SYYSTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 36. Viisas taloudenhoitaja

”Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: »Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. – Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’

Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi: Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.” -Luuk. 16:1–9

Niin, että siis mitä? Jeesus siis kehui läpeensä epärehellistä taloudenhoitajaa viisaista Niin, että siis mitä? Jeesus siis kehui läpeensä epärehellistä taloudenhoitajaa viisaista ratkaisuista. Näinhän monet liike-elämän toimijat menettelevät – ja kiinni jäädessään pääsevät leivättömän pöydän ääreen. Joskus sieltä kaappiin. Olen itse ollut taloudenhoitajana yhdistyksessä, jossa töissä olen, jo neljännesvuosisadan. Olen ollut koko tuon ajan varsin pienipalkkainen. Olen myös pitänyt huolen siitä, että tilit täsmäävät ja omat ja työpaikan rahat eivät mene sekaisin. Olenko menetellyt epäviisaasti? Olenko valon lapsi? (jos se tarkoittaa ns. ”valopäätä”, harkinnaltaan vajavaista yksilöä..?) No, en ole valon lapsi. Päinvastoin, olen marraskuun lapsi, pimeyden lapsi, synkkyyden syvyyksien syövereitä hiihtävä. Pukeudunkin yleensä mustaan.

Jeesus siis kehottaa meitä epärehellisyyteen. Toistan: ”hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole”. Tällaistako etiikkaa meidän lapsillemme kouluissa tulisi opettaa..?

Kyllä nyt on niin, että jos me kaikki toimisimme tässä kuten Jeesus opettaa, kuten tämä ”viisas” taloudenhoitaja kertomuksessa toimi, olisi koko maamme pian rytinällä kaaoksessa ja syvässä taloudellisessa suossa, josta irti pääsemiseksi ei edes kaikkivaltiaan voimat, kyvyt ja omnipotenssi riittäisi…

Suomen teologisen opiston HOPE-raamattukoulun johtaja puolusteli Jeesuksen opetusta näin hienosti:  ”…Kuten viisas taloudenhoitaja käytti kauaskatseisesti hänelle uskottua mammonaa saavuttaakseen päämäärän, joka ulottui siihen aikaan, jolloin hänellä ei tuota rahaa enää olisi, Jeesus näyttää haastavan meitä käyttämään ajallisia resurssejamme – omaisuutta, tietoa ja taitoa – iankaikkisia päämääriä varten.” Ynnä muuta sukkelaa sanan selitystä.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
5 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

Suruttomalta varastaminen ei vieläkään ole syntiä täällä meidän suunnallamme, eikä islaminuskoisten tarvitse puhua totta vääräuskoisille. Jeesus puolestaan oli juutalainen, eli Jumalan oman kansan jäsen. Jos nyt vähän otti korkoa roomalaisilta miehittäjiltä oman kansan hyväksi , niin sehän Jumalan lahja omilleen.

Kalevi Kauppinen

On syytä lukea Luukasta eteenpäin, ennen kuin asian ymmärtää.

”Väärä ja todellinen rikkaus10 Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä vilpillinen, se on vilpillinen myös paljossa. 11Jos te ette luotettavasti hoida väärää rikkautta, kuka uskoo teille todellista? 12Ja jos te ette luotettavasti hoida toisen omaisuutta, kuka teille kerran antaa sen, mikä on teidän omaanne? 

13 Yksikään palvelija ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän on liittynyt toiseen, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.14 Fariseukset kuulivat kaiken tämän. He olivat rahanahneita, ja niinpä he ivailivat Jeesusta.

15 Jeesus sanoi heille. Ihmisten edessä te olette olevinanne hurskaita, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne. Se, mikä on ihmisten silmissä arvokasta, on Jumalalle iljetys.”

Jonkun kohdan irrottaminen Raamatusta voi johtaa väärään päätelmään, tätä ei uskovat käyttävät johtaakseen ihmiset harhaan jotkut tahallaan ja toiset eivät ymmärrä sitä, mitä vertauksella tarkoitetaan.

Viimeksi muokattu 1 kuukausi sitten by Kalevi Kauppinen
Kalevi Kauppinen

Tämä oli vertaus tarkoitettu farisealaisille, jotka olivat rahanahneita. Kaikille eivät vertaukset avaudu, ei myöskään opetuslapsille aina avautunut.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial