Nykyisenkaltaisten herätysliikkeiden aika on ohi

Kansankirkon suuri dilemma ovat herätysliikkeet.

Ilman Rauhanyhdistysläistä herätysliikettä kirkossa ei olisi enää mitään mikä sitä kannattelisi. Tällä hetkellä rauhanyhdistysläiset ja muut lestadiolaiset liitännäiset pitävät seurakuntien elämää yllä. He maksavat kiltisti kitisemättä veronsa ja ottavat niin halutessaan osaa kirkon hallintoon. Seurakuntien ja evl-kirkon kehitys ei heitä kiinnosta koskapa seurakuntaopin mukaisesti evl-seurakunta ei ole uskovien yhteisö vaan se on verovarojen kautta ylläpitävä sitä todellista uskovien yhteisöä eli rauhanyhdistysläistä yhdistystä seurakunnan sisällä, minkä he ovat säännöissään ja julistuksessaan uskovien yhteisöksi julistaneet. Jeesuksen nimessä ja veressä annetaan anteeksi ja peitellään pahoja tekoja. Auta armias jos joku uskaltaa väittää että liikkeen antamat anteeksiannot eivät riitä vaan laki tässä ajassa on myös laki rauhanyhdistysläisille.

Körttiset alkavat olla kirkossa todellinen riesa. Heille kelpaa kaikki. Jumalan Sanalla ei ole mitään merkitystä vaan sillä, että saadaan pitää kirkko hyppysissä, haetaan tukevia jalkoja maanpäällisen vallan kautta. Körttien kannalta parasta olisi jos kaikki se mikä valtionhallinnossa ja yhteiskuntapolitiikassa saadaan säädettyä vietäisiin suoraan kirkon opiksi ja hallinnolliseksi totuudeksi. Körttiväen suurin tehtävä onkin olla vallankahvassa ja ohjaajan paikalla. Virat ovat heidän hallussaan ja hallinto samoin. Virkavalinnoissa körttiset äänestävät vaikka vastoin lakia ja asetuksia kunhan virkaan saadaan körtti.

Evankeelinen liike, johon minäkin kuulun, puolestaan pakotetaan olemaan kirkossa siksi, että ilman tätä napanuoraa se kaatuisi konkurssiin välittömästi. Suurin ongelma ei ole taloudellinen tässä konkurssissa vaan tällaista liikettä ei pystyyn nosteta, jos se nurin menee. Uusi evankeelisuus olisi enemmän Hedbergin näköinen kuin tämä autuaaksi itsensä julistaneiden pappismiesten yhteisö. Siinä liikkeessä varmaan edelleen laulettaisiin Siionin Kannelta mutta se olisi tiukasti kansankirkollinen. Me evankeeliset nimittäin olemme hyvin sallivaa väkeä toisin kuin nykyisin nämä vallanhimoiset johtajamme. Me emme sallisi Sanan vesittämistä ja se ei tarkoita vastausten hakemista väittäen, että Raamatussa sanotaan niin ja näin ja päälle otetaan jae sieltä ja toinen täältä. Nykyisin evankeliumi jätetään lukematta eikä lakikaan ole kovin kovassa kurssissa tässä liikkeessä. Raamatun lauseista rakennetaan kaikki sallittava ja kiellettävä. Naispappeuden määrittää Paavalin komento Tiitukselle ja Timoteukselle. Se on hyvä syy väittää vallanhimoisessa miesjoukossa autuaaksi tekeväksi opiksi. Lakia voi aina kiertää ja evankeliumin voi jättää saarnaamatta. Autuaaksi nykyisin evankeelisessa liikkeessä tulee kun ei vain seiso naisen rinnalla, jolla on liperit kaulassa. Uusi evankeelinen liike olisi pappeuskysymyksestä vapaa reilusti ihmisten yhteisöksi tunnustautuva kansakirkollinen evankeelinen koti. Ei mitään sen kummempaa.

Herätyskristillinen Suomi voisi jo herätä oikeasti. Kirkko ja seurakunta on yhteisö myös meille herätyskristillisille. Meidän tulee julistaa Kristusta eikä johtokuntiemme tekemiä pykäliä.

tuomo

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Tilaa
Ilmoita
15 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

Tuomo, …

Eikö sinun kannattaisi ryhtyä körtiksi, kun kerran kaipaat herätysliikettä jota luonnehtii kansankirkollinen suvaitsevaisuus ja naispappeuden hyväksyminen?

Anne Mikkola

Olipa järkeenkäyvä yhteenveto ns. herätysliikkeiden tilasta.

Anne Mikkola

että semmoista 🙂
Pitää vielä lisätä, että on tuo sleyläisten oppi taikka käytäntö niin puhdasta harhaoppia kuin vain voi dogmaattisesti olla. Ehtoollisen teho perustuu sukupuoleen… heh… Samanlaista kaiken redusoimista sukupuoleen tai sukupuoliin tai seksuaalisuuksiin voi löytää vain Pride-jengien maailmankuvasta. Mutta tämähän on Ajan Henkeä, joten sikäli Sley on muodikas jengi.

Tauno J. Jokinen

Jaa, …

Mikä kaikki nyt lie harhaoppia ja mikä oikeaa oppia. Minusta koko kristinusko on harhaoppi ja erityisesti luterilainen kristinusko. Siinä suhteessa lienee todellakin yhdentekevää tarjoileeko luterilaisessa kirkossa ehtoollisen mies vai nainen. Tuskinpa taivaspaikka kenellekään sillä keinoin aukeaa, että pappi jakaa alttarilla sakramentteja.

Toinen asia sitten kokonaan on se, että minun puolestani itse kukin saa tulla omassa harhaopissaan ja omassa uskossaan autuaaksi. Tässä suhteessa olen itse aika tavalla donatolainen – väkevä usko saa seuraajat mukaansa, tai sitten ei saa. Kyllä minusta on pikemminkin hyvä asia, että näitä harhaoppeja on vähän jokaiseen makuun tarjolla. Sen pohjalta sitten voi päätellä sitä sopan suolaisuutta, kuinka paljon kullakin herätysliikkeellä on kannattajakuntaa.

Anne Mikkola

”Tässä suhteessa olen itse aika tavalla donatolainen – väkevä usko saa seuraajat mukaansa, tai sitten ei saa. Kyllä minusta on pikemminkin hyvä asia, että näitä harhaoppeja on vähän jokaiseen makuun tarjolla. Sen pohjalta sitten voi päätellä sitä sopan suolaisuutta, kuinka paljon kullakin herätysliikkeellä on kannattajakuntaa.”

Wikipedian mukaan tämä hurskasten oppi ei näyttänyt kestävän arabeja ainakaan… mikä lie sitten syynä.
”Donatolainen kirkko kuitenkin käytännössä kukistui, ja 600-luvulla donatolaiset katosivat lopullisesti arabien valloittaessa Pohjois-Afrikan. ”

Tauno J. Jokinen

Jaa, vai donatolaisuus loppunut …

No ei nyt sentään. Tänä päivänä nämä TV-saarnaajat ja muut karsimaatikot ovat juuri niitä donatolaisia.

Anne Mikkola

Niinpä tietysti ovat. Eiköhän se totuus löydy taas sieltä jostain väliltä… tai ehkä mieluummin sekä että..

Tapio Tuomaala

”Körttien kannalta parasta olisi jos kaikki se mikä valtionhallinnossa ja yhteiskuntapolitiikassa saadaan säädettyä vietäisiin suoraan kirkon opiksi ja hallinnolliseksi totuudeksi.”

Tämä on Roomalaiskirjeen mukaista oppia, olla alamainen esivallalle. Joka ei hyväksy esivaltaa auktoriteetiksi, on Jumalan tuomion alainen.

”Pyydän anteeksi. Kun sanoin, että ehtoollisen pätevyys riippuu ehtoollisen jakajista, tarkoitin sitä siinä mielessä, että jos ehtoollisen jakajat onnistuvat saamaan siunatun leivän ja viinin ehtoollisvieraan suuhun, silloin hän on kohdannut Jeesuksen.”

Tämä on katolista oppia. Papit tekevät taikatemppuja ja uskovat omiin temppuihinsa, vaikka mitkään taikatempun ulkoiset kriteerit eivät täyty. Perustuu katoliseen oppiin, jota kutsutaan apostoliseksi sukseksioksi. Vaikka olen luterilainen körttiläisestä näkökulmasta, ei tulisi mieleenikään ottaa vastaan kirkon ehtoollista. Mutta jos joku ottaa vastaan uskossa, niin ei kait se mikään syntikään ole. Helluntailainen ehtoollinen on Ut:n mukainen muistoateria eikä siinä yritetä taikatemppuja.

Tapio Tuomaala

”Mitä taas Rommalaiskirjeen oppiin tulee niin ei kai meitä kehoteta väärien päätösten hyväksyjiksi ja alamaisenkaan ei tarvitse olla hiljaa jos joku päätös ja määräys on joitakin alistava.”

Oikein perustelet ja varmaan saman ymmärsi apostoli, joka oli alistaja valtiolle alamainen. Tilanne olisi vähän sama kuin jos Suomi olisi miehitetty ja täällä olisi miehittäjän laki. Tarkoitus oli kiinnittää huomio siihen, mitä apostoli kirjoittaa ja kuinka syvästi se on ristiriidassa luontaisen oikeustajun kanssa. Paavali kertoo roomalaisen, jumaliaan palvovan virkamiehen olevan Jumalan palvelija. Se on paljon sanottu, kun kirkko-opin mukaan Jumalan palvelijoita voivat olla vain kristityt, lähinnä papit ja piispat.

Kohta, johon viittaan, osoittaa, miten kauas kirkko-oppi on ajautunut apostolien opista. Kirkko-oppi, josta vapaiden suuntien opit on väännetty, on juuri se massiivinen valhe ja viettelys, josta Ut varoittaa. Valheen ovat ottaneet vastaan kaikki kansat ja kielet.

Kannattaa kysyä, miksi Jumala sallii sen. Kirkkoteologia ei pysty vastaamaan kiusallisiin kysymyksiin, koska se tarkastelee pelastusta kuplastaan käsin. Apostolien opin kautta vastaukset on mahdollista saada ja kas kummaa, miten palapelin palaset asettuvat siististi paikoilleen. Ei ole vaikeaa ymmärtää, miksi roomalainen pakana virkamies on Jumalan palvelija.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial