Kirkollinen sunnuntai kärsimyksestä

Kuinkahan monta saarnaa kuuntelin tänään? Lasketaanpa.

Ensin oli Kannelmäen seurakunnan striimi Konsta Korhosen johdolla.

Sitten surfattiin Lopen seurakuntaan kuulemaan, mitä Tuomas Hynysellä on sanottavaa.

Sitten kuulemaan olisiko Kemijärven kirkkoherralla Pentti Tepsalla jotain lisävalaistusta tähän kärsimyksen asiaan.

Seuraavaksi Verkostoon Helsingissä katsomaan miten siellä on sopeuduttu koronaan. Ja siellähän olikin saarna sohvalta, vieraana Teemu Laajasalo.

Lammin seurakunnan striimiä sai odottaa n. 12 tuntia ja ääntä ei sovinnolla saanut kuulumaan siitä.
Seuraavaksi keksimme käydä vilkaisemassa, olisiko Medad Birungilla jotain sanottavaa Ugandasta.

Lopuksi vielä piti käväistä Humppilan seurakunnan fb:sta kuuntelemassa miten asiaan tarttuu kirkkoherra Ilkka Wiio.

Sohvaperunaraati arvioi puhujien konservatiivisuuden ja libaraalisuuden asteita, oliko puheessa tartuntapintaa ajankohtaiseen K-teemaan. Miten kirkossa onnistutaan sopeutumaan toiseen mediaan? Ja montako kuulijaa kullakin oli. Ylipäätään kiinnosti pohtia pitkästä aikaa kirkon tilaa ja ihan uteliaisuus alkoi herätä, että miten kirkko sopeutuu kun kaikkein pyhin joutuu tauolle, ei ole kasteita, ei ole häitä, ei ole ehtoollista, on vain hautajaisia.

Sohvaperunaraadin suosikki oli varsin pitkään hiukan yllättäen Teemu Laajasalo, sekä sisällön että teknisen toteutuksen ja hauskuuden puolesta. Vähiten hassusti esiintyi Ilkka Wiio, joka puhui normaalilla äänellä ja normaalilla nopeudella. Kaikki lähti liikkeelle Konsta Korhosesta, joka oli muun raadin ennakkosuosikki. Itselleni ihan uusi tuttavuus. Totesin, että on konservatiivi, ja ei huono.
Sisällöllisesti mieleenpainuvin taisi olla Medad Birungi. Ainakin oli parhaat tehosteet.
Tähän aikaan yöstä ei nyt pysty syvällisempää analyysia tähän heittämään. Kuunnelkaa itse. Kaikki löytyvät ko. seurakuntien FB-sivuilta sunnuntailta 29.3.2020. Kaikilla tietty sama kirkkokäsikirja, paitsi Ugandassa oli muut mielessä.

Ensi sunnuntaiksi luvattiin pullapitkoa, jota voisi katsellessa mutustella.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

28 kommenttia artikkeliin ”Kirkollinen sunnuntai kärsimyksestä”

  1. Koska koronavirus on niin kamala juttu, on varmaan synti innostua kaikista uudistuksista, joita se tuottaa. Mutta en silti voi sille mitään, että minusta on ihan fantastista kuunnella noita nettisaarnoja näin kuluttajan ja veronmaksajan näkökulmasta. Ennakkoluulot olivat suuret, mutta seurakunnat taitavat olla ihan kelpo sisällöntuottajia, ja luultavasti kehittyvät, kun poikkeustilanne jatkuu ja (jos) palautetta tulee.

  2. Jaa…en tiedä, kuinka fantastista tuo oli nyt ihan kuitenkaan 🙂
    Syntiä tuntuu kirjoittavan K24:llä Hannu Vuorinen. Siinä on vähän samaa pohdintaa kuin itsekin sohvaperuna-asennosta harrastin. Mm. Tampereen piispa Repo ripittää FB-sivullaan kapinallisia, jotka yrittävät ehdotella etäehtoollisia…
    En tiedä, mitä Hannu niistä sanoisi. Lukekaahan ennenkuin K24 heittää blogin pois alustaltaan.
    https://www.kotimaa24.fi/blogit/koronavirusepidemia-on-myos-jumalan-puhetta-kristityille/

  3. Kiitettävää hengellistä nihilismiä tuo Hannu Vuorisen teksti. Tällaiset käsitykset ovat kyllä omiaan vieroittamaan vielä entisestäänkin ihmisiä uskonnosta ja hylkäämään lopullisesti kirkon. Lisää vain tällaisia!

  4. Jotkut pyrkivät ottamaan kaiken hyödyn irti tilanteesta. Eetterikerjäläiset aktivoitunevat entisestäänkin.

  5. Yki, hämmästyttävää että otat puheeksi hengellisyyden? Olen aina ymmärtänyt, että materialisti-ateistit kieltävät kaiken materian ulkopuolisen?

    Ateistit eivät tietenkään voi syyttää evoluutiota koronaviruksesta ym. pahasta, koska evoluutio tarkoittaa (ainakin propagandassa) kaikkea hyvää ja kaunista.

  6. Kari. Voisitko keskittyä tähän ykin ja Sepon kanssa jankkaamuseen muissa kun minun blogeissa? Tämä on 3. pyyntö ja alan kohta käydä väkivaltaiseksi.

  7. Täytyy myöntää että hiukan samoihin asioihin olen kiinnittänyt huomiota kuin Hannu Vuorinenkin joka saarnansa heitti varmaankin lähinnä kirkon rouville ja herroille itselleen.

    Kirkko on opettanut, että Jumalan läsnäolo on ehtoollisella, ja nyt kansa ja osa papeistakin ilmeisesti on hiukan mielensä pahoittanut kun kriisin aikana Jumalan läsnäolo kielletään kristityiltä. Ehdottelevat etäehtoollisia, johon Tampereen dogmaattisesti sivistynyt piispa Repo sanoo ehdottoman einsä fb-sivullaan.

    Onhan tätä kiinnostavaa seurata, toki omasta näkökulmastani… siis siitä, että olen pitänyt kirkon tapaa näitä sakramentteja toimittaa noituuteen verrattavana ihmisten sitomisena johonkin virkoihin ja rakennuksiin ja inhimillisiin valtarakenteisiin. Nyt korona heiluttelee ja tekee näkyväksi sen voiman, jolla kirkko tämän Jumalan läsnäolon ihmisten eristyneisyyden aikanakin pitää itsellään varastossa…. Dogma tulee eläväksi ja näkyväksi ainakin.

    Sorry vaan, tää on tietysi karua sanoa ääneen just nyt, mutta sitä varten on Blogimetsä. Meri on tietysti oikeassa, että ihan yllättävän hyvin toisaalta yksittäiset seurakunnat ovat mediahaasteesta selvinneet. Sisältö olisi toki voinut olla pahemminkin epärelevanttia tässä tilanteessa.

  8. Vuorisen teksti provosoi sen verran rationaalista puoltani , että kirjoitin sinne pienen repliikin.

    Siinä totesin , että olisin ollut pettynyt kunnon kristittyihin, jos joku ei olisi kirjoitellut Vuorisen hengessä , julistaen parannuksen teon tarvetta ennen kaikkea kirkon sisäpiireille , niille jotka ohentavat rukiisen leivän sanomaa. Näinhän se on aina mennyt. Lähisukulaiset ovat niitä suurimpia uhkia puhtaalle opille ja siten suurimpia syntisiä.

    Nyt Vuorinen ja hänen henkisensä voivat vihdoinkin olla vahingoniloisia siitä , että nyt nähdään ketkä ovat aina olleet oikeassa puolustaessaan kirkon perinteellistä julistusta.

    No , nuo jotka saarnaavat tuota, että Tule Sellaisena Kun Olet , Kelpaat Kyllä Jumalalle, ovat aivan aidosti epätoivoisia siitä ,että ihmiset ovat hylänneet kirkon. He yrittävät tarjota jotain sielunhoidollista sanomaa joka on kaukana puhdasopillisista riidoista, sellaisista jotka hämmentävät asioista tietämättömiä ihmismieliä.

    No, itse näen tämän tilanteen johtuvan siitä , että koronavirus etsii itselleen isäntäkehoa , sellaista jossa se voi lisääntyä ja jatkaa elämistään.
    Ihmiskeho on ollut historian aikana tässä roolissa lukemattomia kertoja. Silloin kun se selviää virushyökkäyksestä , niin se on saanut immuniteetin , jos ei, niin se menehtyy. Ihmiskeho on isäntänä , eko-systeeminä, lukemattomille bakteereille ja viruskannoille. Joistakin se hyötyy , jotkut ovat liika sille ja keho tuhoutuu.

    Sanoma on siis oikeastaan se ,että olemme kaikki riippuvaisia kaikista. Ne jotka osaavat sopeutua , tulevat menestymään , muut tulvat menehtymään.

  9. Kyllä sie aika ahkera saarnankuuntelija olet ollut. En ole kuunnellut ainuttakaan. Ei mitään erityistä syytä mutta luulen, että sisältö on yhtä koronaa. Se kun on tämän ajan pappien ja ”profeetojen” tapa sitoa sanomisensa aikaan.

  10. Joo, …

    Jos tätä koronaa haluaa hengellistää, niin varmaankin katolilaisuus ja islam ovat Jumalan silmissä kaikkein kauheinta. Siksi siis, koska Jumalan lähettämä vitsaus on kovimin iskenut Iraniin ja Etelä-Eurooppaan. Japani ja Etelä-Korea ovat Jumalan mieleen. Samoin liberaaliteologiset Pohjoismaat.

    Varsin hyvin ymmärrän Jumalan aivoitukset ja tarkoituksen tässä asiassa. Ne säästyvät, jotka hyväksyvät toisella tavalla ajattelevat ja ne surmataan, jotka uskovat olevansa uskossaan etuoikeutettuja. Varsin viisaasti Jumala piiskaansa käyttää.

    Osansa Jumalan vihaan voi olla näillä pappien pedofiiliapuuhasteluillakin. Pitäisi setviä, miten korona on iskenyt Suomen Lähetyseuraan, jossa oli se Taiwanin oppilaskodin case. Samoin tulee tai ei tule Jumalalta vahvistusta tähän Olavi Voittosen väittäämään, ettei pedofiilia ole lestadiolaisten keskuudessa sen yleisempää kuin muillakan suomalaisilla.

    Kaiken kaikkiaan on hienoa, että vihdoinkin Jumala antaa vihansa puhua ja voimme nähdä ketkä ovat syypäitä Jumalan on vihaan. Toisaalta voi olla niinkin, että Jumala kutsuu luokseen taivaan iloon niitä joihin on erityisen kiintynyt.

  11. ”Kaiken kaikkiaan on hienoa, että vihdoinkin Jumala antaa vihansa puhua ja voimme nähdä ketkä ovat syypäitä Jumalan on vihaan.” heh.. joo..
    Minä seuraan mielenkiinnolla, miten käy ns. uskon sankareille (faith ministry), jos uskovat että heihin virukset eivät vaikuta. Helpotuksekseni täytyy sanoa että ugandalainen uskonsankariystäväni näkyy pysyvän tiiviisti kotitalonsa seinämällä. Evankelista ei vaieta kuitenkaan saata, mutta pysyttelee turvallisissa oloissa ja noudattaa valtiovallan ohjeita. Hyvä.
    PS. Odottelen sitten joskus raporttia SLS:sta. Sehän meillä/sinulla on ollut pitkään seurannassa jo.

  12. Mitä Taiwanin oppilaskotiin tulee, niin se aukeaa kun lukee FBI:n tutkija Kenneth Lanningin raportin vuodelta 1992. Dokumentti on nimeltään ”Investigator’s guide to allegations of ”ritual” child abuse”. Dokumentti löytyy eri muodoissa netistä kun käyttää googlea. Tämän luettuanne tiedätte miksi poliisi ei tutkinut asiaa. Tiedätte myös miksi mitään Lähetysseuran raporttia ei luultavasti koskaan tule.

    Tällaisia tapauksia on ollut ympäri maailmaa hyvin paljon. On hyvin erikoista, että kukaan ei ole aiemmin huomannut yhteyttä Taiwanin tapauksen ja Lanning reportin välillä. SRA-kulttuuri on alkanut tietyistä amerikkalaisista kirjoista ja levinnyt ympäri maailmaa. Kun tapauksia tulee tarpeeksi paljon, ne kärsivät inflaation ja asiasta vaietaan taas joksikin aikaa. Sitten ne tulevat uudestaan esiin hiukan eri muodossa.

    Terapiassa palautettuja muistoja on ainakin kolmea päätyyppiä: UFO-kokemukset, SRA eli Satanic Ritual Abuse, sekä ”edelliset elämät”. UFO-kokemuksiin liittyy usein myös muistoja hyväksikäytöstä, raiskauksista sekä väkisin alkuunsaatetuista lapsista avaruusolioiden kanssa. Tästä aiheesta ehkä tunnetuin elokuva on ”Communion” vuodelta 1989. Elokuvan pääosaa esitti Christopher Walken. En nyt tähän hätään muista elokuvan suomenkielistä nimeä, mutta muistaakseni se on esitetty joskus telvisiossa Suomessa.

    Koitan laittaa tähän yhden linkin Lanning Reportiin:

    http://www.religioustolerance.org/ra_rep03.htm

  13. Tässä on Iltalehden uutinen asiasta vuodelta 2013:

    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013040216847841

    Asian todenperäisyyttä on selvitelty myös oikeudessa:

    ”Suomen Kuvalehti kirjoitti oppilaskodin hyväksikäyttöjutusta vuonna 2001. Päätoimittaja Tapani Ruokanen haastettiin juttujen vuoksi kunnianloukkauksesta oikeuteen. Espoon käräjäoikeus kumosi syytteen ja katsoi asiantuntijalausuntoihin nojaten, että ainakin 12 lasta joutui oppilaskodissa hyväksikäytetyksi. Hovioikeus piti tuomion ennallaan.”

  14. ”Asiantuntijalausunnot” olivat terapeuttien antamia. Lanning on sitä mieltä, että terapeuttien lausuntoihin ei voi luottaa näissä tapauksissa.

  15. Luotan suomalaiseen oikeusjärjestelmään tässä asiassa. On tosi hyvä asia, että Suomen Kuvalehti haastettiin asiasta oikeuteen, niin totuus tuli kirjattua. Minusta on tosi järkyttävää, että viisivuotiasta on kyyditetty auton takakontissa sotilaiden raiskattavaksi.

  16. Tämä tapahtui ennen kuin varsinaista oppilaskotia oli olemassa. Nimenomaan se fakta, että ko. oppilas oli viisivuotias, paljastaa ajankohdan. Ns. ”päätekijä” ei ollut edes käynyt Taiwanissa silloin.

  17. Yrität nyt keksiä syytä päästä minusta eroon. Mutta keskustelu jatkuu muualla, kuten esim. murha.info foorumeilla.

    Lanning reportista ei päästä eroon, ja se pannaan laserprinttereillä vielä fyysiseen muotoon. Lanning report voidaan kääntää suomeksi.

    Viittaamasi juttu, jossa viisivuotiasta vietiin autossa, tapahtui ennen kuin ns. ”päätekijä” oli käynyt lähetyskurssia. Kaikki Taiwanin syytökset hajoavat käsiin samalla tavalla.

    Suomen Kuvalehti sotki surutta tuon auton takakontti-jutun oppilaskotiin, vaikka ajankohta oli 60-luvulla. Tyyppillistä journalismia SRA-tapauksissa.

  18. Hovioikeus on asian tutkinut, joten syytösten käsiinhajoaminen on aika kehno heitto. Valenimellä kirjoittaminen on hieman arvelluttavaa ja tekee kirjoittajasta epäuskottavan. Joko Suomen Lähetysseurallakin on trolleja?

  19. Miten kiinalaiset lääkärit, amerikkalaiset sotilaat, koirat sun muut liittyvät Lähetysseuraan? Tällaisia hahmoja oli Suomen Kuvalehden jutussa. Jos sotilaat raiskaavat lapsia, pitäisi kysellä sotilaiden perään.

  20. Sinä siis ajattelet että minä edustan Lähetysseuraa? Minä olen hahmottanut asian juuri toisin. Minä olen kokenut, että ”Taiwanilaisten” puolue edustaa jonkinlaista Lähetysseuran sisäistä porukkaa. Minun kokemukseni on nimenomaan se, että syytökset tulevat Lähetysseuran sisältä.

    ”Taiwanilaiset” tavallaan voittivat, mutta en tiedä mitä he tekevät voitollaan. Tämä on minun näkemykseni asiasta.

    Sanotaanko näin, että en ole ollut Lähetysjuhlilla vuosikausiin. En ole ollenkaan tietoinen siitä, mitä ”seurassa” nykyään tapahtuu.

  21. Joo, …

    Ja niiden, jotka kuljettavat lapsia raiskattavaksi auton takakontissa. Minusta on sairasta, että ev.lut kirkko edelleen rahoittaa Suomem Lähetysseuran toimintaa.

  22. Mistä tiedät, että minä kuulun kirkkoon? Miksi minua kiinnostaisi se että Evankelis-Luterilainen kirkko rahoittaa Suomen Lähetysseuran toimintaa?

    Jos 60-luvulla joku on laittanut lapsia auton takakonttiin, niin miksi sen taas pitäisi minua kiinnostaa? Minä en tunne ketään lähettiä, joka oli Taiwanissa 60-luvulla.

    Tiedän toki ns. ”päätekijän”. Ja tiedän milloin päätekijä kävi Lähetyskurssin. Tämä tieto löytyy googlella. Tiedän monta ihmistä ko. Lähetyskurssilta.

    Pointti on se, että tuo auton takakontti-tapaus oli 60-lukua. Minä en liity siihen asiaan, eikä kukaan tuntemani ihminen.

    Minä en myöskään liity millään konkreettisella tavalla nykyiseen Lähetysseuraan eikä minua kiinnosta se, mikä taho seuraa rahoittaa. Minä en pidä modernin Suomen Lähetysseuran arvomaailmasta ollenkaan.

  23. Minua ei juurikaan kiinnosta kuulutko kirkkoon. Tämä tapaus sinua ilmiselvästi kuitenkin kiinnostaa niin paljon, että vaivaudut tänne kirjoittelemaan asiasta valenimellä.

  24. No joo. Sinuakin se näköjään kiinnostaa.

    Jos halutaan rahoitus pois Suomen Lähetysseuralta, niin minulle passaa. Lähetysseura on nykyään jonkinlainen Vihreän Liikkeen ”oma lähetysseura”, enkä minä kannata sen arvoja ollenkaan. Tuen siis pyrkimyksiäsi saada rahoitus pois Seuralta.

  25. Tääkö nyt sitten oli se pointti? Että saataisiin Lähetysseuralle piste? Olemmeko valmiita…?

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.