Uskonto on politiikkaa

(alun perin julkaistu Vapaa-ajattelija -lehdessä 4.12.2019)

Ex-sisäministeri, kansanedustaja Päivi Räsänen ilmoitti 18.6.2019 harkitsevansa eroa kirkosta. Syynä oli kirkon ryhtyminen Pride-tapahtuman viralliseksi kumppaniksi. Eroaie ei ollut todellinen, mutta hän tekee julkisella uhkauksellaan kirkosta eroamisesta politiikkaa toisin kuin tavallinen kansalainen, joka tekee yksityisen valinnan. Päivää ennen hän julkaisi tunnetun twiittinsä, joka ei tietenkään hänen mukaansa loukannut sukupuolivähemmistöjä, vaan kritisoi kirkkoa. Kuten tiedettyä, twiitistä kiinnostui myös poliisi. Kuulusteluissa Räsänen luki poliisille lakia Raamatusta. Kuvautti myös itsensä Pasilan poliisitalon edessä Raamattu kädessä.

”Pride-tapahtuman aatteellisena tavoitteena on ylpeys sellaisista suhteista, joita Raamatussa johdonmukaisesti kuvataan Jumalan tahdon vastaisiksi”. Näin kirjoitti Räsänen avoimessa kirjeessään arkkipiispa Tapio Luomalle. Hän viestitti, että kirkko on luopunut Jumalan pelosta. Kirkko & kaupunki -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki kirjoitti 19.6.2019 vastineen Räsäselle. Hän kertoi toivovansa, ettei Räsänen sentään toivonut kuolemaa homosuhteiden harjoittajille, mikä siis on Vanhassa testamentissa ilmoitettu Jumalan määräämä rangaistus. Poliitikko Räsänen joutuu joustamaan tässä, vaikka hän muuten vaatiikin kirkkoa noudattamaan Jumalan tahtoa ja sitä mitä Raamatussa asiasta sanotaan. Siellä on käsky miehimysten kivittämisestä. Heinimäki käsitteli asiaa uudelleen 5.11. K & K -lehden pääkirjoituksessa. Hän kirjoitti, että ”Raamattu ei nauti syytesuojaa. Raamattua voi siteerata myös rikollisella, loukkaavalla ja vahingoittavalla tavalla”. Kun väitellään siitä, onko Raamattu ”laillinen” kirja, puhutaan politiikkaa, Raamatun yhteiskunnallisesta merkityksestä. Räsänen on ottanut uskonnon politiikan tekonsa välineeksi ollessaan KD-puolueen puheenjohtaja. Kansanedustajana hän tekee sitä edelleen. Takavuosien puolueen puheenjohtaja Bjarne Kallis sitä vastoin oli sitä mieltä, että uskonto ja politiikka pitää erottaa. Tosin se on ristiriitaista ottaen huomioon puolueen nimen ja sen eetoksen.

Ex-kansanedustaja, nyk. meppi Laura Huhtasaari (PS) kysyi eräässä keskustelussa, että Eikö Raamattua saisi lukea sellaisenaan? Ja että Räsästä on pilkattu uskonsa tähden ja ansaitsee kunnioituksen siitä, että vielä sen jälkeenkin kehtaa puolustaa vakaumustaan. Huhtasaari on itsekin tuonut poliitikkona rohkeasti esiin vakaumuksensa, jossa Jumala on kaiken luoja ja evoluutio on pelkkä ”uskomus”. Hän julkaisi kesällä somessa kuvan itsestään ja miehestään saatteella ”eläköön patriarkaalinen avioliitto”. Uskonto ja politiikka ovat molemmat opportunistien temmellyskenttää. Poimitaan kirsikat ja unohdetaan epämukavat asiat. Uskovat ja poliitikot eivät viihdy epämukavuusalueella eli silloin, kun esitetään selkeitä vasta-argumentteja. Poliitikko Huhtasaari tietysti kykenee selittämään kaiken, vaikka Raamatun lauseen ”nainen vaietkoon seurakunnassa”. Hänen patriarkaalisen avioliittonsa toinen osapuoli, mies, on kyllä vaiennut. Samassa keskustelussa Huhtasaari totesi, että ”kirkko on ruvennut politikoimaan, valitettavasti”. Hänelle ei liene tullut mieleen, että siitä lähtien, kun alkukirkko oli tullut olevaksi, teki se heti politiikkaa. Ei liene ollut formuloitunutta yhteisöä, jossa ei olisi tehty politiikkaa ja jossa ei uskontoa myös olisi käytetty hallitsemiseen. Missä on kokoontumisia ja valtaa, siellä tehdään politiikkaa. Uskonnot eivät tästä poikkea. Raamattua on käytetty Suomessa ja nähtävästi käytetään edelleen poliittisissa yhteyksissä.

Kirkko ei ole ruvennut politikoimaan. Se on tehnyt sitä aina. Ian Anderson Jethro Tullin levyn Aqualung (1971) biisissä ”My God” tuo esille kritiikkiä sen aikaisen Englannin kirkon politisoitumisesta. ”Ihmiset, mitä olette tehneet, olette lukinneet Hänet kultaiseen häkkiin ja panitte Hänet taipumaan uskontoonne”. Tyyten samaa, mitä nyt vuosikymmeniä myöhemmin edelleen tehdään. Ian Anderson ei kritisoinut itse uskoa, mitä ei tarvitsekaan, vaan sitä mitä uskonnon varjolla ja sen perustelemana tehdään. Kun Raamatusta poimitaan tiettyjä kohtia, tehdään sillä tietoisia valintoja. Poliitikko politiikkaa. Manipulaatiota yhtä kaikki. Ja Jumalan muotoilemista oman mielen mukaiseksi.

”Kirkko ei syyllisty syrjintään, jos se uskaltaa käyttää sanaa synti niin homosuhteista kuin muista avioliiton ulkopuolisista sukupuolisuhteista.” (Räsänen) Jos tämä retoriikka ei ole poliittista, niin sitten ei mikään.

Kun K & K -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki oikaisi Päivi Räsästä tämän käsityksistä homosuhteista ja kirkon suhdetta asiaan, teki hänkin politiikkaa. Homosuhteet ja tasa-arvoinen avioliitto ovat poliittinen asia. Näiden laillistaminen oli poliittinen päätös. Kirkon vastustava kanta oli ja on politiikkaa. Kirkon sisälläkin tästä käydään poliittista keskustelua, vaikka se nimellisesti käytäisiinkin Raamatun tulkinnan kautta. Raamattu on ollut ja on edelleen poliittinen kirja. Ja sitä se tulee olemaan aina niin kauan kuin kirkko Suomessa on valtion erityissuojeluksessa.

Päivi Räsänen kertoi oikeusministerinä ollessaan vuonna 2013 kansanlähetyspäivillä, että joskus tulee tilanteita, joissa Raamattu menee maan lain edelle. Poliitikon alku Huhtasaari ei moittinut Räsästä politikoinnista. Kun Suomeen on tullut ja tulee turvapaikanhakijoita, kristittyjä tai muslimeja, on näiden vastaanottamisesta tehty myös uskonnon perusteella poliittinen kysymys. Puolueen puheenjohtajana Räsänen linjasi, että Suomen voisi olla parempi ottaa vastaan kristittyjä pakolaisia kuin muslimeja, koska nämä sopeutuisivat paremmin. Jos nämä eivät ole poliittisia lausuntoja, niin mitä sitten?

Jos olisi oikeasti sellainen asia kuin ”Jumalan tahto”, suoraan ylhäältä saneltu ja joustamaton ohjesääntö, ei se olisi politiikkaa, vaan diktatuuria. Mutta käsitteellä ”Jumalan tahto” uskovat ja kirkon miehet tekevät politiikkaa, kaikkia koskevaa asioiden hoitoa, vaikka mitä muuta väittäisivät. Kirkkoherrat ja piispat tietty, koska he haluavat kuulua ja kuuluvat yhteiskunnan eliittiin. Ja siihen kuuluminen edellyttää politiikkaan osallistumista ja kirkon etabloitunut asema poliittisia kannanottoja. Ja ne kannanotot lähtevät uskon järjestelmästä. Uskonnosta ja sen peruskirjasta, joka siis ohittaa maallisen lain. Voi miettiä myös, onko pappi falski toimessaan, jos hän pitää maallista lakia ensisijaisena Jumalan lakiin nähden.

Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen päätti aloittaa uudelleen esitutkinnan Päivi Räsäsen v. 2004 kirjoittamasta pamfletista, jonka alaotsikko ”Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen” kertoo sisällöstä oleellisen. Pamfletti nousee suoraan Raamatusta ja on erittäin poliittinen kannanotto. Jos se onkin 15 vuoden takainen, seisoo Räsänen edelleen sen takana ja Luther-säätiö pitää sitä sivuillaan. Se on helposti löydettävissä, vaikka sitä ei suoraan hakisikaan. Twiittiään Räsänen puolusti sanan- ja uskonnonvapaudella. Ja että lähde, Raamattu, on ”laillinen” kirja. Kyllä, saahan sitä Suomessa levittää. Ja kyllä sanoa saa. Ja tehdä vähemmistöjä Raamatulla päähän lätkien politiikkaa. Räsänen on lääkäri ja pitkäaikainen poliitikko. Kyllä hänen pitäisi tietää, mitä saa ja voi sanoa ja mitä ei. ”Mielipiteitä täytyy voida ilmaista vahvasti. Mutta kyllä jokainen tietää, milloin on ylittänyt sen rajan, että jonkun ryhmittymän ihmisarvoa loukataan ja alennetaan.” – Valtakunnansyyttäjä Ylen haastattelussa 3.7.2019.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

8 kommenttia artikkeliin ”Uskonto on politiikkaa”

  1. Niinpä, räsäsläiset selittävät jälkikäteen, että ko ’ansainneet kuoleman’ ko raamattusitaatissa tarkoittaa vain ’hengellistä kuolemaa’. Mutta eihän Herran J..a tavallisen ihmisen ole teologisia tulkintoja tiedettävä…
    Mitä tapahtuisi, jos tekisin Septuagintan eli kreikankielisen VT:n 2Ms.22:17 sitaatista julisteen ja menisin sen kanssa heilumaan esim. jonkun apteekin eteen ja julisteessa lukisi siis suomennettuna:
    ”φαρμάκους οὐ περιποιήσετε.”

  2. Eihän ateistit ole koskaan tehneet politikkaa, eivät ainakaan murhatessaan lukemattomia kristittyjä kommunistisissa maissa. (Älkää tulko sanomaan etteivät kommunistiset maat ole ateistisia, koska niistä löytyy joitakin uskonnollisia ihmisiä).

  3. Ja taaskan Kukkasen red herring ei liittynyt aiheeseen mitenkään. Ja jälleen kerran Kari; ei se ihme ole jos juoppo juo, se on ihme jos raitis ryyppää…

  4. Uskontoa käytetään politiikan välineenä ja politikkaa uskonnon välineenä. Eihän tässä ole mitään uutta. Näillä keskusteluilla on viihdearvoa . Itse en odota joltakin Räsäseltä muuta kun juuri tuollaista tekstiä. Huonona ihmisenä tulen vahingoniloiseksi siitä että he ovat paljastaneet tapansa ajatella jälleen kerran. Parannusta he eivät tule tekemään, ei edes oikeuslaitoksen vaatimuksesta.

    Mitenkäs sellainen joka on oikeassa voisi tehdä parannusta? Jos he rupeaisivat lukemaan raamattua selektiivisesti niin pelko on että koko rakennelma kaatuu. Mistä silloin enää tietäisi mikä on Jumalan sanaa ?

    Raamattu uskovainen entinen arkkipiispa Johansson joi joka päivä lasin viiniä vaikka ei siitä (muka) pitänytkään. Syynä oli Paavalin kehotus joko Timoteukselle tai Tiitukselle juoda vähän viini hänen vatsansa takia. Onneksi hän ei suhtaunut kaikkiin raamatun kehoituksiin yhtä kirjaimellisesti.

  5. Onhan itsestään selvää ettei kukaan ole koskaan tehnyt syntiä (ei ainakaan ateistit) jolloin ihmisiä ei saa tuomita eikä syyllistää, sehän voi aiheuttaa traumoja. jolloin oikeasti Jumala on syyllinen kaikkeen, etenkin syntymättömien lasten kuolemaan (jota ei ihmiset ole koskaan tehneet), kuten ateistit ovat aina ansiokkaasti huomauttaneet (etenkin eduskunnan aborttikeskusteluissa).

  6. ”jolloin oikeasti Jumala on syyllinen kaikkeen, etenkin syntymättömien lasten kuolemaan.”
    No kukas muu olisi nuo vedenpaismukseen kuolleet tappanut?
    Tuo sana ’kaikkeen’ on taas Kukkaselle tyypilistä valheellista manipuloivaa liioittelua.

  7. Eikö Jumala sanonut erään puun kohdalla Aatamille, jos syöt, niin kuolemalla kuolet? Siitä lähtien kaikki ovat kuolleet, vain yksi on noussut kuolleista.

  8. Irrelevantti huomautus. Yritäs nyt Kari jokus pysyä maalitolppien välissä.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.