Olisiko Jumalan salaisuus 2.

Alla olevaan kirjoitukseeni kommentiksi Heikki Yrttiahon kommenttiin ” Toivo on onnistunut taas huumorinpilke silmässä laittamaan pähkinän purtavaksi. …” Koska tämän on vastauskommentiksi liian pitkä, laitan tähän koosteen koko luomakuntaa koskevaan esitykseni, jos sen nyt joku jaksaa lukea?

Otin tähän kirjoitukseeni kohtia useista eri kirjoituksistani, mutta typistämisyrityksistäni huolimatta aivan muutama virke ei tarkoittamani asian esittämiseen riitä.

Ennen kuin oli materiaa edes säteilyn muodossa oli Jumala. Se miten tämä on ymmärrettävä ei ole minun käsittääkseni ihmisen, ei ainakaan minun, selitettävissäni. Jeesus ilmaisee asian Raamatussa mm. näin: ”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.” (Joh. 4:24)

Vaikka Jumala on luomakunnassaan joka paikassa Hän on kuitenkin luomaansa Universumiksi kutsutta luomakuntaansa suurempi – ”Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut! Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi tänä päivänä rukoilee sinun edessäsi, ja että silmäsi ovat yöt ja päivät avoinna tätä temppeliä kohti, tätä paikkaa kohti, josta sinä olet sanonut: ’Minun nimeni on asuva siellä’, niin että kuulet rukouksen, jonka palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee. ” kysyy ja pyytää Salomo Raamatun mukaan.

Lainaamani raamatunkohta osoittaa, että vaikka Jumala ei mahdu koko luomaansa Universumiin, Hän on kuitenkin myös sen joka kohdassa. Tästä vähän tarkemmin:

Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. (Ilm. 22:13)

Jumala on siis paitsi muuta myös alussa ja lopussa; mutta missä ovat alku ja loppu?

” Alussa loi Jumala taivaan ja maan.” (1. Moos. 1:1)

Alku on paikka josta/jossa  joku alkaa loppu paikka johon/jossa joku päättyy.

Otetaan esimerkiksi nelostie. Se alkaa Helsingissä jostakin määrätystä pisteessä ja päättyy Utsjoella johonkin määrättyyn pisteeseen – tai päinvastoin. Jumala on siis tämän mukaan Ainakin Helsingissä ja Utsjoella ja samalla nelostien jokaisessa pisteessä

Tämä on liian suppeaa, siispä laajennan näyttämöä.

Otetaan tarkastelukohteeksi tämä meidän asuttamamme taivaankappale Tellus-planeetaksi mm. kutsuttu. Tämähän on pallonmuotoinen, jonka pinta on rajaton mutta äärellinen. Otetaan avuksi eli luetun ymmärtämistä helpottamaan tutkimussäde. Tämä säde kulkee ajatuksen nopeudella eli äärettömän nopeasti, valon nopeuden ylittäen lävistäen kaiken, materian ja ”tyhjyyden”, jollainen avaruuskaan ei kuitenkaan ole.

Tämä tutkimussäde kohtaa maan pinnan pisteessä A ja maan keskipisteen kautta kuljettuaan jättää maan pinnan pallon vastakkaisella puolella pisteessä B jatkaen matkaansa suoraviivaisesti eteenpäin. Pisteet A ja B ovat siis säteen alku- ja loppupisteitä suhteessa maahan. Jumala on siis ainakin suoran A – B jokaisessa pisteessä. Mutta koska A ja B voivat tutkimussäteen kulkusuunnasta riippuen sijaita missä kohtaa maapallon pintaa tahansa, niin maapallon pinnan jokainen piste voi olla joko piste A tai B.  Johtopäätös: Jumala on siis ainakin maapallon jokaisessa pisteessä.

Mutta koska maapallo on Universuminkin mittakaavassa mitätön, vähänkin kauempaa katsoen näkymätön hiukkanen, on näyttämöä suurennettava.

Otetaan tarkastelukohteeksi suurin  mahdollinen ”kappaleena” käsiteltävissä oleva yksikkö, pallomainen galaksi, jossa saattaa olla satoja miljardeja kiintotähtiä ”lisukkeineen”.  Olkoon tämä galaksi tässä tarkastelussa ”oma” galaksimme, suomeksi Linnunrata. Ajatellaan galaksin ulkopintaa galaksin ”kuorena”, vaikka eihän galaksilla tietenkään mitään pintaa ole, mutta tehdään siihen ajatuksellisesti  sellainen.  Tällöin tutkimussäteemme ”tunkeutuu” jossakin pisteessä galaksiin ja vastakkaiselta puolelta galaksin keskipisteen kautta kuljettuaan ,sieltä pois. Nyt on taas kaksi pistettä, joiden lukumäärä kuten myös maan tapauksessa on ääretön.     Jumala on siis myös tämän galaksin jokaisessa pisteessä!

Lopuksi.  Otetaan tarkasteltavaksi lukemattomien galaksien määrä, ei yksittäisinä galakseina, ei galaksijoukkoina eikä edes superjoukkoina, vaan koko universumi.

Universumhan ei ole kohde, jota voitaisiin tarkastella ulkopuolelta, koska sillä ei ole ulkopuolta! Ei siis ole todellisuutta, että Universumiamme(meidänkö?) –  yltiösuurellista!,  voitaisiin havainnoida jostain kauempaa esimerkiksi kaukaisena himmeänä valoläikkänä, joka sitä lähestyttäessä suurenisi.

Tutkimussäteemme ei siis voikaan nyt tunkeutua Universumiin sen ”pinnan” jostakin pisteestä ja taas vastinpisteestä ulos.

No mikä nyt eteen, tähänkö tämä tarkasteluni nyt sippasi? No ei.

Vaan Universum tai ehkä selvemmin sanottuna koko avaruus on kaareva. Sen selittämistä en osaa, mutta se aiheuttaa sen, että tutkimussäteemme voi lähteä suoraviivaisesti mielivaltaisesta mistä tahansa avaruuden pisteestä etenemään, –mutta – se palaa takaisin samaan pisteeseen.

Siis ALKUPISTE = LOPPUPISTE JA PÄINVASTOIN! Koska mikä tahansa Universumin piste voi siis olla ALKU/LOPPUpiste tai/ja  LOPPU/ALKUpiste, niin.

JUMALA ON MAALMANKAIKKEUDEN JOKAISESSA PISTEESSÄ!

Vaikka Jumala on siis maailmankaikkeuden jokaisessa pisteessä, Hän ei ole vain pelkästään tässä universumissa, nyt vähän alun toistoa, sillä jo Salomo kysyy Toisen Aikakirjan 6. luvun 18. jakeen mukaan retorisesti , ” Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!

Missä on siis se ”korkeus ja pyhyys”, jossa Jumala oman sanansa mukaan myös asuu? ((Jes. 57:15)

Sitä ei voida nähdä parhaimmillakaan optisilla tai radioteleskoopeilla eikä tutkilla tai luotaimilla.

Sen voivat tässä elämässä ymmärtääkseni nähdä vain ne, jotka uskovat ja niistäkin vain ne joille se näytetään, kuten mm. Paavali, joka kertoo tällaisesta tapauksesta vaatimattomasti itseään korostamatta;

Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen – oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.” (2.Kor.12 1-2)

 

 

Jumala siis on paitsi muualla myös MAALMANKAIKKEUDEN JOKAISESSA PISTEESSÄ.

Ja mitähän Hän siellä tekee.

Hän on, näin minä ymmärrän, laatinut näitä Universumin ”jokapäiväisiä” tapahtumia ohjaamaan eräänlaisen  pääohjelman, joka ohjaa kaikkien luonnonlaeiksi kutsuttujen aliohjelmien toimintaa ja nämä taas triljoonien triljoonien ja taas triljoonien eli toisin suomeksi sanottuna  ääretön-määräisten ali-aliohjelmien toimintaa vaikkapa täten, kuten tuolla toisessa tätä teemaa sivuavassa kirjoituksessani kirjoitin:

  1. Ajatellaan vaikkapa mehiläistä, joka talven toisten lajitoveriensa kanssa pesässä olleena ja vuorollaan toistuvasti mehiläiskasan, joka siis on parvea tiiviimpi muodostelma, sisältä sen ulkopinnalle ja takaisin ties kuinka monta kertaa vaellettuaan ”huomaa” kesän tulleen.
  2. Mehiläinen tuskin tietoisesti tietää olevansa olemassa, mutta sen aivoihin tallennetun vaisto-ohjelman ajamana se lähtee etsimään kukista mettä. Kukka, joka ei ”tiedä” senkään vertaa kuin mehiläinen, eikä sillä minun biologisen tietämykseni mukaan ole edes vaistoja. Kuitenkin se on alkanut tuottaa siitepölyhiukkasia sekä mettä mehiläisten houkuttelemiseksi kuljettamaan näitä siitepölyhiukkasia ”puolisokukan” sukupuolielimille.
  3. Mehiläiset tekevätkin tämän kuljetustehtävän sivutuotteena varsinaisen päätehtävänsä ohella, mikä on ruokkia matemaattisesti erittäin tarkoituksenmukaisesti materiaa säästäen rakentamissaan kennoissa olevia mehiläislapsia sillä kukista kootulla medellä.
  4. Nyt pääsen omaan johtopäätökseeni, mikä pelkästään tällä Tellus-planeetalla tapahtuvien biologisia tapahtumia koskevana – on:

Jumala loi, laati, suunnitteli ja ohjelmoi tai jotain muuta mahdollisesti kuvaavampaa verbiä käyttäen, valmisti  biologisen pääohjelman, joka sitten kutsuu jotain tai joitakin näistä aliohjelmista joko peräkkäin, rinnakkain tai tarpeen mukaisesti vuorotellen varsinaista tehtävää suorittamaan.

  1. Näin Jumalan ei tarvitse itse Jumalakohtaisesti puuttua siihen mihin, esim. minkä kuusen minkä oksan minkä havun mille neulaselle tai vaikkapa lenkillä ollessani minun lakilleni jokin yksittäinen lumihiutale leijailee tai mikä esim. miehen siemensyöksyssä vapautuvista parista sadasta miljoonasta siittiösolusta pääsee sen hedelmöityksen hoitamaan.

Ohjeet niihin kun ovat jo valmiina joissain noista aliohjelmista.

  1. Tämä ohjelmoija-Jumala on Raamatussa ilmoittanut nimekseen JAHVE!
  2. Ja Hän on pidättänyt itselleen oikeuden myös tarvittaessa puuttua kohdassa 5. mainitsemiini yksittäistapauksiinkin.

Joista nyt tähän esimerkiksi vain tämä, Raamatussa olevien monien muiden joukosta poimittuna:

  1. Kuolleista herättäminen

Jeesus sanoi: ”Ottakaa kivi pois.” Martta, kuolleen sisar, sanoi hänelle: ”Herra, hän haisee jo, sillä hän on ollut haudassa neljättä päivää.” Jeesus sanoi hänelle: ”Enkö minä sanonut sinulle, että jos uskoisit, niin sinä näkisit Jumalan kirkkauden?” Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: ”Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet; mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut.” Ja sen sanottuansa hän huusi suurella äänellä: ”Lasarus, tule ulos!” Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: ”Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä.” (Joh. 11: 39-44) [Koko tapahtuma Joh. 11:1-44]

Selailin muutamia vuosia sitten Järvenpään kirjastossa hyllyjen välissä kirjaa, jonka nimeä sen paremmin kuin kirjoittajaakaan en muista, mutta kirjoittaja suhtautui ainakin Jeesuksen Lasaruksen kuolleista herättämiseen täysin skeptisesti. Hän oli varmaan hyvin perehtynyt fysiologiaan, sillä hän kuvaili sitä, miten kuoleman jälkeen solujen valkuaisaineet ja aminohapot alkavat heti hajota, ja miljardien ja taas miljardien hermosolujen väliset synapsit eli kytkennät ovat katkenneet. ja kuitenkin – nämä kaikki palautuivat hetkessä ennalleen, kun Jeesus huusi suurella äänellä: ”LASARUS, TULE ULOS!

Mitä muuten rukouksemmekaan pääasiallisesti ovat muuta kuin pyyntöjä, että Jumala itse puuttuisi konkreettisesti tämän rukoilijan kohdalla noiden lakien toimintaan rukoilijan hyväksi – tai kiitosta siitä, että Hän on jo tehnyt niin!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

13 kommenttia artikkeliin ”Olisiko Jumalan salaisuus 2.

  1. Osoitit Toivo minulle tämän kommentin ja toteat: „Ennen kuin oli materiaa edes säteilyn muodossa oli Jumala. Se miten tämä on ymmärrettävä ei ole minun käsittääkseni ihmisen, ei ainakaan minun, selitettävissäni.“

    Eikö se Toivo koko ongelman ydin ole juuri tässä? Sen enempää hän joka väittää, ettei Jumalaa ole tai hän joka väittää Jumalan olevan olemassa, ei pysty asiaa millään tavalla todistamaan. Se, että uskoo jompaan kumpaan vaihtoehtoon, on jokaisen henkilökohtainen asia!

    Sinä löydät itselle Raamatusta Jumalan olemassa olosta todisteita ja se on sinulle hyvä niin. Joku toinen ei taas löydä niitä todisteita, koska hän on sitä mieltä, että Raamattu on ihmisen kirjoittama ja niinkuin itsekin alussa totesit, Jumalan olemassa olo ei ole ihmisen selitettävissä. Ympäri käydään ja yhteen tullaan.

    ”Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen – oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.” (2.Kor.12 1-2)

    Kerroppa Toivo, mitä tämä Paavalin kerskaaminen todistaa? Hän väittää tunteneensa miehen, joka oli kolmannessa taivaassa, tietämättä kuitenkaan, mitä tarkoittaa kolmannessa taivaassa oleminen?

    Paavali kerskaa sillä vakaumuksen syvällä rintaäänellä ja varmalla asiantuntemuksella, jonka vain täydellinen tietämättömyys asioiden todellisesta laidasta voi antaa.

  2. Heikki
    Minun mielestäni se kertoo Paavalin kertoneen sen, mitä hän itse oli kokenut.

    Tuo ”tunnen miehen” oli minun käsittääkseni Paavali itse, ja hän kertoo siinä kokemuksensa vaan ei tietonsa siitä mitä tapahtui. No näinhän sinäkin tuon asian varmaan näit?

  3. Niin, miten saatamme tietää mitään ajoista, joilta ei ole peräisin muuta kuin fyysikoiden ja kosmologien laskelmia? Ennen kuin oli mitään olemassa, oliko silloin yhtään mitään? Mistä tiedämme, että siellä nyt vaan sattui olemaan se jumala?

    Paavali sitten muuten itse asiassa kehitteli koko kristinuskon johon kuuluu se Kristus, vapahtaja. Tuntuu merkilliseltä se, että Paavalin ensimmäiset kirjeet on ajoitettu noin 50-luvulle eli vain parikymmentä vuotta myöhemmäksi kuin Jeesuksen ristillepano piti olla. Mutta Paavalin kirjeissä ei ole oikein mitään elävää muistitietoa Jessestä. Kaikki on ulkokohtaista kertomaa. Paavali kertoo kohdanneensa Jessen vain ilmestyksessä.

    Mitähän, jos Jeesus olikin vain uskonnollisen liikkeen nimi? Nimi on latinankielinen versio Joshua -nimestä, joka tarkoittaa pelastusta. Olihan Palestiinassa tuolloin varmaan aika ikävää roomalaisvallan alla ja pelastusta siitä kaivattiin. Josephuskaan ei muuta kuin mainitse kuulopuheiden perusteella kiertelevän opettajan nimeltä Joshua. Olihan noita eli hän saattoi tarkoittaa ketä vaan. Ja sitten Josephuksen merkintlöjä on epäilty myös väärennöksiksi. On muuten merkillepantavaa sekin, että Nasarethia, Jeesuksen kotikaupungiksi kerrottua, ei ollut vielä edes perustettu Jeesuksen vaelluksen aikaan.

  4. Heikki
    Minun mielestäni se kertoo Paavalin kertoneen sen, mitä hän itse oli kokenut.
    Tuo ”tunnen miehen” oli minun käsittääkseni Paavali itse, ja hän kertoo siinä kokemuksensa vaan ei tietonsa siitä mitä tapahtui. No näinhän sinäkin tuon asian varmaan näit?

    Lähinnä Ykille, mutta yleensäkin…
    ” Kun Jeesus palasi, oli kansa häntä vastassa; sillä kaikki odottivat häntä. Ja katso, silloin tuli mies, nimeltä Jairus, joka oli synagoogan esimies. Ja hän lankesi Jeesuksen jalkojen juureen ja pyysi häntä tulemaan kotiinsa, sillä hänellä oli tytär, ainoa lapsi, noin kaksitoistavuotias, ja se oli kuolemaisillaan. Mutta hänen sinne mennessään väentungos ahdisti häntä. ”(Luuk. 8:40-42) ———-” Hänen vielä puhuessaan tuli joku synagoogan esimiehen kotoa ja sanoi: ”Tyttäresi on kuollut; älä enää opettajaa vaivaa.” Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: ”Älä pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee.” Ja kun hän tuli taloon, ei hän sallinut kenenkään muun käydä sisälle kanssaan kuin Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin sekä lapsen isän ja äidin. Ja kaikki itkivät ja vaikeroivat tyttöä. Mutta Jeesus sanoi: ”Älkää itkekö, sillä hän ei ole kuollut, vaan nukkuu.” Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi. Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: ”Lapsi, nouse!” Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää.(Luuk.8:49-55)

    Ei kai uskoa Raamattuun tai Raamatun mukaista uskoa voi faktisesti saada muuta kuin USKOMALLA!
    Paavali ei ollut tavannut Jeesusta fyysisesti, ainakin sen käsityksen minä olen kirjoituksista saanut.

    Mutta miksei Raamattua ole alun perin kirjoitettu vasta sitten, kun tosiasiat mm. avaruuden koosta ja ainemääristä ja ihmisen ja ylipäänsä aineen fysiologista ja kemiallisesta ominaisuuksista olisivat jo periaatteessa olleet tiedossa??

  5. Paikan määrittäminen johonkin pisteeseen edellyttää sitä että on materiaalia mihin asetetaan määriteltävä, mutta jos on jotain mikä ei ole materiaalia niin silloin sille ei voi paikkaa määritellä.

    Ei Jumalaa voi meidän aivotoiminnan avulla ymmärtää koska ymmärrämme vain sen mikä on käsin kosketeltavaa, vielä vähemmän sitä voidaan asettaa johonkin paikkaan.

  6. Olet epätarkka, Kalevi. Uskonnot ovat, koska ihmiselle kehittyi evoluutiossa kyky abstraktiin ajatteluun. Niinpä sen ansiosta me kykenemme ymmärtämään MYÖS sitä mikä ei ole käsin kosketeltavaa – erilaisia syy-seuraus -suhteita, erilaisia toiminnan vaihtoehtoja ja niiden seurauksia, ihmissuhteiden monimutkaisuuksia, ihmisten tunteen osoituksia kielellisellä tasolla jne. Eli siis: kykenemme ymmärtämään kaikenlaista sellaista, mikä ei ole konkreettista ja tässä ja nyt. Niinpä osa ihmisistä on myös taipuvaisia uskomaan yliluonnollisia. Kuten uskovat.

  7. ”Olet epätarkka, Kalevi. Uskonnot ovat, koska ihmiselle kehittyi evoluutiossa kyky abstraktiin ajatteluun. Niinpä sen ansiosta me kykenemme ymmärtämään MYÖS sitä mikä ei ole käsin kosketeltavaa – erilaisia syy-seuraus -suhteita,”

    Evoluutio tuntuu olevan kaiken selittävä ja kaiken voipa mitä kehitykseen tulee. Kun tarkastelemme historiaa niin kovin paljon jää evoluutiolta selittämättä jos halutaan saada järkeviä vastauksia. Jos jokin kehitysvaihe jota evoluutio ei selitä niin kun siihen laitetaan tarpeeksi aikaa niin sillä sitten selitetään selittämättömät asiat.

    Joitakin asioita joita evoluution on vaikea selittää ovat viime aikaiset tutkimukset jota todistettavasti vahvistavat sen että dinosaurukset ovat hävinneet joitakin tuhansia vuosia sitten eikä 65 miljoonaa vuotta sitten. Vedenpaisumus on tosiasia jonka vaikutukset näkyvät maan kerrostumista. Napa alueilta löytyy sellaisten eläinten luita jotka voivat elää ainoastaan lämpimissä olosuhteissa.

    Maapallolla on ollut ennen noin 35 % ilmassa happea joka on ollut edellytys sille että on ollut suuria eläimiä joiden luita löytyy maaperästä, tämä myös selittää sen miksi napa alueilta löytyy eläinten luita jotka voivat elää vain trooppisissa ilmastossa.

    Aikanaan lääkärit puhuivat että ihmisellä on eläimiltä jääneitä turhia ruumiinosia, kuten umpisuoli, häntäluu ja joitakin muita tarpeettomia osia jotka ovat apinan jäänteitä. Tällä hetkellä tiedetään se ettei ihminen kanna mitään turhaa vaan kaikella on oma merkityksensä jopa tärkeä sellainen.

    Jumalan suuruus tulee esille kaikessa minkä hän on luonut, ei evoluutio ole luonut mitään eikä luo jatkossakaan.

  8. Maailmankaikkeuden ikä on oppikirjoissa mainittu 13,82 miljardia vuotta, mutta on tutkimustuloksia, jotka asettavat nämä lukemat epäilyksen alaisiksi, siksi on syytä lukea myös niitä tuloksia jotka osoittavat sen ettei tämä voi pitää paikkaansa.
    http://pienoinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/103791-maapallon-ik%C3%A4-ei-ole-miljardeja-vuosia

    Jos alamme vertailla Raamatun ilmoituksia ja oppikirjoissa annettuihin tietoihin niin niin meille syötetään väärää tietoa. Jumalan suuruus tulee Raamatun kautta esille, sen takia Raamattua tutkimalla löydetään totuus.

    Timanttien iäksi on sanottu olevan miljoonia vuosia, mutta sekään välttämättä ei pidä paikkaansa.

    ”Timantti on kemialliselta koostumukseltaan hiiltä. Jotta timantti voisi syntyä, tarvitaan kova paine (4,5–6 GPa) ja tietty, suhteellisen matala lämpötila (900–1 300 °C). Maaperässä timantteja syntyy 2 500 miljoonan vuoden ikäisten vakaiden kallioperäalueiden alla noin 150–200 kilometrin syvyydessä. Maan pinnalle ne ovat joutuneet tuli­vuoren­purkauksissa, mutta ne ovat voineet kulkeutua virtaavan veden mukana hyvinkin kauas tuli­vuorista. Timantteja esiintyy etenkin kimberliittien yhteydessä.”
    Wikipedia
    http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/169342-timantit-todistavat-maailma-on-vain-tuhansia-vuosia

    Meille syötetään väärää tietoa, onko se sitten tahallaan tehty ettei vain kukaan uskoisi Raamattuun, siltä se ainakin vaikuttaa.

  9. Kyllä. Tiede on haksahtanut väärille raiteille jo Kopernikuksen aikoihin. Jo monta sataa vuotta pelkkää harhautusta ja sumutusta. Ja nykypäivinä on mennyt monilta aivan hukkaan monivuotinen opiskelu ja sitä seurannut monivuotinen tai vuosikymmenien tarkka ja vertaisten kontrolloima tutkimustyö, kun kerran Raamatussa kerrotaan jo ihan kaikki. Yliopistoista on tullut Beelsebuubin riemutemppeleitä.

    Niin, meille syötetään väärää totuutta ja sivuutetaan Jumalan kaikkitietävä ja fundamentaalinen SANA. Kaikki ne tiedemiehet ja -naiset, jotka unohtavat Totuuden Sanan ja pyrkivät ylpeyttään tuomaan harhaista vaihtoehtototuuttaan, tekevät paholaiselle otollista työtä. Pääharhauttaja itse kantaa valheellista nimeä, lusifeerus, valonkantaja. Mitä harhautusta! Me maailmallistuneet ja Jeesuksesta vieraantuneet sitten teemme hirvittävän virheen johdattaessamme itsemme ja kanssakulkijamme ikuiseen kadotukseen ja hammasten kiristykseen uskoessamme näitä harhaoppeja syöttäviä ns. tieteilijöitä, jotka siis valonkantajan mielevän hymyn saattelemana vievät meitä pimeyteen.


    Niin. Raamattuun kirjaimellisesti jumalan ilmoitukseksi vannovien kanssa on hankala keskustella. Kun usko on luja kuin kallio, jolle kannattaa rakentaa, on turha esittää moninkertaisesti vertaisarvioituja tieteellisiä seikkoja. Nuo esittämäsi linkit ja niiden lähteet ovat onnettomia. Kävin niitä jonkun verran läpi. Mutta onko sinulla esittää yhtään mitään sellaista lähdettä, mikä olisi uskonnollisesti riippumatonta ja neutraalia? Vai onko niin, että jos tutkimuksen tekijä tai tieteilijä ei ole tunnustava kristitty, on se lähtökohtaisesti tai peräti totaalisesti väärää ja epäluotettavaa? Jos tutkimustulokset ovat Raamatun kertomasta poikkeavia, ovat ne valhetta?

  10. ”Tiede tarkoittaa todellisuuden ilmiöiden ja niiden välisten suhteiden järjestelmällistä ja arvostelevaa tutkimista sekä sen avulla saatua tietojen jäsentynyttä kokonaisuutta. Tieteen tehtävänä on selittää ympäröivää maailmaa ja sen ilmiöitä.
    Tieteen tarkoituksena on kertoa ympäröivästä maailmasta varmoja totuuksia ja tieteen pyrkimyksenä on muuttaa maailma kielelliseen muotoon selittämällä todellisuutta tosien väitteiden avulla, jotta ihmiset voisivat ymmärtää todellisuutta ja siirtää tieteelliseen tietoon perustuvaa tietämystä toisilleen toden kommunikaation avulla.”
    Wikipedia

    Tiedemiehissä on myös paljon niitä jotka eivät usko näihin varmoina pidettyihin oppeihin, joten ei ei kaikki uskomukset ole kaikkien tiedemiesten hyväksymiä.

    Esimerkiksi ensimmäisen elävän solun syntymisestä ei ole minkäänlaista varmaa tietoa, jos solu saataisiin syntymään koe olosuhteissa niin silloin voitaisiin olla varmoja siitä miten elämä on syntynyt maapallolle.

    Ei tiede ota kantaa siihen mistä kaasu tuli joka räjähti jota sanotaan alkuräjähdykseksi. Voisiko koe olosuhteissa räjäyttää jotain josta syntyisi jotain järjellistä, vastauksena siihen on ettei voi, sen jokainen ymmärtää.

    Esimerkiksi koulujen oppikirjoissa on paljon oletuksia, ettei niille löydy mitään kokeellisesti todellisuuspohjaa vaan ne ovat vain päätelmiä, joten tiede kertoo sellaista joka ei ole edes tieteen omien sanojensa mukaan tiedettä.

  11. Onhan se vähän ihmeellistä että monet uskovat evoluutioon sen enempää ajattelematta vain sen vuoksi että kun suurin osa tieteen tekijöistä niin sanoo, vaikka on suuri joukko tiedemiehiä jotka eivät tähän teoriaan usko ja heillä on siihen hyvät perusteet. Vaikka on täysi ateisti niin ei se estä ottamasta asioista selvää ja käyttämällä omaa ajattelukykyään.

    Meillä on hyviä esimerkkejä siitä miten lapsia voidaan kasvattaa haluttuun maailmankatsomukseen, Lähi-Idässä vihaamaan juutalaisia, kommunistisissa maissa oman järjestelmänsä ylivoimaisuudesta, josta tällä hetkellä on ikävin esimerkki Pohjois-Korea. Natsit sai saksalaiset uskomaan, että arjalainen rotu on luotu maailman hallitsijaksi ja esimerkkejä on muitakin vaikka millä mitalla.

    Lasten pitäisi antaa kasvaa niin että he itse oman ajattelunsa avulla muodostavat maailmankuvansa, niin ettei heille syötetä valmiiksi aikuisten mielipiteitä jotka ovat heidän mielestään ainoita oikeita.

    Evoluutioteoria, joka on yhden miehen keksimä, on pyhitetty niin että sen asettaminen kyseenalaiseksi johtaa arvostelijan leimaamiseksi kykenettömäksi nykyisessä tiedemaailmassa. Paikkoja ei yliopistoissa aukea jos on vääräuskoinen, sen ovat saaneet monet lahjakkaat kokea, on jopa erotettu vain sen takia että tutkija on saanut väärän tuloksen jos se on evoluutiota vastaan.

    Toivoisi ihmisten ottavan asioista selvää koska tietoa on saatavissa vaikka kuinka paljon. Kaikkia asioita, joista julkaistaan tietoa niitä pitäisi verrata onko niistä myös toisenlaista tietoa.
    http://www.kotipetripaavola.com/tiedemiestenlausuntoja.html

  12. Uskosi on vahva. Mikäpäs siinä. Sitä vastaan ei kannata vääntää.

    Ole uskossasi vaan siitä, että evoluutio on keksitty juttu. Se ei ole sitä. Se on moneen kertaan todennettu todellisuus ja siitä on laaja konsensus varteenotettavien tieteilijöiden keskuudessa.

  13. ”Ole uskossasi vaan siitä, että evoluutio on keksitty juttu. Se ei ole sitä. Se on moneen kertaan todennettu todellisuus ja siitä on laaja konsensus varteenotettavien tieteilijöiden keskuudessa.”

    En ole ainoa epäilevä, onhan niitä paljon muitakin jotka eivät usko kaikkeen mitä meille kerrotaan totuutena. Se tässä tekeekin elämän mielenkiintoiseksi kun yrittäää etsiä totuutta hakemalla tietoa eri lähteistä.

    Jokainen uskoo mihin haluaa, siihenkin on meillä kaikilla oikeus ja hyvä niin, mutta itseään varten näitä asioita miettii. Olen huomannut sen ettei ole hyvä uskoa kaikkea mitä kuulee.
    http://pienoinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/103791-maapallon-ik%C3%A4-ei-ole-miljardeja-vuosia

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.