Reaali-islam ja puhdas aate

Pentti Tepsa, siis Kemijärven kirkkoherra, jonka aatoksiin olen tottunut suhtautumaan asiaan kuuluvalla vakavuudella, poimi Fb-statukseensa otteen Heikki Räisäsen kirjoittamasta tekstistä, joka koski Salman Rushdien kirjaa.

Eli näin poimii ja toteaa Tepsa:

Rushdie arvostelee ankarasti militanttiin islamiin liian suopeasti suhtautuvia länsimaalaisia.

”Oli keksitty uusi sana, jotta sokeat pysyisivät sokeina: islamofobia. Fanaatikko oli se, joka arvosteli tämän uskonnon militanttia kiihkomielisyyttä nykyisessä muodossaan.”

Rushdie muistuttaa, että neuvostokommunismin aikaan lännen marxilaiset olivat yrittäneet erottaa toisistaan ”reaalisosialismin” ja Marxin puhtaan aatteen. Neuvostoliiton romahdettua ”ei enää voitu uskoa puhtaaseen aatteeseen, jota reaalimaailman rikokset eivät olleet tahranneet”. ”

Nyt, kun islamilaiset maat loivat uusia tyrannioita ja antoivat monille hirmuteoille jumalallisen oikeutuksen, muslimit yrittivät samanlaista erottelua: toisaalla oli veristen teokratioiden ’reaali-islam’ ja toisaalla rauhan ja rakkauden puhdas usko.”

Mutta islamiakaan ei voi julistaa syyttömäksi rikoksiin, joita sen nimissä oli tehty. Rushdie on tässä jyrkästi eri mieltä esimerkiksi Jacques Derridan kanssa, jonka mukaan ”islamistien vimmaa” ei lietsonut islam, vaan lännen tihutyöt.

Salman Rushdie kuolemanvarjon laaksossa

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.