TALVITEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 12. Herra tappaa talossa ja puutarhassa

Kuten äskeisessä ÄLÄ TAPA! -kirjoituksessa totesin, antoi Jumala VT:n aikaan kokonaisten kaupunkien ja kansojen (lienee ollut melkein sama asia) tuhoutua ja käskytti omaa kansaansakin tuhotöihin. Tunnemme käskyn tappaa kaikki amalekilaiset. Sittemmin kristityt käyttivät kautta aikain tätä oikeutuksena tappaa muukalaisia. Paavi Urbanus II käski ristiretkeläisiä tappohommiin nimittäen tapettavia amalekilaisiksi, jotka tuli Deuteronomiumin käskyn mukaan pyyhkiä maan päältä. Vielä yksi VT:n kertomus: Herra surmasi Beet-Semeksen miehiä 50.000 vain siksi, että olivat vilkaisseet Herran arkkia. Tämäkin on siis Raamatussa. Kiva.

Espanjantauti 100 vuotta sitten tappoi 30 – 50 miljoonaa ihmistä. Ehkä jopa 100 miljoonaa. Ei silloin kyetty laskemaan tarkemmin. Mutta joka tapauksessa enemmän kuin maailmansodat yhteensä. Sodat ovat tietysti ihmisten ja eritoten valtiaiden pahuuden ilmentymiä, mutta viruspandemiat ovat lähtöisin luonnosta. Jumalan luomasta luonnosta. Espanjantauti onkin ilmeisesti Jumalan suurin joukkomurha nykyisen tietämyksemme mukaan. Muinaisina aikoina on ollut useita suhteessa yhtä tappavia epidemioita ja pandemioita, mutta niistä emme tiedä mitään. Ei ollut internetiä. Eikä niistä puhuta Raamatussakaan. Eihän Raamattu tunne oikein muuta kuin Levantin alueen ja Egyptin. Ja Israelin 40 vuotisen vaelluksen erämaassa, vaikka alue oli suunnilleen Uudenmaan kokoinen.

Seurakuntalainen -lehden blogissa Lari Launonen kirjoittaa ”Korona on vaaraksi sielulle”, että ahneus ja kohtuuttomuus, siis kuolemansynnit, lisääntyvät hamstrauksen muodossa. Tai sitten kyse on laumasieluisuudesta. Mutta laumakäyttäytymisessäkin on kyse omasta selviytymisestä. Eihän lauma juokse jyrkänteeltä alas, kuten se sikalauma, johon Jeesus usutti pahan hengen (mikä muuten osoitti merkillistä kylmyyttä viattomia luontokappaleita kohtaan). Launosen mukaan korona haastaa meitä kasvamaan hyveissä. Että meistä toivottavasti kasvaa koronan myötä ”parempia ihmisiä”. Niin, nythän uskova voikin ajatella, että Jumala tuotti koronapandemian kasvattaakseen meitä ihmisinä. Varmaan monet näin ajattelevatkin. Muutama miljoona kuolleita lapsia ja vanhuksia on pieni hinta. Seurakuntalaisen 23.3. otsikko: ”Koronavirus on vakava uhka kehitysmaiden lapsille”.

Vielä jokin aika sitten eräät uskovat levittivät tietoa, että USA:ssa ei koronaa esiinny, koska siellä on Jumalan valitsema presidentti, Trump. No, tällä hetkellä korona näyttää leviävän nopeammin kuin se Euroopassa lähti leviämään. Jumalan sallimus? Koettelemus? No ei koettelemus, vaan Jumalan suunnitelma saada ihmiset katumukseen ja kuuntelemaan Hänen sanaansa. USA on täynnä lopunajan TV-saarnaajia. Meppi Laura Huhtasaari jakoi Twitterissä erään tällaisen TV-saarnan. Steve Cioccolanti saarnaa koronan olevan maailmanlopun merkki ja uskovien taivaaseen tempaisua ennen kuin kaikki romahtaa. Pastori mainitsi Suomenkin. Maana, jossa ”kristittyjä vainotaan”, jossa kansanedustaja on asetettu syytteeseen Raamatun totuudesta kiinni pitämisestä. Hän ei ole sekopää. Hänellä on oma kirkko ja päällä on selvästi ainakin 1000 dollaria ja huoliteltu hiusleikkaus.

Kuuntelin Ylen Horisontti -ohjelmaa ”Miten meidän tulisi suhtautua koronaan?” Keskustelemassa oli psykologi, degrowth-tutkija sekä sairaalapappi/sielunhoidon asiantuntija. Ei voi sanoa päästyn yhtään syvemmälle, laajemmalle tai henkisemmälle tasolle kuin missä tahansa koronakeskustelussa, joissa toistetaan kymmenesti kuultuja aspekteja. Hymistiin kyllä yhteisymmärryksessä vähävaraisten pärjäämisestä ja ”ihmisten hädän kohtaamisesta” ja muusta sopivasta. Loppupuheenvuoro oli arkkipiispa Tapio Luomalla. ”Me elämme poikkeuksellista aikaa”, totesi hän sattuvasti. Kirkko pyrkii tarjoamaan apua kuten normaalisti. Sellaiseen normaaliin vain ei nyt oikein päästä, kirkoissakaan kun ei saa kokoontua. Mutta rukouksessa aina voi hiljentyä ja kantaa huolia ”Taivaan isän” eteen. Sangen avartavaa. Hyväpalkkaiset papit, pipit ja piispat ovat nähtävästi aivan kädettömiä koronan edessä. Pitää vain rukoilla.

En toistaiseksi ole nähnyt, että yksikään uskova toisi esille sen ilmeisen ristiriidan, mikä sisältyy kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan olemukseen ja pandemioihin. Eivätkö ne ole Jumalan sallimuksia ellei peräti luomuksia? Eihän ole olemassa MITÄÄN ilman kaiken Luojaa. Ei viruksiakaan. Eikä mutaatioita, jotka muuntelevat taudinaiheuttajia (niin, eihän evoluutiotakaan ole olemassa).

Väitän, että hyvin suuri osa uskovista ajattelee salaa koronan olevan yksi lopunajan merkeistä. Ne uskovat, jotka eivät malta pitää kynttiläänsä vakan alla, muistuttavat Ilmestyskirjan neljästä ratsastajasta, jotka ovat koko ajan tulossa päällemme milloin minkäkin pandemian, katastrofin tms. muodossa. Amerikkalaiset TV-pastorit nyt eivät kylläkään ole muussa kuin dollariuskossa ja pandemian aikana lopunajoista saarnaaminen tuo lisää liksaa. Itse olen ollut koko ikäni nuoruusvuosista lähtien tunteeton maailmanlopun povauksille, mutta sen toitottajia en suvaitse millään tavalla. Tällä blogistolla ei sentään ole koronasta maailmanlopun tuojaksi ollut ja hyvä niin. Tosin en juuri pidä siitäkään, että kerrotaan ihmisen rappeutumisesta ja tautien jatkuvasta lisääntymisestä. Sekin on vähän kuin lopunajan toitottamista.

Uskovalla kristityllä ei ole tavallista sekulaaria enempää eväitä käsitellä pandemiaa. Hän on ymmällään. Miksi hyvä Jumala antaa tällaisen onnettomuuden tulla ja levitä? Hän ei tiedä, rukoilla, kiittää vaiko alistua. Hän ei tiedä, miten Jumalan varjelus toimii vai toimiiko ollenkaan, kun pandemiat tulevat ja menevät muutamien vuosien välein. Herra tappaa talossa ja puutarhassa, mutta Hänen tiensähän ovat tutkimattomat. Hän haluaa opettaa meille jotain.

Alla Seurakuntalainen -lehdestä kuvakaappaus. Ei ole käsitelty mitenkään. Jumala on kuulolla, mutta seurakuntalainen ei voi olla Sanan kuulolla.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

43 kommenttia artikkeliin ”TALVITEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 12. Herra tappaa talossa ja puutarhassa”

  1. Vakiovastaus näihin ongelmiin on fundiskristityiltä: ”Tutkimattomat ovat Herran tiet.” Pöydältä pudotettu/pudonnut Dogma putoaa aina kuin kissa jaloilleen ja nostetaan takaisin pöydälle ja Muhoksen Miina on tyytyväinen.

  2. ”En toistaiseksi ole nähnyt, että yksikään uskova toisi esille sen ilmeisen ristiriidan, mikä sisältyy kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan olemukseen ja pandemioihin. Eivätkö ne ole Jumalan sallimuksia ellei peräti luomuksia?”

    Voi Yki, mm. minä olen noita selittänyt sinulle, mutta ethän sinä suostu riisumaan ateistin umpinaisia silmälaseja kohtaamaan ateistille epämieluisia sanomia.

    Fundis sanoo totta kai, että Jumala käyttää myös pahaa osoittaakseen ihmisille, että he eivät ole kaikkivaltiaita. Muhoksen Miina ymmärtää, joku toinen taas ei.

  3. Todellakin, jumalasi käyttää myös pahaa osoittaakseen ihmisille jotain? Tappaa viattomia lapsiakin ja kaikkea hyvää tehneitä ihmisiä antaa lojua ja kitua köyhyydessä hitaasti tappavaan sairauteen riutuen? Antaa hirmuisten sotien syttyä? Antaa tulvien ja rajumyrskyjen tehdä valtaisat tuhot ja jättää tuhannet ja taas tuhannet ihmiset koditta ja kulkutautien armoille? On se kyllä hyvä ja kaikkitietävä tuo äärimmäisen hyvä ja kaikkivoipa jumala. Onneksi Miina Muhos ymmärtää. Minä vaan en.

  4. En ole kyllä koskaan kohdannut enkä usko kenekään muunkaan kohdanneen mielentervettä ihmistä, joka kuvittelisi olevansa Kaikkivaltias.

  5. Voi Yki, näistäkin on viestitelty vaikka kuinka paljon näissä plokeissa.
    Evoluutio tekee selvää kotona ja kaupungilla, maalla ja merellä. Jokainen joutuu evoluution murskahampaisiin ja ruhtoutuu tomuksi, vauvasta vaariin. On todella outoa, että evoluution julmuudesta ei hiiskuttu sanaakaan.

    Tokihan yksi on ollut elossa jo 2000 vuotta, mutta se ei ole evoluution ansiota.

  6. Seppo, jokainen ihminen joka luulee hallitsevansa elämänsä, on kaikkivaltiuden harhassa.

  7. Kari, evoluutionpa ansiota hyvinkin. Uskonnot ovat yksi evolutiivinen juonne ihmislajin kehityksessä. Ilman evoluutiota ei olisi syntynyt sivilisaatiota eikä uskontoja sen mukana.

  8. ”Seppo, jokainen ihminen joka luulee hallitsevansa elämänsä, on kaikkivaltiuden harhassa.”

    No tämäkään ei ole sama kuin luulla olevansa Kaikkivaltias Jumala, kuten annoit ensin ymmärtää. En muuten ole tavannut yhtään tämmöistäkään mielentervettä ihmistä, joka kuvittelisi voivansa hallita k a i k e n elämässään. Jospa joskus keskustelisit syyllistymättä olkinukkeihin ja liioitteluihin.

  9. Kari, evoluutio ei ole persoona joka voi olla julma tai lempeä. Kuin kysyisit onko meteori,joka maahan pudotessaan tuhoaa kertaheitolla satatuhatta ihmistä, julma? Kirveskään ei ole julma eikä lempeä, kirvestä voi toki käyttää sekä että. Kyse on käyttäjän julmuudesta. Kukaan ei käyttäne evoluutiota evoluutioon tai muuhunkaan. Jos se on Jumalan käyttöväline (kuten jotkut uskovat uskovat) silloin evoluutionkin ’julmuudet’ tulevat Jumalalta.

  10. Umpiuskovainen kristillisten Sari Tanus oli pistänyt kansanedustajille ja virkamiehille sähköpostia ja pyytänyt kaikkia rukoilemaan joka päivä klo 12. Että Jumala poistaisi koronan.

    Ja jälleen kerran ihmettelen. Miksi ihmeessä Kaikkivaltias nyt poistaisi koronan, kun Hän itse on sen tulon sallinut ellei peräti lähettänyt – meitä opettamaan…

    No, Sari Tanus ei sentään ilmeisesti pidä koronaa maailmanlopun enteenä. -Tai sitten on, mutta anelee jumalaltaan tuomiopäivän siirtämistä.

    Luulisi marginaalipuolueen kansanedustajan nyt kuitenkin ymmärtävän edes työtovereillaan nyt olevan tähdellisempääkin tekemistä ja miettimistä kuin rukoileminen.

  11. Ateistien tapa kohdata korona tms. onnettomuus on vain sanoa, että näinhän se evoluutio toimii. Jos joku pyytää Jumalaa varjelemaan kansaa, hän ateistin mielestä tuhlaa aikaa, jonka voisi käyttää mieluummin esimerkiksi uskovien mollaamiseen.

    Eräs Suomen presidentti kehoitti talvisodan aikan Suomen kansaa rukoilemaan. Ateistin mielestä olisi ollut parempi olla rukoilematta, koska evoluutio joka tapauksessa olisi johtanut Suomen joutumiseen Neuvostoliiton orjaksi. Kun niin ei käynytkään, se oli vain evovluution ansiota. Ei se johtunut tietenkään suomalaisten nöyrtymisestä pyytämään Jumalaa armahtamaan kansaa.

  12. Täytyykö kaikkitietävää ja kaikkivoipaa oikein anella varjelemaan kansaa? Miksei tuo kaiken kattava Varjelus säästänyt Suomea ylipäätään koko sodalta? Tai miksi ei ylipäätään koko koronalta?

    Olisiko käynyt niin, että jos Suomen kansa (tietty osa siitä) ei olisi rukoillut talvisodassa, olisi Neuvostoliitto miehittänyt koko maan? Mutta nythän lienee koe meneillään: uskovat kaikki rukoilevat että korona väistyisi. Jos se jyllää vielä pitkään, niin onko rukous jäänyt toimimatta siksi, että niin harvat rukoilivat? Että siitäs saitte, kun ette usko, te kunnottomat, ja kun niin harvat teistä rukoilivat, niin kärsikää taudista pitkään! Kuolkoon moni teistä!

    Mitä tulee ateisteihin, niin niitä oli 80 vuotta sitten aika vähän. Julkiateisteja kourallinen ja uskonnottomia vähän enemmän, mutta eivät sitä juuri kenellekään kertoneet, kun ei se oikein ollut sopivaa. Yksikään ”ateisti” tuolloin tuskin ajatteli niin, että evoluution ansiosta säästyimme miehitykseltä tai että evoluutio olisi määrännyt Suomen alistuvaksi Neuvostoliitolle. Vain höyryiset aivot moista kehittelisivät.

  13. Hyvin paljon VTn historiankirjoista on selvää propagandaa. Kun omaa kansaa pidetään Jumalan Omana Kansana niin sen kaikki (hirmu)teot on pyhitettävä Jumalan tahtona. Jo siihen aikaan tappaminen ei ollut aivan helppoa kaikille. ”Jumala” rankaisi heitä jotka eivät hänen nimeensä olleet tappaneet kaikkia vaan osoittaneet laupeutta. Laupeutta , armahtavaa laupeutta, jota muuten pidetään Jumalan yhtenä ominaisuutena.

    Mikä Jumalan tahto oli, sen määrittelivät sen ajan kansanjohtajat ja se tahto kirjattiin heidän toimestaan muistutukseksi ja varoitukseksi rahvaalle.

    Samoin profeetat , pahan ilman linnut, välillä haukkuivat kansan ja sen johtajat, välillä saarnasivat tulevaa pelastajaa. He taas olivat sen ajan fundamentalisteja jotka eivät sietäneet minkäänlaista moninaisuutta ja kansojen yhteiselämää. Heille Israelin kansa oli pyhä ja se oli pidettävä puhtaana.

    Nämä ristiriitaisuudet ovat vaikea pala tosiuskovaisille. Ulkopuoliset voivat vinoilla heidän kustannuksellaan siitä kuinka he kääntävät ”Jumalan” pahat teot hyviksi. Eli , vaikka se on paha harhaoppi, niin kaikkea VTn tekstejä ei todellakaan voi pitää jumalallisena ilmoituksena.

    Ongelma on se , että kun tekstejä alkaa seulomaan , niin mitä niistä jää käteen? Missä teksteissä voi todeta todellista jumalallista inspiraatiota?

  14. Itse asiassa Uusi testamentti on sekin myös propagandakirjallisuutta. Uuden uskonnon levityksessä käytettyä materiaalia. Sen kaikki tekstit ovat paitsi ihmisten kirjoittamia, myös suurelta osin hyvästä mielikuvituksesta temmattuja – ja Vanhan testamentin kirjoitusten toisinnoksia.

  15. Se mitä VTstä on poimittu ,on poimittu Septuaginasta, Aleksandriassa tehdystä kreikankielisestä VTn käännöksestä. Poiminnat on tehty valikoiden, niin että ne sopivat julistettuihin teemoihin. Ei siinä mitään kummallista. Ihan tavallinen rabbiinien ja kirjanoppineiden tapa käyttää VTtä oman sanomansa vahvistukseksi.

    UT on sisältönsä puolesta yhtenäisempi. On helppo tunnistaa ne ajatukset jotka ovat UTn hengen mukaisia ja ne jotka eivät ole sitä. Paljon käytetty Ilmestyskirja on enemmän VTn hengen mukaista verrattuna evankeliumeihin.

    Samoin on helppo tunnistaa koska saarnaajat saarnaavat omiaan ja koska he pitäytyvät UTn henkeen, vaikka he lainaisivat tekstejä suoraan Raamatusta. UTn Jumala on todellakin hyvin erilainen verrattuna oletettuun VTn jumalaan.

    VTn parhaat tulkitsijat ovat oppineet juutalaiset . He ovat destilloineet VTn tekstejä niin, että heidän tulkinnoissaan on hyvin kristillisen etiikan henki. Ero on tietenkin siinä ,että he eivät hyväksy Jeesusta Messiaakseen, vaan yhä odottavat hänen tuloaan. Heillä on hyvät syynsä siihen.

  16. Historia tuskin vapauttaa ainoatakaan uskontoa tai suurta aatetta väkivaltasyytteestä. Tuskin edes järjen ja tiedon valtaa ihannoivaa valistusta.

    Ranskan vallankumous puhkesi muutama vuosi myöhäisemmän valistusajan suuren nimen Voltairen kuolemasta. On joskus sanottu, että suuri vallankumous oli valistuksen lapsi. Se kypsytti kurjistuneen kansan vaatimukset toiminnaksi. Vallankumouksen seurauksena puhjennut hirmuvallan aika ei kuitenkaan kunnioittanut tiedettä tai tieteen tekijöitä. Mm. nykykemian isänä mainittu Antoine de Lavoisier päätti päivänsä giljotiinissa. ”Tasavalta ei tarvitse tiedemiehiä”

    Veljeys ja tasa-arvo ovat suuria aatteita, mutta kuinkas sitten kävikään: Kuningason kuollut – eläköön keisari.

    Myöhemmin esim. ”monikultturisti” Stuart Hall arvosteli valistuaatetta ja piti sitä rasistisena, koska se korosti länsimaiden tieteen ja kulttuurin paremmuutta muihin verrattaessa.

    Kristinuskon kehityksestä, teksteistä ja historiasta voi toki tarkoitushakuisesti poimia sen nimissä tehty vääryys ja väkivalta. Sitä on kuitenkin syytä tarkastella kunkin historiallisen ajan tapoja ja taustaa vasten ja muistaa, että kyse voi olla myös kansan selviytymistaistelusta. ”Hävitä tai tule hävitetyksi”

    ”Kristiuskon Jumala kehoitaa väkivaltaan” on sellaita asioiden yksinkertaistamista, jossa Raamatun teksti on irrotettu historiasta.
    Aivan samalla tavalla voidaan tarkastella mitä tahansa suurta ideologiaa tai uskontoa eikä mikään niistä selviä puhtain paperein.

  17. Kain aloitti tappamisen ja se jatkuu niin kauan kuin ihminen on maan päällä. Ihminen jollakin tapaa sokea, toiset tappaa ja toiset korjaavat tappajien aiheuttamia jälkiä.

    Viha tuntuu olevan se voima, joka saa ihmisen tekemään hirmutöitä, mikä tai kuka on sitten ihmiseen vihan istuttanut, vai onko sekin evoluution tuottamaa? Jos se on evoluution tuottamaa, niin evoluutio näköjään tuottaa kelvotonta kamaa.

  18. ”Jos se on evoluution tuottamaa, niin evoluutio näköjään tuottaa kelvotonta kamaa.”

    No sittenhän se ei eroa millään tavoin Jumalan luomasta ja mahdollistamasta kelvottomasta kamasta…

  19. Seppo, vapaus tehdä hyvää tai pahaa ei kuulu evoluutioon, mutta kylläkin Jumalan luomille olennoille.

  20. Niin, ensin Jumala loi miehen ja naisen – ja sitten kävelevän ja puhuvan (!) käärmeen, joka viekotteli naisen (tietysti, sen heikkotahtoisemman), joka sitten viekoitteli miehen syntiin. Eihän siis ollut syntiä olemassakaan ennen kuin Jumala senkin loi tuolla ovelalla juonella. Mitähän kieltä muuten se kärmes puhui? Ja Adam ja Eeva. Hepreaa?

    Kaikkivoipa ja kaikkitietävä Jumala siis loi omaksi kuvakseen helposti lankeavan olennon, ihmisen. Totta maar Hän sen tiesi, mutta teki niin kuitenkin. Ja sitten tuli ne kaksi seuraavaa ihmistä, Kain ja Abel. Herra oli niin viisas, että diskriminoi toisen tarjoamaa vegeuhria, mutta herkutteli mielellään vastapaahdetulla paistilla vesi kielellään. Sitten se Kain, joka ei vielä edes tiennyt mitään tappamisesta, maanviljelijä kun oli, puukotti veljensä. Niin, murhaa, saati veljesmurhaa ei ollut olemassakaan – ennen kuin Jumala senkin loi. Eihän ole mitään ilman Kaikkivaltiaan siunausta ja kätten töitä!

  21. Jaa että nytkö noin, etkö tuolla edellä juuri sanonut, että: ”on todella outoa, että evoluution julmuudesta ei hiiskuttu sanaakaan.”
    Kuule nyt Kari, evoluutio ei tee m i t ä ä n, se on vain laajaa monimutkaista monisosaista prosessia kuvaileva s a n a joka voi olla subjekti semanttisessa lauseessa, mutta ei käytännössä. Mutta inessiivissä evoluutio s s a voi toki tapahtua hyvää taikka pahaa esim. sen piirissä olevan ihmisen tai eläimenkin (monet eläimet tietävät milloin tekevät ’pahaa’) toimesta.

  22. Yki, Raamatun Sanaa (ei siis sanoja tai ilmaisuja) ei voi ymmärtää kuin lapsen kaltainen, ei ylpeä (pride) besserwisser. Jos tulee Jeesuksen luo (Mark. 14: 14-15) eikä ota vastaan siunausta häneltä, ei ymmärrä Raamattua. Raamatun on tarkoitus arvioida ihmistä eikä päinvastoin. Tärkein ymmärrys tulee, kun näkee itsensä totuudessa, vasta sitten voi tajuta totuutta ympäriltään.

    Tokihan evolutionisti pitää evoluutiota kaikkivaltiaana. Eikö evoluutio olekaan saanut aikaan kaikkea, siis tehnyt? Olen kaikki nämä ajat luullut että evoluutio on se (mies, nainen, sukupuolineutraali??) joka on siunannut meitä kaikella hyvällä ja kauniilla.

  23. Jos ”Raamatun on tarkoitus arvioida ihmistä eikä päinvastoin”, niin kaksisuuntaisen mielialahäiriön omaava on silloin normaali…

    Mitä totuutta ympäriltään? Sinä näet totuutesi oman uskontosi filtterin läpi. Katolinen ja ortodoksi vähän toisenlaisen totuuden, muslimi näkee taas toisen totuuden, shintolainen jälleen toisen, juutalainen taas toisen, druusi ja rastafari jälleen omansa jne. Miljardeja ihmisiä eri kulttuureissa, tuhansissa uskonnoissa ja ympäristöissä…

    Miten sinä voit sanoa, että sinä näet oikean totuuden?

  24. Täsmälleen samalla tavalla kuin sinä näet sen evolutionisti-ateistin filtterin läpi.

    Hän joka sanoi olevansa Totuus, tietää sen koska on luonut myös sinut, niin kuin minutkin.

    Tokihan epämieluisa totuus pitää torjua, jos ei muuten, niin pistämällä pää pensaaseen.

  25. Kari, Niin mistä Jeesus oli Totuus? Mihin kaikkeen sana totuus kohdistuu?

    No, itse asiassa kun Jeesus sanoi: Ἐγώ εἰμι ἡ ἀλήθεια (Minä olen totuus),niin on huomattava että kreikan Ἐγώ kääntyy myös paitsi ’minä’ myös ’minuus’. Asian tekee merkittäväksi se, että kolmikirjaimisen Ἐγώ E g o sanan keskimmäinen kirjain gamma γ merkitään tienristeyksenä ja isona kirjaimena suorakulmalla Γ. tämä Y symboloi ihmisen ydinitsen eli sisimmän minuuden mahdollisuutta valita Tie, sillä Y on myös tienristeyksen symboli. Siksi Jeesus sanoi myös, että minuus on t i e , tie totuuteen. Se on että totuuden itsestään eli minuudestaan ihminen voi löytää syvimmältä eΓonsa syvyydestä. Ihminen hakee keskustaansa, pistettään ympyrässä.
    Suorakulmasta Γ : Jeesus ihmisenä oli suorakulmaisen eli Luojansa, Lain ja Lähimmäisensä’ edessä suorana seisovan ’täydellistyneen’ ihmisen malli. Siksi hänen nimensä gematriakin 888 1480 2368 antaa suorakulmaisen kolmion Fibonacci-sarjan suhteessa 3:5:8. (358=Messias!) Tähän suorakulmaisen kolmion symboliikkaan kiinnittää huomion myös Filon Aleksandrialainen.
    Asialla olivat olleet luultavimmin aleksandriaiset ja essealaiset viisaat:

    Gamma Y on lisäksi juurikin kolmas kirjain aakkostossa ja tämä G -kirjain on yksi avain koko Ut:n narraation mysteeriin. Sen heprealainen nimi Gimel saa lukuarvon 73, joka merkitsee viisaus Hochmah חכמה. Viisaus on ollut aikojen alusta ja näin saimme ympyrän sulkeutumaan.
    Nyt voi siis kysyä missä viisaus asuu, missä on sen asuinpaikka. Uuden testamentin mukaan sen asuinsija on siis jokaisen ihmisen keskustassa hänen sielunsa tai tajuntansa ytimessä, jota symboloi siis kirjain G, jolla alkaa englannin Jumala God ja kaikki Jeesukselle tärkeät Uuden testamentin paikat.

    Minuuden ytimestä löytyy siis Tie Totuuteen ja Elämään. Buddhalaiset kutsuivat tätä minuuden tiedostamatonta syvintä osaa zeniksi.

  26. Ei minullakaan maksa vaivaa…
    No jos ei maksasi vaivaa, niin ehkäpä jaksat kaivaa vastauksen siihen,mitä merkitsevät nämä analogiat:
    ”אלהי אמן” (Elohi Amen) tarkoittaen ’Jumala on Totuus’ vastaa lukua 137 heprean Gematriassa.
    ”ἐγώ ἡ ἀλήθεια” tarkoittaen ’Minuus Totuus’ vastaa lukua 137 in ’kreikan gematriassa’.
    Ja yllätys yllätys luku 137
    vastaa juurikin sanaa kabbala קַבָּלָה heprean gematriassa.
    Ja vielä isompi yllätys että luku 137 on yksi universumin luonnonvakioiden tärkein luku eli aineen ns. hienorakennevakion suhdeluku, joka on Bohrin atomimallissa ensimmäisen kehän elektronin nopeuden sekä valonnopeuden suhde…

  27. Seppo, kabbala olisi hauskaa jollei se samalla olisi surullista.

    Se että Jeesus sanoi olevansa Totuus, ei tarkoita, että hän tietäisi jotain totuudesta, vaan että Hän on itse totuus. Ἐγώ εἰμι ei ole jokin ihmisen minuus vaan ainoa todellinen minuus, joka on Jumala. Vain Jeesus on ilmaissut paitsi Totuuden itsestään myös totuuden ihmisestä ja maailmankaikeudesta. Tokihan ateisti ei tätä tunnusta: ihminen on syntinen (koska ateisti ei edes osaa tehdä mitään pahaa).

    Lisäksi Jeesus sanoi samassa yhteydessä sanoi olevansa myös tie ja elämä. Hänen ulkopuolellaan jokainen poikkeaa tieltä ja jää kuolleeksi.

  28. Jumala on kaikki luonut sanallaan Jeesuksen kautta ja Jeesukseen, joten joka on kaikki luonut, hän tietää myös kaiken ja tietää mikä on totuus.

    Tuntuu olevan vieläkin ”kirjanoppineita”, jotka tuntevat ja tietävät niin paljon, että he aina sanovat viimeisen sanan. Jeesus joutui näiden kirjanoppineiden kanssa väittelyyn ja heidän mukaan Jeesus oli aina väärässä, vaikka heillä ei ollut muuta kuin Raamatun teksti, eivätkä sitäkään osanneet tulkita oikein.

  29. ” Ego εἰμι ei ole jokin ihmisen minuus vaan ainoa todellinen minuus, joka on Jumala,”

    Ihan samaa mieltä siitä, että tuo Gamma/ viisaus/jumala on siis minuuden sisimmässä, mutta kylläkin nimen omaan
    j o k a i s e n ihmisen eli Pyhän hengen temppelin sisimmässä: kuten Paavalikin sanoi, että kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne (I Kor. 6:20: Ei siis ruumiillanne kuten on joskus väärin käännetty) Tuo pieni inessiivin -ruumii-ssa-nne merkityksen ymmärtämättä jättäminen on estänyt kristittyjä oivaltamasta Ego eimi sanonnan syvemmän jokaista ihmistä koskevan merkityksen.
    Tietenkin ohitit näytön luvusta 137, ja sen, minkä esitin gamma Y kirjaimesta ’Tienä’. Huomaatko että myös suomen sana tie alka risteyksen kuvalla T
    Ja tietää on tie tää eli tää tie on siis oikea tie…

  30. ”heidän mukaan Jeesus oli aina väärässä, vaikka heillä ei ollut muuta kuin Raamatun teksti, eivätkä sitäkään osanneet tulkita oikein.”

    ”Niinpä, eivät osaneet koska olivat kuten Jeesus sanoi ’kadottaneet GNOSIKSEN avaimen’ , eivät olleet menneet itse sisälle ja olivat muita sisälle menemästä estäneet. Tuo estämispyrkimys elää ja voi hyvin tänäänkin.

  31. ”Seppo, kabbala olisi hauskaa jollei se samalla olisi surullista.”

    Minusta on surullista ettet uskalla katsoa Totuutta silmiin, siis että Jeesus oli itse hyvin tod.näk. kabbalisti, hänen Johannekselle Patmoksella antama gematrinen tehtävä on selkeästi kabbalistinen ja Emmauksessa toimi Jeesuksen aikana kabalistinen koulu,jossa opetti mm. muuan rabbi Jehoshua. (Aryeh Kaplan) He olivat siis tunnetusti Emmauksen tiellä.

  32. Olet todella huumorimiehiä. Jeesus onkin nyt, ei Qumranin, vaan Emmauksen pelle.

    Minä taas olen surullinen.

  33. Niin katsos Kari kun Kabbalaa sovellettiin sekä Qumranissa että Emmauksessa. Sijaitsivatkin saman tien Qumran-Betania-Emmaus linjalla…

    https://books.google.fi/books?id=_VkoDwAAQBAJ&pg=PT591&lpg=PT591&dq=Kabbalah at Qumran&source=bl&ots=N3TC7x9tS1&sig=ACfU3U0OIEazOqVAv3QwbtOvY17s1nJdVA&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwiCp-Gt9broAhUqxqYKHW_ACkwQ6AEwA3oECAcQAQ#v=onepage&q=Kabbalah at Qumran&f=false

    https://books.google.fi/books?id=18fLFow9QKgC&pg=PR16&lpg=PR16&dq=Emmaus and kabbalah&source=bl&ots=sWLU9DRa6m&sig=ACfU3U1AHFIYdUyix66RC5ZaMDbaeYJQuQ&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjBgo_n8rroAhWIrIsKHZC3CcYQ6AEwA3oECAYQAQ#v=onepage&q=Emmaus and kabbalah&f=false

  34. Tokihan nyt kun selität sen, johan Muhoksen Miinakin sen tajuaa: a priori.

  35. ”Tokihan nyt kun selität sen, johan Muhoksen Miinakin sen tajuaa.”

    Muhoksen Miina litkii maidon, Raamatun tekstien salaisuuksia syvemmin tuntevat saavat sen Paavalin tarkoittaman ’väkevän ruuan.’ Maito on imeväisten ja lasten ruokaa.

  36. Tokihan ymmärrän että lopputulema tästä on se mikä aina: a priori, mutta väännetään silti vielä kerran.

    Tuo ’väkevä ruoka’ ei ole sinun mainostamaasi kabbalaa, vaan Paavali tuomitsee kaiken esoteerisen: ’Torju jumalattomat tyhjät puheet ja vastaväitteet, joita tiedon (γνώσις) nimellä kulkeva valhetieto keksii. 1. Tim. 6:20.

    Muhoksen Miina tajuaa tämän, mutta ei ’tämän maailman viisaat’.

  37. Lauseen merkitys riippuu Kari mm. siitä miten se painotetaan! Paavali tuomitsi gnosiksen nimellä kulkevan v a l h e gnosiksen, eli hyväksyi oikean gnosiksen eli sen, mitä Jeesus tarkoitti moittiessaan fariseuksia juuri g n o s i k s e n avaimen kätkemisestä… Sana gnosis/tieto ja sana risti/stauros saavat muuten saman gematrisen lukuarvon….
    Paavali paljasti olevansa itse esoteerikko puhuessaan Jumalan salatusta teleiosten joukossa puhutusta teosofiasta ja sanoessaan: ”…niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä l e v e y s ja p i t u u s ja k o r k e u s ja s y v y y s on, ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.”
    Harvennetut sanat kuluvat pyhään geometriaan ja sitaatti päättyy sanaa ’täyteys’ eli kr. pleroomaan. Plerooma oli nimen oman gnostilaisten käyttämä henkiseen universumiin liittyvä käsite.
    Käsite rakkaus eli heprean ahabach saa lukaurvon13, joka liittyy pyhään geometriaan seur. linkistä näkyvin tavoin: (sivu 24)

    https://borhatorah.files.wordpress.com/2013/11/introduction-to-mathematical-structure-in-torah-1.pdf

  38. ”l e v e y s ja p i t u u s ja k o r k e u s ja s y v y y s on, ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä”
    Tuo ei ole mitään gematriaa eikä kabbalaa, vaan Muhoksen Miina käsittää sen paremmin kuin eksegetiikan professorit ja muut kirjanoppineet: siinä puhutaan ainoastaan, pelkästään ja yksinomaan Jumalan Pojasta, lihaksi tulleesta Jeesuksesta, joka on kaikki kaikessa.

    Geometria ei ole pyhää, vaan se on tapa (jonka Jumala on asettanut ihmisille luodessaan maailman) jolla maailmaa kuvataan.

  39. Et siis lukenut ko linkin takaa esitystä Raamatun matemaattisesta rakenteesta- myös geometrioineen- jonka on antanut heprealainen matemaatikko Richard Gingsburg, ja jotka näyttävät miten mm.sana rakkaus/la 13 liittyy geometriaankin. Pyhän geometrian tärkeimmät luvut ja suhteet liittyvät luonnonvakioihin, joita ilman maailmankaikkeus ei pysyisi koossa. Siksi heprealaiset nerot ova antaneet mm. Jumala-nimelle Elohjim kirjaimet, joissa on mukana Piin lukuarvo 1,31415. Kun Jahven eli Jehovan lukuarvo on 26 ja ihmisen eli Adamin 45, niin on merkittävää, että suhde 45:26 = neliöjuuri 3 eli ns.kalanrakon (Vesica Pisciksen) korkeuden suhde sen leveyteen. Ei siis ihme, että varsinkin ortodoksinen kirkkotaide on jo ammoin kuvannut Jeesuksen syntymään tämän vulva-symbolin sisältä, sillä Jeesuksen nimessä on mittasuhteet, jotka syntyvät myös kalanrakon sisälle,sillä se on kaikkien geometristen muotonen ’kohtu’. Katsopa kuvia:
    https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01LCCLWuj4rS-kiJAij2A4MIKNFFQ:1585569923621&q=Vesica and Jesus&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjGk8GglMLoAhXn0aYKHfCxC9cQsAR6BAgIEAE&biw=1019&bih=449#imgrc=fs0v7m9lbKFT5M

  40. Kuten olen jo kerran sanonut, kabbala olisi hauskaa jollei se olisi niin surullista: kaikki muu tulee tärkeämmäksi kuin Jumalan Poika, lihaksi tullut Jeesus Kristus.

    Minulle riittää, että Jeesus on minun Herrani ja Jumalani. (Joh. 20:28)

  41. Niinpä, toisille riittää Sanan maito, ei se mitään, maito on ihan ravitsevaa, ei vain tyydytä sen ymmärtäväisen nälkää, jolle Jeesus omisti Johanneksen Ilmestysirjan luvun13 jakeen 18 antaman tehtävän.

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.