Marjaana Toiviainen toi esiin ongelman ytimen

Olen lukenut ”kirkonmiesten” ja muutaman naisen kirjoituksia kirkon pakosta osallistua pakolaispoliittiseen keskusteluun, taikka ainakin laittoman ja osin rikollisen ihmisten masinoiman muuttoaallon puolustamiseen. Puhutaan ihmisarvosta ja ihmisen oikeudesta.

Suorastaan huvittavia ovat ne syyt millä tätä korkeasti koulutettu kirkkoväki perustelee.

Musliimikiihkoilijat vaativat jokaiseen maahan sharialakiaan. Meidän suvaitsevainen kirkkoväki, kirkon johto ja papisto sekä sen työntekijät puolestaan perustelevat rikollista toimintaa ja sen puolustamista Suomen lakien yläpuolelle asettuvalla velvollisuudella noudattaa ns kultaista sääntöä ja korkeata kristillistä moraalia.

Sharialain ja kultaisen säännön perustelu poiketa voimassa olevasta laista, ja viranomaisten päätösten vastustaminen jopa väkivalloin vertautuvat toisiinsa. Ollaan täydellisellä uskon harharetkellä.

Kiitos Marjaana Toiviaisen tämä koko vyyhti kirkon tilasta paljastuu karsealla tavalla. Toki merkkejä vastaavasta on ollut ilmassa jo pitemmän aikaa.

Aika usein olen kuullut kuinka naispappeuden sallimisen päätös oli askel kohti nykyistä rappiota. Ei sinne päinkään. Naispappeudella ja Marjaana Toiviaisen anarkialla on vain yksi yhtymäkohta ja se tulee siitä pantapaidasta heilumassa suuna päänä mielenosoituksessa ja väkivaltaisessa rintamassa.
Jotta mikään kohtuus kirkon, siis kristillisen kirkon kannalta toteutuisi niin tämä tulisi ratkaista puhtaasti ja yksinkertaisesti riisumalla papin rensselit pois olipa niiden kantaja mies taikka nainen.

Ei uskon eikä kristityn nimen kenenkään järkeä pidä sumentaa ja jos sairaudeksi etenee niin sitä varten ovat olemassa terveydenhoidon ammattilaiset.

Ei oikeusvaltion peruspilareita, lakia ja järjestystä voi korvata kristillisellä lait ja oikeusvaltion järjestelmän ehdollistavalla oikeudenmukaisuushötöllä.

Kun kirkossa vaaditaan oikeutta ehdollistaa lakeja ja järjestystä niin se tarkoittaa, että se siirtyy samaan sarjaan moottoripyöräkerholaisten kanssa ja ristin rinnalle nostetaan prosenttimerkki.

Olemmeko siis oikeassa seurassa.

tuomo

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

10 kommenttia artikkeliin ”Marjaana Toiviainen toi esiin ongelman ytimen”

  1. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi! Kuka on minun lähimmäiseni? Samarialaiset olivat Jeesuksen aikana Israelille ’vieraita’…
    Lakia on Suomessa noudatettava, siitä ei kahta sanaa. Mutta turha on Raamattua sitten auktoriteettina pitää juuri muissakaan asioissa.

  2. Niin Seppo, siinäpä se onkin kun tuo Raamattu on hyvin ristiriitainen kirja jos sitä lukee ”pätkittäin” ja laittaa nämä palaset vastakkain. Kyllä Raamatun sisältö on noudattaa lakia ja järjestystä mutta se sallii hairahdukset evankeliumin antamalla anteeksiannolla. Raamatussa laki on aina laki. Lähimmäistä meidän tulee aina rakastaa ja auttaa mutta ei se sitä tee tyhjäksi, että pitää noudattaa myös maallista lakia. Johan tämä hullua olisi jos niin olisi.

  3. Laitanpa tähän Tepsan julkisella sivulla olevasta keskustelustamme pienen pätkän, josta on oikeastaan kaiketi vaikea olla tämän Toiviais-episodin ja omien kokemusten jälkeen eri mieltä. Siis tarkoitan, että viranomaiset viisveisaavat laeista tai ihmisoikeuksista silloin kun kyse on lapsista tai asioitaan hoitamaan kykenemättömistä vanhuksista. Eikä ole mitään pienintäkään käsitystä ihmisarvosta. Nämä jutut yhdessä Toiviais-kertomuksen kanssa saavat minut aikalailla Riston linjoille.

    Tuossa keskustelua:
    https://www.facebook.com/pentti.tepsa/posts/1300678536636230?

    Risto Auvinen: Minun pointti tässä keskustelussa on se, että me emme tarvitse lain yläpuolella olevaa kristillistä moraalia tai kultaista sääntöä, jonka varassa voimme oikeuttaa kritiikkimme, vaan perusteet löytyvät laista itsestään. Kyse on laillisista perusoikeuksista, jotka eivät riipu subjektiivisesta kokemuksesta ”näin haluaisin itseänikin kohdeltavan.” Mitä turvapaikanhakijoiden oikeuksiin tulee, niin perustuslaki takaa heille saman lain suojan ja perusoikeudet kuin Suomen kansalaisille lukuun ottamatta äänioikeutta. Tämä oli vuoden 2000 perustuslakiuudistuksen yksi suurimmista muutoksista, kun myös ulkomaalaisille taattiin yhtäläiset perusoikeudet suomalaisten kanssa. Perustuslaissa sanotaan, että ”ihmiset” ovat lain edessä yhdenvertaisessa, vanhassa muodossa puhuttiin ”kansalaisista”.

    Rainer: Laki sinänsä on kuin se peruskallio. Mutta tarvitsemme ihmiset ja työkalut talon rakentamiseen.

    Anne: Laki ei tosiaan näytä riittävän Suomessa sen enempää kuin Ugandassakaan. Pelkkä peruskallio ilman ihmistä on vain kiveä.

    Risto: Tästä pääsemmekin minun lempiaiheeseen: kirkon tehtävä ei ole säätää yhteiskunnallisia lakeja, vaan kasvattaa evankeliumin kautta sydämellisiä ihmisiä, jotka säätävät hyviä lakeja ja noudattavat huolellisesti niitä.

  4. Suomalainen sananlasku: ”Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten”. – Me naiset saimme pitkän odotuksen jälkeen mahdollisuuden mennä alttarille ja jakaa omille rippikoululaisillemme Herran Pyhän Ehtoollisen sekä nousta saarnastuoliin. Itsekin odotin vv.1964-1988.
    Meillä on myöskin presidentiksi ja piispan virkaan suostuttu ottamaan naisen, edelliseen pätevyyden ja jälkimmäiseen naisten yhteispäätöksellä. – Nyt muutamat naiset ovat mitätöineet uudelleen naisen arvon. Tasa-arvo väärin perustein on tuottanut paljon surua Suomen Siioniin.
    Järjen säilyttäminen olisi tässä nimenomaisessa laki/kristillinen etiikka-kysymyksessä poikaa. Muutama ihminen voi pilata koko kirkon maineen, saati naisten.. Silloin on taas alettava alusta tason korottaminen . Myös itsekritiikki voisi tuottaa paremman uskottavuuden. Toiviaisen tapaus tuo mieleeni lapsellisen itsensä korottamisen, eli koko touhu voi olla itsekästä huomionhakuisuutta, ei rakkautta.

  5. Näin tässä on Valma käymässä, että aloitamme kiistelyn jälleen.

    Annelle sanoisin, että perustuslallisia oikeuksia ei kukaan kiistä. Niin en asiaa näe.

  6. Marjaana on ollut Tansanian konservatiivisessa teologisessa opissa opintojensa aikana. Mietin vaan joskus, että mitä lie kaikkea näiden irakilaisten kanssa kokenutkaan. On kai se kuitenkin aika eri maailma kuin Tansanian konservatiivi kristityt. Valmalle tiedoksi, jos et tiennyt, että Marjaana on kuulemma 1.5 vuotta sitten jossain julkisuudessa esittäytynyt mielenterveyskuntoutujana.
    Ei pidä tätä nyt lukea naiseuden ansioksi, enempää kuin Sadinmaan tempauksia erityisesti miehiseksi jutuksi. Semmoista on tasa-arvo. Siis semmoista, että kumpikaan sukupuoli ei ole toista pyhempi tai pahempi. Oikeastaan tasa-arvon yksi hyvä määritelmä voisi olla se, että töppäilyt eivät ole sallittuja vain miehille.

  7. Hyvä määritellä niin, että tosiaan kompuroida saa ihan itsenään olkoon mies taikka nainen. Marjaanan taustoista minulla ei ole tietoa mutta hänen toimintansa tässä asiassa ei ihan istu siihen mitä edusta. Siis minusta. Se vain tulee nyt jotenkin julkiseksi, jossa sitä tukea tulee jotenkin ”holtittomasti”. Nyt pitäisi olla Pentti Tepsan kaltaisia ajattelijoita ja vaikuttajia enemmän.

  8. Jaa, …

    Kirkko on valinnut naispappeuden tien, eikä siltä tieltä ole paluuta. On aika turhaa aloittaa keskustelua tästä teemasta. On puhtaasti Jumalan itsensä käsisissä, mihin naispappeuden tie johtaa.

    On kuitenkin hölmöä ajatella, ettei virka-asuun pukeutunut hölmö asettaisi hölmöön valoon kaikkia muitakin papin virassa olevia.

    Kyllä se vaan niin menee, että jokainen julkisesti liperit kaulassa kulkeva edustaa sen kirkon jumalakäsitystä, joka nuo liperit on kaulalle laittanut. Juuri tämän takiahan papit antavat lupauksen pitäytyä kirkon omassa opissa.

  9. Juu. Noinhan se menee Tauno. Kyllä kirkonmiehillä ja naisilla on nyt ihmettelemistä. Episodi toi kyllä esille aika lailla karulla tavalla juttua kuten Tuomo kirjoittaa.

    Feministit näkyvät muuten hermostuvan kun hallitukseen on nimetty miesministereitä peräti kolme. Minun vaikutelma oli kyllä se, että ”hyvä”. Jotenkin liikuttavaa, että Terhosta tuli kulttuuriministeri. Halla-aho ei oikein tykännyt, kun tuommoisen otti oikeusministerin sijaan. Onhan sillä kulttuurillakin väliä varsinkin silloin jos siitä tulee totalitaristisen propagandan äänitorvi. Voi sentään, jos minussa olisi hippusenkin verran tuota Terhon leppoisaa olemusta ja kykyä reagoida ”nätisti” paineiden alla. Perjantai-ohjelmassa oli kyllä kerrassaan yliveto esitys häneltä. Tarvitsisin nyt tuota terhomaisuutta, mutta kun ei mussa sitä vaan ole, eikä taida tullakaan vaikka mitä tekis. Meinaan vaan kun huomenna on yhdistyksemme kokous ja suunnitelmissa on tarttua mm. naispappeuteen tai sitä sivuaviin dogmiin laajemminkin ja laajemmalla rintamalla.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.