Vihollisen hämäämänä osa 66

66. Demokratia

Kerrotaan Chuchillin sanoneen, että demokratia on kaikkein huonoin hallintotapa, jos ei oteta muita huomioon.

Mitä demokratia sitten tarkoittaa? Itse sana tarkoittaa systeemiä, jossa kansa hallitsee. Itse käsite tulee antiikin Kreikasta jossa esim. Ateenassa kaikki vapaat miehet osallistuivat vaaleihin, jossa kaupungin hallitus valittiin. Tämähän oli tasa-arvoista, mutta vain eliitille, koska orjat ja naiset eivät saaneet ääntänsä kuuluviin.

Sen jälkeen demokratia toimi pienimuotoisesti erilaisissa pienissä kaupunkivaltioissa (Ateenan tapaan) ja esim. keskiajalla Sveitsissä, mutta sääty-yhteiskunnassa vain pieni osa väestöstä sai osallistua valtiolliseen elämään (ainakaan täysimittaisesti). Vasta tultaessa 1900-luvun alkuun, alettiin hyväksyä myös naisten mukaan tulo ja Suomi olikin ensimmäisten joukossa hyväksymässä kaikille täysi-ikäisille äänioikeuden.

Nykyään demokraattinen systeemi on hyväksytty maailmanlaajuisesti. Todellisuudessa varsinkin muslimimaissa ja Aasiassa eliitti on kaapannut vallan käsiinsä, puhumattakaan kommunistimaista. Tällöin demokratia on vain ’kilpi’, jolla peitetään todellisuus. Länsimaissakin demokratia toimii joskus hyvin, joskus huonommin, riippuen median vapaudesta. Ongelmana on kuinka eliitti suostuu tinkimään vallastaan alempien luokkien hyväksi. Siinä on demokratian koetinkivi.

Verrattuna maalliseen yhteiskuntaan, kristillinen seurakunta on ollut alusta pitäen täydellinen demokratia (radikaali ero on siinä, että lapset asetetaan malliksi!). Tämä näkyy Jeesuksen ja Paavalin radikaalista julistuksesta ja ohjeista (Paavalia on tulkittu väärin naisvihamieliseksi), etenkin Gal. 3:28. Valitettavasti kirkko päästessään vallalle korruptoitui pahasti ja alistui ympäröivän yhteiskunnan patriarkaalisuudelle ja näin tuotti häpeää Herralleen Jeesukselle.

Jumalan valtakunta ei ole demokratia, siellä ei olla kansalaisia, vaan Jumalan lapsia ja Kristuksen kanssaperillisiä. Siellä ollaan Jeesuksen veljiä ja sisaria. Jumalan valtakunnan hallitsija on Messias, Jumalan Poika, Jumala ja ihminen, joka on lunastunut eli ostanut valtakunnan itselleen omalla verellään, eli poistamalla lunastamiltaan synnin, joka erotti heidät Isästä sekä otti maailman hallituksen pois saatanalta, jolle ensimmäiset ihmiset olivat luovuttaneet sen.

Jumalan valtakunnassa kaikki ovat tasa-arvoisia, ja kaikki ovat kanssahallitsijoita, koska he ovat Kristuksen omia. Tämä on mahdollista ainoastaan, koska siellä ei synti vallitse vaan rakkaus.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

10 kommenttia artikkeliin ”Vihollisen hämäämänä osa 66”

  1. Jos kristillisdemokraatit saisivat tahtonsa läpi koko yhteiskunnan mitassa, olisi järjestelmämme teokratia. Oman tahtonsa läpi saamiseenhan jokaisen puolueen ohjelma ja toimet tähtäävät.

    Oletettu Jumalan valtakunta taas olisi demokratian täysi vastakohta, diktatuuri, koska siellä vallitsee vain yhden hallitsijan tahto, laki ja määräys.

  2. Kyllä, jos kommunistit (vihreät, perussuomalaiset, kepulaiset jne) saisivat tahtonsa läpi….

    Neuvostoliitto, Pohjois-Korea, Natsi-Saksa ym. ateistiset valtiot rakensivat oman onnelansa.

    Jos pitäisi valita, otan Jumalan valtakunnan.

  3. ”Jos pitäisi valita, otan Jumalan valtakunnan.”

    Jossa onnettomia polettaisiin lopulta ikuisesti tulisessa helvetissä, naisia ja lapsia poltettasiin rovioilla ja hevosvarkaat ruoksittaisiin hengiltä jne jne. Varisnainen onnela. siis.

  4. Se joka ei sinne halua, elää sitten ateistien onnelassa, jossa synti saa vallita rauhassa.

  5. Juu, en todellakaan tunne viehtymystä onnelaan misä ihmisiä kidutetan tulella esim.viis miljardia vuotta ja pitempään.

  6. Seppo, kun tunnet noin täydellisesti Jumalan valtakunnan asiat, ehkä tunnet myös olosuhteet saatanan valtakunnassa?

  7. ”Juu, en todellakaan tunne viehtymystä onnelaan missä ihmisiä kidutetaan tulella esim.viis miljardia vuotta ja pitempään.”

    Mistä päättelet, että siellä tuli palaa, ei sitä ainakaan Raamatussa sanota, siellä tarkoitetaan olotilaa jota täällä voi verrata siihen, kun tuli polttaa ihmistä.

    Ei ole mitään ainetta, josta voisi nuotion sytyttää, koska Raamatussa sanotaan kaikki alkuaineet hajoavat, ja luodaan kaikki uudestaan. Uudessa maailmassa ei ole tilaa enää niille, joita sinne ei kutsuta.

  8. Kyllä se ihan selvästi Raamatussakin sanotaan ja etenkin Martti Lutherkin niin opetti ja Augustinus ja kumppanit ja monet monet lahkopomot opettavat niin yhä edelleen. Suosittelen asiassa Kari Kuulan tutkittuun tietoon pohjaavaa teosta Helvetin historia.

  9. ”…, kun tunnet noin täydellisesti Jumalan valtakunnan asiat, ehkä tunnet myös olosuhteet saatanan valtakunnassa?”

    Hö,minähän vain toistan Raamatun opetuksia asiassa. Ja koska Jumala on luonut kaiken maailmankaikkeudessa niin Hänen töitään ja hallitsemiaan ovat silloin molemmat valtakunnat….

  10. ”3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!”

    Ei tarvitse mistään selitysteoksista lukea, koska tämä on hengen ilmoitus Pietarille, joka on Jumalan sanaa. Mistä Pietari olisi omasta päästään sen keksinyt, olisi pitänyt olla aikamoinen mielikuvitus.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.