Kokonaisnäkemykseni olevaisuudesta ja Raamatusta saamaani käsitykseen siitä

Olen vakuuttunut siitä, että minä, muut ihmiset ja ympäristö siihen lukien sekä paljain silmin näkemäni aurinko, kuu ja tähdet että myös minun omin silmin näkemättä oleva ns. maailmankaikkeus ovat olemassa, eivätkä ne ole, niin kuin olen kuullut myös väitettävän, pelkkiä illuusioita……

Olen myös vakuuttunut siitä, että niin kuin tämä tietokone, jolla tätä tähän näpyttelen, on jonkun tekemä, niin myös tämä koko olevaisuus on jonkun tekemä.

Olen vakuuttunut siitä, että tämä joku on henkiolento, joka on ilmestynyt itse valitsemilleen ihmisille, joiden välityksellä Hän on antanut ilmoituksen itsestään ja että näiden ilmestymisten tulokset ovat aikain saatossa kootut teokseen nimellä RAAMATTU.

Raamatussa on tästä, yleisatribuutista Jumala, käytetty myös täsmennettyjä ilmauksia, joista osa:

Ja Haagar nimitti Herraa, joka oli häntä puhutellut, nimellä:

” Ja Haagar nimitti Herraa, joka oli häntä puhutellut, nimellä: ”Sinä olet ilmestyksen Jumala.” Sillä hän sanoi: ”Olenko minä tässä vilaukselta saanut nähdä hänet, joka minut näkee?”(1. Moos. 16:13)

” Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala.” (1. Moos. 33:20)

” Mooses sanoi Jumalalle: ”Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: ’Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne’, ja kun he kysyvät minulta: ’Mikä hänen nimensä on?’ niin mitä minä heille vastaan?” Jumala vastasi Moosekselle: ”Minä olen se, joka minä olen.” Ja hän sanoi vielä: ”Sano israelilaisille näin: ’Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne.” Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: ”Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen. (2. Moos. 3:13-15)

” Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille ’Jumalana Kaikkivaltiaana’, mutta nimelläni ’Herra’ en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.” (2. Moos. 6:3)

” Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.” (2. Moos. 34:14)

” Niin sinun nimesi tulee suureksi iankaikkisesti, ja se on oleva: Herra Sebaot, Israelin Jumala. Ja palvelijasi Daavidin suku on pysyvä sinun edessäsi” (2. Sam. 7:26)

” Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: ”Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän.” (1. Kun. 18:36)

” Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka liikutan meren, niin että sen aallot pauhaavat, jonka nimi on Herra Sebaot.” (Jes. 51:15)

” Sinun sanasi tulivat, ja minä söin ne, ja sinun sanasi olivat minulle riemu ja minun sydämeni ilo; sillä minä olen otettu sinun nimiisi, Herra, Jumala Sebaot.”(Jer. 16:16)

” Sillä katso: hän on se, joka on tehnyt vuoret ja luonut tuulen, joka ilmoittaa ihmiselle, mikä hänen aivoituksensa on, joka tekee aamuruskon ja pimeyden ja joka kulkee maan kukkulain ylitse – Herra, Jumala Sebaot, on hänen nimensä.” (Aam. 4:13)

Koska niin yksinkertaista ihmistä ei kai olekaan, joka uskoisi, että koko Universum-systeemi olisi lähtenyt liikkeelle jostakin sattumalta syntyneestä räjähdyksestä.

Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on.

Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne. (Jes. 44:7-8)

….Ja koska ne eivät ole pelkkiä illuusioita – siis tämä olevaisuus ja sen Tekijä – niin niin yksinkertaista ihmistä ei kai sentään ole olemassa, joka väittäisi, että kaikki tämä mikä nyt on, on olemassa ilman tekijää eli subjektia (minä sinä hän me te he) ja koska noista subjekteista ei ole tämän tekijäksi, niin hänen täytyy olla jotain suurempaa kuin nuo.

HÄN ON MINUN KÄSITYKSENI MUKAAN RAAMATUSSA ILMOITETTU HENKIOLENTO,

jonka nimeä tuossa ylempänä olen käsitellyt.

Mutta tuo henkiolento – Jumala-on Raamattuun merkityn mukaan ilmoittanut töistään sen hetkisten ihmisten käsityksen mukaan, joka heille oli mahdollista käsittää.

Otan vain yhden esimerkin Raamatun lopusta:

” Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi.” (Ilm. 12:3-4)

Vaikka lohikäärme olisi pyrstöllään pyyhkäissyt vaikka vain kaksikymmentä tähteä maan päälle, niin koska siihen joukkoon kuuluisi jo useampi kuin vain muutama kiintotähti, joiden koko on jo moninkertainen maahan verrattuna, niin johtopäätösten tekeminen ei enää ole edes tarpeen.

Sen ajan ihmisillä ei tietenkään voinut olla mitään käsitystä tähtien todellisilta kokoluokista, joten Raamatun käsitykset ovat ymmärrettäviä tätä taustaa vasten.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

9 kommenttia artikkeliin ”Kokonaisnäkemykseni olevaisuudesta ja Raamatusta saamaani käsitykseen siitä”

  1. Ilmestysuskonnoissa on tehtävä olennainen kysymys,onko ihmisille ilmestynyt sanan nykyisessä merkityksessä Jumala vai joku jota on vain l u u l t u jumalaksi, koska parempaa selitystä ei vielä tuolloin ole oudolle ilmiölle ollut. Vrt ns. lastikultit:

    WIKI ”Toinen maailmansota synnytti useita lastikultteja, kun yhdysvaltalaissotilaat käyttivät Tyynenmeren saaria lentotukikohtinaan. Tunnetuin toisen maailmansodan aikaan syntynyt lastikultti ja yksi harvoista yhä toimivista on Etelä-Vanuatun Tannasaaren John Frum -liike.[1] Sen seuraajat pukeutuvat edelleen Yhdysvaltain armeijaunivormuihin, marssivat kantaen puisia kiväärejä ja nostavat Yhdysvaltain lipun salkoon. Koska vanuatulaiset eivät aikoinaan tienneet, miksi amerikkalaissotilaiden monenlaiset tarvikkeet saapuivat ilmasta, he olettivat sotilaiden rituaalien aiheuttaneen sen yliluonnollisesti ja alkoivat siksi jäljitellä niitä: he rakensivat jopa samanlaisia lentokenttiä ja satamia kuin mitä amerikkalaisilla oli.

    Muita tunnettuja lastikultteja olivat Uuden-Guinean Taro, Espiritu Santon ”alastonkultti” ja Fidžin Tuka.[3] Monesta lastikultista tuli ajan myötä itsenäisiä kirkkoja, jotka jäljittelivät uskollisesti länsimaisia esikuviaan.[1] Lastikulttien kaltaisia liikkeitä on aikoinaan esiintynyt myös Oseanian ulkopuolella, kuten Japanissa, Burmassa ja Afrikassa.”

  2. ”Tri Patton oli mukana kaivauksilla Israelin Qumranissa, josta 2 000 vuotta vanhat Kuolleenmeren kääröt löytyivät. Tämä arkeologinen löytö muutti tapaa, jolla tarkastelemme Raamattua.
    Raamattu, evoluutio ja arkeologia
    Sarja vie katsojan jännittävälle matkalle tieteeseen ja esittää todisteita luomisuskolle. Se haastaa evoluutioteoriaa monilla tieteellisillä todisteilla, joita tulee kaikkialta maailmasta. Jumalan Sanaan ankkuroituneen uskon perusteita saatetaan ennalleen.”
    http://www.tv7.fi/vod/player/41139/

    Kuolleen meren alueen kaivauksissa löytyneiden kirjoitusten tekstit ovat yhtä pitäviä nykyisen Raamatun kanssa, joten se mitä nyt luemme on samoja kirjoituksia kuin mitä ovat lukeneet sen aikaiset oppineetkin. Sitä mukaa kun tietoa saamme lisää vanhoista kirjoituksista ne todistavat Raamatun sanoman totuuden mukaiseksi.

    Mitä enemmän tiedetään elävän solun toiminnasta, sitä enemmän solun sattumanvaraisesta syntymästä voidaan pitää epätodennäköisenä. Tiedon lisääntyminen tukee aina vain enemmän luomiskertomusta tai ainakin sitä, että kaikella on oltava tekijänsä, sattumanvaraisuus on jo aika hylätä.

  3. Jeesuksen henkilöä voi lähestyä myös Qumranista ja essealaisuudesta käsin:
    1) Essealaiset ja kristityt elivät samanlaisissa yhteisöissä, 2) heillä oli yhteinen käsitys kasteen sakraalisuudesta, 3) profetioiden merkityksistä, 4) sielun kuolemattomuudesta ja ylösnousemuksesta. Heillä oli 5) samat menetelmät sairaiden parantamiseksi ja pahojen henkien karkottamiseksi. Heillä oli 6) sama usko rukouksen voimaan ja ihmisten tasa-arvoisuuteen. Heillä oli 7) yhteinen käsitys tulevaisuudesta ja lopun ajoista. He tervehtivät sanoen “Rauha kanssanne”! He eivät 8) vannoneet valoja. He kaihtoivat 10) rikkautta. He olivat kiinnostuneita 11) konstellaatiosta, jonka liikkeet olisivat ennusmerkki tietyn kuninkaallisen lapsen syntymästä.
    Erityisen mielenkiintoinen on 4Q246: ” …on oleva suuri maan päällä …kaikki tekevät …palvelevat …ja hänen nimessään hän olkoon tervehditty Jumalan Poikana ja heidän pitää kutsuman Häntä Korkeimman pojaksi. ”
    Luukkaan vastaavat sanonnat ovat evankeliumin 1 luvussa jakeissa 32- 35:
    ” Hän on oleva suuri ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman pojaksi …Sen tähden myös , se pyhä, mikä syntyy on kutsuttava Jumalan Pojaksi.”

  4. Kun raamatuntekstejä on n. 3000 – 4000 vuotta sitten alettu merkita muistiin, niin eihän niitä ole kirjoitettu millään Jumalan ohjaamalla automaatikirjoituksella, vaan Hänen henkeyttämänään taakse- ja eteenpäin suuntautuvina profetioina, jotka ovat sen aikaisten ihmisten käsitysten mukaisina.

    Niinpä Raamatun tekstien kirjoittajilla ei ole voinut olla käsityksiä luonnontieteellisistä faktoista, kuten esim. tästä:
    Kaikki alkoi siis yhdessä silmänräpäystä miljoonia-miljoonia kertoja lyhyemmässä ajassa. Jumala kuitenkin loi jo tuohon hetkeen ohjeet maailmankaikkeuden rakentumiseen galakseiksi eli tähtijärjestelmiksi, tähdiksi ja planeetoiksi.

    Galakseja on nykyisen käsityksen mukaan jotain 1000 miljoonan eli miljardin luokkaa, ja niistä yhdessä, esim. Linnunradassa, johon aurinkokuntammekin kuuluu, on n. 200 miljardia tähteä
    Osa näistä tähdistä on Auringon kaltaisia, osa kääpiö- ja osa jättiläis- tai ylijättiläistähtiä.

    Mihin tähtiä sitten tarvitaan?

    Luomisen alkuhetkellä syntyi astrofyysikkojen mukaan vain vetyä ja heliumia. Raskaampia alkuaineita syntyy vain tähdissä. Kun vetypolttoaine vähenee, niin silloin myös tähden energiatuotanto ja samalla sisäinen paine pienenevät – tämä paine on estänyt tähteä luhistumasta kasaan. Nyt painovoima pääsee voitolle puristamaan tähteä yhä pienempään tilaan. Tällöin ensin heliumytimet yhtyvät, jolloin syntyy heliumia raskaampia alkuaineita, mutta vain rautaan asti ”normaaleilla” tähdillä.
    Koska jo mm. alikersantti Lahtinen tiesi, että ”hiiltä ihmisessä on ja muita aineita”, joista osa on rautaa raskaampia, tarvitsi Jumala työkalun, millä hän niitä valmisti. Sellainen työkalu oli ja on jättiläistähti, jolla on niin vahva painovoima, että tähti fuusioreaktioiden päättyessä romahtaa kasaan ja räjähtää vetypommin lailla sekunnin murto-osassa ns. supernovana. Tällöin tähden säteilyteho voimistuu hetkellisesti satamiljoonakertaiseksi ja se saattaa loistaa hetken kirkkaampana kuin koko galaksi. Tällaisessa räjähdyksessä on sitten syntynyt rautaa raskaampia alkuaineita, joita Jumala on tarvinnut luodessaan muun luomakunnan, viimeiseksi ihmisen.

  5. En oikein ymmärrä Toivo mihin Kaikkivaltas Jumala luomisessaan moisia monimutkaisia prosessja tarvitsisi ja miksi etenkin noin paljon? Miljardeja galakseja vain jotta saisi ihmisen aikaan…. Hänhän voi luoda kaiken täysin valmiiksi kerralla vain sanomalla että olkoon Toivo Vihmakoski ja Toivo Vihmakoski on…:-)

  6. Toivo toi esille mm. r a u d a n lähtökohtaisen merkityksen maailman rakenteessa. Samaan ole minäkin kiinnittänyt huomiota, Raamatun Vt.n informaatiosymboliikka kuvaa maata ja maailmankaikkeutta hyvinkin yksityiskohtaisesti ja oikein kun se osatan sieltä oikein aukilukea:

    Heprealaisten 6 ulotteisen maailmankaikkeuden, jota he symboloivat geometrisella kuutiolla, perustekijä ’suuri arkkitehti’ oli ilmaistu käsitteessä ATON (Sananlask. 8:30) ja käsiteparissa JHVH ALHJM. Nämä olivat itseasiassa maailman rakenteisiin liittyviä numerosarjoja, joten heprealaiset kuvasivat universumin perustekijöitä numeroin ja geometrisin symmetrioin aivan kuten tekevät nykyajan kvanttifyysikot.

    Ym. rakennennumerosarjat ovat aton = 91 elohjim = 31415/86 Jahveh =10565/26 ja jehovah elohjim yhdessä 112.

    Aineen rakentajan Atonin luku 91 vastaa luonnossa olevien alkuaineiden määrää, joista kosmoksessa yleisin raskasmetalli on rauta, (BARZEL 244בַּרְזֶל 239 ) jonka järjestysluku 26 vastaa kuutiona myös ilmaistun JHVH lukua 26. Nyt elämälle välttämättömiä alkuaineita on niitäkin juuri 26! Eikä yllättäne sekään että rautahila on sekin kuutio: raudan atomisäde on edelleen 156 pm,joka vastaa JHVH:ssa esiintyvä vierekkäisiä numeroita 1 5 6 ja näin myös raudan atomipainossa olevat luvut 5 ja 6 esiintyvät JHVH:ssa. Jhvhn summan 26: summa 8 on raudan ryhmä luku jaksottaisesa järjestelmässä ja jhvhn nimi nelikirjain vastaa järjestelmän jaksolukua 4.

    Alkuaineista 10 on metalleja 5 epämetalleja, 6 rakennealkuaineita ja 5 elektrolyyttejä,joten ei ihme, että numerosarja 10 5 6 5 on tullut heprealaisten maailman ’rakentajaksi’.

    Kun siirrytään kosmoksessa epäorgaanisesta aineesta orgaaniseen elämään, niin heprealaisten käsitys lepää Genesiksen lauseessa ”JHVH istutti elämän” tai numerosarja 10565 istutti elämän. Tämän lauseen sanoissa ovat neljän kirjaimen intervallein (els) heprealaisessa tekstissä kirjaimet CHE, T ja H joista tulee sana vehnä eli chatah (muistuttaa suomen sanaa tähkä)Sitten ei enää olekaan ihme, että 112 eli vehnän sytokromi C’ n aminohappojen luku 112 sisältyy saman luvun jakeen 16 sanontaan “Ja käski (vjetsu) Herra Jumala…” jne.
    Cyt.C on evoluution pysyvin ja yksi vanhin rakenne.

    Summa jhvh elohjim on juuri 112.

    Lähikosmoksemme heprealaiset tunsivat erityisen hyvin ja tunsivat mm. Marsin sekä synodisen 780 vrk että sideerisen 684 vrk kierron ja kuukauden keskiarvon 29,53089 vrk siis äärimmäisen tarkasti.

  7. Lukekaa muutkin Seppo Heinolan kommentti suoraan tämän yläpuolella.

    Tämän on vain kiitoskommentti hänen kommenttiinsa.
    Mutta tämä Sepolle: Kirjoitat mm. ” Hänhän voi luoda kaiken täysin valmiiksi kerralla vain sanomalla että olkoon Toivo Vihmakoski ja Toivo Vihmakoski on…:-)”
    Tuo ”ja Toivo Vihmakoski on  ”on hymiö ja nyt sen jatkoksi:

    Minä en olisi ollut syntymähetkelläni ”Toivo Vihmakoski” vaan Toivo Leinonen äitini mukaan, koska äitini ja isäni ovat menneet naimisiin vasta n. vuoden kuluttua syntymästäni. Vaatimattomuuteni estää minua sanomasta, että pikkuserkuistani äitini puolelta ovat olleet mm. puolustusvoimien komentaja Leinonen ja kenttäpiispa Leinonen. Etunimiä en tähän hätään muista eikä se nyt ole tarpeenkaan.

    Olin siis n. 1 vuotiaasta n. 12 vuotiaaksi vieno, en luonteeltani vaan nimellä Toivo Vieno. Tuon Vienon isäni muutti Vihmakoskeksi nykyään Venäjän alueelle jääneen Torasjoen kosken mukaan. Ja se on ainakin minun mielestäni hyvä asia!

  8. ”Kun raamatuntekstejä on n. 3000 – 4000 vuotta sitten alettu merkita muistiin, niin eihän niitä ole kirjoitettu millään Jumalan ohjaamalla automaatikirjoituksella, vaan Hänen henkeyttämänään taakse- ja eteenpäin suuntautuvina profetioina, jotka ovat sen aikaisten ihmisten käsitysten mukaisina.”
    Toivo

    Mikä mahtaa olla henkeyttämä, jos Jumala ilmoitti profeettojen kautta tahtonsa niin eihän siihen sovi ihmisten omat ajatukset, vaan kun Jumala sanoi mitä tuleman pitää jos käännyt hänen tahtoaan vastaan.

    Jumala antoi Moosekselle käskyt kuinka hänen on puhuttava Faaraolle että Israelin kansa vapautuisi, ne olivat aivan arjen käytännön asioita joita Mooses toimitti eteenpäin niin kuin koko erämaavaelluksen aikanakin, ei minusta siihen sopinut mikään muu kuin selvän käskyn noudattaminen.

    Millä tavoin nuo käskyt tuli, sitä ei Raamatussa kovin tarkkaan kerrota mutta ei ainakaan millään automaattisella kirjoituksella, tosin joissakin kohdin käskyt tuli esimerkiksi palavan pensaan tavoin suoraan selvällä äänellä puhuttuna.

    Tänä päivänä käskyjä voidaan lukea Raamatusta, ne ovat niin yksiselitteisiä ettei niissä ole tulkinnan varaa, jos luemme sen mitä Jeesus on puhunut vaikka kirjanoppineiden kanssa, niin kerronta on sellaista jossa ei ole tulkinnan varaa vaan lukija voi itse päättää ketä uskoo ja ketä ei.

  9. Kalevi

    Minun mielestäni Jumalaa ei voida ”yksilöidä” vain määrättyihin tekstikohtiin Raamatusta, vaan Jumala on otettava koko kokonaisuuden, sekä aineellisen että henkisen ja hengellisen ylivertaisena ja vain Hänen tietoisuudessaan olevan aineiston hallitsijana!

    Esimerkiksi:
    Jumala Abramille: ” Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: ”Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea.” Ja hän sanoi hänelle: ”Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä.” (1. Moos. 15:5)
    Sillä hetkellä se olisi saattanut olla vaikeaa sekä Abramille että myös sen ajan tähtitieteilijöille, koska tähtitaivas ei ollut sen aikaisilla keinoilla luettavissa, koska maapallon pallonmuotoisuudesta ei ollut silloin ainakaan minun tietämykseni mukaan käsitystä.

    Mutta nykyisin taivaan paljain silmin nähtävissä olevat tähdet ovat kai kaikki luetellut tähtikartoissa.
    Mutta kun otetaan koko nykytietämyksellä tiedossa oleva ”tähtitaivas” huomioon, niin ei lähestulkoon edes kaikkia galakseja ole lueteltu. JUMALAN HUUMORIA kenties?

Jätä kommentti

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Piditkö lukemastasi. Jaa teksti.