wk3XfMRWJs9k5Vsb5kfv55_tg

  34. Latvuksen kirjan logiikka vuotaa kuin vesi harvaan punotusta pärekorista. Hän hyppää monesti täydessä vauhdissa olleeseen junaan. Esim. tiede on länsimaista yksinkertaisesti johtuen Sumerin, Egyptin ja Kreikan maantieteellisestä sijainnista ja niistä esoteerisista traditioista, joka näiden maiden tiedettä oli taltioinut ja ylläpitänyt ammoisista ajoista ja etenkin läpi kirkon pimeimmän ajan. Latvuksen logiikan mukaan tieteen olisi pitänyt myös kehittyä erityisesti Venäjällä, mikäli kriteerinä on kristinuskon valta ja vaikutus ihmiseen, jota ortodoksinen kirkko oli pääsyt vapaasti muokkaamaan. Latvukselta jää paljon selittämättä ja monet selitykset ovat naiveja. Ei ole lainkaan esim. varmaa, pysähtyikö kehitys Rooman rappion vuoksi, koska on kysyttävä rappeutuiko Rooma juuri kristinuskon vuoksi. Pahiten Latvus floppaa kuitenkin ohittaessaan kokonaan esoteerisen perimätiedon. Uskovaisena hän ei uskalla itselleen tuntematonta motiivia käsitellä.
    Myös noituutta koskevin osin Latvus hypää latvasta puuhun,eli ’unohtaa’ sopivasti noitauskon ja noitavainojen palautuvan varhaiskirkkoon ja kirkkoisä Augustinukseen ( 354 – 430 jKr.): Eli aikaan noin tuhat vuotta ennen humanismin nousua.
    Augustinuksen vaikutus tuleviin noitavainoihin johtui siitä, että hän oli alkanut pitää pakanallisia jumalia demoneina eli pahoina henkinä. Tämän näyttää mm. Antero Heikkinen teoksessaan Paholaisen liittolaiset.5 Augustinuksen tunnetuin teos Civitas Dei (Jumalan valtakunnasta) pohdiskeleekin demoneja ja niiden asemaa maailmassa. Augustinus uskoi ihmisten ja paholaisten myös harjoittavan sukupuolisuhteita ja tämä käsitys kiihotti sitten noitavainojen aikoina yksinkertaisten uskovaisten mielikuvitusta ja oli suurena syynä noitien roviokelpoisuuteen. Sillä vaikka Augustinus ei Heikkisen mukaan itse näy keksineenkään kaikkia mielettömyyksiään, ne nousivat merkittäviksi Augustinuksen nauttiman arvovallan tähden ja huipentuivat kirkon suuresti myötävaikuttamina keisari Theodosiuksen aikana annettujen ediktien kammottaviin seurauksiin.

  35. Voi Seppo, anna anteeksi, unohdin ihan, vain sinä tietysti olet oikeassa, kaikki muut väärässä. Miksiköhän en meinaa tätä muistaa?

  36. Ivalliset ad-hominemit eivät Kari muuta pätkääkään esittämiäni historiallisia faktoja. Kumoa nuo faktat jos voit, jos ne omaksumiasi ennakkoluuloja vaurioittavat.

  37. Kukkane: ”Tottakai esoteerinen tieto faktaa, en sitä epäile yhtään.”

    Edellä esitämissäni historiallisisa faktoissa,kuten esim. Augustinuksen olemassaolossa ja hänen tekteissään omisa kirjoissaan, ei tietenkään ole mitään esoteerista. Nuo tiedot ovat ihan julkisesti Kukkasenkin saatavilla, jos omaa vaikkapa kirjastokortin. Ja englannin taidon. Tunnustuksia on jopa suomennettu.
    Tai onko ongelma siinä, ettei Kukkanen ymmärrä, mitä sana ’esoteerinen’ tässä’ diskurssissa tarkoittaa?

  38. Totta kai ymmärrän, kabbala on esoteriaa.

    Mutta sekoitit esim. kirkkoisä Augustinuksen demooniopin kabbalaan… Jeesus muuten näytti tunteneen hyvin aikansa kabbalaa ja oli mm. antanut siitä nousevan gematrisen tehtävän.(Joh. Ilm. 13:18)
    Miksi muuten Jeesus kohtasi heräämisensä jälken kaksi opetuslaskastan tiellä Emmaukseen? Kun Emmauksesta ei aiemmin oltu puhuttu mitään? Ettei vain siksi,että Emmauksessa toi tuolloin kabbalistinen koulu, jonka yhtenä opettajana oli ollut muuan rabbi Jehoshua… (Aryeh Kaplan,johdannot kirjoihin the Book of Bahir ja Sefer Yezirah)

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.