TALVITERÄTEOLOGISIA PÄIVITTELYJÄ 21. Jeesus – maagi

”Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: »Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?» »Maksaa kyllä», hän vastasi. Kun hän meni sisälle taloon, Jeesus ehätti kysymään: »Mitä mieltä olet, Simon? Keiltä tämän maailman kuninkaat perivät tullia ja veroa, omilta lapsiltaan vai vierailta?» »Vierailta», vastasi Pietari. Silloin Jeesus sanoi hänelle: »Lapset ovat siis vapaat. Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät? Mene järvelle ja heitä onki veteen. Ota ensimmäinen kala, jonka vedät ylös, ja avaa sen suu. Siellä on hopearaha. Ota se ja maksa heille sekä minun että itsesi puolesta.»” -Matt. 17:24-27

”He tulivat Betsaidaan. Siellä Jeesuksen luo tuotiin sokea mies ja häntä pyydettiin koskettamaan tätä. Jeesus otti sokeaa kädestä ja vei hänet kylän ulkopuolelle. Sitten hän sylkäisi miehen silmiin, pani kätensä hänen päälleen ja kysyi: »Näetkö mitään?» Mies avasi silmänsä ja sanoi: »Minä näen ihmisiä – näen ikään kuin puita, mutta ne kävelevät.» Jeesus pani uudestaan kätensä miehen silmille, ja nyt tämä näki tarkasti. Hän oli täysin parantunut ja näki selvästi kaiken.” -Markus 8:22 – 25

Tietysti Raamattu on täynnään ihmeitä ja mystisiä tapahtumia. Tai mystisiä ja mystisiä… eiväthän ne mystisiä ole, koska Jumala voi tehdä mitä tahansa. Ja luotunsakin Jeesuksen sanoman mukaan, esimerkiksi, että jos olisi uskoa enemmän kuin sen sinapinsiemenen verran, kykenisi vaikka käskemään vuoren siirtymään (Matt. 17:21). Tosin jos tuo olisi oikeasti mahdollista, voi miettiä sitä paikallista ekologista onnettomuutta, mikä moisesta taikatempusta seuraisi. -Taikatemppu? Niin, tuli sitten mainittua tuo sana. Mutta taikatemppujahan Raamatussa riittää – ja päämaagi on UT:n päähenkilö, Jesse itse.

Tuo ekan ongitun kalan suusta löytyvä lantti on aika hyvä. Jos tuo ei olisi taikatemppu, niin mikä sitten? Tarina on mainio kyllä. Suorastaan humoristinen. Mutta Jeesus ei ollut koomikko, humoristi eikä muukaan vitsiveikko, mikäli oikein olen ymmärtänyt. Tai sitten Jesse lasketteli huumoria tuossa, mutta jälkeenpäin tarinan kirjoittaneet eivät ymmärtäneet kyseessä olleen vitsin. Tarina ei kerro, kävikö Pietari ongella ja saiko lantin suussaan pitelevän kalan.

Sitten tuo näön palauttaminen silmiin sylkemisellä. Aika erikoista. Jos olisin itse ollut teon kohteena, ei olisi pysynyt viileänä. En. Toista päin näköä räkiminen ei ole kovin korrektia käytöstä. Ja onhan se nyt tietty kumma, jos vettä viiniksi sanallaan loihtinut, pelkällä viittansa koskettamisella ihmisiä parantanut ja ihmisiä kuolleista herättänyt ei saa toiselle näköä takaisin muuten kuin silmiin räkimällä. Eikä vaiva parantunut heti, vaan Jeesuksen oli vielä hierottava käsillään potilaan silmiä. Kun tietää Levantin alueen kuumuuden, syljen ja todennäköisesti Jeesuksen pesemättömät kädet, voin hyvin kuvitella tapahtuman varsin suuren epähygieenisyyden. Ja sitten, kun tämä ihmeparantaja nähtävästi tarvitsi tällaisia fyysisiä keinoja temppuihinsa, niin ei voi ajatella muuta kuin että maagi mikä maagi.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
3 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Seppo Heinola

Jeesus oli mitä todennäköisimmin essealainen therapeutti ja essealaiset, joiden nimikin tulee kreikan verbistä asija eli parantaa, olivat tutustuneet parantaviin yrtti- ynnä muihin lääkeaineisiin. Tunsivat mm. syljen entsyymien parantavan vaikutuksen. Vielä Suomessakin muistetaan isoisoäitejä, jotka sylkivät lasten tulehtuneisiin silmiin.
Milloin Jeesus paransi opillisesti sokeita, ei aineita käytetty.

Seppo Heinola

Joo, nykyään on tehokkaampia rohtoja kuten aeromysin niminen silmäsalva.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial