KESÄTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 20. Johan nyt on juhannus

Juhannuksen 2020 aatonaattona.

Perinteistä juhannusta me kristikansa vietämme nyt tänä herran vuonna Inton päivänä. Johanneksen ja Jussin nimipäivä on 24.6. eli keskiviikkona. Näin ne menevät Inton ja Johanneksen päivät sekulaaristi sikin sokin. Juhannus on saanut nimensä, kuten me kristityt tiedämme, Johannes Kastajan mukaan. Hän lienee ollut todellinen historian henkilö. Joku vähän enemmän paikallista kuuluisuutta saanut eksentrikko saarnaaja. Näitähän Levantin alueella oli useita. Monilla oli myös nimi Joshua. Erään tällaisen mukaan kai syntyi se Jeesus-kultti, josta kristinuskokin kehiintyi apostoli Paavalin teorioiden myötä. Saattoipa olla niinkin, että Paavali otti päähenkilönsä nimen kapinallisesta ”pelastusta” ajavasta uskonnollisesta liikkeestä, jonka nimi oli Joshua. Mutta se on toinen tarina.

Meillä Suomessa on päätetty yhdistää juhannuksen vietto viikonvaihteeseen lähellä kesäpäivän seisausta, joka on 21. kesäkuuta tänä vuonna. Jussin vietto siis vähän vaihtelee kuten tekee myös pääsiäinen, jonka vieton ajankohta on määritelty aikaisten kirkkoisien määräämien taulukoiden ja muiden ihmisperäisten sopimuksien pohjalta. Eli historiallinen pääsiäinen on ihan jotain muuta kuin se nykyinen laskennallinen ajankohta, joka vaihtelee vuodesta toiseen useita viikkoja. Jussi eli mittumaari on sitten sekulaaristi määritelty kulloinkin sopivaan viikonloppuun. Ja hyvä niin. Mitä siitä tulisikaan täällä loppahuulien maassa, jos juhannusta vietettäisiin keskellä viikkoa ja sitten jatkettaisiin mukavasti samantien viikonlopun viettoa kesäisen märästi. No, taitaa tuo jussin tienoo olla monilla kosteata ajankohdasta huolimatta, olivat kelit sitten kuivat tai sateiset.

Sunnuntaina 21.6. on muuten kansainvälinen humanismin päivä. Sen ajankohta on aina sama. Nähtävästi sekulaarit merkkipäivät ovat helppoja sikäli, että niillä on aina sama päivämäärä. Tosin mielenkiintoisesti kyllä joulu, se Jeesuksen syntymäpäivä on aina se sama kalenteripäivä. Vaikka siitä Jeesus-oletetun syntymäpäivästä ei ole minkäänlaista tietoa.

Itse asiassa joulun olisi kai pitänyt olla vietetty nyt 17. kesäkuuta. Tuo päivä on käyttämämme gregoriaanisen kalenterivuoden 168. päivä ja sattumoisin isäni syntymän 91-vuotispäivä. Rauha hänen muistolleen. Siirtyi tuonaikaisiin viisi vuotta sitten.

On nimittäin niin, että australialainen astronomi Dave Reneke tutkimusryhmineen selvitti kymmenisen vuotta sitten, että meidän kaikkien syntisten vapahtajan Jeesuksen Kristuksen syntymäpäivä onkin 17. päivä kesäkuuta, eikä se 25. joulukuuta. Nämä mallinsivat tietokoneillaan Israelin tähtitaivasta ja tulivat siihen tulokseen, että 17. kesäkuuta vuonna 2 eaa oli taivaalla Venus- ja Jupiter-planeettojen konjunktio. Ja se Dave Reneken mielestä oli se kuuluisa Betlehemin tähti. Mutta antaa olla. Nyt on Juhannus, mittumaari, koivu ja tähti.

Pieni juhannuskevennys loppuun, kun emme nyt jaksa olla jussina vakavia.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Yksi kommentti artikkeliin ”KESÄTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 20. Johan nyt on juhannus”

  1. Johanneksen eli Io-anneksen (Oanneksen salaisuuteen vihitty) voi nähdä myös ja eritoten kesäpäivänseisaukseen liittyvänä astronomisena vertauskuvana kuten Jeesuksenkin 6 kk myöhemmin yhteydestä vastaavaan talvipäivään, sillä pääsiäisen Gogoltha-Gulgalot-Golgatha kertomuksen tarkempi analyysi osoittaa, että siinä ovat hyvät ainekset vuosikierron tasauspäiväjuhliin, sillä Markus asettaa Jeesuksen ristille meidän aikaamme klo 9, mikä vastaa ’vuosikellotalulussa’ syyspäiväntasausta, aurinko pimenee klo 12, mikä vastaa talvipäivänseisausta, Jeesus ’kuolee’ klo 15, mikä vastaa kevätpäiväntasausta ja hänet haudataan about klo 18 mikä vastaa siis Juhannusta eli kesäpäivänseisausta, jona Johannes kesäpäivän aurinkona oli korkeimmillaan. Jeesus-kuvissa hänen päänsä takana oleva pyhimys-sädekehä kuvaa aurinkoa, ja siihen piirretty risti auringon neljää asemaa ko. tasauspäivinä. Golgathan kreikkalaisen muotoon Gogoltha liittyy myös kuun solmujen kiertoaika. Sattumaa ei ole sekään, että Markuksen mukaan Jeesus on ristillä kirjaimellisesti otettuna 360 minuuttia mikä on 21600 sekuntia. (2160 v. on ns. prekessiokuukausi, 216 = Jeesus epiteetti aryeh = ’leijona’) Astronomiseen informaatioon viittaa myös se tosiasia, että 50 vuoteen (juutalaisten pyhä vuosimäärä) sisältyy 600 kuukautta, joissa on 29,6 (296 arets maa) keskipituuden mukaan 17760 päivää ja nyt 3×296=888 eli Jeesus ja 888 888=1776 ja ). (Luku 1776 on eräälle veljeskunnalle hyvin tärkeä)

    Samoja ideoita ajaa kuva Orffeus ristillä, missä Orfeuksen ja ristin päällä on uusikuu ja 7 tähteä:

    https://www.google.com/search?q=Orpheus on the Cross&sxsrf=ALeKk02eIUzwEuOnsiwYja0GeJBH2EvVPA:1592757979769&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiZnePsrZPqAhWuxaYKHWUBCnIQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1013&bih=406#imgrc=3mt7g8v268GE3M

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.