Vihollisen hämäämänä osa 71

71. Kiittämättömyys

Ihmisen olemassaolo on joko arvoitus, jota ei voi tai ei haluta ratkaista, tai sitten voidaan hyväksyä vastaus: tyhjä/sattuma tai luominen.

Jos valitaan edellinen, ei ole mitään materian/energian lisäksi, jolloin kaikki mitä on, vain on, vailla mitään tarkoitusta tai merkitystä. Tällöin ei voida olla kiitollinen millekään, tai enintään kiitos osoitetaan tyhjälle/sattumalle. Kuka se sitten lieneekään?

Ateisti-evolutionistit eivät voi hyväksyä mitään henkistä (paitsi redusoituna aivojen sähkökemiaan) jolloin jos heillä on kiitollisuutta, kohdistuu se vain heihin itseensä (tai heidän jumalaansa Darwiniin, joka on selvittänyt miksi Jumalaa ei ole) ja ovat kiitollisia siitä että evoluutio on predestinoinut heidät olemaan sellaisia kuin ovat, ilman vastuuta kenellekään (paitsi itselleen).

Toinen vaihtoehto on sitten luomisen hyväksyminen, eli Jumala (tai sitten joku muu) on tehnyt maailmankaikkeuden ja myös ihmisen. Panteistit kuvittelevat kaiken olevan jumaluutta, jolloin he kiittävät periaatteessa itseään olemassaolostaan. Muut uskonnot hyväksyvät jonkinlaisen luojan ja palvovat häntä/sitä eri keinoin, yrittäen varmistaa olemassaolonsa uhrein ym.

Kristinuskossa (ja juutalaisuudessa sekä islamissa) Jumala on ainoa jota kiitetään luomisesta. Islam ei hyväksy Jumalan Poikaa luomisen aikaansaajaksi (Pyhän Hengen kanssa) vaan heillä on vain tuonpuoleinen Allah joka ei välitä muusta kuin alamaistensa palvonnasta. Juutalaisuudessa ymmärretään Jumalan rakastavan kansaansa, ja että Hän haluaa palauttaa syntiinlankeemuksessa kadotetun yhteyden itsensä ja ihmisen välille.

Kun sitten Jumalan Poika tuli ihmiseksi maan päälle, aluksi vain muutamat ymmärsivät, mitä oikein tapahtui: yhteys palautui. Vain Jeesuksen kautta ihminen saa ikuisen elämäm Jumalan yhteydessä. Tämä on kiitollisuuden ydin. Tämä tuntuu täysin käsittämättömältä, koska se sotii ihmisen luontaista uskonnollisuutta vastaan: ihmisen on tavoitettava itse Jumala omilla teoillaan tms. Sen vuoksi ihmisen liha (itsekkyys), maailma ja vihollinen ovat aina taistelleet tätä vastaan ja tänä päivänä hyökkäys on vain kiihtynyt, surullisine seurauksineen. Kaikki uskonnot (ateismi mukaan lukien) vainoavat totuutta, mikä on ilmaistu Jeesuksen sovitustyössä kaikkien ihmisten puolesta. Sehän ei kelpaa.

Ainoa mitä Jumala odottaa ihmiseltä on kiitollisuus, muuta ei tarvita. Tämä on äärimmäisen vaikeaa. Haluaisin että minullakin olisi jotain ansiota. Mutta onko minulla jotakin, mitä en olisi Jumalalta saanut? Olemassaoloni, elämässä koetun johdatuksen ja pelastuksen Jeesuksessa ja lupauksen ikuisesta elämästä Jumalan kanssa.

Ymmärränkö kiittää?

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Tilaa
Ilmoita
8 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Seppo Heinola

”Ateisti-evolutionistit eivät voi hyväksyä mitään henkistä (paitsi redusoituna aivojen sähkökemiaan) jolloin jos heillä on kiitollisuutta, kohdistuu se vain heihin itseensä (tai heidän jumalaansa Darwiniin, joka on selvittänyt miksi Jumalaa ei ole) ja ovat kiitollisia siitä että evoluutio on predestinoinut heidät olemaan sellaisia kuin ovat, ilman vastuuta kenellekään (paitsi itselleen).”

Kästtämätöntä yläviistoista omahyväistä ylimielisyyttä huokuva on yo. puhdasta potaskaa oleva väite. Puhu vain Kari omasta puolestasi vaikka mitä mutta sinulla ei ole mitään pätevyyttä eikä tietoa eikä oikeutta puhua toisten ihmisten kiitollisuudesta tai vastuusta tai niiden puutteesta ei sitten niin yhtään mitään.
Predestinaatiota on muuten kyllä Raamatussakin:
1:4 kuten e n n e n maailman perustamista hänessä valitsi meidät olemaan pyhiä ja moitteettomia hänen edessään, rakkaudessa,
1:5 e d e l t ä määräten meidät lapseuteen Jeesuksen Kristuksen kautta hänen tahtonsa mielisuosion mukaan,
1:11 hänessä, jossa meidät arvottiin e d e l t ä määrättyinä, hänen kaikki vaikuttavan päätöksensä ja tahtonsa mukaan,
1:12 olemiseksemme hänen kirkkautensa kiitokseksi, e n n a l ta toivonsa Kristukseen laittaneiden.

Kalevi Kauppinen

Eihän tässä ole kuin kaksi vaihtoehtoa, kaikki on syntynyt sattumalta ilman mitään tarkoitusta tai sitten on olemassa kaiken luoja, jolla on voima ja ihmiselle käsittämätön äly, joka on kaiken takana. Kolmas vaihtoehto on ihmisen järjellä ajateltuna mahdoton, että kaikki olisikin ikuista, ollut aina olemassa ja tulee aina olemaan.

Sitten ajatus siitä, että ajatusten ilmaisemiseen olisi hyväksyttävää vain tarpeeksi oppineilla, tuntuu vähän oudolta.

Seppo Heinola

Ei tuossa ole kyse oppineisuudesta tai oppimattomuudesta vaan pöyhkeästä asenteesta, jossa ns. uskovainen nostaa – katteettomasti – oman kiitollisuutensa ja vastuunsa ja elämäntarkoituksensa a’priori ei- uskovan yläpuolelle.

Predestinaatio tarkoittaa nimen omaan ennalta m ä ä r ä ä m i s t ä, eikä siis voi tarkoittaa yleensä pelastumiseen johtavaa v a p a a t a valintaa. ’Pyhillä’ Ut:ssa tarkoitettiin tiettyä ennalta valittujen ryhmää, ei keitä tahansa uskovia.

Seppo Heinola

”Joko kiitollisuutta on tai sitten ei- ”

Ja sinä siis väität röyhkeästi, ettei kukaan muu voi tuntea kiitollisuutta kuin krist uskova…
Ei siis mene perille, että verbi ’määrätä’ on ristiriidassa sanonnan ’vapaa valinta’ kanssa.
Pyhiksi Jeesuksen aikaan itseään kutsuivat essealaiset. ’Jumalan pyhän’ tunsi ulkopuollinen esim. hänen käyttämistään vaatteista.

Seppo Heinola

”On todella kiitollista että ateistit tuntevat kiitollisuutta Jumalaa kohtaa. Aina sitä oppii kun vanhaksi kasvaa.”

Kukan noin on sanonut? Ei kukaan !!! Eli vääristelit taas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial