TALVITEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 11. Katuva Herra

”Minä olen Jumala, Kaikkivaltias” – 1. Moos. 17:1

”Jumalalle kaikki on mahdollista” – Matt. 19:26

Ilmeisesti virheidenkin tekeminen on Jumalallemme mahdollista:

”Niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.” – 1. Moos 6:6
”Mutta Herra katui sitä pahaa, minkä hän oli sanonut tekevänsä heille, eikä tehnyt sitä.” – Joona 3:10
”Niin Herra katui sitä turmiota, jonka hän oli uhannut tuottaa kansalle.”  2. Moos. 32:14
”Mutta Herra katui, että oli tehnyt Saulin Israelin kuninkaaksi”. – 1. Sam. 15:35

Mutta toisaalta sitten:

”Hän joka on Israelin kunnia, ei valhettele eikä kadu; sillä hän ei ole ihminen, että hän katuisi.” – 1. Sam. 15:29
”Ei Jumala ole ihminen, niin että hän valhettelisi, eikä ihmislapsi, että hän katuisi”. – 4. Moos. 23:19

Niin, katuuko Herra vai ei? Ja voiko kaikkivoipainen ja kaikkitietävä katua?

— — —

Toivon, että saisimme pian päivityksen Raamattuumme ja sinne uusia jakeita sellaisia, joissa Herra kuitenkin katuisi ruttotautien, isorokon, espanjantaudin, ryssänkuumeen, aasialaisen, hongkongilaisen, sikainfluenssan, SARSin jne. ja tietty tämän Covid-19:n eli koronavirustaudin aiheuttamista tai sallimista. Eihän mikään tapahdu ilman Hänen sallimustaan.

Espanjantauti muuten oli vielä sosiaalisesti aika epis. Heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien sairastuvuus ja kuolleisuus olivat  suurempia kuin rikkaiden ja vauraiden. Oma isotätini muuten sairasti myöhäisteini-iässä sen. Hän kyllä eli sitten 95-vuotiaaksi.

Epäreilua hirmuisten epidemioiden ja pandemioiden liikkeelle paneminen tai salliminen oli varsinkin silloin, kun ei vielä lääketiede ollut riittävän kehittynyttä ja parannuskeinoja tai sairauksien ehkäisyä ollut keksitty.

Itse sairastin 60-luvun lopussa hongkongilaisen (H3N2). En muista siitä muuta kuin sairauden nimen ja vaaleanpunaisen kirsikanmakuisen lääkkeen ja vuoteessa olon. Vähänkö oli huoleton, vaikka ympärilläni, siis globaalisti, siihen sairauteen tiettävästi kuoli noin miljoona.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

13 kommenttia artikkeliin ”TALVITEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 11. Katuva Herra”

  1. On eri asia Jumalan aiheuttaa asioita ja sallia niitä.

    Jumala ei ole totemipaalu, joka ei voi muuttaa mieltänsä. Ainoa mitä hän ei muuta, on oma luonteensa.

    Salliessaan asioita hän haluaa niillä vetää ihmisiä pois synnin ja kuoleman vallasta yhteyteensä. Valitettavasti useimmat ihmiset haistattavat pitkät Jumalalle.

  2. Jaa. Että siis kaikkitietävä muuttaa mieltään? Miten se niin kuin tapahtuu? Eikö hän tiennyt etukäteen muuttavansa mieltään?

    Salliiko Jumala hirmutappavien ja kauhistuttavien sairauksien, kuten vaikkapa Ebolan, jotka tappavat pieniä lapsiakin kauheitten kärsimysten jälkeen, leviävän vain siksi, että hän haluaa vetää ihmisiä pois synnin ja kuoleman vallasta? Todellakin?

    Voiko tällainen olla KAIKKIVOIPA?

  3. Juu, Jumala sallii tuhansien vauvojen palaa elävältä, jotta nämä kääntyisivät Hänen puoleensa ja katuisivat syntejään. Ja jos eivät kadu po maallisen palamisen lisäksi palavat sitten vielä ikuisesti helvetissä. Näin krist.logiikan ja opin mukaan.

  4. Tokinhan on itsestään selvää, että Yki ja Seppo tietävät paremmin kuin Jumala mitä Jumala tekee tai on tekemättä. Ehkä Jumalan pitäisi kutsua heidät neuvonantajikseen, niin maailma pelastuisi.

  5. Salliihan ihminenkin tapettavan sikiöitä, jotka joudutaan lopettamaan lääkärin toimesta.

    Kaikki tämä on hyväksyttävää tasa arvon kannnalta!!

  6. Se mikä ihmetyttää, jos Raamattuun on uskomista, niin se sama asia mistä Yki kirjoittaa. Jumala suunnittelee hyvin lyhyellä tähtäimellä eikä tee riskianalyysia etukäteen vaikka edellytyksiä luulisi olevan.

    Yksi pelottava ajatus on tietenkin se, että ihmiskunta on vain jonkinlainen koekaniini systeemi sille, että onko sellaisen olennon mahdollista pitää sielunsa puhtaana ,olennon jolla on ainakin marginaalinen valinnanvapaus, jollei suurissa niin pienissä asioissa.

    Tuo vallinnan vapaus on tosi rajoitettua. En voi valita vapaasti edes sitä millaisen uuden paidan ostaisin. Siihen vaikuttavat mieltymykseni jotka ovat kiteytyneet vuosien saatossa. Oletteko muuten panneet merkille miten harvoin ihmiset vaihtavat pukeutumistyyliään paitsi poikkeustapauksissa niin kuin juhliin ja hautajaisiin? Olemme tapojen orjia ja saamme lievää ahdistusta jos tukkaa ei leikattu juuri niin kun halusin.

    Tarkemmin ajatellen ,maa ja kaikki mitä siinä on samoin kun kehomme , voi olla vain rekvisiittaa sielullemme asuttavaksi. Biologian takia meillä on tunteita jotka ovat hyvinkin tuskallisia kun tapahtuu yleisiä tai henkilökohtaisia katastrofeja. Koko homma voi olla sitä ,että se tosi kamppailu on pitää sielu puhtaana kävi omalle ja muiden keholle miten vaan ja missä muodossa tahansa. Kuolema voi todellakin olla vapauttaja kaikesta kärsimyksestä.

    Kasakoilla on muuten mahtava laulu YouTubilla jonka sanoma on juuri tuo että ” Olen pitänyt Sieluni puhtaana”.

  7. Kari: ”Tokinhan on itsestään selvää, että Yki ja Seppo tietävät paremmin kuin Jumala mitä Jumala tekee tai on tekemättä. Ehkä Jumalan pitäisi kutsua heidät neuvonantajikseen, niin maailma pelastuisi.”

    Alan vähitellen tämä vakavan elämäntilanteen vakavoittamana omalta osaltani lopetella tämän näsäviisaan nokittelun. Haluamatta varsinaisesti saada viimeistä sanaa, totean, että en ole pyrkinyt tietenkään tietämään mitä Jumala tekee. Olen ottanut kantaa siihen, mitä kristinopissa opin saarnaajat ovat tulkineet Jumalan tekevän. Hämmästelyni kohdistuu oppiin ja ihmisiin, ei Jumalaan.

    Pidetään huolta itsestämme ja läheisistämme:-)

  8. ”Kari, itse asiaan liittyen ja kysymykseeni palaten: miten kaikkivoipa ja kaikkitietävä katuu tai muuttaa mieltään? Et vastannut.”

    Vastasin kyllä, mutta et huomannut:
    ’Jumala ei ole totemipaalu, joka ei voi muuttaa mieltänsä. Ainoa mitä hän ei muuta, on oma luonteensa.’
    Voidaan ajatella, että Jumala on ikäänkuin taiteilija tai kirjailija joka laatii taideteosta, tekee jotakin ja korjaa tai muuttaa taideteostaan. Hän myös odottaa ihmisten toimivan tai olemaan toimimatta ja sen perusteella jatkaa työtään luomakuntansa parissa. Tämän vuoksi hän pyytää ihmisiä rukoilemaan (eli olemaan yhteydessä häneen). Joka tapauksessa hän tietää lopullisen teoksensa valmistuessa, että nyt on valmista ja sitten historia loppuu ja alkaa ikuisuus, joka vasta onkin täyttä elämää, ilman syntiä.

    Tokihan ateisti ei tästä halua tietää mitään.

  9. Seppo, olemme molemmat besserwissereitä. Errare humanum est pitää ehdottomasti paikkansa. Sitä vastoin kristillinen oppi on yhteenveto Raamatun (eli Jumalan tahdon) tarkoituksesta ihmisille. Sitä voi ja pitääkin arvioida, kukin oman ymmärryksensä mukaan.

    ”Pidetään huolta itsestämme ja läheisistämme:-)” Aamen.

  10. Kari, kuvailet olentoa, jolla on hyvin inhimilliset piirteet. Inhimillisyyteen kuuluu juuri nimenomaan erilaiset luonteenpiirteet ja mielen muuttamiset. Ja se, että luodaan jotain, jonka lopputuloksesta ei olla aivan varmoja ja prosessin aikana voi tehdä muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan. Niin, siis suunnittelu kuuluu inhimillisyyteen.

    Mutta ei jumala, joka siis on kaikkitietävä ja kaikkivoipa, voi toimia noin. Silloin tuo toimija ei ole jumala. Vaan ihan pelkkä ihminen.

    Mitä tulee bessewisseriyteen, on se sellaista tietämisen tapaa, joka ei perustu välttämättä tosiseikkoihin ja ”tiedetään” paremmin siltikin vaikka mielen takamailla ei olla ihan varmoja siitä tietämisestä. Ja asetetaan oma tietäminen ylemmälle tasolle kuin sen toisen. Mielestäni Seppo ei tuollaiseen ole syyllistynyt, vaan kommentit ovat olleet perusteltuja lähteetkin mainiten.

  11. ”Mutta ei jumala, joka siis on kaikkitietävä ja kaikkivoipa, voi toimia noin. Silloin tuo toimija ei ole jumala. Vaan ihan pelkkä ihminen.”

    Mielenkiintoista, että tiedät tarkkaan, mitä Jumala EI SAA tehdä. Besserwisser?

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.