Tasa-arvoasiaa Jordan Petersonin tapaan

Näköjään professori nimeltä Jordan Peterson Kanadasta on nyt kovassa huudossa.  Törmäsin mieheen missäpä muualla kuin FB:ssa. Joku oli suomentanut yllä olevan haastattelun, joka on kyllä mielestäni monellakin ulottuvuudella aika riemastuttava.  Helsingin Sanomien Nyt-liitteessäkin näkyy olevan hänestä juttua ja jopa Uusi tie -lehdessä. Jälkimmäisen luin ja vaikutti aika asialliselta.

Tuo haastattelu koukutti sen verran perusteellisesti, että eilen kuuntelin tuntikausia – muuta tehdessäni – hänen ääneen ajattelujaan youtubessa Raamatun luomiskertomuksesta, Jumalasta, Aatamista ja Eevasta..  Ei erityisen antoisia kylläkään mielestäni. Ehkä mielenkiintoisinta on kuulla, miten hän ajattelee ääneen tuolla taustalla ja tietämyksellä.  Ehkäpä katselen myöhemmin hänen muita youtube-opetuksiaan, joita kuulemma nuoret miehet seuraavat, kun kuulemma youtube on miehinen alusta?

Englanninkielistä versiota tuosta haastattelusta on katseltu jo yli 10 miljoonaa kertaa. Osuu todella hermoon vallan mainiosti. Siinä on puhetta totalitarismista, palkkatasa-arvosta, naisista, miehistä, aikuisuudesta, kilpailusta… kaikenlaisesta asiasta, millä ”suvaitsevainen” toimittajanainen yrittää saada miehen mustamaalattua onnistumatta siinä laisinkaan.  Jotkut ei ole turhaan psykologian professoreita, jotka osaa älykkäästi, loogisesti ja ystävällisesti päihittää toimittajan.

Teologiasta hän tuntuu painottavan totuutta, logosta, joka tuli maailmaan, hyväksyi sen lainalaisuudet. Logos, Jeesus loi luomisessa järjestystä kaaokseen. (Siis Joh alku + luomiskertomus on asiaa mitä kuuntelin). Totuuden sana luo järjestystä kaaokseen ja on voimallinen vaikuttamaan muutosta.  Siis mitään teologiaa (merkityksessä Jumala vaikuttaa maailmassa) varsinaisesti hänen toistaiseksi kuulemissani jutuissa ei ole, mutta tuo totuuden puhuminen tuntuu olevan hänen maailmankuvassaan tärkeä asia. Sille perustuu tietysti hänen ammattinsakin. Ja noiden totuuksien sanominen näyttää puhuttelevan, enkä yhtään ihmettele miksi.

Olisikohan tässä jotain diskuteerattavaa, vai joko nämä on kaluttu?

PS. Tuli mieleen Tauno J.:n näkemykset  miesasiasta oikeinkin elävästi. Kuuluu muuten tutkineen alkoholin neurologisia vaikutuksiakin kovasti, omien sanojensa mukaan. Mahtaako olla tuttu?

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Tilaa
Ilmoita
25 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

Joo, ei ole minun tuttujani tämä Jordan Peterson …

Varsin valaiseva esimerkki keskustelusta, jossa mies ja nainen agressiivisesti puolustavat näkökantojaan. Mies turvautuu tosiasioihin ja nainen hyökkäävään keskustelutyyliin. Toimittajan tyylistä tuli väkisinkin mieleen Johanna Korhosen ajojahti piispa Laajasaloa vastaan.

Peterson oli minun mielestäni aivan yhtä agressiivinen, kuin toimittajakin. Kuitenkin agressivisuus ei ollut samalla tavalla avointa. Mieleeni tuli Northousen johtajuuskirjan uusin painos, jossa yhtenä naisjohtajuuteen liittyvänä näkökulmana tuotiin esiin juuri se, ettei sosiaalinen systeemi hyväksy naisjohtajan agressivisuutta. Tämä on aivan varmasti yksi syy siihen, ettei liike-elämässä juurikaan ole naisia tärkeimmissä johtamistetävissä.

Ihan mielenkiintoinen teema oli tuo insinöörit vastaan sairaanhoitajat näkökulma. Olen itsekin ihmetellyt, miksi nimenomaan Suomessa tuo ammatinvalintakysymys on jopa mustavalkoisempi mies/nais stereoptypi kuin Itä-Euroopassa.

Kaiken kaikkiaan on positiivista nähdä, etten ole yksin taistelemassa tuulimyllyjä vastaan tällä feminismin vastaisella ristiretkellä. Itse vertaisin feminismiä kuitenkin mieluummin Stalinin hirmutöihin, kuin Maon yksinvaltiuteen. Kiinalainen kommunismi on nimittäin tänä päivänä viisaampaa ja väkevämpää, kuin Neuvostoliitto tai Yhdysvallat koskaan.

Tauno J. Jokinen

Tuossa haastattelussahan Peterson tekee haastattelijasta tosiasiallisesti naurettavan. Peterson esimerkiksi huomauttaa täsmälleen samoilla sanoilla joka kerran, kun haastattelija yrittää laittaa sanoja Petersonin suuhun. Kaikkeen mitä haastattelija sanoo, Peterson toteaa haastattelijan olevan väärässä. Johtajuuden näkökulmasta kyse on siitä, kumpaan ihmiseen seuraajat voivat kokea luottavansa. Aika hyvin Peterson ylläpitää illuusiota, että videolla paha nainen hyökkää ja hyvä mies rauhallisesti puolustaa itseään. Lopulta tuo haastattelijan hyökkäävyys kääntyy haastattelijaa itseään vastaan.

Tosi elämän tilanteissa kukaan ei haluaisi tehdä yhteistyötä tuon haastattelijan kanssa, koska haastattelija ei hallitse oikeanlaista sosiaalista käytöstä. Takanapäin porukat muodostaisivat liittoutuman ja välttäisivät kaikkea vuorovaikutusta tuon toimittajan kanssa. Aika pitkälti näin kävi Johanna Korhosen tapauksessa. Laajasalo odottaa kaikessa rauhassa tilaisuutta tehdä kampittajiensa elämää hankalaksi. Ainakin alustavasti Laajasalo vaikuttaa ryhtyneen toimiin, jotka ehkä jossain vaiheessa johtavat Kirkko ja Kaupunki lehden rahoituksen tuntuvaan leikkaamiseen.

Kiina ei uhoa sotavoiminensa joka puolella maailmaa, vaan rakentaa myötämielisiä suhteita kaikkiin suuntiin. Kiina on jo nyt maailman johtava talousmahti. Tässä suhteessa Kiina vain vahvistaa asemaansa OBOR-projektin avulla, johon Kiina ohjaa 8 triljoonan euroa rahoitusta. Lopputulos on väistämättä taloudellinen ja teknologinen ylivoima. Samaan aikaan Venäjä ja USA keskittyvät vihamiesten hankkimiseen.

Molemmissa tapauksissa kyse on samasta viisaudesta, joka pohjimmiltaa vain toistaa kummisetä elokuvan pohjimmaista teemaa – älä jätä taaksesi eläviä vihollisia.

Tapio Tuomaala

Tauno: ”Itse vertaisin feminismiä kuitenkin mieluummin Stalinin hirmutöihin, kuin Maon yksinvaltiuteen.”

Taunon kannattaa katsoa tarkkaan Margaret Atwoodin romaanin Orjattaresi mukaan tehtyä tv-sarjaa The Handmaid’s Tale. Siitä löydät maailmankuvasi.

Tauno: ”Laajasalo odottaa kaikessa rauhassa tilaisuutta tehdä kampittajiensa elämää hankalaksi. Ainakin alustavasti Laajasalo vaikuttaa ryhtyneen toimiin, jotka ehkä jossain vaiheessa johtavat Kirkko ja Kaupunki lehden rahoituksen tuntuvaan leikkaamiseen.”

Tähän olen koko ajan itsekin viitannut. Laajasalon ei tarvitse kommentoida mitään, koska kannattajat pesevät hänen puolestaan mustan valkoiseksi ja kivittävät Korhosen, koska nainen. On julkeata, että nainen uskaltaa esittää kysymyksiä miehelle.

Laajasalon kosto tosiaan on jo alkanut.

https://www.kotimaa24.fi/blogit/piispa-laajasalo-ohjeistaa-kirkko-ja-kaupunkia/

Mitä enemmän luen Taunon kirjoituksia, sitä palavammin puolustan feminismiä. Sillä on todella tärkeä tehtävä, kun Tauno kaltaisineen edustaa islamistista maailmankuvaa länsimaalaisen ajattelun kaavussa. Kehitys kirkossa taunostuu, kiitos Teemu Laajasalon ja uuden arkkipiispan, joka antaa kasvot kirkon homofobioille.

Tauno J. Jokinen

Toki meillä voi olla samanlaista toimintamallia. Tätä toki opetan opiskelijoillekin. Varmaankin kyse on meillä molemmilla myös ammatillisesta osaamisesta – varsinkin Petersonilla.

Laajasalo huomautti Kirkko ja Kaupunki lehdelle, että tyylilajin olisi syytä olla samankaltainen kuin Finnairin asiakaslehdellä. Viesti ei mennyt kovin hyvin perille. Kyse oli minusta suora epäluottamuslause päätoimittajan suuntaan. Laajasalolla kyllä riittää aikaa ja asemaa vaikkapa perustaa Helsingin hiippakunnalle aivan oma asiakaslehti ja lakkauttaa Kirkko ja Kaupungin rahoitus. Ei tietenkään hätiköiden, vaan silleen hissukseen ja pitkävihaisesti.

Tauno J. Jokinen

Ihan hieno asia Tapio, että feminismi tarjoaa sinulle elämässä sellaisen kiinnekohdan, johon voit tukeutua.

Korhonen on aivan itse omilla toimillaan saattanut itsensä kivityksen kohteeksi. Ei Korhosta sen takia kivitetä, että Korhonen on nainen, vaan sen takia, että Korhosen sosiaalinen osaaminen ei ole lähelläkään sitä tasoa, mitä Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtajalta edellytetään. Tämän ovat huomannut myös moni ”Tulkaa Kaikki”-liikkeen aktiivi ja päätynyt hakeutumaan etäämmälle pelkkää häpeää tuottavasta liikkeen keulakuvasta.

Minusta Peterson kuvaa asian tuolla videollaan varsin hyvin. Kysymys ei ole sukupuolesta, vaan osaamisesta ja motivaatiosta. Kun puhutaan merkittävistä ja näkyvistä tehtävistä, niissä ei enää anneta samanlaista kympin tytön hyvitystä, kuin peruskoulussa. Tosielämässä ei ole erikseen samanlaista naisten sarjaa alhaisemmilla suorituskykykriteereillä kuin esimerkiksi urheilussa.

Minusta feminismi edustaa enemmän niitä islamilaisia arvoja, kuin oma maailmankuvani. Feminismi, stalinismi ja islam ovat yhden totuuden maailmankuvia. Minun maailmankuvaani mahtuu rinnakkaisia totuuksia. Esimerkiksi tämä meidän uusi tuomiorovastimme pyrkii kieltämään toisinajattelijoiden itse järjestämät omat jumalanpalvelukset täällä Oulussa. Minulle ei tulisi mieleenikään kieltää esimerkiksi Marttakerhon kokoontumisia. Pääasia, ettei minun itseni tarvitse niihin osallistua.

Tapio Tuomaala

Tauno: ”Ei Korhosta sen takia kivitetä, että Korhonen on nainen, vaan sen takia, että Korhosen sosiaalinen osaaminen ei ole lähelläkään sitä tasoa, mitä Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtajalta edellytetään.”

Tauno esittää osaamisen faktana, vaikka kyse on päänsisäisestä arviosta, joka nousee arvomaailmasta. Taunon arvomaailma on jokaisen luettavissa, joten päättelyn jätän lukijoille.

Tauno: ”Tämän ovat huomannut myös moni ”Tulkaa Kaikki”-liikkeen aktiivi ja päätynyt hakeutumaan etäämmälle pelkkää häpeää tuottavasta liikkeen keulakuvasta.”

Tarkoitat Laajasalon kavereita Relanderia ja Hiilamoa, jotka sotkivat puurot ja vellit sekaisin. Heilläkin oli ristiretki Korhosta vastaan. Hiilamo nolasi itsensä K24 blogissaan esittäessään virheellisiä väitteitä. Pisteet siitä, että korjasi jälkeen päin. Niin käy, kun uskonkiihko sokaisee.

Anne: ”Islamistinen ideologia perustuu yhdelle totuudelle, ja toisin ajattelevien käy huonosti.”

Juuri näin. Taunon totuus on yhtä mustavalkoinen: ”Kaiken kaikkiaan on positiivista nähdä, etten ole yksin taistelemassa tuulimyllyjä vastaan tällä feminismin vastaisella ristiretkellä.” Taunon uskonto on tosiaan ristiretkellä. Muslimit ja tauno uskovaiset vihaavat feministejä, jotka ovat uhka heidän maailmassaan, kuten Tauno totesi: ”Itse vertaisin feminismiä kuitenkin mieluummin Stalinin hirmutöihin, kuin Maon yksinvaltiuteen.” Tämä valtakunta on tuhottava ja sitä vastaan Tauno käy ristiretkeä.

Olen ennenkin todennut, että Taunon naisvihamielinen ristiretki menee komiikan puolelle. Jostain syystä ei jaksanut nyt naurattaa. Varmaan syynä on se, että naisvihamielisyys kirkossa on saanut entistä enemmän jalansijaa.

Mitä tulee oikeudenmukaisuuteen, niin asetun heikoimpien puolelle taunojen ja muslimien ristiretkiä kammoksuen.

Tapio Tuomaala

Piti tutustua Jordan Petersoniin muita teitä, kun videon analysointiin ei kielitaito riitä.

Joo, miljoonat muutkin ovat Annen tavoin riemuinneet, miten hän lyttää haastattelijan. Monet nuoret miehet ovat löytäneet elämälleen suunnan hänen saarnojensa kautta. Minusta tosi hyvä.

”Hän (Peterson) lukee Raamattua selvästi sveitsiläisen psykoanalyytikko Carl Jungin (1875-1961) näkemysten läpi, ja Petersonista kertomukset ilmentävät jotain ihmissuvun jaetusta biologisesta ja sosiaalisesta perimästä, psykologisista arkkityypeistä.”

Jung oli katolilainen ja omien oppiensa pohjalta analysoi Jumalaa. Luin Jungia parikymppisenä, kun olin hurahtanut okkultismiin. Jungin jutut olivat jopa ”salatieteiden” näkökulmasta niin paksuja, että pidin Jungia sekopäänä, ja pidän edelleen. On siis ennalta-arvattavaa, millaista Raamatun opetusta Peterson tarjoaa. Mukana ovat katoliset perisynnit sun muut. Uusi tie-lehden kolumnisti pitää Petersonin Raamatun opetusta hänen heikkona ominaisuutenaan. Kun jakaa Jungin Raamattu perintöä uudelle sukupolvelle, niin tietää, mitä tuubaa tuutista tulee ulos.

Tauno J. Jokinen

Yksi feministien suosikki-ilmaus on ”foobikko”. Kaikki toisinajattelijat ovat ”foobikkoja” ja koska he ovat ”foobikkoja”, he ovat väärässä. Toinen naurettava feministinen idiomi on erimieltä olevan nimittely ”naisvihaajaksi”. Kun nyt Jung otettiin esille, kyse on transferenssi-ilmiöstä.

Minä siis vastustan feminimiä, mutta en vihaa naisia. Toki jotkin naiset ovat vastenmielisiä ja toiset rakastettavia, mutta tällä ei ole mitään tekemistä naisten vihaamisen kanssa. Itse asiassa käsitykseni mukaan kaikkein vahingollisinta feminismi on juuri naisille, joita feministit nimittelevät patriarkaalisen järjestelmän alistamiksi tahdottomiksi objekteiksi. Kun naiset kuuntelevät tätä julistusta aikansa, he alkavat uskoa tuohon väittämään ja objektisoituvat feministeiksi.

Johanna Korhonen kylvää ohdaketta ja koko Helsingin hiippakunta niittää ohdaketta. Ei osaamisen arviointi ole tässä tapauksessa kovinkaan vaikeaa. Esimerkiksi Helsingissä enää alle 40% lapsista kastetaan. Ei tarvitse olla rakettitieteilijä eikä arvuutella päänsisäisiä ymmärtääkseen, ettei hedelmä ole hyvää.

Juha Hyrsky

Tässä artikkelissa puhutaan Petersonin ajattelusta. En oikein itse tiedä, mitä ajatella äijästä. Ainakin hän kertoo jotain aikamme ajatuskuluista

https://www.vox.com/platform/amp/2018/6/1/17396182/jordan-peterson-alt-right-religion-catholicism?utm_campaign=notorioustib&utm_content=chorus&utm_medium=social&utm_source=twitter&__twitter_impression=true

Tapio Tuomaala

Anne: ”siis ihan aikuisen oikeasti haet Kansanlähetyksen lehdestä totuuden siitä, onko Peterson naisvihamielinen ja vieläpä sen tähden miten psykologian ammattilaisena lukee Raamattua.”

Minusta se oli hyvä tiivistelmä siitä, mitä sain kaivettua esiin Petersonista. Uusi tie toistaa sitä, mikä näyttäisi olevan ilmiselvää niille, jotka teologisia suuntauksia tuntevat.

Tauno: ”Johanna Korhonen kylvää ohdaketta ja koko Helsingin hiippakunta niittää ohdaketta. Ei osaamisen arviointi ole tässä tapauksessa kovinkaan vaikeaa. Esimerkiksi Helsingissä enää alle 40% lapsista kastetaan.”

Kerro, miten Korhonen liittyy kasteprosentteihin? Tauno löytää joka asiaan syylliseksi naisen 🙂 Eikö enemmin syyllinen ole Laajasalo, jonka tekemiset julkisuuteen nosti ensimmäisenä esiin Suomen Kuvalehti ja ilman ulkopuolista vinkkiä. Kuka mustaa kirkkoa? Taunon naisvihamielisyys valkopesee Laajasalon ja mustamaalaa Korhosen, vaikka Korhonen teki juuri niin kuin veronmaksajien valitsemana edustaja teki: paljasti laittomuudet. Hyvää on, että kirkko joutui muuttamaan käytäntöjään. Jos jokin asia on lain mukainen, sitä ei tarvitse muuttaa.

Tauno J. Jokinen

”Kerro, miten Korhonen liittyy kasteprosentteihin?”

Korhonen on ollut Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtajana vuodesta 2010 asti. Kirkkolain mukaan hiippakuntavaltuuston ensimmäinen tehtävä on tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Minusta tämän tehtävän huonosta hoitamisesta kertoo varsin paljon tuo lasten kastamatta jääminen. Hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja on ylin virka hiippakunnan hierarkiassa, joten tottakai Korhonen on vastuussa kirkon tulevaisuuden kannalta näin keskeisestä asiasta.

Upseerikoulussa aikanaan opetettiin, että esimiehen tulee jakaa kannustava palaute julkisesti ja korjava palaute kahden kesken. Ohdakkeiden kylvämisellä viittaan siihen, että Korhonen on jakanut lähinnä parjaavaa kolautetta koko median leveydeltä. Tuossa Annen linkkaamassa jutussa Korhonen kritisoi vanhoja viisauksia, joissa kehoitetaan ajattelemaan mitä sanoo, ettei tulisi sanottua mitä ajattelee. Ei pöhkömpiä nuo Korhosen lyttäämät hokemat.

Tapio Tuomaala

Tauno: ”Minusta tämän tehtävän huonosta hoitamisesta kertoo varsin paljon tuo lasten kastamatta jääminen.”

Menee jutut niin sivuraiteelle, että jätän Taunon pohtimaan, miksi lapset pitäisi kastaa. Raamattu ei puhu mitään lasten kastamisesta, mutta toki lapset on varmaan kastettu, kun koko perhekunta on kastettu.

Tauno saa pitää maailmansa, jossa Johanne Korhonen on syyllinen lasten kastamatta jättämiseen.

Tauno J. Jokinen

Jos julistaa ryhtyvänsä sotaan, pitää olla voittajan puolella. Häviäjät ovat niitä marttyyrejä ja häviäminen on tyhmää. Kanadassa ei ole tarpeeksi vankiloita niille, jotka sanovat miehiä miehiksi ja naisia naisiksi. Jos haluaa olla totalitäärinen diktaattori, täytyy olla tarpeeksi panssarivaunuja ajamaan ihmisten päälle – ja niihin kuljettajat. Niin ja tietenkin tarpeeksi kanttia määräämään sotilaat kansan kimppuun. Muussa tapauksessa kansa äänestää uudet vallanpitäjät. Näin kävi USA:ssa ja Italiassa ja näin käy syksyn seurakuntavaaleissa.

Tapio Tuomaala

”Hyökkäätkö sinä somessa enemmän miesten kimppuun ja naiset saa sanoa mitä harhoja vaan ilman että lennät paikalle tuomitsemaan?”

Käytin Taunoa kohtaan samaa arsenaalia kuin hän Johanna Korhosta ja feminismiä vastaan.

Anne: ”Siis minusta tästä totalitarismista ei pitäisi vaieta,”

En ymmärrä, missä on totalitarismia, jota pitäisi vastustaa? Pahimmat totalitarismin siemenet näen katolisuudessa. jonka oppeja Peterson levittää. On kornia, että hän itse on totalitarismin aisankannattaja. Katolinen kirkko tarvitsee Petersonin kaltaisia, jotka eivät ymmärrä, miten se on manipuloinut kristinuskon omaan käyttöönsä ja tehnyt siitä okkultismia. Viittasin tähän, kun nostin esiin Jungin. Peterson tekisi viisaasti, kun pysyisi lestissään, siinä, minkä varmasti osaa.

Tauno J. Jokinen

”Tauno saa pitää maailmansa, jossa Johanne Korhonen on syyllinen lasten kastamatta jättämiseen.”

Tässä Tapion maailmankuvassa valtaa pitäisi saada käyttää ilman vastuuta vallan käyttämisen seurauksista. Ymmärrän kyllä idean. Valta on kevyttä ja se nousee helposti päähän. Vastuu on painavaa ja se olisi kiva antaa toisten kannettavaksi. Tällainen vallan epätasapaino ei toimi, vaan se johtaa sosiaalisen järjestelmän (tässä tapauksessa Suomen ev.lut. kirkko) romahtamiseen. Toisaalta – mitäpä se minua haittaa, jos Suomen ev-lut. kirkko riitelee itsensä hengiltä. Tuhkasta varmaankin nousee jotain toimivampaa, jota tämä Jordan Petersonkin on mukana luomassa.

Markku Hirn

Kuuntelin talvella Pettersonia aikalailla mutta en jaksa paneutua häneen juuri nyt. Juu mä tykkään kyllä hänestä. En sisällön puolesta kaikesta, mutta paljosta kylläkin. Hän ei pyytele anteeksi ajatuksiaan vaan katsoo että hänellä on katetta siihen mistä hän puhuu.

Tässä taas törmäävät vastakkain ne jotka ajattelevat ideologisesti ja ne jotka edes yrittävät lähteä psykologisista ja sosiologisita havainnoista. Ideologit ovat yleensä sokeitä ja kuuroja ei- ideologien argumenteille ja psykologiset rationalistit eivät yleensä ymmärrä ideologien idealismia. Kolari on väistämätön.

En suinkaan ole feministi mutta olen kyllä vakamuksellinen tasaarvon kannattaja ja suutun naisten puolesta silloin kun heitä sorretaan. Mutta en sen vuoksi tuomitse patriarkkaatin olemassaoloa ja kannata sitä että matriarkkaatti ottaisi yli.

Petterson on ajattelultaan realisti. Hän yrittää lähteä siitä miten asiat on tai ei ole. Hän yrittää luoda järjestystä maailmaan .Mutta hän kyllä missaa jossakin. Naisten ja miesten väliseen jännitykseen ei ole mitään yleispätevää ratkaisua. Ylätasolla lainsäädännön on taattava samat oikeudet, mutta kasvoista kasvoihin tilanteessa joudutaan tilanne ratkaisemaan joka kerta uudelleen. Välillä voittaa miehet ja välillä naiset ja joskus onnistutaan tekemään kantava kompromissi. Joskus ollaan niin rakastuneita että kaikki katsotaan sormien läpi ja joskus vihataan niin että mikään sovittelu ei näytä mahdolliselta. Ota nyt sitten selvää tuosta.

Tauno J. Jokinen

Joo Markku, ….

Idealismi ja pragmatismi ovat hankalasti yhteensovitettavissa. Tuo mainitsemasi tasa-arvo on siitä hieno esimerkki. Peterson puhuu mahdollisuuksien tasa-arvosta ja lopputuloksen tasa-arvosta.

Insinöörit saavat parempaa palkkaa kuin sairaanhoitajat. Naisilla Suomessa on de facto parempi mahdollisuuksien tasa-arvo ryhtyä insinööreiksi kuin miehillä. Silti lopputuloksen tasa-arvo kääntyy päälaelleen, kun naiset ryhtyvät sairaanhoitajiksi ja miehet insinööreiksi. Sitten naiset saavat vähemmän palkkaa kuin miehet.

Mitä nyt pitäisi tehdä: Laskea insinöörien palkkaa ja nostaa sairaanhoitajien palkkaa? Vai pitäisikö parhaat peruskoulun oppilaat määrätä lukemaan pitkää matematiikkaa ja jatkossa opiskelemaan insinööreiksi? Vaikuttaa hieman siltä, että yksilönvapaus on ylipääsemättömän ongelmallinen asia tasa-arvon toteutumisen näkökulmasta.

Olisiko viisainta määrätä ylipäätään kaikista töistä kaikille sama palkka? 2000 ekee brutto sekä pääjohtajalle, että katusoittajalle?

Minusta suurin tasa-arvo-ongelma Suomessa on vakava poikien syrjintä koulussa. Tytöt mm. saavat parempia arvosanoja, koska ovat tyttöjä. Pitäiskö tasa-arvon nimissä määrätä kaikille 7 kouluarvosanaksi kaikista aineista? Tällöin ainakin toteutuisi koulutuksellinen tasa-arvo.

Yliopiston pääsykokeet synnyttävät aivan hirvittävästi tosisasiallista epätasa-arvoa, koska niissä menestyvät varakkaiden perheiden lapset. Kaikilla tulisi olla oikeus päästä juuri siihen koulutukseen ja ammattiin, johon he haluavat ilman tasa-arvoa rajoittavia pääsykokeita.

Varallisuus on hyvin vastenmielinen asia tasa-arvon kannalta. Kaikilla tulisi olla täsmälleen samanlainen ruoka, vaatetus, asunto ja auto, ettei olisi epätasa-arvoa. Kaikki muu varallisuus pitäisi ottaa yhteiskunnan käyttöön.

Pitäsisikö tasa-arvosta tehdä Suomessa laki ja jos ketä ei sellainen laki miellytä, niin muutakoon pois Suomesta? Vai pitäisikö peräti rajat laittaa kiinni ja kieltää ihmisten muuttaminen pois Suomesta?

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial