Evankeelisten pappismiesten ahdas kirkkotie ja meetoo

 

Henkilön Teija Siirtola kuva.
Kun tuolla vasemmalla, takana ylhäällä Sari Pyykösen ottamassa kuvassa laulan bassoa ja samalla osallistuin valtakunnallisiin Evankeliumijuhliin Kalajoella sen monista herätysliikkeistä olevien laulajien juhlakuorossa, niin sitä miespappien eturiviä katsoessani, ja heidän taustojaan tietäen ja tuntien mieleeni tuli meetoo-kampanja, joka tuhosi monen ihmisen ihmisyyden ja ihmisarvon.
Kun vielä tämän jumalanpalveluksen saarnassaan Ville Auvinen korotti miestä oikein korkealle kertoen ehtoollisen jakajan vaikutuksesta ehtoollisen pätevyyteen niin koin mielessäni jotain, joka sai katselemaan kenkäni kärkiä. Olinko tullut katolisen kirkon messuun ja jumalanpalvelukseen vai missä minä olin.

Voi minua poloista, miksi tänne ja tällaiseen testosteronin ylistykseen haluan osallistua. No ilmaisin itseni välittömästi tästä luterilaisen opin ja evl-kirkon vastaisesta saarnasta, jossa evankeliumi tallattiin Sleyn johtokunnan ikiomiin pykäliin ja sääntöihin. No Ville Auvinen kyllä seuraavana yönä oli twiittaillut ja pyydellyt anteeksi vitsikästä epäonnistunutta ilmaisuaan. Voihan sen niinkin toki ohittaa mutta sittenkin ollaan perimmäisten kysymysten äärellä.

Seurakuntaelämämme ydin ei voi olla herätysliikkeissä, joissa asiat päätetään opiksi omavoimaisten hurskaus- ja autuuskäsitysten varaan. Auvinen kertoi kuinka polku kirkossamme on käynyt kovin ahtaaksi. Kenelle on käynyt kenelle ei. Ahtautta saakin tuntea, jos ensiksi tunkee kirkon enimmän osan ahtaiden käsitystensä seiniksi. Uskossaan vapaat antavat aina tilaa eikä ahtaita portteja ole Jumalan elopellolla. Taivaan ison tuvan portti on tehty ahtaaksi ja annettu armo matkaevääksi kulkea kohden toivoa ja kirkkautta.

Palataanpa siihen mitä tuli mieleeni. Siihen ei ole kamalasti lisäämistä mitä Pirkko Saisio kirjoittaa. Meetoo ei armahtanut eikä parantanut maailmaa vaan teki siitä entistäkin pelottavamman. Vedän mutkat suoraksi ja totean, että Jeesus riippui syystä ristillään. Hän oli saanut tehtävän. Mutta mitä tätä ennen niin miehiset miehet kielsivät, juonittelivat ja ylvästelivät päätöksillään. Nöyrää miestä ei sillä mäellä ollut eikä kamalan rehellisiäkään löytynyt vaikkapa herätysliikkeitä perustamaan. Tuolloin niitä liikkeitä olisi tarvittu. Apostolinen kirkko on perustettu huonon mieskuvan varaan. Sitä tämä aika ja sen oppineet ”heränneet” miehet käyttävät valtansa pönkittämiseen.Tulipa vain mieleeni, että feminismin, taikka mitä nyt lieneekään, riesa on laitettu tähän aikaan tuon Raamatun ajan miehisen miehen typerän alistamis- ja valtakulttuurin tilalle. Me miehet saamme maistaa alaspainetun naisen lääkettä, siihen on laitettu katkeruutta aimo annos, ja syystäkin. Luojan luoma omakuva ei erottele naista ei miestä.

Pirkko Saisio kirjoittaa erittäin viisaasti, nyt ja jo aiemmin tästä meetoo-aiheesta ja ilmiöstä. Olen sanonut ääneen suurinpiirtein saman. Tämän kampanjan tarkoitus jää hämäräksi. Onko se siinä feminismin harhassa, että paras mies on maahanlyöty ja syyllistetty mies.

tuomo

HS.FI
Kirjailija Pirkko Saisio kirjoitti vastauksen Leena Virtasen kolumniin, joka käsitteli Saision haastattelua Nykypäivä-lehdelle.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

4 kommenttia artikkeliin ”Evankeelisten pappismiesten ahdas kirkkotie ja meetoo

  1. Hyvä vastaus Saisiolta.Poliittisin termein Virtanen on bolseviikki ja Saisio menseviikki. Eli Toinen onb vallankumouksellinen ja toinen on reformisti.

    Ymmärsinkö oikein, että Auvinen saarnassaan pani ehtoollisen pätevyyden kyseenalaiseksi jos ehtoollisen toimittaa naispappi?.

    Jos ollaan johdonmukaisia, niin sitten kaikki naisten toimittamat sakramentit ovat epäpäteviä. Kaikki heidän sadattuhannet kastamansa ovatkin tuon logiikan mukaan pakanoita sitä itse tietämättään. Mitenkähän sellainen tilanne korjataan?

  2. No sanasta sanaan ei noin vaan viittasi Turun messusta käytyyn keskusteluun, joka oli pitänyt saada toimittaa vain miesten kesken Sleyn vaatimuksesta. Arkkipiispa ei myöntänyt sellaiseen lupaa. Hän siis Auvinen totesi viitaten apostoliseen traditioon ehtoollisen toimittajalla olevan väliä eli miehen toimittama messu ja ehtoollinen on pätevämpi. Hän selitteli myöhemmin sanomaansa twiitein. Oli jokseenkin pakko selitellä koskapa messu oli paitsi evankeliumijuhlien juhlamessu niin myös Kalajoen seurakunnan jumalanpalvelus.

  3. Metoo on toiminut hyvin, vaikka siinä on ollut ylilyöntejä. Amerikassa kampanjan ansioista moni nainen uskalsi tulla ulos kaapista, joka oli suljettu häpeän lukolla. Oikeudessa tuomittujen miesten lista on pitkä. He olisivat saaneet jatkaa toimintaansa, mikäli metoo ei olisi heitä pysäyttänyt. Samalla metoo toi esiin sen, miten hiljaa hyväksyttyä on naisten seksuaalinen häirintä. Se on ollut ikään kuin hevosenleikkiä, kuten ministeri Jussi Niinistö totesi Lapuan liikkeen kyydityksistä. Huumorintajuttomia metoo porukat, kun eivät ymmärrä hevosenleikkiä.

    Ei minua metoo ole häirinnyt, koska sen puolelta en koe minkäänlaista uhkaa. Joita pelottaa, niin taitaa johtua omantunnon kolkuttelusta, mutta jos omatunto ei kolkuta, niin pelko vanhojen syntien esiin tulosta saa ryhtymään vastahyökkäykseen. Varmaan myös moni vankilaan tuomittu hyväksikäyttäjä kiroaa metoon. Kiva heille, että tukijoita riittää. Samanmieliset kun löytävät aina itsensä saman astian ääreltä, kiitos metoon.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.