Vihollisen lannistamana osa 98

Tasapäistäminen

Kerrotaan tarinaa muinaisesta Kreikasta kuinka eräs paikallisen kaupunkivaltion tyranni valitti, kuinka hänen alamaisensa osoittivat tyytymättömyyttä hänen suosiollista hallintoansa kohtaan ja kysyi neuvoa toiselta tyrannilta, miten hän hoitaa ko. ongelman. Tämä ei sanonut mitään, vaan vei vieraansa viljapellon laitaan ja alkoi katkoa kepillä jokaisen viljankorren, joka kohosi muita korkeammalle. Tuolloin vieras tajusi, mitä hänen tuli tehdä.

Sama on vihollisen strategia ollut kaikkina aikoina. Ensimmäinen kohde oli Aabel. Hänen jumalanpalveluksensa oli vilpitöntä, veljensä Kainin ei. Silloin Kain suuttui ja alkoi hautoa vihaa veljeään kohtaan: seurasi ensimmäinen murha. Vihollinen halusi vetää alas oikean suhtautumisen Jumalaan uskonnollisuuden tasalle. Vihollinen käyttää uskonnollisuutta estääkseen ihmisen kohoamisen sille tasolle, mille Jumala haluaa ihmisen nousevan: oikeaan suhteeseen Häneen, toiseen ihmiseen ja ihmiseen itseensä.

Uskonnollisuus lähtee ihmisestä ja sen puitteissa jokaisen täytyy olla ’niin kuin on soveliasta’, eli kenenkään ei pidä luulla itsestään liikoja. Oikea Jumalan palveleminen on sitä, että Jeesus antaa Pyhän Hengen kautta itsensä uskovalle, joka saa käyttöönsä kaikki taivaalliset siunaukset. Heti vihollinen iskee kimppuun ja sanoo: ’luuletko nyt olevasi jotenkin erinomainen?’ Jos kuuntelee häntä, joutuu hylkäämään nuo armolahjat ja supistamaan itsensä sille tasolle, jolla ollaan kuten ’pitääkin olla’. Toinen vaihtoehto on, että kuuntelee vain Pyhän Hengen ohjausta ja toimii niillä talenteilla, jotka Jumala on antanut Hänen kunniakseen.

Toinen tapa jolla vihollinen toimii, on kateus. Valitettavasti se on liiankin inhimillinen (lue: lihallinen) ominaisuus. Seuraus on mm. eri kirkkokuntien ja suuntauksien kilpailu tai syyttely, jopa vaino. Ja vihollinen riemuitsee (yhdessä ateistien kanssa). Jos joku uskova tai seurakunta tms. on saanut jotakin hengellistä rikkautta, muiden pitäisi iloita eikä painaa toista alas. Eri asia on tietenkin harhaopit ja ’modernismi’ jotka eivät ole Jumalan, vaan vihollisen lahjoja.

Jumalan tarkoitus on jo täällä maan päällä nostaa uskovat toimimaan hänen valtakuntansa rakentamiseksi ja evankeliumin levittämiseksi ympäri maailman. Vihollisen tarkoitus on tietysti päinvastainen. Se, että Jumala käyttää jotakin uskovaa kunniakseen, tulisi olla kannustamassa muita etsimään samaa eikä vain pysymään syrjässä, sanoen: ’en voi olla niin kuin tuo, koska …’ Jokaisella on oma Jumalan antama tehtävänsä, juuri hänelle sopiva.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

4 kommenttia artikkeliin ”Vihollisen lannistamana osa 98”

  1. Aabelin ja Kainin tarina oli ongelma Steinbeckille. Hän kirjoittaa siitä teoksessa Vihan Hedelmät. Kirjailija kertoo tarinan kiinalaiselle palvelijalle joka puolestaan vie sen omiensa tarkistettavaksi. He päätyivät siihen, että tarina oli propagandakirjoitus beduiinielämän puolesta wallahaheja, maanviljelijä, elämää vastaan. Tämä ristiriita oli maailmanlaajuista todellisuutta aivan viimevuosisataan asti .Paimentolaiskulttuurit ovat olleet historian verisimpiä valloittajia eläessään ryöstötaloudesta.

    Tämä sopii jopa ameriikalaiseen lännen myyttiin . Siellä oli tosi sota karjankasvattajien ja maanviljelijöiden välillä.

    Abel edustaa siis beduiineja ja katala Kain maanviljelijöitä. Mutta historian kulussa veljesten välinen kuolemaan sakkaa johtanut kauna ja viha ei ole mikään harvinaisuus. On vieläkin maita joissa vanhin poika voi periä kaiken jättäen nuoremmat puille paljaille. Esimerkiksi anglosaksisissa maissa testamentin kautta voi perintöä säädellä hyvin pitkälle. Näin luodaan elämänmittainen kauna. Täällä pohjolassa vanhimmasta pojasta tuli talon isäntä ja muista renkejä.

    Eli , ei kaikki ole Jumalasta mitä hänen nimiinsä pannaan.

    Taivasten Valtakunta maanpäälle on todellakin yksi niitä suuria teemoja Joihin Jeesus kehoitti seuraajiaan ryhtyvän. Hämmästyttävintä on että nyt, tässä nykyajassa olemme pystyneet luomaan valtiomuodon joka lähtee vastuusta lähimmäisiin. Se, että systeemi ontuu ja rakoilee , ei muuta perusasiaa. Demokraattinen hyvinvointivaltio on se valtiomuoto joka on pystynyt takaamaan elimahdollisuudet mahdollisiman monille. Hyvinvointi valtiot ovat siis päässeet lähimmäksi kristillistä yhteiselämää . Valtiot ovat siis hyvin pitkälle kristillisiä sitä itse tietämättä.

    Huvittaa se , että Ameriikan Yhdysvallat, joka kutsuu itseään Jumalan Omaksi Maaksi ,on niin kaukana ihanteesta kun se vain on mahdollista. Valtava köyhyysongelma, ratuerot, olematon sairaan ja terveydenhuolto varattomille, Suuri määrä työtätekeviä köyhiä. Juuri nyt. silmiemme edessä ehkä miljoonat ovat menettämässä asuntonsa työttömyyden johdosta kun mitään työttömyysturvaa ei ole. Eli ,ei kaikki jotka huutavat Herra Herra ,tule pelastumaan ,vaan ne jotka tekevät taivaallisen isän tahdon. Jokainen Raamattua lukeva tietää mikä se tahto on.

  2. Hmm… Logiikkasi ei oikein toimi. Jos Aabel oli raivoisa beduiini-ryöstäjä, joka julmasti murhaa rauhallisen maanviljelijä-Kainin. miksi Jeesus ylistää marttyyri-Aabelia jonka kateellinen Kain surmasi? Luuk. 11:51

    Uskoko on tarpeeton? vrt Hepr. 11:4

  3. Eivät kaikki beduiinit olleet raivoisia ryöstömurhaajia mutta maanviljelijöiden ja paimentolaisten välillä oli ikuinen konflikti. Keromus kuvastaa sitä ja beduiinit propagoivat maanviljelijöitä vastaan väittäen heidän olevan murhaajia.

  4. Tärkeimmät sotaa käyvät kansat ovat olleet maata viljeleviä, jotka ovat valloittaneet maata paimentolaisilta ajaen nämä yhä hankalallimmille laidunalueille. Suomessa saamelaiset, Amerikassa intiaanit jne. Jos he puolustautuvat, heitä syytetään raakalaisiksi.

    Miten tämä koskee Aabelia? Hänhän uhrasi eläimen ottaen mallia Jumalasta, joka joutui surmaamaan eläimen saadakseen vaatteen peittämään ihmisen synnin ja häpeän. Vrt Jumalan pojan surmaaminen ihmisen synnin peittämiseksi. Kain yritti omilla teoillaan miellyttää Jumalaa ja alkoi vihata veljeään.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.