KESÄTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 24. Paholaisen tuote: kadotetuksi tuomittu Yki

No niin. Tässä se nähdään. Minä olen paholaisen tuote. Siksi minä olen tällainen, epäilevä, uskoa kriittisesti ajatteleva, uskonnoton kunnoton. Ateisti. Pyhä Paisios sen kertoi. Paholainen otti uskon minulta pois! Ja kylvi pahan siemenet tilalle! Itsevarmuus, loogisuus ja kriittisyys ovat wanhan vihtahousun kylvämiä katalia pahan siemeniä. Ei voi sellainen, johon nuo siemenet on kylvetty, kyetä uskomaan Jumalaan. Hän ryhtyy itse jumalaksi! Hän luo oman logiikkansa ja todellisuutensa, johon kuuluu yli-ihmisen valta yli kaiken. Mutta vain materian puitteissa.

Tämä oli sitten kesän viimeinen kesäteräteologin katsaus. Syysteräteologi jatkanee taas, jos viitsii.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
32 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Kari Kukkanen

Ei paholainen ole sinulta ole ottanut pois uskoasi Jumalaan (vauvana uskoit Jumalaan!) vaan itse omalla vapaalla tahdollasi hylkäsit Jumalan. Paholainen vain hieman pukkasi vauhtia.

Kalevi Kauppinen

”Sittemmen tahdostani riippumatta minut vietiin rippileirille jota kesti 2 viikkoa. Siellä tahdostani riippumatta minua aivopestiin tuloksella, että luulin olleeni uskossa.”

Tällä ilmaisulla Yki vahvistat sen, että sinulla on vapaa tahto, jos halusit mennä rippikouluun, niin silloin vanhempien tahto oli sama kuin sinulla, jos taas et, niin silloin vanhempasi pakottivat sinut vastoin tahtoasi menemään rippikouluun. Näin yksinkertaista se on.

Kuinka paljon asioita tapahtuu jonkun toisen tahdon mukaan, vaikka itse en sitä haluaisi. Sanotaan usein, että joku saa tahtonsa läpi, sekin kertoo vapaasta tahdosta. Esimerkiksi valko-Venäjällä mielenosoittajat eivät ole saaneet tahtoaan läpi, koska hallitsijalla on myös tahto, näin tämä käytännössä toimii.

Kari Kukkanen

”Usko vain ei ollut minun juttuni.” Siis sinä päätit, ettet halua uskoa Jumalaan.

Tietysti ateisti-materialisti voi väittää, että ympäristö (evoluutio?) on predestinoinut jne.

Seppo Heinola

Kari ”Tietysti ateisti-materialisti voi väittää, että ympäristö (evoluutio?) on predestinoinut jne”

Eikös predestinaatiosta ollut varsin vakuuttunut myös Luther. (Sidottu ratkaisuvalta jne) Ja kun Jumala Raamatun mukaan paaduttaa kenet tahtoo niin ei siinä pienelle ihmiselle mitään mahkuja jää.

Kari Kukkanen

Siis väität olevasi ateismin predestinoima? Edellä sanoit, että olit uskossa pari viikkoa, mutta sitten päätit olla uskomatta (vapaalla tahdollasi). Et ole silloin predestinoitu.

Kari Kukkanen

Seppo, olemme vääntäneet tuosta paaduttamisesta jo useampia kertoja. Joten lopetetaan tällä kertaa: a priori.

Seppo Heinola

”Seppo, olemme vääntäneet tuosta paaduttamisesta jo useampia kertoja…”

Totta ja silti Raamatussa yhä yksiseliteisesti seisoo: ”Jumala paaduttaa kenet tahtoo….”

Kari Kukkanen

Ja niinkuin muistat, se viittasi faaraoon, joka paadutti itsensä 7 kertaa (miten kabbalisti tulkitseekaan tämän luvun?), vasta sitten Jumala jätti hänet paatumukseensa.

Seppo Heinola

Sanonta ’siis kenet tahtoo’ irrottaa sanotun yksin viittauksesta faraoon ja muuttuu yleiseksi ’kenet tahtoo’ sanonnaksi.Sitäpaitsi tuo ei ole ainoa predestinaatioon viittaava paikka. Toinen on Eesaun tuomitseminen ennen tämän syntymää ennen kuin tämä oli ehtinyt tehdä mitään: hyvää taikka pahaa. Naivi vetoaminen Eesaun myöhempään mahdolliseen pahuuten ei toimi sekään sillä olihan Jaakobkin toki perisyntinen.

Kalevi Kauppinen

”Kalevi, minä en HALUNNUT mennä rippileirille sinänsä. Mutta se kuului asiaan vähän kuin uimakouluun meneminen.”

Yki, tämä juuri todistaa sen, että sinulla on OMA halu. Se, että menit rippikouluun, koska halusit tehdä, niin kuin toisetkin ikäisesi. Aina oman halun takana on jotain, mikä ratkaisuun vaikuttaa.

Roomalaiskirje:
”7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.” Paavali kiteyttää hyvin sen, mitä oma halu on.

Kari Kukkanen

Seppo, lieneekö niin, että luet Raamatun tekstejä määrätyn värisillä silmälaseilla. Presdestinaatio ja prescientia ovat kaksi eri asiaa. Jumala näki jo edeltä, että Eesau ei piitannut esikoisuudestaan vaan halusi elää oman tahtonsa mukaan. Jaakobin tilanteen Jumala näki toisin.

Kari Kukkanen

Yki. Ihminen ei vain ajaudu (vaikka oletkin väittänyt että ateisti on evoluution predestinoima vastuuttomuuteen), vaan valitsee omalla tahdollaan.

Markku Hirn

Aha. Yht’äkkia aloin ymmärtämään Karin logiikkaa. Kun tarkemmin ajattelee hänen monia kirjoituksiaan , niin niissä on toistuvana teemana Vapaa Tahto.

Hän on tehnyt Vapaasta Tahdosta dogmin. Hän on siis pelagiolainen , sellainen joita vastaan Augustiinus taisteli. Kalevi jatkaa Augustiinuksen sotaa nykyajassa.

Kari on muuten oikeassa siinä että me synnymme ”uskovaisina”. Pikkulapsen maailma on animistinen. Maailma elää. Jokaisella puulla ja kivellä on sielunsa.

Animistinen kokeminen heikentyy kehityksen myötä mutta ei häviä täydellisesti. Mutta se jättää kaipauksen tuohon alkutilaan. Jokainen joka on joskus onnellisesti päihtynyt ja/tai rakastunut tai jolla on ollut hyvä keskustelu tai tarpeeksi hyvää seksiä , kokee jotain tuosta kuinka henkilökohtaiset rajat liukenevat ja maailma tulee hetkeksi eläväksi.

Ihminen ympäröi itsensä erillaisilla puoleksi elävillä objekteilla. Pikkulapsen turvanallesta lähtien aikuisiän symboolin täyteisiin esineisiin , sellaisiin jotka heijastavat maigian tavoin sosiaalista asemaa, omakuvan vahvistavia autoja, asuntoja vaatteita ja ravintoloita. (Eräällä poitlaallani oli sama herätyskello lapsuudestaan keski-ikään . Se toimi napanuorana alkukotiin ja antoi tarvittavan turvallisuuden).

Uskossa eläminen on magiista elämistä. Hyvästä magiasta enimmäkseen jollei siitä tule vallankäytön apuvälinen. Vallankäytön, johon asianomaisella ei muuten ole luonnollisia voimia.

Mutta Kari on siinä väärässä että tässä toimisi tahto. Todellista uskovaisuutta ei voi tahdolla puristaa esiin ja vastaavasti sellaista uskoa ei voi myöskään tahdonvoimalla sammuttaa.

Seppo Heinola

”Jumala näki jo edeltä, että Eesau ei piitannut esikoisuudestaan vaan halusi elää oman tahtonsa mukaan. Jaakobin tilanteen Jumala näki toisin.”

Selitys ei kelpaa alkuunkaan. K a i k k i e n ihmisten perisynnistä (johon ovat syyttömiä) kumpuavat kaikki tulevat pahat teot ja väärät vallinnathan Jumala näkee ennalta, mutta ei silti tuominne läheskään kaikkia ihmisiä ennalta kuten faraon ja Eesaun. Näin kaiki ihmiset eivät siis voi soveltaa asiassa vapaata tahtoaan vaan Jumala määrää heidät etukäteen helvetiin.

Anne Mikkola

”Todellista uskovaisuutta ei voi tahdolla puristaa esiin ja vastaavasti sellaista uskoa ei voi myöskään tahdonvoimalla sammuttaa.”
Aika paha. Vähän olen ollut huomaavinani tuota jälkimmäistä – tavallaan.

Kari Kukkanen

Ei Jumala tuominnut heitä ennakolta, vaan vasta kun he olivat jatkaneet synneissään tarpeeksi pitkälle.
Mutta niin kuin aina: olet, a priori, aina oikeassa, minä aina, a priori, väärässä.

Kari Kukkanen

Nyt Yki, en ymmärä maagisuuttasi. Mikä onkaan maagisempaa kuin uskoa tyhjästä nyhjäykseen?

Olet oikeassa, että vapaa tahto ei toimi niin, kuten Pelagius väärin ajatteli, että ihminen voi omalla tahdollaan saavuttaa Jumalan tai edes tehdä itsestään synnitöntä (tietysti ateisti on synnitön, eli kelpaa suoraan taivaaseen). Vasta kun Jumala kutsuu, ihminen voi omalla vapaalla tahdollaan vastata myöntävästi, jolloin Jumala lahjoittaa hänelle uskon.

Seppo Heinola

”…jatkaneet synneissään tarpeeksi pitkälle.”

Ontuvia selityksiä edelleen: ettäkö Eesau olisi jatkanut synnissään pitkälle jo ennen syntymistään…? Vaikka Raamattu selvästi sanoo että hän ei ollut ehtinyt tehdä mitään… Ja eikö tuhannet miljoonat perisyntiset, jotka jumala kuitenkin armahtaa, ole monetkin jatkaneet synneissään hyvinkin pitkälle?

Seppo Heinola

”ihminen voi omalla vapaalla tahdollaan vastata myöntävästi, jolloin Jumala lahjoittaa hänelle uskon.”

Anakronistinen ja epälooginen kehämäärittely,sillä myönteinen vastaushan jo edellyttää tuota uskoa…Eikä ko. myönteinen vastaus ole edes ole vapaa, jos vaikuttajana on pelko joutua ikuisesti kidutettavaksi helvettiin, kuten sanottu pistooli ohimolla ei valita vapaasti…

Kari Kukkanen

Seppo, sinähän et usko että ihminen olisi syntinen, vai mitä? Ihmisellä ei voi olla uskoa, ennenkuin Jumala sen tarjoaa, koska hän on kapinallinen ja vihaa Jumalaa. Vasta kun ihminen kuulee Jumalan kutsun, hän voi valita vapaasti (vaikka saatana pitääkin pistoolia hänen ohimollaan kieltäen häntä menemästä taivaaseen).

Kari Kukkanen

Yki, minusta on maagista uskoa olemattomaan, siis että olemattomuudesta tulee oleva. Huimaa scifia!

Jumala ei ole tyhjä. Jeesus luojana saattoi muovata luomiaan olosuhteita, siinä ei ole mitään maagisuutta

Kyllä Jumala on sinua kutsunut monta kertaa, ainakin rippikoulussa, mutta sitten omalla vapaalla tahollasi kieltäydyit kutsusta.

Seppo Heinola

”(vaikka saatana pitääkin pistoolia hänen ohimollaan kieltäen häntä menemästä taivaaseen).”

Että tämmöine häränpylly taas vaihteeksi-…Helvetti ei ole Saatanan vaan Jumalan luomus ja sinne ei ihmistä määrää Saatana vaan Jumala, eli ko uhkaava rangaistuspistooli ihmisen ohimolla on tietenkin Jumalan kädessä.

Kari Kukkanen

Seppo. Haluatko siis estää ihmisiä pääsemästä taivaaseen?

Kari Kukkanen

Yki. Kyseessä on semanttis-käsitteellinen logiikka.

”Tyhjä” on tyhjä. Siitä ei voi tulla mitään, edes käsitteellisesti.

Sen sijaan käsite ”Jumala” on jotakin ja silloin se voi saada aikaan jotakin.

Ateisti-evolutionisti käsittellisesti saa aikaan tyhjästä jotakin. Se on magiikkaa.

Seppo Heinola

”Seppo. Haluatko siis estää ihmisiä pääsemästä taivaaseen?”
Noin räikeälle tekstin vääristelylle ei tai olla argumentaatiovirheissä vielä edes nimeä. Vastaa tunnettua kysymystä: ”Oletko jo lakannut lyömästä vaimoasi? ” tehtynä miehelle, jolla ei edes ole vaimoa…

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial