Rahanvaihtajien temppeli

Voi Jeesus, ristus ja pyhät pyssyt… Mitähän teidän Jeesuksenne mahtaisi sanoa ja tehdä, jos tuonne Temppeliaukion kirkolle nyt pölähtäisi?

Ymmärrän kyllä tietyllä tavalla. Mutta joo. 1,75 miljoonalla (v. 2017) siivotaan kyllä hyvin ja asetellaan betoniporsaita terroristiesteiksi. Tänä vuonna 2 miltsii jo ylittyykin. Joo. Meneehän siitä osa ns. hyviin tarkoituksiin, kuten dialyysipotilaiden kädestä pitämisiin jne.

Hyvä idea kirkon jatkuvasti väheneviin kirkkoveroihin – keksitään jotain eksoottista kyläkirkkoilihin ja pääsymaksut oville – kylähän jo vain kirkkoa saadaan kohennettua.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/249598-helsinkilaiskirkko-iski-kultasuoneen-vierailumaksu-tuotti-heti-175-miljoonaa-euroa

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

10 kommenttia artikkeliin ”Rahanvaihtajien temppeli

  1. Minusta on ihan oikein ja kohtuullista, että keräävät turisteilta rahat pois. Ei se voi olla veronmaksajien tehtävä elättää näitä turistilaumoja.

  2. Jos jonkinsortin ”pääsymaksua” kerätään niin sille pitää olla kyllä hyvä vastine tarjota. Muutoin en sellaista ymmärrä. Kirkko on hiljaisuuden ja rauhoittumisen tyyssija eikä sille ole pääsymaksua.

  3. Jesse ei ole ihmiskäsin rakennetuissa temppelirakennuksissa. Jos miljoonat turistit haluaa käydä temppeliaukion temppelin vessassa ja sotkevat paikat, niiden siivoominen ei kuulu veronmaksajille. Siitähän tämä lähti. Vessoista. Muistan vielä.
    Tietysti museovirasto on viisaudessaan toisissa kohteissa päättänyt, että sinne ei vessoja rakenneta tunnelmaa pilaamaan. Siellä ovet on lukossa, eikä sisään pääse kukaan – paitsi sunnuntaiaamulla klo 10, jolloin säälliset ihmiset nukkuvat.

  4. Hyvähän se on, että turistit ylläpitää näitä kulttuurimuistomerkkejä. Ihan suorastaan erinomaista. En minä tästä mitenkään nostaisi suurta närkästystä. Sanoisin vaan että halleluujat.

  5. Eikös se ole ihan hyvä asia, että kirkko löytää uusiokäyttöä kirkkorakennuksille? Kirkko on hukannut sen ydinsanomansa, joten on aivan loogista siirtyä vaikkapa WC-bisnekseen.

    Jeesushan oli juutalainen, joten Jeesuksen näkökulmasta on aivan yhdentekevää, mitä kristityt kirkoissaan puuhaavat. Ei Jeesus mitään kirkkoa puhdistanut kauppamiehistä, vaan synagoogan.

  6. Niin, kirkettä ko siis saa olla kauppamiesten ja rahanvaihtajien temmellypaikka? Mikäs siinä. Ei se minua ainakaan haittaa.

    Onko Helsingin tuomiokirkko tai temppeliaukion kirkko kulttuurimuistomerkkejä? Mikäpäs siinä. Sekään ei minua sieppaa. Itse asiassa kaikki kirkot edustavat minulle lähinnä ihmiskulttuuria ja sen historiaa.

    Jessen aikoina ei ollut kirkkoja, joten Jessen suhtautumisesta kirkoissa tapahtuvaan rahanvaihton emme tietty voi olla varmoja. Jessen aikoina oli siis siellä missä hän vaikutti, vain synagoogia.

    Mutta oliko Jesse muuten juutalainen? Mistä me sen varmaksi tiedämme?
    (nyt en puutu hänen historiallisuuteen ollenkaan…)

  7. No mä puutun Jessen historiallisuuteen sen verran,että ns. keerygman Jesse ei välttämättä ollut se historialinen Jesse,joka oli tälle narraation Jesselle vain esikuva. Narraation Jesse kun saattoi olla pelkkä aurinko-allegoria:
    The Original Jesus a Pagan God.(Timothy Freke Peter Candy) Kuriositeetti esimerkki: Johannes (IOannes=Oannes) syntyi 6 kk ennen Jeesusta vanhasta hedelmättömästä naisesta kun Jeesus syntyi 6 kk myöhemmin nuoresta koskemattomasta naisesta. Paralleeli on selvä: Juhannus aurinko ja talvipäivänseisauksen aurinko. Erään varhaiskristillisen tradition (heprealaisevankeliumi) mukaan Jeesus oli Marian kohdussa 7 kuukautta. Näin myös pakanallinen Semele kantoi Dionysosta kohdussaan 7 kuukautta. On merkillepantavaa, että kuuvuoden kuukausien 28 päiväluvun mukaan 7 kk=196 päivää. Heprealaisessa traditiossa luku 196 edustaa mm. sanoja y l ö s n o u s e m u s, kesä, kätketty paikka, pimeys. Kyseessä on siis auringon syntymä ja ylösnousemus vuosikieron mukaan. Ei ihme, että syyrialainen kirkko viettää vieläkin Jeesuksen syntymäpäivää 6. Tammikuuta, (Tammuz), joka oli myös Osiriksen päivä Egyptissä. 6 tammikuuta onkin 7 kuukaudessa JUHANNUKSESTA lukien.

    On toinen asia että juuri näihin kalenteritasauksiin erikoistuneilla essealaisilla munkeilla oli Oikeudenmukaisuuden Opettajansa (Moreh Tzaddiq), joka tietysti oli oikea ihminen ja joka tapettiin ja joka saattoi olla opettanut näitä kalendaarisia finenssejä ja oli Jeesuksen typos.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.