Vihollisen ympäröimänä osa 26

26. Lapsuuden loppu

Vielä 1900-luvun puolivälissä lapset saivat olla lapsia (ehkä Suomen historiassa ensimmäistä kertaa), koska kasvatuksen pohjana oli (yleensä) kristillinen ihmiskuva ja kouluopetus perustui lapsuuden ja aikuisuuden erottamiseen. Vallitsi optimismi rauhan ajasta ja elintason vähittäisestä kasvusta. Ravitsemus parantui ja terveydenhoito kehittyi. Pojat saivat olla poikia ja tytöt tyttöjä.
1960-luvulta lähtien kaikki tuo on asetettu kyseenalaiseksi. Kommunismi, ateismi, seksismi, materian ylivalta, ahneus, kuvitelma jatkuvasta kasvusta ym. asettivat kyseenalaisiksi vanhat arvot (koska ne olivat vanhoja).
Lapsuuden loppu alkoi kodeista. Vanhemmat hyppäsivät elintasokilpailun oravanpyörään (jolloin äitien piti lähteä työelämään ja lapset työnnettiin jo parikuukautisina säilytyslaitoksiin toisten naisten kasvatettaviksi (taustaideologiana kommunismi, myöhemmin feminismi). Illalla molemmat vanhemmat ryhtyivät tylsinä tuijottamaan töllöä ja lapset jäivät omilleen. Huonoa omaatuntoa paikkailtiin rahalla. Ei ihme että lapset lähtivät illalla ’steissille’ muiden hylättyjen kaa.
Ilman arvoja toimiva koulu tarjosi vain tietoa (Toki oli opettajia, jotka yrittivät välittää hyviä arvoja lapsille), mutta pedagogian kehittyessä uudet opettajat omaksuivat uudet kasvatusmetodit, joissa hylättiin absoluuttiset arvot ja ennen kaikkea kristinusko. Tilalle annettiin ’vapautta’, ilman vastuuta. Lapsille opetettiin että heillä on oikeuksia (vastuusta ei puhuttu mitään) ja lopulta opettajat menettivät auktoriteettinsa. (Ihme että nykyään kukaan uskaltaa opiskella opettajaksi).
Ilman arvoja lasten täytyy täyttää tyhjiö jollakin. Kun koulussa (ja mediassa) opetetaan että ihminen on vain sattuman tuotteena kehittynyt eläin, ilman mitään syvempää tarkoitusta, nautintojen etsiminen tulee tarkoitukseksi. Tupakka, alkoholi, huumeet, pelaaminen, porno jne. jne. täyttävät tyhjyyden.

Viimeisimpänä on tullut sekasorto sukupuolesta. Kristillinen käsitys avioliitosta (ja seksistä) hylättiin ja homoagenda nousi nopeasti 1970-luvulla (AIDS hidasti sen nousua jonkin aikaa) ja länsimaissa homojen aviolitot laillistettiin hyvin nopeasti. Samalla alettiin puhua että ei ole vain kaksi sukupuolta (epäselväksi jäi onko niitä kolme, vai seitsemän vai 7 miljardia?) vai onko sukupuolineutralismi oikea vastaus? Opetushallitus haluaa kieltää puhumisen pojista ja tytöistä ja vanhemmat hysterian vallassa jonottavat tekemään sukupuolenvaihdosleikkauksia pikku lapsilleen.

Valitettavasti opetuksessa ollaan valikoivia. Puhutaan kriittiseen ajatteluun opettamisesta, mutta kritiikki kohdistuu vain Raamattuun ja kristillisiin arvoihin, kun taas Setan ym. homo- ja transideologia, evoluutiouskonto sekä ilmastohysteria pakotetaan ainoana totuutena arvostelukyvyttömiin lapsiin. Kauhukuvat ilmaston muutoksesta asetetaan lasten niskaan ja heidät pakotetaan mielenosoituksiin ym. Helpottaako se lasten ahdistusta?

Ei ole ihme, että lapsuudesta on ateistien (ja Setan ym.) toimesta tehty loppu, lapset pakotetaan tekemään sellaisia ratkaisuja jotka eivät kuulu heille. Kouluterveydenhoitajat painostavat 12-vuotiaita tyttöjä aloittamaan yhdynnät. Tämä on törkeää lasten hyväksikäyttöä. Kuka yllättyy siitä, että lasten psykiatriset häiriöt ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet? Lasten tulisi antaa olla lapsia.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

10 kommenttia artikkeliin ”Vihollisen ympäröimänä osa 26

  1. ”kouluopetus perustui lapsuuden ja aikuisuuden erottamiseen. Vallitsi optimismi rauhan ajasta ja elintason vähittäisestä kasvusta. Ravitsemus parantui ja terveydenhoito kehittyi. Pojat saivat olla poikia ja tytöt tyttöjä.”

    Kouluopetus perustui usein opettajien sadismiin ja yliampuvan auktoriteettiin. Ajan muistelmat kertovat paljon ko kauhutarinoita. Lapsia karttakepitettiin mustelmille ja itsetunto riistettiin heikoimmilta.
    Ja ketkähän mahtoivat ajaa parempaa ravitsemusta ja terveydenhoitoa myös köyhimmille? Eivätköhän he pääasialisesti olleet heitä, joita mm kirkko ja papisto ankarasti vastustivat. Kirkon ylimmän vallan aika oli köyhälistön kurjuus ja mm.juoppus ja väkivaltarikokset suurimmillaan; näin esim. Tampereella.

  2. Olet oikeassa. Kun kristinusko vallitsi Suomessa kaikilla oli paha olla ja kaikki kärsivät suunnattomasti.
    Nyt kun ateismi vallitsee, kaikki ovat onnellisia.

  3. Valitettavasti Kari ironia ei muuta historiaa.
    Oletko lukenut Suomen säätyvaltiopäivien pöytäkirjat 1800-1900-luvun alusta? Minä olen. Suosittelen.

  4. Nyt on ihan pakko näin erityisopetuksen pitkän linjan ammattilaisena vähän älähtää herroille. Historian havinassa koko yhteiskunta oli erilainen ja edusti kauttaaltaan erilaista suhtautumista lapseen – niin kodeissa, koulussa kuin kirkossakin.
    Kehitys kehittyy.Tämän päivän koulussa lähinnä opettajat ovat niitä, joihin useimmin kohdistuu fyysistä väkivaltaa, haistattelua ja huorittelua.

    Mutta mikään kehitys ei muuta sitä asiaa, että abstraksti ajattelu, moraalisääntöjen arviointi, oman identiteetin vahvistuminen, empatia- ja moraalisääntöjen arviointikyky kehittyy vasta noin 12 – 16 vuoden vuoden iässä, ns muodollisten operaatioiden vaiheessa. Koululaitoksen kehityksestä vastaavien poliitikkojen ja idealistien olisi syytä tutustua vanha herra Piaget´n ajatuksiin lapsen kognitiivisen kehityksen vaiheista ennen kuin kaikki se, mikä kulloinkin on poliittisesti oikein ja muodikasta siirretään kouluun.

    En tiedä onko meillä kadotettu lapsuus, mutta aikuisuus näyttää välillä oleven pahemman kerran hukassa.

  5. Tuominen: ”Kehitys kehittyy.”

    Samaa mieltä, kyinkinkin vain ketkä aikuisen oikeasti olivat aikansa positiivisen kehityksen takana ja mitkä piirit tuota kehitystä ankarasti vastustivat. Huolimatta tämän päivän kielteisistäkin piirteistä en kyllä suurin surmin haluaisi takaisin kirkon ja koulun pakkovallan aikaan. Yleensä ottaen meillä on kaikki keskimäärin valovuosia paremmin kuin esim. 1900 -luvun alussa.

  6. Tuominen: ”Kehitys kehittyy.”

    Samaa mieltä, kyinkinkin vain ketkä aikuisen oikeasti olivat aikansa positiivisen kehityksen takana ja mitkä piirit tuota kehitystä ankaratsi vastustivat. Huolimatta tämän päivän kieteisistäkin piirteistä en kyllä suurin surminhaluaisi takaisin kirkon ja koulun pakkovallan aikaan.

  7. ”ketkä aikuisen oikeasti olivat aikansa positiivisen kehityksen takana ja mitkä piirit tuota kehitystä ankaratsi vastustivat.”

    En tunne tuota historiaa. Muistelen, että ensimmäinen lastensuojelulaki meillä saatiin aikaan joskus 1930-luvulla. Sittemmin sitä on korjattu ja uudistettu. Olisi ihan mielenkiintoista tietää millaista vääntöä siitä aikanaan käytiin. Tuo vuosikymmen tietysti kertoo jotakin sen ajan yhteiskunnan ilmapiiristä.

    Tuskin sitä vanhaa kukaan kaipaa. Nykylasten ongelmat ovat toisenlaisia, mutta eivät sen vähäisempiä. Lasten ja nuorten terapian tarve kasvaa kaiken aikaa. Psyyken lääkkeitä käyttåvien lasten määrä on hälyttävän korkea. Tarkkaavaisuushäiriöt, impulssikontrollin puute ja masennus lasten keskuudessa on luokattoman suuri ja yhä kasvava ongelma. Kiusaaminen ja aggressiot ovat osa arkea jo päiväkodeissa.

    Toissa vuonna noin joka toinen viikko alle 18-vuotias teki Suomessa itsemurhan.

    Lisäksi liikemaailma on oivaltanut, että lapsi on ennen muuta kuluttaja. Siltäkin taholta lapset ovat jatkuvan manipulaation kohteina.

  8. ”Muistelen, että ensimmäinen lastensuojelulaki meillä saatiin aikaan joskus 1930-luvulla.”
    Itse asiassa jo 1868 tehtiin yrityksiä koskien lasten hyötykäyttöä tehtaissa!

    Suomessa lapsityövoiman käyttö ja lasten alistaminen oli raakaa ja lapsia hyväksikäyttävää aina 1868 valtiopäiville saakka eli juurikin aikana jolloin uuspietismin vaikutuksesta kirkon ja krist. uskonnon valta Suomessa oli jälleen raikkaan valistusajan jälkeen suurimmillaan. Tyypillistä että lasten yötyön kieltämistä säätyvaltiopäivillä tuotua aloitetta vastusti voimakkaasti mm. kirkkoherra Kihlman… ” Meillä Suomessa annettiin v. 1 8 6 8, asetus kaupasta ja elinkeinoista. Tämä asetus sisälsi sen, ettei 18 vuotta nuorempia henkilöitä saanut pitää yötyössä tehtaissa eikä käsiammateissa, muuten kun erityisellä luvalla. Alle 12 vuoden olevien lapsien työaika määrättiin enintään 6 t. päivässä. Pääsemisestä tehtaaseen tai käsiammattiin säädettiin 12 vuoden alin ikäraja, josta tietysti sai poiketa ”erityisellä asianomaisella luvalla.” Voimassaolevassa elinkeinoasetuksessa v :ta 1879 määrätään 12 vuotta alimmaksi ikärajaksi lapselle tehtaissa ja käsiammateissa. Tästä tietenkin myös saa poiketa holhoojan ja lääkärin lausunnon perusteella. Vielä siinä määrätään, ettei 15 vuotta nuorempaa lasta saa elinkeinotyössä pitää kauvempaa kuin 8 tuntia päivässä. Nuorta henkilöä, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta ei saa käyttää työhön klo 9 :stä illalla klo 5 :een aamulla. Mutta saa tästäkin poiketa lapsen hoitomiehen luvalla ja lääkärin todistuksella. ”

    Poikkeusluvat ja lääkäri saattoivat siis vesittää tämänkin suojelulainsääsädännön ja aivan ilmeisesti näitä mahdollisuuksia paljon myös käytettiin..

  9. Mielenkiintoista, että mielestäsi ateistit ovat lastensuojelun aloittajia.
    Mennäänpä hieman taaksepäin historiassa. Esim. Kanaanin maassa pikkulapsia laitettiin paistumaan Molokin kitaan. Juutalaisille tämä oli kauhistus, ja VT korosti vanhempien vastuuta lapsistaan. Roomassa perheenisä päätti, jätetäänkö taloon syntynyt lapsi eloon vai ei.
    Jeesus korotti lapsen jopa tärkeämmäksi kuin aikuinen. Alkukirkon aikana kristityt pelastivat heitteillejätettyjä lapsia, jotka muuten olisi kuolleet tai joutuneet orjiksi tai prostituoiduiksi.
    Valitettavasti ns. nimikristityt, etenkin rikkaat alkoivat riistää työläisiä, ml. lapsia, jopa aloittivat orjuuden 1400-luvulla.
    Kristitty Wilberforce vapautti orjat Britannian imperiumissa 1840-luvulla.
    Tämän päivän ateistisissa maissa ja muiden uskontojen alueella lastensuojelu on joutunut ottamaan oppia kristillisistä maista, myös YKn lastenoikeuskien julistus on saanut alkunsa kristillisestä lännestä.
    Tuskin ateismi piittaa lapsista enempää kuin epäkelvoista aikuisistakaan, katsokaamme vaikka natsi-Saksaa ja Stalinin ajan Neuvostoliittoa, puhumattakaan vaikkapa Pohjois-Koreasta.
    Ketkä abortti kiivaimmin kannattavat? Eivät ainakaan kristityt.

  10. Kukkanen: ”Mielenkiintoista, että mielestäsi ateistit ovat lastensuojelun aloittajia.”
    Mielenkiintoista miettiä, mistä Kukkanen tämänkertaisen olkinukkensa oljet kävi poimimassa. Missään en nimittäin ole sanonut noin.
    ”Valitettavasti ns. nimikristityt, etenkin rikkaat alkoivat riistää työläisiä, ml. lapsia, jopa aloittivat orjuuden 1400-luvulla. Kristitty Wilberforce vapautti orjat Britannian imperiumissa 1840-luvulla.” Mistä luulet tietäväsi, että ovat olleet nimikristittyjä? Et mistään, olennaista on kysyä onko heillä ollut monella palava usko uskoonsa ja oikeassaolemiseensa vai ei. Ja kumman kauan se kesti kristityn valaistuminen orjuusasiasa kun se vei 1840 vuotta sitten orjuuden hyväksynen Paavalin…Tietenkin valistuksen raikkaat tuulet puhalsivat lopulta jonkun uskovankin paidan alle ja järjen valo voitti.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.