Erika Vikmanin pakarat

Eurovision laulukilpailu 2025 lähestyy. Karsinnat alkavat ensi viikolla. Finaali on lauantaina 15.5. Laulukilpailu on ehkä hieman vanhahtava nimitys, mutta joskus ammoisina aikoina kyse todellakin oli laulukilpailuista. Kaikkien aikojen menestyneimmät kappaleet ovatkin kilpailun historialliselta ajalta eli viime vuosituhannelta:

  1. ABBA – ”Waterloo” (1974, Ruotsi)
  2. Céline Dion – ”Ne partez pas sans moi” (1988, Sveitsi)
  3. Dana International – ”Diva” (1998, Israel)
  4. Johnny Logan – ”What’s Another Year” (1980, Irlanti)
  5. Izhar Cohen & Alpha Beta – ”A-Ba-Ni-Bi” (1978, Israeli)

Nykyisin voittamiseen tarvitaan erityisominaisuuksia, kuten kuminen kilpailuasu (Lordi, 2006) tai parrakas ”nainen” (Conchita Wurst, 2016). Suomen Euroviisuedustaja on tänä vuonna Erika Vikman, jonka esitystä markkinoidaan feministiseksi ja voimaannuttavaksi.

Iltalehden toimittaja Riia Pakkanen kirjoitti 1.5.2025 kovin tuohtuneen oloisesti että Ruotsin ehdokkaan myötäily on suuri häpeä Tasavallan Presidentille ja koko Suomen kansalle. Emme osaa riittävästi arvosta Erika Vikmanin esitystä, vaan olemme sankoin joukoin innostuneet KAJ:n sauna-aiheisesta rallatuksesta.

MTV uutisoi 5.5. Wiwibloggs-sivuston raadin äänestäneen ”Ich Komme” -kappaleen kisojen parhaaksi. Jos uskot lähteeseen, voit lyödä Erikan puolesta vetoa, sillä vedonlyöntitoimistot tarjoavat 30-kertaisena rahat takaisin, jos Erika voittaa. Ruotsin kappaletta ei kannata äänestää, koska esiintyjät ovat pukeutuneet vaatteisiin, ja voitoista saa vain kaksinkertaisen palkinnon.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
14 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Ulla Tuominen

Niiiinpä. Millä meitä ruokitaan? ”tältä hän näyttää nyt!”

Ulla Tuominen

Jospa tähän nyt tarvittaisiin se Andersenin lapsi, joka sanoi, että keisarilla ei ole vaatteita?

Sitten some päyristyy ja joku lataa suorat sanat ym. ym.

Vai olisko niin, että kun vanha järjestys tuntuu olevan mennyt ja sekaisin ja maailma on muuttunut epävarmaksi, me tarvitsemme tuota hölynpölyä. Jostakinhan sitä aineistoa pitää löytää medialle, joka päivittää itseään kaiken aikaa.

Meri Vesanto

En kaipaa aikaa, jolloin Euroviisut oli vielä laulukilpailu. Mitään hauskaa ei kannattanut yrittää, koska ammattilaisraadit antoivat aina parhaat pisteet naapurimaille ja korkeintaan sille, joka kiljui korkeimmalta. En tajua edelleenkään, millä lihaksilla ammattilaisraatiin pääsee, ehkä korruptiolla. Erika on ihan kelpo laulaja, ja hänen on pakko olla myös aika fiksu, koska heteronormatiivisuus trendaa. Mutta KAJ on hyväntuulisuudessaan rakastettavampi ja helpommin lähestyttävä.

Viimeksi muokattu 5 kuukausia sitten by Meri Vesanto
Ulla Tuominen

Myönnän, että olen tiukkapipoinen. Olen työurani aikana nähnyt ihan liian paljon henkisesti vammautettuja lapsia, hyväksikäyttöä myöten.

Euroviisut on, tai ainakin niiden pitäisi olla koko perheen ohjelma. Pornolla leikittely ja median jatkuva huomio siihen on erinomaisen ajattelematonta. Lapset ja varhaisnuoret eivät pysty käsittelemään sitä ”oikein”. Se ei ole ”voimaannuttavaa”.heidän kehitystasollaan. Se on liian paljon käsiteltävää heidän elämänkokemukselleen, vaiheessa, jossa arvomaailma on vasta kehittymässä.

Ulla Tuominen

Suomalainen nainen on ottanut paikkansa yhteiskunnassa toisella tavalla. Koulutus, osallistuminen yhteiskunnalliseen toimintaan, työskentely erilaisissa tehtävissä, jotka aikanaan kuuluivat vain miehille. – Rinta rinnan. Sitä on todellinen feminismi, toimiminen miehen rinnalla rakentamassa yhteiskuntaa.

Se ei ole seksuaalista hypetystä, eikä flirttailua seksin tai pornon kanssa.Seksuaalinen kiinostus kuuluu normaaliin kehitykseen, mutta aikuistumisen myötä siirrytään yleensä siihen, mitä on korvien välissä.

Anne Mikkola

Saapas nähdä, olisiko feminismi palaamassa juurilleen. Toivotaan kuitenkin voittoa kotiin tavalla taikka toisella.

Meri Vesanto

Sehän meni niin kuin ennen vanhaan. Raadit antoivat pisteitä naapurimaille ja sille, joka kiljui korkeimmalta. Israelin pisteitä raadit viime vuodesta viisastuneina himmailivat, koska kansan äänivyöryä tiedettiin odottaa. Israelin laulusolisti oli hurjan hyvä, mutta kappale kuulosti tekoälyllä sävelletyltä. Kuinkahan suuri osa pisteistä mahtoi tulla ihan vaan katsojien antipatioista Palestiina-mielisiä kohtaan?

Viimeksi muokattu 4 kuukausia sitten by Meri Vesanto
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial