Paholaisen kasvot

Ilmestyskirja:
6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Mitä aikaa nyt elämme, onko nämä Raamatun ennustukset toteutumassa? Ihminen ilmentää kasvoissaan paholaisen voiman, joka tuntuu tällä hetkellä hallitsevan maan piiriä.

Uhittelu ja pelottelu on tätä päivää. Kaiken näemme ja kuulemme televesion lähetyksissä, joka seuraa livenä tapahtumia Ukrainassa. Vänäjä on lähtenyt tielle, josta ei ole paluuta rauhanomaiseen rinnakkaiseloon, joka on nyt mennyttä aikaa.

Seuraavien sukupolvien maailma on kokonaan erilainen, kuin se, jota saimme elää oman sukupolvemme aikana.

Köyhyys lisääntyy, kun hinnat karkaavat. Ruoka pula uhkaa jopa kehittyneitä maita. Mitä pitäisi tehdä, siinä taitaa mennä viisaittenkin sormi suuhun. On se merkillistä, että ihminen ei osaa hyödyntää sitä, mitä kehitys voisi antaa. Se voisi helpottaa ja vaurastuttaa kaikkien elämää joka puolella maapalloa.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Tilaa
Ilmoita
24 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Seppo Heinola

Kalevi, kristinusko on seilannut ns. eskatologisessa aukossa jo yli 2000 vuotta ja joka vuosisadalla läpi historian uskovat ovat nähneet lopunajan merkit. Luther odotti maailmanloppua elinaikanaan. Viime vuosisadalla varsinkin kristillisen kansan aloittaman kahden hirvittävän maailmasodan alla.

Tällaiset raamatun ennustukset perustuvat kokemuksiin aikaisemmista maallisista ja taivaallisista (astronomisista) katastrofeista ja sekaannusta lisää heprean kielen perfektin ja futuurin sama kirjoitusasu. Tietenkin maailmanloppu tulee viimeistään silloin kun aurinkomme sammuu, mutta todennäköisimmin ainakin ihmisen tuhoaa maapallon saastuminen ja lajien kato. Mistä eritoten ovat vastuussa varsinkin ne kristityt, jotka kutsuvat luonnonsuojelijoita halveksivasti viherpipertäjiksi…heillä kun ei ole huolta kun Jumala tempaa heidät katastrofin alta taivaaseen…

Viimeksi muokattu 3 vuosia sitten by Seppo Heinola
Sinikka Hammari

Mielestäni kaikkein selkein lopun ajan merkki on Israel. Kansan hajottaminen kaikkien kansojen keskuuteen ennustettiin VT:ssa ja toteutui 70 j.Kr. Kansan paluu ennustettiin myös ja se toteutui v. 1948, kun Israel itsenäistyi.

Seppo Heinola

Jeesus sanoi tulevansa takaisin PIAN (greek: takhy, erittäin lyhyt aika) ja vielä edessään olevan sukupolven eläessä. No tuo juna on mennyt jo aikaa eli lähes 2000 vuotta sitten.

Viimeksi muokattu 3 vuosia sitten by Seppo Heinola
Seppo Heinola

Jeesus puhui päivästä ja hetkestä eli tunnista, jota ei tiedetty. Pian-sana on selvää pässinlihaa ja maininta vielä elävästä sukupolvesta, joka ei näe kuolema ennekuin KAIKKI Jeesuksen ennustama tapahtuu. Jeesus erehtyi eikä’ se se selittelemisestä parane.

Sinikka Hammari

Se sukupolvi, joka näkee. Jeesuksen aikainen sukupolvi ei nähnyt sitä kaikkea, mistä hän puhui. Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Kyllä nyt joku muu erehtyy…

Seppo Heinola

Ote Sari Rajalan aihetta käsittelevästä gradusta: ” Ajatus Jeesuksen pian tapahtuvasta paruusiasta näkyy Matteuksen evankeliumissa useassa eri perikoopissa. Evankeliumitekstissä esiintyy kolme kertaa lause ”taivasten valtakunta on tullut lähelle”, kerran Johannes Kastajan (Matt. 3:2) ja kahdesti Jeesuksen (Matt. 4:17; 10:7) lausumana. Jeesuksen kerrotaan myös toistuvasti julistaneen lopun ajan läheisyyttä: Jeesuksen lähettämät seuraajat eivät ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen Ihmisen Pojan71 tuloa (Matt. 10:23), Jeesus kertoo kuulijoilleen heidän sukupolvensa nousevan tuomiolle Niiniven asukkaiden ja Etelän kuningattaren kanssa (Matt. 12: 41-42) sekä julistaa, kuinka jotkut hänen joukossaan olevista eivät ehdi kuolla ennen Ihmisen Pojan tuloa (Matt. 16:28). Luvussa 24 Jeesus myös julistaa, kuinka viimeiset tapahtumat ja Ihmisen Pojan tuleminen tapahtuisivat tämän sukupolven aikana (Matt. 24:34). Kaikki Matteuksen evankeliumin paruusian ajankohtaa käsittelevät perikoopit ovat siis yhtä lukuun ottamatta merkitty Jeesuksen sanomaksi. Kaikissa perikoopeissa paruusia myös esitetään tapahtuvaksi lähiaikoina: yhden, kyseisellä hetkellä elossa olevan sukupolven aikana. Ulrich Luzin mukaan kaikki nämä perikoopit ovat todiste siitä, että Matteuksen evankeliumin kirjoittajalla oli luja usko lähiodotukseen.”

Sinikka Hammari

Taivasten valtakunta tuli lähelle, koska Jeesus tuli maan päälle, lähemmäksi kuin oli koskaan ennen ollut.
Ehkäpä opetuslapset eivät ehtineet juosta ihan joka kaupungissa.
Lopullinen tuomiokin on vielä edessä päin, tulevaisuudessa, joten se sukupolvi ehtii nousta tuomiolle…
”Ei yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole”. Joh. 11:26

Seppo Heinola

”Ehkäpä opetuslapset eivät ehtineet juosta ihan joka kaupungissa.”

Olipa heiveröinen perustelu. Jeesuksen aikana ei pinta-alaltaan suht. pienessä Israelissa ollut montakaan kaupunkia ja kyllä 2000 vuotta on aika ylimitoitettu aika niiden kaikkien läpikäymistä varten…Käsite valtakunta on muuten väärä käännös, sillä kreikan baslileo on kuningaskunta ja Jeesus-liike halusi palauttaa teokraattisen kuningaskunnan Israeliin ennen Herran päivän koittoa, jonka he uskoivat Danielin kirjan aikalaskelmien perusteella olevan aivan oven edessä. He erehtyivät.

Sinikka Hammari

”Olipa heiveröinen perustelu.”

Oli pelkkä heitto.

Vakavasti ottaen, Raamatun tulkinnassa täytyy kyllä usein katsoa pintaa syvemmälle. Jos uskoo ihmisen olevan pelkkää alkuainetta, on täysin mahdotonta ymmärtää sitä, mikä pitää tulkita hengellisesti.

Seppo Heinola

”Vakavasti ottaen, Raamatun tulkinnassa täytyy kyllä usein katsoa pintaa syvemmälle. Jos uskoo ihmisen olevan pelkkää alkuainetta, on täysin mahdotonta ymmärtää sitä, mikä pitää tulkita hengellisesti.”

Kristinusko on siitä erikoinen uskonto, että se ei ole puhtaasti metafyysinen ja siinä uskotaankin paljon historialisiin konkreettisiin ja aineellisiin asioihin. Esim. siihen että Rooman imperiumi oli Rooman imperiumi eikä vain hengellinen vertauskuva ja että Jeesus oli lihaa ja verta oleva ihminen eikä vain hengellinen vertauskuva. Teologian ongelma on siinä, että se kulkee paljolti hengellisyys edellä ripaus historiaa perässä kun tilanteen pitäisi olla juurikin päinvastoin: Jeesus liikkeen synnyn määräsi näet poliittis-uskonnollinen tilanne, missä itsenäisyytensä n. 80 v aikaisemmin menettäneelle Israelille haluttiin palauttaa sen itsenäisyys ja asettaa Daavidin valtaistuimelle jälleen daavidilainen kuningas. Eli saada aikaan suht. sama mikä tapahtui aikanaan maccabealaissodissa. Ei olekaan sattuma että Jeesusliikkeen monilla johtajilla oli samat nimet kuin maccabealais-sankareilla.

Viimeksi muokattu 3 vuosia sitten by Seppo Heinola
Sinikka Hammari

Johannes kertoo Jeesuksen ihmiseksi tulon: ”Sana tuli lihaksi”, ts. Jumala tuli ihmiseksi.

Lukuisat teologit ovat tutkineet lähinnä Lähi-idän kulttuureja (kieliä) ja kirjoittaneet paljon erilaisia historiaan linkitettyjä selitysteoksia. Monet ovat erityisen kiinnostuneita arkeologisista löydöistä, vanhoista käsikirjoituksista ja jopa rabbien opetuksista.

Jeesuksen aikalaiset halusivat tehdä hänestä kuninkaan mutta hänen tehtävänsä oli sovittaa syntimme ristillä. Kuninkuus tulee aikanaan.

Seppo Heinola

Sinikka H: Miksi Jeesus sanoo, ettei ”liha mitään hyödytä, vaan ne sanat jotka minä teille sanon, niissä on henki ja elämä!”?
No ’leipä’ ja ’liha’ olivat tuolloin opetuksen sisällön vertauskuvia. Meillä on vieläkin ’tiedon nälkä’ ja ’tiedon jano’. Kun sana tuli ’lihaksi’ se tarkoitti, että Jeesuksen o p e t u s tuli ’syötäväksi ja ’sulatettavaksi’ eli Jeesus selitti Raamatun tekstejä ymmärrettäviksi ja toteutti näin rabbiinisen uskon siihen, että Messias toisi mukanaan uuden ’leivän’ eli uuden Tooran tulkinnan.
Kun messiaanisen Jeesus-liikkeen kapina epäonnistui, niin liike hengellistettiin ja kuninkuus taivaallistettiin koska halutiin suojella Jeesuksen lähipiiriä, missä ei täysin onnistuttu, sillä Rooma jatkoi kapinallisina pitämiensä teloittamisia roomalaismielisten juutalaisten avustamana. Kts. Johannes Lehman: ’Raportti rabbi J:stä, erään väärennöksen pöytäkirja’.

Viimeksi muokattu 3 vuosia sitten by Seppo Heinola
Sinikka Hammari

Valitettavasti suomen kielessä on vain yksi sana ’liha’ kuvaamaan useampia ulottuvuuksia. Englannin kielikin on kuvaavampi.

Puhutaan lihallisuudesta, lihan teoista: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyydet, riita, kiivaus, vihat, juonittelut, eripuraisuudet, harhaopit, kateus, juomingit, mässäily ja muut sellaiset. Gal. 5:19-21a

Seppo Heinola

Tarkoittamassani Joh. ev. kohdassa, missä Jeesus viittaa mitään hyödyttämättömään lihaan hän ikävä kyllä tarkoittaa nimenomaan omaa lihaansa ja korjaa opetuslasten siihen liittyvän väärinkäsityksen joka mm. ehtoollisen virhetulkinnassa on jatkunut tähän päivään asti.

Sinikka Hammari

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kun lukee koko luvun, teksti ei mitenkään viittaa Jeesuksen lihan ja veren (uhrikuoleman) hyödyttömyyteen. Päinvastoin.

Ps. tämä aihe on jo kaukana alkuperäisestä otsikosta, joten tämä tästä tällä kertaa.

Seppo Heinola

Sinikka, kyse ei ollut uhrikuoleman hyödyttömyydestä vaan lihan ja veren ’syömisen’ merkityksestä. Luepa Sinikka H. ajatuksen kanssa uudelleen kokonaan luku Johannes 6: 52-63 kontekstuaalisesti ja ymmärrä, ettei liha-käsite siinä kesken lukua muutu toiseksi:

52: ”Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: ”Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?” 

63: ”Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä.”

Sana liha viittaa tuossa 6:63:ssa juuri siihen samaan ’lihaan’ jonka Jeesus antaa syötäväksi. Se ilmenee koko 6. luvun asiayhteydestä aivan selvästi. Kun juutalaiset ensin ihmettelevät, kuinka Jeesus voi antaa heille lihansa syötäväsi, niin Jeesus a v a a liha-vertauskuvansa tarkoituksen! Tämä on liha (ruumis ja veri) ja liha on opetussanat. Ko 6 luvun koko asiayhteys on päivänselvä. Jeesus puhuu siis siinä omasta lihastaan k o k o a j a n.
Sekä liha että leipä olivat tuolloisessa juutalaisuudessa opetuksen ja opin symboleja. Jeesus käski Pietarin r u o k k i a lampaitaan….Heprealaiset kutsuivat esim. Tooraa juuri leiväksi (lechem) ja uskovat että Messias tuo uuden leivän se on uuden Tooran tulkinnan. Siksipä Jeesus pantiin narraatiossa syntymään juuri Beth-lechemissä eli leivän talossa. Jeesus edellytti uskoa opetustensa sisältöön, ei hakenut henkilö-palvontaa ja itsensä totemisointia. Tuli uskoa häntä! Ei häneen…Kun Jeesus siis antaa ’lihansa’ ’syötäväksi’ hän tosiasiassa antaa opetuksiensa sanat ,joissa on eläväksi tekevä henki, ’syötäviksi’ ja ’sulatettaviksi’ eli ymmärrettäviksi ja omaksuttaviksi ja sovellettaviksi käytännön elämään. Eli Liha=Sana=Henki.
Eli tämä eksegeesi tapahtui tässä ’hengessä.’!

Viimeksi muokattu 3 vuosia sitten by Seppo Heinola
Sinikka Hammari

Jeesus puhui asioista, jotka eivät tapahtuneet niiden ihmisten aikana, jotka elivät 2000 vuotta sitten.

Yki Räikkälä

Ilmestyskirja onkin kyllä mielenkiintoinen. Rujoa, mutta runollista kieltä. Kadehdittaa tuo kyky kirjoittaa tuollaista. Mietin kyllä, että mitähän sieniä tms. kirjoittaja on vedellyt tuota luodessaan. Siitä on muuten erittäin hieno äänikirja, YLE:n Radioteatterin toteutus vuodelta 2000. Lukijana on Vesa Vierikko. Vahva suositus. Luulisi cd:n löytyvän kirjastoista. Itse lainasin (ja kopioin itselleni) sen Porin kirjastosta eräitä vuosia sitten.

Anne Mikkola

Itse olen ihmetellyt, miten voimattomia venäläisten aseet ovat. Iskanderohjustakin käytettiin jonkun yhden kuljetusauton/panssarin tuhoamiseen lähietäisyydeltä. Joku Twitterissä kommentoi, että on vähän outo käsitys kustannustehokkuudesta. Eivät ole tuhonneet sähköjä eivätkä rautateitä. Kuulemma ohjuksen takia ilmoitettiin, että juna viivästyy 90 minuuttia.
Mitä nälkään tulee, tuskin maailma siihen kuolee, jos ukrainalainen sato on 20% normaalia pienempi. Normaalia ilmastonvaihtelua. Ilman lannoitteitakin pärjää, ainakin veljeni, joka on luomuviljelijä. Lannoitetta on maailma täynnä.

Sähkön omavaraisuutta olen pyrkinyt lisäämään ja vesikaivoon ostimme uuden kannen, jossa on aukko veden nostamista varten. Kasvimaata laajennetaan. Myrskyn kaatamasta puusta tehdään parhaillaan polttopuuta. Näillä mennään. Ihan isoa ydinlatausta tuskin tähän Pietarin portille tiputtavat.

Niin, tuohon Kalevin kysymykseen tässä eräskin ei viitsinyt vastata, mutta on pitkin päivää kysynyt minulta, että ”entä sitten”? Eli niin kuin miksi tämä kysymys kiinnostaa? Senkö takia että Jeesus käski? Eli mitä sille sitten teet.. Eli ”entä sitten?”. Jenkeissä antikristus tuli viimeksi silloin kun tuli Obama. Nyt on antikristuksia joka oksalla. Joku sanoo että Putin, joku ett Kirill, joku että Zelensky, joku varmaan että Elon Musk.

Yki Räikkälä

Venäjän surkea sotamenestys pohjautuu jo tsaarien ajoilta periytyneeseen vinoutuneeseen armeijan hierarkiasysteemiin. Kukaan ei uskalla tehdä itse mitään päätöksiä, ettei vain tule tehneeksi virheitä. Odotellaan korkeampien upseerien käskyjä… Ja siksipä niitä everstejä ja kenraaleita on mennyt manan majoille runsaasti. Kuten sotilaita, jotka eivät edes ole tienneet mitä ovat käsketty tekemään. Toisessa maailmansodassakin menestys perustui massaan, ei armeijan johdon kyvykkyyteen. Nähtävästi Venäjän armeijan kunto on lähinnä paraatikuntoa. Onnetonta kaikin puolin. Onnettominta on koko maan ylin johto ja sen kyvyttömyys ja pöyhkeys. Pöyhkeys käy lankeemuksen edellä…

Anne Mikkola

Näin yki. Sinähän alat oppia raamatuntulkintaa ”hengessä”.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial