Erinomaisen oivaltava psykologinen ilmaus Raamatusta (taas)

Aloin taas jo useamman kerran jälkeen systemaattisesti, tosin jo vähemmän kursoorisesti lukea Raamattua alusta loppuun.

Huomasin tämän kohdan, joka mielestäni kertoo erinomaisen hyvin Jumalan ”oivalluksesta”. Kysymys on taistelusta Jisreelin tasangolla, ja Gideonin epävarmuudesta ryhtyä taisteluun midiadilaisia vastaan.

Ensin Gideon pyysi Jumalaa näyttämään tahtonsa kongreettisesti  villojen kostumisen ja kuivumisen välillä, jossa Jumala teki niin kuin Gideon oli pyytänyt Herraa tekemään. Mutta jotta voitto olisi varmasti ollut Herran järjestämä, pyysi Hän Gideonia ensin käskemään kansasta sen pelkäävän ja arkailevan olevan osan jättämään taistelun silleen ja väistymään Gileadin vuorilta. (Tuom. k. 7:3), mutta kansaa oli Herran mielestä vieläkin liian paljon.

Niinpä Herra määräsi vielä yhden testin:

” Ja Herra sanoi Gideonille: ”Vielä on väkeä liian paljon; vie heidät alas veden ääreen, niin minä siellä heidät sinulle tutkin. Se, josta minä sinulle sanon: ’Tämä lähteköön sinun kanssasi’, se lähteköön kanssasi; mutta jokainen, josta minä sinulle sanon: ’Tämä älköön lähtekö sinun kanssasi’, se älköön lähtekö.” Niin hän vei väen alas veden ääreen. Ja Herra sanoi Gideonille: ”Aseta erikseen jokainen, joka latkii vettä kielellään, niinkuin koira latkii, ja samoin jokainen, joka laskeutuu polvilleen juodaksensa.” Niiden luku, jotka latkivat kädestä suuhunsa, oli kolmesataa miestä; kaikki muu väki oli laskeutunut polvilleen juomaan vettä.” (Tuom. k. 4 – 6)

Herra  Gideonille, ”Niillä kolmellasadalla miehellä, jotka latkivat, minä vapautan teidät ja annan Midianin sinun käsiisi; kaikki muu väki menköön kukin kotiinsa.” (Tuom. k. 7)

Minun mielestäni opetus oli tämä: Ne jotka latkivat vettä kädellänsä, olivat koko ajan varuillaan midinialilaisten hyökkäyksen varalle, muut olivat varomattomia.

Kyllä kai Herra olisi voinut tietää muutenkin ihmisten sopimisen taisteluun, mutta tämä oli kai paras tapa osoittaa se myös jälkipolville!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

4 kommenttia artikkeliin ”Erinomaisen oivaltava psykologinen ilmaus Raamatusta (taas)

  1. Kuulin tuon tulkinnan jo koulun uskontotunnilla. Metsästäjät ja paimenet pitivät keihäistään kiinni jopa juodessaan joten he olivat parasta ja kokeneita sotilasainesta.
    Kun heidät vielä julistettiin Jumlan valitsemiksi niin motivaatio oli vartmasti hiuipussaan. Eliittiin kuuluminen lisää aina joukon tehokkuutta.

    Mutta uskoa kaikkia VTn Jumalan puheita Jumalan puheiksi on sen ajan tehokkaaseen propagandaan uskomista.

  2. ”Mutta uskoa kaikkia VTn Jumalan puheita Jumalan puheiksi on sen ajan tehokkaaseen propagandaan uskomista.”

    Ensi on uskottava siihen että Jumala on olemassa, jos ei sitä usko niin eihän silloin voi uskoa Jumalan puheeksi mitään, jolloin koko Raamattu propagandaa, mutta jos uskoo niin missä se raja kulkee mikä on Jumalan puhetta tai mikä ei?

    Mikä tuo raja Markun mielestä olisi, mikä voisi olla Jumalan puhetta, vai onko kaikki propagandaa?

  3. Lähimmäksi Jumalan puheen kuuntelua ovat ne , niinkuin profeetat , psalmit ,runot ja kirjat ja ihmiskohtalot.jotka ovat ymmärtäneet vaatimuksen oikeudenmukaisuudesta itseämme ja lähimmäisiämme kohtaan jumalisena puheena. He, jotka ovat onnistuneet sanoittamaan oikeudenmukaisuuden ja laupeuden sanoiksi ja teoiksi jotka suojelevat meitä oman ja toisten elämän tuhoamisesta tulkitsevat Jumalan sanomaa .Samoin kun he jotka ovat valmiita tekemään kaikkensa pelastaakseen ja parantaakseen maailman ihmisten tuohoamisilta.
    Monet VTn kertomukset jotka on tehty Jumalan nimissä ovat päinvastaista propagandaa pyhiittääkseen jumalattomat teot.

  4. Tässä on myös mahdollista se, että jonkin oudon olennon, jota on l u u l t u Jumalaksi, puhetta ja tekoja on alettu pitämään Korkeimman puheina ja tekoina Vrt. ns. Gargo-kultti nykyaikana.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.