Vihollisen eristämänä osa 80

80. Eristäminen

Nykypäivänä on korostunut paitsi yksilöllisyys, erityisesti etäisyyden pitäminen muihin ihmisiin, koska kulkutauti jyllää koko maailmassa. Mutta jo tätä ennen on vihollinen toiminut eristääkseen ihmisen, ensimmäisen kerran jo erään puun juurella. Siitä alkoi yhteyden katkeaminen.

Tietysti on viisasta saada taudinaiheuttajat kuriin, ja parhaiten tämä tapahtuu eristämällä sairas, jolloin tauti ei leviä enempää. Tämä pätee siis fyysisellä tasolla. Tässäkin tilanteessa ihmiset voivat pitää yhteyttä keskenään ei-fyysisin tavoin, esim puhelimella. Vihollinen ei kuitenkaan ensisijaisesti keskity tähän puoleen, vaan ennen kaikkea henkiseen ja hengelliseen eristämiseen. Suomalaisille on luontaista syrjäänvetäytyminen (jopa vihamielisyys kaikkea vierasta ja tuttuakin kohtaan), mutta toisaalta jokainen ihminen tarvitsee läheisyyttä mielenterveytensä vuoksi. Tämä näkyy erityisesti pikkulapsissa, jotka kuolevat ilman hoitoa ja läheisyyttä. Tähän kuuluu välttämättömänä osana sylissäpitäminen ja puheleminen. Karmeat kokemukset saatiin aikoinaan orpolasten hoitopaikoista, joissa hoitajat vain mekaanisesti ruokkivat ja vaihtoivat vaipat vauvoilta. Huomattiin, että suurin osa näistä kuoli ilman mitään syytä. Vasta kun hoitajat määrättiin pitämään sylissä vauvoja ja juttelemaan niille, vain harvat enää kuolivat.

Kuitenkin tärkein yhteys ihmisellä on Jumalaan, luojaansa. Vihollinen sai tämän yhteyden katkaistua syntiinlankeemuksessa. Seurauksena oli yhteyden katkeaminen elämän lähteeseen ja lopulta kuolema. Samalla yhteys katkesi lähimmäiseen ja tilalle tuli epäluulo, pelko, kateus, viha jne. jotka myrkyttävät ihmissuhteet. Vihollinen riemuitsee nykyajan uusista vekottimista, kuten kännyköistä ja virtuaalitodellisuudesta, jotka edelleen eristävät ihmiset ihmiskontakteista. Jotkut haaveilevat jopa tietoisuutensa siirtämisestä nettiin (jolloin muka saavutettaisiin kuolemattomuus!).

Jeesus on palauttanut ihmisen takaisin Jumalan yhteyteen, alkuperäiseen elämään, ristinkuolemansa ja ylösnousemisensa kautta (Ef. 1 ja 2 luvut). Samalla yhteys veljiin ja sisariin on palautunut uudella tavalla, samoin aviopuolisoiden, lasten ja vanhempien välillä. Vihollinen ei voi tätä sietää, vaan yrittää kaikin tavoin rikkoa tämän yhteyden, jos ei muuten, niin pyrkimällä tekemään kaikista sukupuolineutraaleja.

Tänä kulkutaudin aikanakin meidän ei tarvitse olle eristyksissä Jumalasta eikä lähimmäisistämme, vaan voimme rukoilla varjelusta maallemme ja ihmisille ja siunata toinen toistamme.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

39 kommenttia artikkeliin ”Vihollisen eristämänä osa 80”

  1. Tämä antaa paljon ajattelemisen aihetta. Mitä sitten henkisyys on, onko se sitä, että saa elämälleen tyydytyksen kaikesta elämän iloista, vai onko toisen ihmisen läheisyyttä, jonka tietää rakastavan häntä ilman ehtoja.

    Jeesuksen kertomus tuhlaaja pojasta on esimerkki siitä, ettei aineellinen nautinto tuo elämälle sitä, jota moni sisimmässään toivoo. Isä sanoi, että poikani oli kuollut mutta nyt hän heräsi eloon. Poika oli henkisesti kuollut, vaikka sai sitä kaikkea, mitä rahalla saa.

    Kuinka paljon on tällä hetkellä ihmisiä, jotka eivät ole lapsena saaneet vanhempien rakkautta, eivätkä löydä sitä aikuisenakaan. Tällöin ihmisestä saattaa tulla katkera, ja hän näkee vain kaikessa ikävät puolet, eikä hän saavuta tasapainoa elämälleen, joka tekee sen mielekkääksi.

    Tuhlaajapoka esimerkki opettaa sen, että ensin täytyy herätä, ja tunnustaa tosi asiat. Sitä kautta vain elämälle löytyy tarkoitus.

  2. Tämä tilanne koettelee monia perheitä, kun ravintolat menee kiinni ja liikkumista rajoitetaan. Poliisin mukaan perheväkivalta on lisääntynyt, kun joudutaan kohtaamaan todellisuus, pitäähän sitä jotenkin purkaa pahaa oloa. Ainoa hyvä asia on se, että poliisin mukaan koteihin tehtävät murrot ovat vähentyneet.

    En väitä, että Jumalaan uskovilla olisi sen helpompaa, mutta heillä on kumminkin osoite josta pyytää apua. Jos elämä loppuu täällä ajassa, niin on toivoa paremmasta elämästä, jossa ei kipua eikä sairauksia tunneta.

    Niin tärkeätä on se, että elämässä on kaikki asiat kohdallaan, kun vaikeudet kohtaavat. Henkinen tasapaino on avain siihen.

  3. En ole koskaan ajatellut, että eristäminen olisi vihollisen aikaansaannoksia. Ihmisiltä pitää päästä välillä rauhaan (ainakin määräajaksi), jotta heistä voi pitää. Loppujen lopuksihan ”ei ole kauniimpaa kuin toinen ihminen”.
    https://www.youtube.com/watch?v=ytg6EV4yj1E

  4. Meri , kuuntelin videota.Kauniista tekstistä huolimatta en tykkää tuollaisesta kontrastista esityksen ja sanoituksen välillä. Kappaleessa on todellakin sanat , sävel ja tulkinta. Musiikki ja tulkinta voivat kumota tekstin sanoman hyvin helposti niin kuin tässä esityksessä. Ajatus ja kokemus siitä kuinka rakkaus tekee oikealla tavalla sokeaksi ja näkemällä näkee ja samalla tuntee että ei ole kauniimpaa kun toinen ihminen , on niitä elämää antavia kokemuksia joista tulee laulaa asian mukaisella tavalla.

  5. Yki, omasta puolestani voin vastata, että olen huono tunnistamaan vihollista/vihollisia, vaikka olen lukenut (melkein kaikki) Karin 80 postausta aiheesta. En ole kovin kiinnostunut vihollista myöskään etsimään. Kai se tulee vastaan jonain päivänä, mutta niin kauan kuin Jumala on puolellani, kukaan ei voi olla minua vastaan.
    Markku, musiikkimakuja on monia. Liittämässäni esimerkissä laulaja on sama henkilö kuin tekstin tekijä, Marko Annala.

  6. Meri. Juu makuasioista ei pitäisi kiistellä mutta Oli laulaja kuka tahansa niin väitän että hän tyylillään ja musiikillaan eliminoi sanoman. Tiedän kyllä TV haastattelun jälkeen kuka Annala on ja sen että häntä mainostetaan nyt eräänlaisena nuorison evankelistana mutta se vain tekee laulun ymmärtämisen kieroksi. Ehkä hän ei itse huomaa kuinka esitystyyli ja sanoma ovat ristiriidassa keskenään. Sellainen ristiriita tekee oikeastaan sanoman mielenkiintoisemmaksi ,koska ristiriidat ovat parempi yritys pysyä totuudessa verrattuna hunajan makeisiin toiveajattelu täyttämiin gospeleihin.

  7. Meri ”niin kauan kuin Jumala on puolellani, kukaan ei voi olla minua vastaan.”
    Vastustaja kyllä ryömii kiljuen ympärillä (1. Piet. 5:8), mutta hänet on jo voitettu ja olemme tutvassa (paitsi ne jotka ovat hänen orjiaan, esim. ateistit)

  8. ”Kuka on vihollinen?”

    Vihollinen se, joka haluaa ja vahingoittaa toista ihmistä. Usein siihen kuuluu myös vihanpito ja muut kielteiset tunteet. Jos rakastaa kaikkia lähimmäisiään, niin kuin itseään, silloin ei voi puhua vihollisesta.

  9. Ehkä uskova ajattelee mielellään viholliskuvia. Minä näen sanan ”vihollinen” kuuluvan lähinnä sotilastermistöön. Tietty tuo sana kuuluu myös populistiseen kielenkäyttöön.

  10. Joo Yki, …

    Jos puhutaan kristillisin termein, niin puheet vihollisista kertovat minun mielestäni lankeamisesta sielunvihollisen houkutuksiin. Papit ja leeviläiset jättivät pahoinpidellyn makaamaan, mutta samarialainen pysähtyi auttamaan. Samarialainen näki ympärillään lähimmäisiä, mutta pappi ja leeviläinen näkivät uhkakuvia.

    Jos ihmisellä ei ole rauhaa sydämmessään, silloin ihminen kulkee läpi koko elämän pelokkaana vihollisia väistellen. Toki nämä vihollisuudet ja toisten uskon mitätöinti kertovat myös oman uskon epävarmuudesta – oma usko ikäänkuin kaipaa hyväksyntää muilta ihmisiltä ja toisin uskovat ovat uhka omalle uskolle.

  11. Tauno, puhut asiaa. Nimenomaan vihollinen haluaa, että ihmiset olisivat vihollisia keskenään. Se, joka on Jeesuksessa, ei pelkää vihollisia. Se, että tuon esille näitä postauksia, selviää alempana.

    Tokihan ateisti ei tunnusta mitään materian ulkopuolista, joten puhe sielunvhollisesta on hänelle hepreaa (ellei peräti siansaksaa). Saatana tekeytyy materialistisessa lännessä olemattomaksi, muualla hän ei viitsi nähdä vaivaa salatakseen itseään

  12. Hieman kummeksun sitä, että Kaikkivaltias Rakkaus on antanut tämän vihollisen riehua maailmassa jo monta miljoonaa vuotta tuskaa ja kärsimystä miljardeille ihmisille tuottaen, ja kaikki tämä yhden kielletyn omenan vuoksi, ja monta ko vielä antanee ennenkuin ko vihollisen kukistaa. Mikähän ihmeen viisaus ja suunnitelma tässä piillee?

  13. ”Mikähän ihmeen viisaus ja suunnitelma tässä piillee?”

    Sen kun ihminen tietäisi, hän olisi viisaampi kuin Jumala.
    Mutta jokin vastaus voisi olla Jumalan pyhyys: Jumala ei hyväksy syntiä, vaikka rakastaakin syntistä. Vasta se, joka tunnustaa olevansa vailla pyhyyttä, tarvitsee syntiensä sovituksen Jeesuksen ristinkuolemassa ja ylösnousemisen kautta saa uuden elämän. Pridet eivät halua tietää mitään Jumalasta saati pyhyydestä.
    (Nuo alituiseen toitottamasi vastasyntyneet jne. Jumala vie luokseen ilman sinun apuasi.)

  14. Mutta eihän vastasyntyneet ja heti kuolleet tai kuolleina syntyneet voi olla Jumalan omia, kun ei näitä ehditty kastaa Jeesuksen Kristuksen nimeen! Eikä varsinkaan pakanoiden parissa syntyneet olivat minkä ikäisiä tahansa.

  15. Ei myöskään ristin ryöväriä kastettu ja Jeesus vei hänet mukanaan paratiisiin.

    Jumala rakastaa jopa heteroita, saati sitten avuttomia.

  16. Ei myöskään ristin ryöväriä kastettu …

    Ei ja tuskin tämä ryöväri ehti uskoa kolmiyhteytenkään ja muihin kritillisen dogman kummalisuuksiin ja pääsi silti paratiisiin. Emme sis tarvitse koko uskontunnustusta mihinkään.

  17. Ainoa mitä tarvitaan on usko Jeesukseen Jumalana ja hänen antamansa pelastuksen vastaanottaminen.

    Toinen asia on eläminen pyhää elämää… Siihen auttaa uskontunnustus ja Pyhä Henki.

  18. ”Toinen asia on eläminen pyhää elämää…”

    Ja kun katsoo tätä ’elämää’ historian valossa niin ’vestigia terrent!’

  19. Tässä ei auta ainakaan vihollinen, vaan ainoastaan Pyhä Henki.

  20. Miten Pyhä Henki auttoi esimerkiksi Pärttylin veriyön tekijöitä uhreista puhumattakaan?

  21. Totta kai auttoi: Pyhä Henki lohdutti uhreja ja nuhteli tekijöitä. Eri asia on, joskopa he tottelivat, kuten ei käy useinkaan, koska ihminen ylpeydessään ei nöyrry kuuntelemaan.

    Tokihan ihmisen oma paha tahto saa viholliselta oivaa apua toimiinsa.

  22. Pyhä Henki lohdutti uhreja

    Taisi olla aika laihaa ja myöhästynyttä lohdutusta niille 22 000 lle yhtenä yönä tapetulle,joista monikaan ei ehtinyt tehdä edes parannusta ja joutuivat siten paitsi tapetuiksi myös jatkossa todennäköisesti helvettiin.

  23. Totta kai sinä tiedät, a priori, paremmin kuin Jumala miten heille kävi.

  24. Tiedän historian todistuksen mukaan vain sen että heidät julmasti tapettiin joukossa lapsia ja naisia ja vanhuksia eikä korkein taho tehnyt mitään heitä auttaakseen.

  25. Syy Pärttylin veriyöhön oli Paavin ja prelaattien pohjaton ahneus ja kiihouskovaisten yhtä pohjaton typeryys.
    Mitä muuten lulet Kari sen merkitsevän,että Kajn’n ’tappaman’ sisaruksenensa Hebelin (Aabelin) nimi merkitse ’kohtu rukoilee”? Tai ’synnytystuskat’?

  26. הֶבֶל oli Kainin pikkuveli joka oli nöyrä Jumalan edessä, kun taas קיִן oli ylpeä ja itsetietoinen, ja tappoi kateudesta veljensä. Siitä lähtien ihmiset ovat seuranneet mieluummin Kainin kuin Aabeli esimerkkiä, mm. Pärttylin verilöylyssä, puhumattakaan ateoistien teurastuskenttiä.

    Muuten, הֶבֶל tarkoittaa mitätön tai usva.

  27. ”הֶבֶל oli Kainin pikkuveli”

    Heprean אח merkitsee myös sisarus, joka voi olla maskuliini tai feminiini.

    ”Muuten, הֶבֶל tarkoittaa mitätön tai usva.”

    Merkisee se noitakin mutta myös ’synnytystuskat’. Ja nuora eli napanuora.

    Jos tuntisit heprealaista ideogrammatiikkaa ja kirjoittamisen tasoja huomaisit, että nimi KaJn muodostuu verbistä kaan eli saada ja kirjaimesta jud, jonka nimi on ’saanut’ sisäänsä .Jud on phallos tunnus. Hebelin etukirjain Hee eli ’aukko’ on puolestaan vulvan tunnus ja kun KaJn’n ’keihäs’ eli kirjain Jod tunkeutuu Hee:n eli aukon sisään, syöksyy neitseellinen veri kedolle ja kohtu rukoilee.
    Sitä ei sattumalta yhdistetä abortoituvaan lapseen: כִּי ־בַהֶבֶל בָּא וּבַחֹשֶׁךְ (Ecc.6:4)

    Että näin.

  28. ACH/CHEBEL OSA II (Omistettu K. Kukkaselle)
    Tässä yksi kertomus riisuttuna esiin kristillisen uskon hunnun alta: (Apt 12: 20-23)

    Eräs fundamentalisti esittää, että Apostolien tekojen kohdassa 12: 20-23, jossa kuvataan kyseisen Agrippan kuolemaa, puhutaan nimenomaan JHWH/Jahve/Jehovan sanansaattajasta/enkelistä. Ei mistään ihmisestä.

    Tätähän tuo fundamentalisti ei tiedä, sillä kohdassa on kreikan sana kyrious! EI siis heprean sana Jahve! Tulee lukea uusin silmin se kohta missä sanotaan että Pietari l u u l i katselevansa hengellistä näkyä kun ei heti tiennyt että se mikä lähetin toimesta tapahtui olikin t o t t a eli aineellinen tapahtuma. Ko Agrippan kuolemasta kertoo myös Josefus Flavius, jonka kuvauksen perusteella Agrippa on saattanut saada myrkkyä. (Mahd. myrkytetty tikari) Krist. tutkijat eivät ole huomanneet Josefuksen sanaleikkejä, kun hän kertoo ‘huuhkajan’ varoittaneen Agrippaa ja istuneen huonona enteenä tämän pään yläpuolella olevalla köydellä, sillä heprean sana huuhkaja kirjoitetaan samoin Ach kuin heprean sana veli Ach, joka tarkoittaa siis telotetun Jaakobin ja Josefuksen kansallista veljeä eli enkeliä, joka pisti Agrippan hengiltä. Jaakob Sebedeuksen poika oli Ukkosenjyrinän poika, siis zelootti. Zelootti-essealaiset kutsuivat toisaan veljiksi ja Josefus oli toiminut essealaisten parissa. Sanassa k ö y s i eli Chebel on myös kolmoismerkitys, sillä sana tarkoitta tuskaa ja viittaa myös Hebeliin eli Abeliin jonka veljensä Kajn tappoi. Chebel viittaa myös tuhoutumiseen ja ikeestä murtautumiseen; sitä siis sitä käytettiin kuvaaman Vt.ssä Israelin kansallista vapautumista. (Deut. 32:14)
    Kyseessä oli siis osa Israelin itsenäisyystaistelua, joka oli puettu metafyysiseen Roomaa harhauttavaan pukuun.

  29. הֶבֶל ja חֶבֶל ovat kaksi täysin eri asiaa. חֶבֶל tarkoittaa nuora, köysi, myös napanuora. Raskauden vaivat tai tuskat on חֶבֶלי־לֵדָה

  30. ”הֶבֶל ja חֶבֶל ovat kaksi täysin eri asiaa. חֶבֶל tarkoittaa nuora, köysi, myös napanuora. Raskauden vaivat tai tuskat on חֶבֶלי־לֵדָה.”

    Tietenkin minä erotan Heen ja Cheet’n. Sanat ovat siteessä toisiinsa varsinkin ideogrammaattisesti ja mahdollistavat myös ääntämyksellisesti ja kuvallisesti erilaisia sanaleikkejä.
    Gezeniuksen sanakirjan hakusanan 1892 / merkitys 2 viittaa Saarnaajan luvun 6 jakeisiin 3 ja 4, jossa kuvatan keskosen abortoitumista käyttäen juurikin sanaa Hebel: לֹא-הָיְתָה לּוֹ–אָמַרְתִּי, טוֹב מִמֶּנּוּ הַנָּפֶל.
    כִּי-בַהֶבֶל בָּא, וּבַחֹשֶׁךְ יֵלֵךְ; וּבַחֹשֶׁךְ, שְׁמוֹ יְכֻסֶּה
    kts. alin rivi 2. sana בַהֶבֶל oikealta ja ylärivin viimeinen sana הַנָּפֶל vasemmalta.

  31. Abel ei todellisuudessa ollut siis Kainin pikkuveli vaan tämän pikkusisar! Sillä veljeksi käännetty heprean sanaa xa voidaan käyttää myös feminiinisesti. (tvha=hsy: Gesenius) ja itse Abel eli הֶבֶל ,( joka etymologiassaan saa myös merkitykset tyhjyys, turhuus, synnytystuska , henkäys, ja jopa abortti) on se evan kohtu, jonka Kajnin ”keihäs” surmaa eli kun Kajin lävistää sisarensa immenkalvon, vuodattaa se verensä kedolle. Näin Kainin rikos on sukurutsaus. Ja näin Hebel joutuu suuriin tuskiin ja joutuu uhraamaan laumansa esikoisen, sillä hänen kohtunsa Kajin rikoksesta tullut hedelmä abortoituu.
    Hebel paljastuu kohdun symboliksi myös gematriansa kautta, sillä sanan Hebel lukuarvo 37 on sellaisen kolmion terävän kulman asteluku, jonka vastakulma on 53 asetta (isä+poika, kulmakivi ebben) ja joka tuottaa Jeesuksen nimet sisältävän pythagoralaisen suorakulmaisen kolmion ja joka voidaan edelleen piirtää Vesica Pisciksen (kohtuymbolin) sisään.

  32. Kun kabbalassa vaihtaa vokaalien lisäksi myös konsonantit, saadaan aikaan täysin hulvattomia naurettavuuksia.

    Samoin kun vaihdetaan sukupuolet tai nykyajan vallitsevan trendin mukaan otetaan sukupuolineutraalius kehiin, saadaan ihastuttava kaaos.

  33. Sinä et Kari Kukkanen ymmärä aidon kabbalan ja sen yhden osion eli gematrian päälle höykäsen pölähtävää, kunhan heittelet hädissäsi lonkalta vääriä ja valheellisia väittämiä. Kabbalan gematria ei käytä numeroina masoreettipisteitä.
    Ne näkyviin kirjoitetut puolivokaalit, jotka on muodostettu konsonanteista aleph saavat tietysti ne ne arvot, jotka niille konsonanteina kuuluvat.
    Ja ohit sinule annetun herpreankielisen näytön sana hebel käytöstä mm. keskosta koskien.

  34. Pari hyvää esimerkkiä g ematrian tietellisestä käytöstä Raamatussa.
    Hepralaiset kirjoittivat siis myös kryptisesti ja jos jotkut asiassa ovat ’kikkailleet’, mitä manipuloivaa sanaa tällä palstalla usein käytetään, ovat kikkailijoita olleet evankelistat ja Jeesus, (Joh.13:18) sillä lapsikin ymmärtää ettei esim. kreikan ’avain’ ja sana ’gematria’ ole sattumalta molemmat arvoltaan 273 eli luku joka on mm. 3 x 91 (91 on Amen!) eli ¾ vuotta. Gematria on tässä siis kryptologinen lähinnä astronomisiin oviin sopiva avain sillä 273 (he kleis/avain liittyy nimenomaan astronomiaan. Kuten nimi Chiram (auriko) kin, joka on myös 273. Vt:n avain mapftah on 528, molemmat liittyvät kuukalenteriin, missä synodisen ja sideerisen kuukaudenero oli 29,6-27,3 eli 2,20 vrkta mikä oli täsmälleen 3168 (6×528) minuuttia eli sanonnan Kyrious Ieosus Chrithos,mikä siis arvollaan ’sovittaa’ noidenkuukausien aikaeron. Tämä on fakta suhtautuu siihen sitten riehuen tai kiehuen.

  35. En puhunut mitään puolivokaaleista vaan konsonanteista.

    Huvittava tuo sinun puheesi siitä että הֶבֶל tarkoittaisi abortoitua sikiötä, se on tuo נָּפֶל, jotka ovat aivan täysin eri sanoja. Jälkimmäisessä on tuo הַ määrätty artikkeli.

    Mutta ymmärrän toki, että sinun on saatava viimeinen sana, a priori.

  36. Kari K. sanoit: Kun kabbalassa vaihtaa v o k a a l i e n lisäksi myös konsonantit,”
    Eli ET puhunut vain kosonanteista…
    Kabbalan gematriassa EI siis vaihdeta mitään vokaaleja, ja puhettani tässä yhteydessä konsonanttien käytöstä (masoreettipisteen kautta ) vokaaleina et siis halunnut ymmärtää.
    Yrittäessäsi vitsailla sanoista הֶבֶל ja נָּפֶל niin olit lukenut viestini huolimattomasti,sillä EN sanonut, että הֶבֶל tarkoittaisi suoraan sikiötä, vaan sanoin aiempaa viestiäni täsmentäen että sitä käytetään abortoitua sikiötä k o s k i e n eli asiayhteydessä missä abortista puhutaan. Annoin vielä koko heprealaisen lauseen missä nuo molemmat sanat esiintyvät. Juuri tästä syystä Gezenius puhuu tästä Saarnaajan luvun 6 jakeesta 4 juurikin הֶבֶל sanan merkitykisiä ja s o v e l l u k s i a määritellessään. (Kai omistat Gezeniuksen?)
    Annan Sinulle mielelläni viimeisen sanan milloin se ei sisällä viestieni vääristelmiä tai vääriä tietoja.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.