Yhdenvertainen lain edessä

Pääministeri Antti Rinne korostaa, että Suomen perustuslain mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Miksi ihmiset eivät ole yhdenvertaisia, mitä oikeuksia homoilta puuttuu heteroihin verrattuna, käsittääkseni ei muuta kuin kirkollinen avioliittoon vihkiminen, muuten aivan yhdenvertaisia.

Ne kirkon johtohenkilöt, jotka ovat kannanotoillaan hyväksymisen puolesta puhuneet kirkollisesta vihkimisestä eivät koskaan voi muuttaa niiden ihmisten käsityksiä, jotka eivät halua oman kirkkonsa hylkäävän Raamattua.

Kirkon toimintaan ovat olleet homot tervetulleita ja on vastakin, mutta ei niin että muuttavat Raamatun sanoman mieleisekseen. Jos syy on vain arvostuksen hakeminen, niin kovin pienestä se on kiinni, koska harva enää uskoo Jumalan olemassa oloonkaan. Jos on tarkoitus Raamattuun uskovat saada hylkäämään oman uskonsa, niin ei siinä he eivät tule onnistumaan. Koettelemuksia on tullut ja tulee vieläkin enemmän jatkossa, sen takia pitää olla uskollinen vain Jumalan sanalle.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
7 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Meri Vesanto

Tulen tänne viisastelemaan, että homoilla on aivan yhtäläinen oikeus mennä kirkossa naimisiin kuin heteroillakin: kunhan he ovat täysi-ikäisiä ja kirkon jäseniä, eivätkä ole ennestään naimisissa (unohdinko jotain?). Minua henkilökohtaisesti ei haittaisi, vaikka homot menisivät naimisiin jopa keskenään, mutta se minua harmittaa, että avioliitosta tehdään jokin subjektiivinen oikeus tai ihmisarvon merkki. Lapset eivät saa mennä naimisiin – ovatko he ihmisinä vähempiarvoisia? On paljon ihmisiä, jotka täyttävät kaikki kirkon ehdot, mutta eivät silti koskaan ”pääse” naimisiin. Pitäisikö heitä siis sääliä tai väheksyä? Mitä taas Raamatun avioliittokäsitykseen tulee – milloin siihen rakkaus tuli mukaan?

Ulla Tuominen

”homoilla on aivan yhtäläinen oikeus mennä kirkossa naimisiin kuin heteroillakin”

Kyllä jokaisella Suomessa asuvalla homolla on lakiin kirjattu oikeus mennä naimisiin. – Mutta: onko kaikilla, vai ainoastaan luterilaisella kirkolla myös velvollisuus vihkiä samaa sukupuolta olevat. Koskeeko sama moraalinen velvelvollisuus, sikäli kun siihen voidaan vedota, myös islamilaisia, ortodokseja, vapaakirkollisia, juutalaisia etc. Eli kaikkia niitä, joilla Suomessa on vihkioikeus. Kun puhutaan suurilla kirjaimilla tasa-arvosta ja yhdenmukaisuudesta lain edessä. pitäisikö sen tarkoittaa myös eri uskontokuntien välistä tasa-arvoa?

Toinen kysymys on, kuka tai mikä on se uskonnollisen yhdyskunnan sääntöjen mukainen päättävä elin, jossa asia käsitellään? Vai tehdääkö päätökset suurta julkisuutta tavoitellen ns. turuilla ja toreilla?

Entä onko ulkopuolisilla oikeus painostaa esim. roomalaiskatolisia vihkimään samaa sukupuolta olevat siinäkin tapauksessa, että se loukkaa heidän uskoaan? Entäpä uskonnonvapaus?

Luterilaisessa kirkossa kysymyksestä on nyt tehty vahvasti koko kirkkoa hajottava kysymys, joka ei lopultakaan ole kenenkään etu.

Meri Vesanto

”Onko kaikilla, vai ainoastaan luterilaisella kirkolla myös velvollisuus vihkiä samaa sukupuolta olevat” – Ihan samaa olen miettinyt, koska luterilainen kirkko on minulle rakas. Tulkitsen tämän eri uskontokuntien epätasa-arvoisen asetelman niin, että luterilaisuus on Suomessa turvallinen ”tolkun uskonto”, jota voi arvostella. Se on kuitenkin liian yleinen, kun taas muut ovat jänniä kuriositeetteja, vähemmistöjä – siis uhreja.

Toivo Vihmakoski

Tässä asiassa voi vaikka vain yhden esimerkin ottaakseni verrata vallitsevaa olotilaa Raamattuun:

Roomalaiskirje 1. 26 – 27:
”Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.”

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial