Vihollisen vallassa osa 74

Sota
Jos mistä, niin tästä (melkein) kaikki ihmiset ovat yksimielisiä: sota on paha asia. Sota on ikäänkuin ihmisten alhaisimpien vaistojen irtipäästäminen, kaikkine seurauksineen. Sodan jäljiltä maa on poltettu, miehet tapettu tai haavoittuneet (myös henkisesti), naiset raiskattu ja lapset traumatisoituneet. Miksi sitten soditaan?
Luulisi, että koska kaikki katsovat sodan olevan pahasta, niin sodat olisi jo aikoja sitten saatu loppumaan. Tosiasiassa sotaa on käyty jatkuvasti aina siitä lähtien kun Kain tappoi veljensä, ja heti kun yksi rauha on saatu solmittua, aletaan varustautumaan seuraavaa sotaa varten.
Motiivi sodalle on sama kuin Kainin ja Aabelin tapauksessa: toisella on jotakin, joka minulta puuttuu (ainakin kuvitelmissa) joten tuo toinen on viholliseni, joka on alistettava ja hänen on annettava minulle omistamansa. Ja jos hän ei halua antaa, hänen on kuoltava. Alistuja alkaa hautoa kostoa ja tilaisuuden tullen hyökkää, jolloin kierre on valmis.
Lisäksi on eräitä uskontoja ja ideologioita, jotka pitävät väkivaltaa oikeutettuna keinona saavuttaa päämääränsä (esim. kommunismi, natsismi ja islam).
Toisaalta ihmisellä on vaisto toimia yhdessä, jotta elämä sujuisi, jolloin halutaan rauhaa ja pyritään yhteistyöhön. Valitettavasti tässä yhteistyössä tulee helposti epäluuloja ja kateutta, jolloin taas löytyy uusi vihollinen.
Onko sitten mitään mahdollisuutta päästä pois tästä sodan kierteestä? Vastausta on etsittävä aivan alusta: Jumala loi ihmisen paratiisiin, mutta ihminen ei suostunut elämään oikeassa suhteessa Jumalaan, vaan vihollisen houkutuksesta nousi kapinaan haluten tulla Jumalan kaltaiseksi. Seurauksena oli kaikkien suhteiden rikkoutuminen ja vihollinen on siitä lähtien kiihottanut ihmisiä toisiaan vastaan. Usein kun tutkitaan sotien syitä, täytyy hämmästellä, kuinka mitättömistä syistä aloitettiin tuhansia tai miljoonia uhreja vaatineita konflikteja. Näyttää siltä, että ihmisten vihollinen, paholainen, tuo kavala kauhia ja julma hirmuinen, on jollakin tavoin saanut lumottua sodan aloittajat ja sitten tavalliset ihmiset ovat sokeasti seuranneet propagandaa kauhistuttaviin tekoihin, koska vihollisihmiset on demonisoitu, jolloin he eivät enää olekaan ihmisiä, jolloin heille voi tehdä mitä tahansa.
Valitettavasti ihminen ei pysty lopettamaan sotia, idealistien toiveista huolimatta. Loppuun asti on oleva sotia, sanoo Jeesus. Hän varmasti tietää asian, koska hän tuntee ihmisen läpikotaisin. Vasta kun Hän palaa takaisin ja perustaa oman kuningaskuntansa, saadaan aikaan lopullinen rauha. Silti sitä ennen on jokaisen ihmisen pyrittävä rauhaan kaikkien kanssa, koska se on Jumalan tahto, mutta toisaalta kukin ihminen tietää sisimmässään, ettei hän pysty rakastamaan lähimmäistään (saatika vihollistaan) niin kuin itseään.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

10 kommenttia artikkeliin ”Vihollisen vallassa osa 74”

  1. Kain ja Abel eivät olleet veljeksiä vaan Abel eli hepreaksi Hebel olivat sisaruksia, joista Hebel oli nainen tai pikemminkin kohtu. Hebel merkitsekin muuten paitsi henkäys ja tyhjyys ja turhuus myös ’rukoileva kohtu’ ja heidän konfliktinsa kuvaa ihmisen kehityshistoriassa ensimmäistä varsinaista sukupuoliyhteyttä, jonka KaJn sai ’keihäällään’ (Kirjain JUD) aikaan. Siksi Hebelin neitseellinen veri vuoti kedolle.

  2. ”Lisäksi on eräitä uskontoja ja ideologioita, jotka pitävät väkivaltaa oikeutettuna keinona saavuttaa päämääränsä (esim. kommunismi, natsismi ja islam).”

    Varsin suurella mielenkiinnolla takastelen tätä kristillistä maailmankuvaa, jossa on niin valtavan suuri tarve jakaa ihmiset vihollisiin ja oikeamielisiin. Tuntuu, ettei edes natsikortti riitä kuvaamaan ei-kristittyjä, vaan tarvitaan kokonainen täyskäsi uhkakuvia. Tässä valossa ei ole mitenkään kummallista, että kristinuskon nimissä on poltettu noitia ja tapettu kansoja. Oikeastaan ei edes riitä, että ei-kristityt ovat niitä vihollisia, vaan verta on vuodatettu katolisten ja protestanttienkin riidoissa. Saatananpalvonnalta tämä kristinusko tässä valossa enemmän vaikuttaa, kuin uskolta oikeamieliseen Jumalaan. Toki on niinkin, että sille, joka Saatanaan uskoo, Saatana on olemassa ja sitä Saatanaa näkee joka puolella ympärillään.

    Parempi olisi oppia näkemään maailma sovinnolisemmin.

  3. ”Varsin suurella mielenkiinnolla takastelen tätä kristillistä maailmankuvaa, jossa on niin valtavan suuri tarve jakaa ihmiset vihollisiin ja oikeamielisiin. ”

    Valitettavasti kristityt (jotka ovat kaiken pahan alku ja juuri) eivät ole ainoa ryhmä joka sortuu tähän suvaitsemattomuuteen,

    Toisaalta Jumala asetti alunperin kaikki ihmiset ’shalomiin’, mutta Aadamista lähtien kaikki ihmiset ovat rikkoneet tämän. Mistähän johtuu? Ettei vain Taunon ehdottama vihollinen, tai olisiko jopa ihmisen sisältä löytyvä piru.

    Ehdotin vaatimattomasti postauksessani erästä ratkaisua, mutta se ei tietenkään kelpaa.

  4. Mielenkiintoisesti kristillinen maailmankuva jakaa kaiken dikotomisesti. On hyvä ja paha (kuten aina kaikissa kulttuureissa syntyneissä taruissa ja legendoissa). On paholainen, vihollinen ja on se täydellisen Hyvä Isä, Jumala. On paha ja rupinen maailma ja on täydellinen rauhan tyyssija, Valtakunta kullattuine katuineen kaikkineen.

    Ja miksi niin pitkä aika sen Jumalan valtakunnan tai Jessen kuningaskunnan tulemiseen? Sitä on odoteltu ja odoteltu, mutta merkkiäkään ei näy. Milloin Jeesus palaa? Mikä viivyttää?

    Toisaalta, jos Jumalan tahto on se, että ihmiset eläisivät rauhassa, miksi Hän näytti esimerkkiä tuhoamisessa, vihaamisessa ja tappamisessa VT:n puolella? Tai jos ihmisten välinen rauha Jumalan tahto on, niin mikä estää tahtonsa toteutumisen? Jumalahan on kaikkivaltias ja kaikkivoipa.

  5. Yki, Pietari vastaa sinulle: 2 Piet. 3:3-9.

    He, Pietarin selittely, ettei Jumala viivyttele lupaustensa täyttämistä on tuskin osoitettu Ykille 2000 vuoden päähän, vaan Pietarin Ilmaus ’teille’ tarkoittaa päiväselvästi silloin hänen kanssan eläneitä opetuslapsia. Vaikka päivää ja tuntia tullut tietää, lähiodotus oli aivan ilmeistä ja he odottivat kaiken tapahtuvan vielä elinaikanaan. Tätä on epätoivoiset teologit yrittäneet poisselittää nyt kohta 2000 vuotta.

  6. Sitä minä olen miettinyt useasti, että miksi ihmeessä se Herra, kaikkivoipa, teki niin rupisen ja keskeneräisen maailman, kun olisi voinut tehdä heti priimaa. Tai kun Hän niin pettyi ja vihastui eräisiin kansoihin ja kerran koko maailmaan, niin että tuhosi kaupungit ja hukutti maailman veteen, niin miksi Hän ei posauttanut luomaansa sekundaa saman tien avaruuden aurinkotuuliin ja tehnyt sitten parempaa.

    Vai olisiko niin, että niitä on jo paljon tuolla valmistumassa – niitä eksoplaneettoja, joita lienee miljoonittain, vasta vähän aikaa niitä löydettyinäkin jo tuhansia.

    Että olisiko siellä tapahtumassa tämä: Piet 3:13: ”Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.”

  7. Yki, tottahan on että ateisti-evolutionistilla ei ole vapaata tahtoa jne., mutta kristityllä on vapaus, joka Jumala on antanut, erityisesti ottaa vastaan pelastus synnin, saatanan ja kuoleman vallasta.

    Tuo Piet. lupaus koskee juuri tätä maailmaa jossa elämme, mutta se uudistetaan täydellisesti. Tämähän ei ateisti-evolutionisteille kelpaa.

  8. Kari: ”Tuo Piet. lupaus koskee juuri tätä maailmaa jossa elämme,”

    Tätähän sinä et voi tietää, Pietari käytti sanaa ’te’ ja tarkoitti tietenkin niitä ihmisiä, jotka olivat hänen lähipiirissään.
    Aivan sama idea Jeesuksella: ’Teidän joukossanne on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa ennekuin KAIKKI nämä tapahtuvat’

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.