
Kun vielä tämän jumalanpalveluksen saarnassaan Ville Auvinen korotti miestä oikein korkealle kertoen ehtoollisen jakajan vaikutuksesta ehtoollisen pätevyyteen niin koin mielessäni jotain, joka sai katselemaan kenkäni kärkiä. Olinko tullut katolisen kirkon messuun ja jumalanpalvelukseen vai missä minä olin.
Voi minua poloista, miksi tänne ja tällaiseen testosteronin ylistykseen haluan osallistua. No ilmaisin itseni välittömästi tästä luterilaisen opin ja evl-kirkon vastaisesta saarnasta, jossa evankeliumi tallattiin Sleyn johtokunnan ikiomiin pykäliin ja sääntöihin. No Ville Auvinen kyllä seuraavana yönä oli twiittaillut ja pyydellyt anteeksi vitsikästä epäonnistunutta ilmaisuaan. Voihan sen niinkin toki ohittaa mutta sittenkin ollaan perimmäisten kysymysten äärellä.
Seurakuntaelämämme ydin ei voi olla herätysliikkeissä, joissa asiat päätetään opiksi omavoimaisten hurskaus- ja autuuskäsitysten varaan. Auvinen kertoi kuinka polku kirkossamme on käynyt kovin ahtaaksi. Kenelle on käynyt kenelle ei. Ahtautta saakin tuntea, jos ensiksi tunkee kirkon enimmän osan ahtaiden käsitystensä seiniksi. Uskossaan vapaat antavat aina tilaa eikä ahtaita portteja ole Jumalan elopellolla. Taivaan ison tuvan portti on tehty ahtaaksi ja annettu armo matkaevääksi kulkea kohden toivoa ja kirkkautta.
Pirkko Saisio kirjoittaa erittäin viisaasti, nyt ja jo aiemmin tästä meetoo-aiheesta ja ilmiöstä. Olen sanonut ääneen suurinpiirtein saman. Tämän kampanjan tarkoitus jää hämäräksi. Onko se siinä feminismin harhassa, että paras mies on maahanlyöty ja syyllistetty mies.
tuomo

Hyvä vastaus Saisiolta.Poliittisin termein Virtanen on bolseviikki ja Saisio menseviikki. Eli Toinen onb vallankumouksellinen ja toinen on reformisti.
Ymmärsinkö oikein, että Auvinen saarnassaan pani ehtoollisen pätevyyden kyseenalaiseksi jos ehtoollisen toimittaa naispappi?.
Jos ollaan johdonmukaisia, niin sitten kaikki naisten toimittamat sakramentit ovat epäpäteviä. Kaikki heidän sadattuhannet kastamansa ovatkin tuon logiikan mukaan pakanoita sitä itse tietämättään. Mitenkähän sellainen tilanne korjataan?
No sanasta sanaan ei noin vaan viittasi Turun messusta käytyyn keskusteluun, joka oli pitänyt saada toimittaa vain miesten kesken Sleyn vaatimuksesta. Arkkipiispa ei myöntänyt sellaiseen lupaa. Hän siis Auvinen totesi viitaten apostoliseen traditioon ehtoollisen toimittajalla olevan väliä eli miehen toimittama messu ja ehtoollinen on pätevämpi. Hän selitteli myöhemmin sanomaansa twiitein. Oli jokseenkin pakko selitellä koskapa messu oli paitsi evankeliumijuhlien juhlamessu niin myös Kalajoen seurakunnan jumalanpalvelus.
Metoo on toiminut hyvin, vaikka siinä on ollut ylilyöntejä. Amerikassa kampanjan ansioista moni nainen uskalsi tulla ulos kaapista, joka oli suljettu häpeän lukolla. Oikeudessa tuomittujen miesten lista on pitkä. He olisivat saaneet jatkaa toimintaansa, mikäli metoo ei olisi heitä pysäyttänyt. Samalla metoo toi esiin sen, miten hiljaa hyväksyttyä on naisten seksuaalinen häirintä. Se on ollut ikään kuin hevosenleikkiä, kuten ministeri Jussi Niinistö totesi Lapuan liikkeen kyydityksistä. Huumorintajuttomia metoo porukat, kun eivät ymmärrä hevosenleikkiä.
Ei minua metoo ole häirinnyt, koska sen puolelta en koe minkäänlaista uhkaa. Joita pelottaa, niin taitaa johtua omantunnon kolkuttelusta, mutta jos omatunto ei kolkuta, niin pelko vanhojen syntien esiin tulosta saa ryhtymään vastahyökkäykseen. Varmaan myös moni vankilaan tuomittu hyväksikäyttäjä kiroaa metoon. Kiva heille, että tukijoita riittää. Samanmieliset kun löytävät aina itsensä saman astian ääreltä, kiitos metoon.
”Oikeudessa tuomittujen miesten lista on pitkä.”
Mielenkiintoista. Olisiko sinulla kertoa yksi oikeudessa tuomittu mies ikäänkuin perusteluksi väittämällesi?
Pikemminkin taitaa olla niin, että nämä #Meetoo-intoilijat ovat itse päätymässä tuomiolle:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005732367.html
PS.
Tässä naiselle kahdeksan vuotta vankeutta #Meetoo-videon julkaisemisesta:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005747999.html