Jubilate!

Näinä päivinä on ateistien keskuudessa riemu revennyt siitä, että kouluissa ei kuulla juhlien peruutumisesta johtuen yhteisesti laulettavaa Suvivirttä.

Tähän suuntaan ovat opetusviraston ideologiset pedagogistit tehneet työtä jo vuosikymmenet, saaden loistavaa taustatukea vih.vas.mediasta, puhumattakaan vapaa-ajattelijoista, joiden agendana tämä(kin) ollut ollut siitä lähtien, kun kristillistä uskoa on löytynyt Suomen maasta.

Hevosmiesten tietotoimistosta on levitetty huhua, että Suomen Vapaa- (lue: Pakko-)ajattelijoiden liitto olisi lähestynyt valtakunnansyyttäjää kehoituksella että tämä ryhtyisi tutkimaan, tapahtuuko Suvivirrren laulantaa jossain kouluissa tai sen lähistöllä yli 2 henkilön ryhmissä, jolloin (kristillisyydestä)etäännyttämisohjeita ei ole noudatettu, ja kehoittavat häntä käskemään poliisia tutkimaan ko. rikollista toimintaa.

Toinen vastaava huhu liittyy siihen, että eduskunnan ateistiryhmä olisi tekemässä lainsäädännöllistä aloitetta myös Virsikirjan kieltämisestä Raamatun lisäksi.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

18 kommenttia artikkeliin ”Jubilate!”

  1. Ai, en ole kuullutkaan enkä missään nähnytkään tuota riemun repeämistä. Itse kuulun Vapaa-ajattelijoihin, liiton hallitukseenkin, mutta eipä ole mitään tullut eteen ilmenemiä tuosta riemusta. Itse asiassa Vapaa-ajattelijat ovat ajaneet tunnustuksellisen uskonnon opetuksen lopettamista yhteiskunnallisesti kustannetuissa kouluissa. Ja yhteiseen katsomusaineeseen siirtymistä. Vapaa-ajattelijat EIVÄT ole ajaneet erityisesti suvivirren poistamista. Se on jostain kummasta tullut väärinkäsitys.

    Tietäisiin myös, jos Vapaa-ajattelijoiden liitto (ei siis Suomen…) olisi lähestynyt valtakunnansyyttäjää moisesta. Ei siis ole. Myös huhu, että eduskunnan ateistiryhmä (?) ajaisi lakialoitetta virsikirjan tai Raamatun kieltämisestä, on täysin perätöntä soopaa.

    Oletko sinä Kari juoruaja, joka levittelee huhuja..?

    Vapaa-ajattelijat perustettiin vasta vuonna 1937, joten nämä eivät ole voineet ajaa mitään agendaa siitä lähtien kun kristillistä uskoa on Suomesta löytynyt. Siitähän on satoja vuosia, kun se väkivalloin tänne levitettiin.

    Ja muuten, vaimoni koulussa järjestetään kevätjuhla koulun pihalla ja siellä lauletaan suvivirsi. Vaimoni itse toimii äänenjohtajana. Nih.

  2. ”Ja muuten, vaimoni koulussa järjestetään kevätjuhla koulun pihalla ja siellä lauletaan suvivirsi. Vaimoni itse toimii äänenjohtajana.”

    Minusta Suvivirren laulaminen ei ole asianmukainen osa koulutyötä. Uskonnonhrjoittaminen tulisi tehdä uskonnonharjoittamiseen tarkoitetuissa paikoissa, eikä kouluissa.

  3. Samaa mieltä. Mutta enpä hernettä putkeen kiskaise, jos virren siellä kiekaisevat. Mutta asia tuossa on se, että Vapaa-ajattelijat eivät ole suvivirttä olleet kieltämässä. Se on kyllä keksitty juttu. Vapaa-ajattelijat ajavat sitä, ettei kouluissa ylipäätään harjoitettaisi uskontoa, kuten seurakuntien vetämiä aamunavauksia ja edelleen monissa kouluissa tapahtuvia ruokarukoiluttamisia ja joulu- ja kevätkirkkoiluttamisia. Jonkun suvivirren vetäiseminen, vaikka onkin hyvin uskonnollinen viisu, koulussa on kuitenkin aikalailla pikku juttu. Ja korvautuu todennäköisesti hyvin nopeasti siitä tehdyllä sekulaarilla versiolla.

  4. Totta kai Suvivirsi pitää laulaa – kaikkien. Se on arvokasta kansanperinnettä. Jos vanhukset ei niissä saattohoitolaitoksissaan muuta muista, niin siitä saa jotain iloa edes.

  5. Siis Vapaa-(siis Pakko-)ajattelijat haluavat pakottaa koululaiset olemaan vapaasti pakotetusti olemaan irti uskostaan kouluissa (ja koulun ulkopuolellakin)?

    Kouluissa ateistit saavat vapaasti (siis ilman pakkoa) julistaa ateismia, mutta kristityt eivät saa?

  6. Koulun ulkopuolella kukin saa uskoa ja harjoittaa uskoaan miten haluaa, kunhan ei ketään vahingoita, mutta yhteiskunnalliseen kouluun uskonnon harjoittaminen ei kuulu. Uskontojen olemus ja niiden muodot pitää kyllä opettaa koulusivistyksenä, mutta ei tunnustuksellisena. Uskonnon sijalle kouluihin pitäisi tuoda yhteinen katsomusaine, jolloin päästään hankaluuksista, mitä tulee siitä, kun kouluissa on lapsia eri uskontosuuntauksista, siis perheistä. Eri uskontojen opetus lisää kustannuksia ja on käytännössä varsin hankalaa järjestää.

    Koululaisia ei juuri tarvitse pakottaa olemaan irti uskostaan, kun aniharva on ylipäätään uskossa. Jo silloin kun itse kävin koulua, oli uskovia tuskin yhtäkään. Ja nykyisin koko ajan vähemmän on uskovia, vähemmän kastettuja.

    Ja kun olen koulumaailmaa läheltä seurannut jo vuosikymmeniä, kun veljeni on opettaja ja vaimoni on ja itsekin olen useissa kouluissa käynyt työni puolesta, niin ei kyllä kouluissa mitään ateismia julisteta. Ruokarukoiluttamista ja uskonnollisia aamunavauksia kylläkin.

  7. Suvivirsi on traditio. Sen on oppilaille lähtölaukaus vapauteen. On saman tekevää lauletaanko siinä suvivirsi vai ”Mörkö se lähti piiriin”, kun jalat kuopivat jo maata ja ajatukset ovat kesässä.

    Koululaitos on ilmeisesti aina ja kaikkina aikoina ollut kaikenmaailman idealistien silmätikkuna. Tänään sitä manipuloi ns. vihervasemmisto, eilen joku muu. Aate on tärkeämpi kuin oppisisältö. .. Nykykoulussa kaikenlainen ”aatekasvatus” syjäyttää kohta oppimisen, Päteväkään henkilökunta ei veny loputtomiin, niitä tunteja kun on rajallinen määrä.

    Olin taannoin aikuiskoulutuksessa. Lähinnä testaamassa lukiongelmia ja muita oppimisvaikeuksia ja miettimässä opiskelijoiden kanssa millaisella opiskelustrategialla niitä voisi ohittaa.
    Yksi ryhmä olivat mm. tarveydenhoitoalan opiskelijat, jotka eivät selviytyneet ns. lääkelaskuista. (Dyskalkulia on matematiikan erityisvaikeus, joka on sen varran harvinainen, että työyörallani olen tavannut vain kaksi oppilasta.) Kävi selville, että nämä älypuhelinta ja erilaisia laskimia tuijottavat opiskelijat eivät hallinneet kymmenjärjestelmää. Ei oikeinpäin eikä nurinpäin, kymmenen potensseista puhumattakaan. Siinä sitten aloitettiin yhdessä miettimällä, jotta mitäs pakanaa nyt tehdään, kun sormet loppuu.

    Luetun ymmärtäministä mitattaessa näytti, että iso joukko poti jonkilaista hyperlexiaa. Totuus oli kuitenkin se, että opiskelijoiden sanavarasto oli välistä niin vajavainen, ettei oppikirjan teksi oikein auennut. Joku ei ymmärtänyt lauseenvastikkeita tai monia sivulauseita sisältäviä virkkeitä ei ymmärretty. Jne….

    Nyt, kun palomiehestä on tullut pelastaja ja lautamiehestä lautahenkilö etc, on oppikirjatkin sitten kiireimmin käytävä läpi ja uudistettava asianmukaisiksi.

    Peruskoulun päättäneet jakaantuvat yhä enemmän kahteen eriarvoiseen ryhmään. Erityisopetuksen alasajo aatteen nimissä tukee tätä kehytystä. Uskonnonopetuksen, joka muuten ei ole enää tunnustuksellista, voi tietysti ottaa silmätikuksi, se on helppo tie, mutta ongelmat tuskin korjaantuvat sillä, että suvivirrestä päästään eroon.

  8. Yki, eikö Vapaa-ajattelijoiden propaganda tehoakaan tarpeeksi hyvin? Laitapa pökköä pesään, niin valtakunnansyyttäjä saa uutta puuhaa.

    Koulussa on ateismin opetus kaikkein räikeimpänä biologian opetuksessa, jossa evoluutiota esitellään lopullisesti tieteellisesti todistuksi tosiasiaksi, vaikka päinvastoin, kaikki uudet tieteen tutkimukset osoittavat evoluutiomekanismin mahdottomaksi.

    Toinen ateismin temmellyskenttä on sukupuolivalistus, jossa LGBTQ&c-setaismi niittää riemuvoittojaan ahdistaessaan pikkulapset vaatimaan sp-vaihdosleikkauksia ja hormoonihoitoja.

  9. Vaparit eivät juuri harjoita propagandaa. Vai oletko sellaista nähnyt? Omaa lehteään se toki julkaisee ja kannanottoja yhteiskunnallisissa asioissa. Ne eivät liene propagandaa, vaan lähinnä tiedottamista. Jos ne ovat propagandaa, niin silloin kaikki tiedotus on sitä. Kaikki kirkolliset ja uskonnolliset julkaisut mukana.

    ”Kaikki” uudet tieteen tutkimukset..”? Todellakin? No, jos luet kreationistiset tutkimukset, niin tietty silloin.

    Ja siitä on jo puhuttukin, tuosta pikkulasten sukupuolivaihdosleikkauksista. Väitteesi ei pidä paikkaansa. Itse lienet oikea kunnon propagandisti ja demagogi.

    Voisit vielä vastata siihen, että oletko juorukello? En viitsi näinä aikoina naissukupuolta halventavana terminä käyttää ”juoruämmä”… Levität paikkansapitämättömiä huhuja ja juoruja. Streittiä toimintaa.

  10. Yki, etkö ymmärrä huumoria?

    Sitä huumoria on ateistien puolelta suollettu uskiksia kohtaan erinomattain runsaasti.

  11. Eilen erään aatteellisen ideologian edustajat skoolasivat innoissaan. kun valtiovallan siunauksella oli saatu Suvivirren laulanta privatisoitua.

    Tosin eräs ao. -logian suuntautuma olisi mieluummin nähnyt maassamme yleistä kommunioitumista, mutta tarkoitus on tärkein.

    Tuon aatteilun isä ja aikaansaaja, vanha vihtahousu, jota myös lusihveerukseksi kutsutaan. hykertelee karvaisia käsiään saadessaan taas yhden sulan hattuunsa? vai vihtaansa? Joka tapauksessa suuntaus on oikea.

  12. Mistä Kari tiedät, että Luciferilla on karvaiset kädet? Oletko tavannut ja kätellyt?
    Tiedätkö muuten, että uskosi Lucifeerukseen ns vihtahousuna perustuu vain väärintulkittuun sanaan, jonka merkitystä ei ole ymmärretty.
    Sana Lucifer tarkoittaa nimittäin ’valon kantaja’ ja se oli Venus-planeetan latinalainen nimi, jonka kreikkalaisia vastineita mm. Pietari ja Jeesus käyttivät: Pietari toivoi ihmisten sallivan Phosforoksen (Venuksen) syttyä sydämiinsä ja Jeesus sanoi Raamatun lopussa olevansa ’se kirkas kointähti’ eli aamutähti eli Venus eli Lucifer!
    Raamattu alkaa ja päätyy Venus-vertauskuvastoon, sillä jo Raamatun 1 virke sisältää lukuarvon 2701, joka on tieteellisen tarkasti Venus planeetan 12 vuoden kesto vuorokausina. Tutustupa tähän:
    http://www.johnpratt.com/items/docs/lds/meridian/2005/12sons.html

  13. Epäjumalan palvojat palvoivat muun muassa planeettoja ja tähtiä saatika kiviä ja puita jumalina, jotka ovat vanhan vihtahousun manifestaatiota harhautettujen ihmisten mielissä.

  14. ”Epäjumalan palvojat palvoivat muun muassa planeettoja ja tähtiä saatika kiviä ja puita jumalina, jotka ovat vanhan vihtahousun manifestaatiota…”

    He, oliko Jeesus siis epäjumalanpalvoja kun hän vertasi itseään Venusplaneettaan….? 🙂

  15. Jeesus ei palvonut epäjumalia esim. planeettoja, koska hän itse on luonut planeetat.

  16. Käyttämäsi termi ’palvoa’ on tässä yhteydessä olkinukke.

    Mutta jos tuntisit paremmin uskontotieteen tutkimaa uskontojen syntyä,huomaisit että niistä monet perustuvat juuri taivaankapaleitten pitämiseen jumalina. Niin myös varhaisin juutalaisuus, jossa Korkein oli aurinko, joka hallitsi ensin13:ta ja sittemmin 12:ta Zoen merkkiä.
    Sana theos eli jumala tuleekin kreikan verbistä thein, joka merkitsi liikkuvan taivaankappaleen näkemistä. Greek ”θεός ” is often connected with Greek ”θέω” (theō), ”run”, and ”θεωρέω” (theoreō), ”to look at, to see, to observe”

  17. Kreikkalaisessa Septuagintassa käytettiin Elohimin vastineena Theos ja JHWN:n vastineena sanaa Kyrios (muutamin poikeuksin).

    Theooreoo tarkoittaa sitä että Jumala katselee ihmistä, ei toisinpäin. Theoo tarkoittaa ’minä haluan’. Siis Theos = se, joka tahtoo eli Jumala.
    Englannin kielen ’run’ on kreikaksi τρέξιμο.

    Olen kyllä harrastanut uskontotiedetta …

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.