Kirkko on langennut hipsterikuplaan

Suomi on henkisesti jakautunut kahtia. Toisessa päässä on MV-lehteä lukeva rahvas ja toisessa päässä humanistisissa aineissa korkeakoulututkinnon suorittaneet hipsterit. Rahvas ja hipsterit eivät varsinaisesti koskaan kohtaa toisiaan.

Itse erehdyin täällä Oulussa Puistolan kahvilaan, joka on sellainen hipsterien kokoontumispaikka. Sieltä saa monenlaista kahvia tyylliin Latte, Expresso tai Caputsino. Mutta ei tavallista suomalaista mustaa kahvia. Paakkelsit ovat ylen koreita ja kalliita. Olin juuri saanut kahvin ja käntyn ryystettyä, kun tähän hipsterikahvilaan saapui kirkollisen viestinnän terävin kärki, eli pilapiirtäjä Ranta ja puolisonsa päätoimittaja Naatus. Syystä tai toisesta huomasin välittömästi etten kuulu joukkoon, sain paniikkikohtauksen ja pakenin juoksujalkaa paikalta.

Kaikella on toki tarkoituksensa. Niinpä jäin ihmettelemään tätä hipsterikuplan olemusta. Hipsterit asuvat ja kasvavat omilla asuinalueillaan, käyvät omia koulujaan ja sitten menevät yliopistoon opiskelemaan. Yliopiston kahvilassa parannetaan maailmaa ja perehdytään hipsteriarvoihin – Sateenkaariajatteluun, Kaikkivoipaan Rakkauteen, liito-oravien oikeuksiin, ilmaston muuttumisen estämiseen sekä köyhyyden ja nälän poistamiseen kaikkialta maailmasta – ynnä muuhun epäkäytännölliseen.

Hipsterien huoli heikompiosaisista ei toki koske kotimaista työttömyyttä eikä varsinkaan leipäjonoja, koska todellisuudentaju on hipsterien näkökulmasta rahvaanomaista ja sivistymätöntä – olisivat mokomat köyhät olleet ahkeria ja käyneet kouluja kuten hipsteritkin ja saaneet verotuloilla turvatun valtion, kirkon, kunnan tai yleisradion työpaikan. Tosi hipsterit menevät naimisiin samaa sukupuolta olevien kanssa, koska se on muodikasta ja solidaarista homoja kohtaan. Lapsi hankitaan ulkomailta, sillä se on sillä tavoin helpointa ja ekologisinta. Hipsterit äänestävät vihreitä ja soittavat hätänumeroon, jos näkevät pihalla käärmeen.

Erityisesti pääkaupunkiseudula pappishipsterit elävät aivan omassa hengellisessä hipsterikuplassaan. Rahvas on joko jättänyt tai ainakin jättämässä kirkon. Kirkossa ei käydä. Lapsia ei kasteta. Rippikoulun suosio hiipuu. Naimisiin ei mennä ja niin edelleen. Rahvaan kanssa kirkolliset hipsterit ovat tekemisissä vain hautajaisissa, eikä silloin tietenkään synny mitään kelvollista vuoropuhelua. Hautajaisten päävieras on hiljainen ja saattoväki kohteliaasti pukeutunut parhaisiinsa.

Hipsterit luulevat olevansa muita ihmisiä parempia ihmisiä. Ovathan he sentään yliopistotutkinnon suorittaneet. Siis sellaisia kirjanoppineita, joita Jeesus aikanaan inhosi munaskuitaan myöten. Tästä syystä hipsteriteologia elelee aivan omissa postmoderneissa sfääreissään – hipsterien mielestä Jeesuskin oli parempi ihminen, eli oman aikansa hipsteri. Niinpä hipsterit ovat oikeassa ja muut väärässä. Polkupyörää hipsteri ei osaa korjata. Siinä sotkeutuu kädet, joten se on rahvaanomaista.

Hipsterit eivät pidä MV-lehdestä, eivätkä Ilja Janistkinisita. Ilja on nähnyt liikaa oikeaa elämää, eikä MV-lehti anna oikeanlaista kuvaa maailmasta. Siis sellaista kuvaa, jonka hipseri on oppinut lukemalla Elleä, Cosmopilitania, Vogueta, Helsingin Sanomia ja muita laatulehtiä. Niinpä Ilja pitää saada vankilaan, koska Ilja on väärässä.

On oikeastaan aika jännää ajatella, kuinka pelottavia sanoja Ilja on kirjoittanut MV-lehteen. Siis sillä tavalla, että Iljaa yritetään raahata Suomeen tuomiolle oikein Interpolin voimin. Hipsterit selvästi pelkäävät sananvapautta, sillä heidän kuplansa on uhattuna. Hipsterit eivät mitekään voi ymmärtää, miksi mennä leipäjonoon. Ainahan voi syödä leivoksia.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

19 kommenttia artikkeliin ”Kirkko on langennut hipsterikuplaan

  1. Ovat tainneet kuplassaan elää hyvinkin pimeissä kulmissa, jonne aurinko paistaa vain sopivasta suunnasta. Minusta tuntuu, että he elävät almuautuutta, jossa taalerit on korvattu sielujen sympatialla. Leipäjonojen kohdalla todetaan sielunvihollisen hoitavan työtään ja köyhä ei häiritse yliopiston käytävillä. Ei oppi ojaan kaada mutta voi tehdä viisaastakin sokean.

  2. ”sain paniikkikohtauksen ja pakenin juoksujalkaa paikalta.”
    Mitä ihmettä?? Tauno ja paniikkikohtaus sopii jotenkin huonosti yhteen. Mielenkiintoista. Liekö ihan tosissaan olet?

    Minullakin kyllä on havaittavissa jotain uudenlaista fobiaa tätä porukkaa kohtaa FB:ssa. Enää uskallan sanoa korkeintaa maksimissaan: ”Olen eri mieltä” ja juoksen paikalta. Liekö saman todellisuuden ilmentymää… Minusta on jotenkin pelottavaa tavata aitoa stalinistia tai näitä komppaavia hipstereitä. Semmoista pahuuden ilmentymää varmaankin..ihmisoikeuksien perustavasta polkemisesta ilakointia. Se on vain pelottavaa. Paha hyvyyden vaatteissa, tai susi lampaiden. Ihmettelin tänään yliopistolla pyöriessäni, että miten jumalat ovatkin minua varjelleet heiden kasvoista kasvoihin kohtaamiselta. Yliopisto ei enää tunnu siltikään yliopistolta – ajattelun vapauden paikalta.

    Juu. Iljan tarinaa olen miettinyt. Ainoa mitä keksin on, että Iljan media sanoo jalkavaimon jalkavaimoksi jne. Nykyään kun pitää käyttää muita ilmaisuja. Ilmeisesti niitä pelottaa juuri tuo totuuden sanominen noin poliittisen epäkorrektista. Mitään valhettahan tässä en yleensä havaitse… mieluummin tällaista raamatullista kieltä vain.

  3. Joo, …

    Tosiaankin tuossa pakokauhun tuntemuksessa on läsnä jonkinlainen kokemus absoluuttisen pahuuden läsnäolosta. Toki tuo hipsteriys on sitä absoluuttista pahuutta vain minun arvomaailmasta katsoen. Hipsterien silmissä minä varmaankin itse edustan sitä pahuutta. Tätä yhteiskunnan kahtiajakautumista voi olla aika vaikea ryhtyä korjaamaan.

  4. Hui. Aika vakavaa kertomaa. Häkellyttävää todellakin. Sinä aistit näitä asioita minua tarkemmin ja herkemmin, mikä tässä yhteydessä on aika pysähdyttävä ajatus. Voi kauheaa. huh.. Absoluuttinen pahuus…. joku sellainen joka jättää sanattomaksi?
    Täytyypä jutella tästä Medadin kanssa, jossain privaatisti, jos saisi vähän jotain uutta valaistusta tähän asiaan.

  5. Lorenz totesi jossakin kirjassaan, että yhteisön sosiaaliset normit ovat kulttuurin tukiranka ja, että kulttuurisia normeja ei voida miten tahansa rikkoa ja purkaa ilman, että koko kulttuuri on vaarassa tuhoutua. Jostakin syystä se on jäänyt mieleeni. Isommin ajattelematta aiemmin.

    Jospa nämä ihmisiä vain ajaa suuri aate. He ovat ottaneet elämäntehtäväkseen vanhojen normien hävittämisen, suomalaisen kulttuurin murtamisen. Eihän ole ensimmäinen kerta historiassa kun toiveena on, että kaaoksen jälkeen syntyy joku utopistinen uusi parempi järjestys, joka synnyttää parempia ihmisiä. Rikotaan kaikki vanhat tunkkaiset ja kuluneet normit ja rakenteet – ja uusi kaunis maailmanjärjestys nousee tuhkasta kuin Fenix-lintu.
    (Useimmiten lopputuloksena on vain ollut vankileirien saaristo. Ihmisluonto kun on …)
    Muutosta tapahtuu, ja jotkut normit ovat varmasti vanhentuneita ja joutavatkin mennä. Mutta nyt näyttää siltä, että nämä norminpurkutalkoot ovat päässeet selaiseen vauhtiin, ettei enää osata lopettaa. Rajattomuus on päivän sana ja pomo ei enää keuli, se on lähtenyt käsistä.

    Miksiköhän muuten ihmiselle on kehittynyt sellainen asia kuin häpeän tunne? Onko sekin kulttuurinen ilmiö, joka säilyttää jotakin arvokasta ja palvelee yhteisön etua? Kuluuko se terveeseen ihmisyyteen?

  6. Karikatyyreistä saa soman someblogin mutta sen jälkeen juttua natustavat vain samanmieliset. Kuten nytkin. t. MV-lehteä lukeva suvakki nro 2016 (pro Mäkinen ja Askola)

  7. Joo Ulla, …

    Pyrkimys kulttuurimanipulaatioon on todellakin aivan keskeinen osa kommunistista ideologiaa. Sitä kautta se on myös iskostunut keskeiseksi osaksi vihervasemmistolaista suvakismia. Hipsterit eivät oikeastaan edes tajua olevansa osa tätä kommunistisen perinnön jatkumoa.

    Kulttuurin voima on paljon suurempi kuin äkkinäinen arvaakaan. Nurin meni kommunismi ja feminismikin kaivaa vain oaa hautaansa. Aikansa kun roudaavat tänne porukkaa Lähi-Idästä, huomaavat taas kohta olevansa kotoisasti nyrkin ja hellan välissä.

    Juha Hyrsky on aivan todetessaan, että kuplayhteiskunnassa samanhenkiset kerääntyvät yhteen. Seuraavassa vaiheessa ne osapuolet alkavat valmistautua väkivaltaiseen yhteenottoon. Aikamoisia videoita näkyy olean tarjolla Espanjasta, Ranskasta Sakasta ja Englannista siitä miten väkivaltainen kansanjoukko käy poliisin kimppuun. Jännää sinällään, että suvakkipoliisin kimppuun käyvät nimenomaan maahanmuuttajat.

  8. Jos haluaa oikein vakuuttua pahuuden olemuksesta, kannattaa lukea Scott Peckin kirja: ”Pahuuden psykologia”. Siinä on esimerkkitarinoita. Hirvittävin mielestäni oli kertomus vanhemmista, jotka antoivat toiselle pojalleen 15-vuotislahjaksi surma-aseen, jolla vanhempi veli oli 15-vuotiaana ampunut itsensä Ameriikassa muistaakseni).

  9. Tuosta kulttuurimanipulaatiosta. Kunnon hipsteri ei koskaan sano julkisesti sitä tosiasiaa, että ei hyväksy tulijan kulttuuria, ei ihan sellaisenaan. Siihen tarvitaan joku poikkeusihminen, yhteiskunnan kauhukakara, jolle henkinen vapaus on arvokkaampaa kuin sosiaalinen hyväksyntä.

    Kun kulttuurimanipulaatio kohdistuu maahanmuuttajiin, sitä kutsutaan kotouttamiseksi. Mutta toisin kuin kantaväestön enemmistö, tulijat ovat ympäri Eurooppaa nousseet puolustamaan omaa kulttuuriaan ja omaa identiteettiään enemmän tai vähemmän näkyvästi. Muslimit lähettävät nuoriaan entiseen kotimaahan oppimaan ja kasvamaan omaan lähtökulttuuriinsa. Moskeijoissa varotetaan sulautumasta ja omaksumasta kantaväestön pakanallista moraalittomuutta ja suojelemaan omaa identiteettiä. Sharipoliisit ovat ilmestyneet lähiöiden kaduille ja perheissä vallitsee patriarkkaalinen hierarkia, jossa tytöt ja naiset eivät edelleenkään opi tekemään itsenäisiä ratkaisuja omassa elämässään. Omat ruokakaupat ja pukeutuminen korostaa uskollisuutta omalle kulttuurille. Ym…

    Eikö se ole pohjimmiltaan aivan ymmärrettävää. Mutta miksi kristitty eurooppalainen on kuin karitsa, jota teuraaksi viedään?

  10. Scott Peckin kirjan pahuudesta olen lukenut joskus hyvin kauan sitten. En oikein muista sitä enää. Peckin kirja Road Less Travelled taisi olla niitä ihan ensimmäisiä puolikristillisiä kirjoja mitä luin jenkeissä ollessani joskus 90-luvun alkupuolella. Käsittääkseni enemmän jonkin sorttinen zen-buddisti tuolloin. Wikipedia näkyy aikalailla kristittynä tituleeraavan, ja vieläpä kveekaritaustaisena.

  11. Joo, …

    Ei nämä hipsterit mitään kestävää kulttuuria kykee luomaan. Koko homma on loppuviimesi pelkkää hedonismia. Tästä vallan mainiona esimerkkinä vihreiden uuden puheenjohtajan seikkailut naismaailmassa. Liberaaliyhteiskunnassa röyhkeimmät tekevät tasan mitä huvittaa. Näin asian kuvasi Platon aikanaan ja näin sen kirjasi ylös myös Paavali roomalaiskirjeessä.

  12. Ihmisten maailmassa on vain yksi jumala ja sitä kumartavat niin hipsterit kuin MV-lehden lukijat. Sattuman oikusta siitä alettiin painamaan kuvia ja siitä tulikin varsinainen menestystuote. Sen toimintaa ei ohjaa moraali, jos ei siksi voida katsoa sitä, että se yrittää säilyttää kaikissa olosuhteissa toiminnallisuutensa. Sen monimuotoisuus on sen turva. Se on ujuttanut itsensä kaikkialle ja sen arvomaailma määrittää meidänkin arvon. On puhuttu sen hävittämisestä fyysisesti, jolloin bitti maailmassa se kertoisi kaiken sen valtaan joutuneiden liikkeistä. Tavallisen kansan sirkushuvit ja some kirjoittelut eivät heilauta sen valta-asemaa millinvertaa!

  13. Yritän parhaani mukaan ymmärtää nämä hipsteri kirjoittelut Blogimetsässä irooniaksi ja sarkasmiksi.Jos olen väärässä niin minua alkaa huimaamaan.

    Uusi sukupolivi on syntynyt ja tavalliseen tapaan se etsii itselleen ilmaisumuotoja ja etäisyyttää itseään kasvattaneisiin muumioihin. Aikoinaan he saavat syödä omaa lääkettään niinkuin kaikki muutkin.

    Huvittaa kun 70-luvulla tietyt piirit kutsuivat sen ajan nuorisoa pullamaitosössösukukunnaksi. Haukkujat olivat sodan aikana tai heti sen jälkeen syntyneitä ja uhrit omai jälkeläisiään. Nuoret olivat kuulema kasvatettu liian helppoon elämään.

    Hipsterit ovat siis 90-luvun alussa syntyneitä ja 60-lukulaisten jälkeläisiä. HöH.

    PS: Vai on MV-lehti se josta todellinen tieto siitä millainen maailma on ja mitkä asenteet tulisi olla johtavia periaatteita ja muut tiedotusvälineet valhepropagandan levittäjiä? Miksi paranoidinen uutisointi on sitä todellista uutisointia?

  14. Jaa, Heikki …

    Miten lienee. Epäjumalia ja muita Jumalan korvikkeita on monenlaisia ilmastomuutoksesta aina kevytlevitteisiin asti. Raha sinällään tuskin on vaihdannan välinettä kummempi juttu. Toki vauraus ja valta viihtyvät käsi kovasti kädessä ja vallanhimokin on omanlaisensa viekoitus. Silti on syytä muistaa, että yhteiskunnallinen järjestys on suorassa yhteydessä valtaan ja vallan käyttöön. Itseasiassa ihmisten sosiaalinen systeemi kaatuisi kovin nopeasti ilman vallan olemassaoloa. Hyvinvointi syntyy jonkinlaisesta vallan tasapainosta. Ongelmat johtuvat liiallisesta vallan keskittymisestä. Platonia mukaillen hirmuvaltakin on silti parempi asia kuin yhteiskunnallisen vallan mureneminen. Tätä kannattaa pohtia.

  15. Joo Markku, …

    Ironia ja sarkasmi ovat toistensa vastakohtia, joten kyllä tämä minun ploginikin väistämättä asettuu ironian ja sarkasmin väliselle janalle. Omasta mielestäni tavoittelen sarkasmia, mutta hipsterit saattavat kokea sen ironiana.

    En ryhdy astettamaan arvojärjestelmiä paremmuusjärjestykseen. Teologi Tuomas Akvinolaisen yksi jumalatodistus ilmaisia asian näin: ”Vain Jumala tuntee oikeat arvot, joten Jumala on olemassa.” Jos siis joku väittää tuntevansa oikeat arvot, hän asettaa itsensä Jumalan paikalle.

    Sen verran uskallan toki arvella, että arvoilla on geneettistä taustaa. Sillä miehellä siis on parhaat arvot, joka eniten levittää geenejään. Kannattaakin tutustua huolellisesti Tsingis Khanin tekoihin ja ajatteluun. Naisten asema on hieman toisenlainen. Naisen perimälle on edullista löytää hyvägeenisiä isiä lapsilleen ja auttaa lapsiaan eteenpäin elämän tiellä – tarvittaessa vaikka muiden lasten kustannuksella.

    Siitä MV-lehdestä sen verran, että Orwelilaisen median tapana on kaunistella totuutta ja kalkita yhteiskunnan pimeä puoli. Orwel ilmaisi hipsterismin näin: ”Sota on rauhaa, vapaus on orjuutta ja tietämättömyys on vahvuutta.” Ellei MV-lehti olisi luomassa varjoaan kirkkaasti valaistuun kalkittuun seinään, totuudesta katoaisi syvyysvaikutelma kokonaan ja jäljelle jäisi vain tämä Ylen ja Hesarin luoma mielikuvitusmaailma, jossa Peppi Pitkätossun isäkin on on kirkon kirjoissa vaihdettu oikeaa isää sopivampaan.

  16. Joo Tauno, minusta nykyinen tila alkaa muistuttamaan anarkiaa, ei siksi, että itse kannattaisin sitä. Usein, kun puhutaan rahataloudesta, korostetaan rahan olevan vain vaihtoväline. Tämä ei ikäväkyllä pidä paikkaansa, vaan rahalla on myös itsenäinen elämä. Sillä voidaan keinotella ja saada ansiotonta arvonlisää ilman, että se olisi sidoksissa vaihtamiseen. Tämä ansioton hyöty voidaan edelleen palauttaa takaisin vaihtovälineeksi realitalouteen, jolloin sen vaihtoarvo on kasvanut. Pikkuhiljaa tämä kasvu on saanut sellaiset mittasuhteet ja kasaantunut ikäväkyllä vääriin paikkoihin, että työllä ansaittava vaihtoarvo ei pysty enää kilpailemaan sen kanssa. Markkinat voidaan ostaa näiden pääomien avulla tyhjiksi mistä tahansa hyödykkeestä ja luodaan keinotekoinen pula, jolloin hinnat nousevat.

    Nykyjärjestelmässähän pankit luovat uuden rahan lainoja myöntämällä eli lisätäkseen rahan määrää talouskasvun edistämiseksi, täytyy kotitalouksien, yritysten ja valtioiden kasvattaa velkataakkaansa. Lopulta kaikki ovat velkaa rahatalouden pyörittäjille, jonka piti tarjota vain vaihtoväline. Rahataloudelle ei ole merkitystä, miten velkaa synnytetään. Sodat ovat ehkä parhaita, koska ne toimivat molempiin suuntiin eli on ihan sama tuhotaanko vain jälleenrakennetaanko, aina tarvitaan rahoituslaitosta. ”Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten äiti.”

  17. Joo, …

    Toki rahataloudessa on jonkinlainen keinottelun elementti olemassa. Itse asiassa kaikessa ihmisen tekemisessä on taipumus tavoitella helppoa hyötyä. Missä määrin reaalitalous sitten kestää erilaisia kermankuorijoita onkin todella mielenkiintoinen kysymys.

    Toinen ilmaisu tälle kermankuorinnalle voisi olla vaikkapa ”loisteho”. Tarkoittaa siis sellaiseen työntekoon käytettyjä voimavaroja, joista ei oikein ole hyötyä kenellekään. Juuri tämä loisteho on minun ja Platonin mielestä se juttu, joka rapauttaa yhteiskuntarauhan ja synnyttää Persujen, Brexitin ja Trumpin kaltaisia ilmiöitä.

  18. ”Tarkoittaa siis sellaiseen työntekoon käytettyjä voimavaroja, joista ei oikein ole hyötyä kenellekään. Juuri tämä loisteho on minun ja Platonin mielestä se juttu, joka rapauttaa yhteiskuntarauhan ja synnyttää Persujen, Brexitin ja Trumpin kaltaisia ilmiöitä.”

    Eikö Tauno Platonille kaikki se ollut taidetta, mikä ei ole käsityötä ja käsityö erottuu taiteesta siinä, että se on hyödyllistä. Eräs sukulaismies sanoi minulle myös kerran, että taide on 0 tiedettä, viitaten tuohon ”hyödyttömyyteen.” ”Kaikki on turhuutta!”
    Oisko näin pappien saarnatkin samassa kategoriassa?

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.