Vihollisen kyseenalaistuksessa osa 79

79. Kenen syy?

Aina kun tulee esiin joku luonnon- tai muu onnetomuus tai kulkutauti, ryhdytään etsimään syyllistä tähän pahaan asiaan. Koska näille ei löydetä ketään ihmistä (tai valtiota tms.), käännytään Jumalan (tai jumalien, henkien jne.) suuntaan ja syytetään tätä aiheuttajaksi.

Erityisesti ateistit ovat mieltyneet tähän. Tästä on kuuluisa mm. ateistien arkkiprofeetta Richard Dawkins (kirjat Jumalharha jne.) ja vedotaan klassiseen teodikea-ongelmaan: jos Jumala on sekä hyvä että kaikkivaltias, miten hän voi luoda maailman jossa on pahaa?

Tähän on vastattu moneen kertaan, mutta ne eivät kelpaa ateisteille. Toisaalta voidaan kysymys kääntää toisin päin: jos ei ole Jumalaa, mistä paha on sitten lähtöisin? Jos maailmankaikkeutta ei ole luotu, silloin evoluutio on syyllinen. Evolutionisti-ateistit eivät tätäkään hyväksy, koska määritelmän mukaan evoluutio eli kehitys on kaiken muuttumista aina vain paremmaksi. Lieneekö tässä pulma?

Kuitenkaan paha ei näillä tempuilla mihinkään katoa. Ateisti kuittaa asian sillä, että näin se vain on, ihminen on vain heitetty olemassaoloonsa ja sen takia millään ei oikeasti ole syvempää merkitystä, on vain elettävä se aika, jonka maan päällä elää ja se on sitten siinä. Siis nauttikaamme siitä minkä saamme irti. Kaikenlainen oman elämän paranteleminen on turhaa uskonnollista hapatusta. Mihin puu kaatuu siihen se maatuu, that’s it.

Kristukseen uskova ymmärtää asian toisin. Pahaa ei ole itsenäisesti olemassa, vaan se on hyvän poissaoloa, siis Jumalan tahdon vastaista. Jumala loi kaiken aluperin hyväksi, mutta vapaalla olennolla on oltava vapaus vastustaa Jumalan tahtoa: seurauksena syntiinlankeemus, kaikkine seuraamuksineen.

Tämä ei kuitenkaan selitä luonnononnettomuuksia ja kulkutauteja jne. Jumala voisi estää ne suvereeniudellaan, mutta hän ei tee niin, mm. osoittaakseen mitä seuraa kun Jumalan tahto syrjäytetään. Monet onnettomuudet ja taudit ovat ihmisen aiheuttamia, loput haastavat ihmisen kaikkivaltius-uskomusta (’tulette niin kuin Jumala……’). Miten ihminen sitten suhtautuu pahaan? Tämä uusin korona-pandemia on ravistelua, johon voi suhtautua monella tavalla. Yksi vaihtoehto on heristää nyrkkiä Jumalalle (ateistit), erilaisten uskontojen harjoittajat yrittävät lepyttää jumalia ja henkiä, Jeesuksen opetuslapset rukoilevat Jumalaa Jeesuksen nimessä ja turvautuvat armoon. Jeesus sanoo: ’Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.’

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Yksi kommentti artikkeliin ”Vihollisen kyseenalaistuksessa osa 79”

  1. Jos maailma tullut itsestään tyhjästä sattumalta, niin silloin on turha pohtia sitä, kenen syy on tautien lisääntyminen ja leviäminen kylväen kuolemaa.

    Heidän keskusteluaan, joka uskovan maailmakaikkeudella olevan luojan, joka on voimallaan saattanut kaiken toimimaan, sekä hänen voimansa kautta kaikki toimii niin kuin se tekee, on keskustelu paljon hedelmällisempää. Turhaa jankkausta on ikävä lukea, koska aina vain palataan samaan kysymykseen.

    Täällä kaiken sattumalta syntymään uskovat, että kun kaikki on mennyt pieleen, niin ei älykästä luomista voi olla. Tämä kysymys jakaa myös tiedemiehet päin vastaisiin maailmankatsomuksiin.

    Kirja, joka löytyy netistä kannattaa lukea ja miettiä sitä, missä oikein totuus on elämän synnystä.
    http://www.intelligentdesign.fi/sivut/perusteet/evoluutio-krittinen-analyysi/

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.