SYYSTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 35. Jeesus tylyttää perheitä

Julkaisin täällä 7.11. kirjoituksen, joka julkaistiin Satakunnan Kansan yleisönosastolla. Se käsitteli sitä kansalaisaloitetta, että ET tulisi avata kaikille halukkaille. Nythän katsomusaineissa on se epätasa-arvoisuus, että kirkkoon kuulumattomat voivat halutessaan valita uskonnon ET:n sijaan, mutta kirkkoon kuuluvilta ET on tyyten suljettu. Jos siihen haluaa, on erottava kirkosta. Eikä kirkosta voi erota ennen täysi-ikäisyyttä, ellei vanhemmat anna lupaa.

ET on katsomusaineena kaikin puolin eettisempi kuin uskonto, meidän luterilaisten kohdalla siis kristinuskon uskontoaine. Uskontoaine perustuu tietysti Raamatun kertomuksiin ja sen käsittely lähtee siitä, että Raamatun kertomukset ovat totta. Kuten tiedämme, ne ovat lähinnä taruja löyhästi historiallisiin- tapauksiin sidottuina, mutta kuitenkin taruina. Eikä edes omaperäisinä, vaan suurin osa niistä on lainattu muista vanhemmista tarustoista.

Jeesuksesta ei ole mitään muuta varmaa tietoa kuin Josefuksen pari lyhyttä mainintaa. Sitten on pari kolme muuta antiikin kirjoittajaa, jotka saattavat kertoa Jeesuksesta, mutta ei nimellä, vaikka sanaa Kristus käyttävätkin. Josefuksenkin tekstejä on varsin todennäköisesti peukaloitu varhaisten kristittyjen toimesta. Sitten on tietty ne evankeliumit ja muut Uuden testamentin kertomukset, mutta niillä ei tyyten varmaa pohjaa ole. Ne ovat keskenään ristiriitaisia ja vielä kirjoitettu useita vuosikymmeniä kerrotun Jeesuksen ajan jälkeen. Jeesuksesta ei myöskään ole yhtä ainutta arkeologista todistetta, kun esimerkiksi Herodeksesta on. Jeesuksen historiallisuus onkin pelkkien oletusten varassa. Tämä on ehkä ollut joku kiertelevä opettaja tai Rooman valtaa uhmannut kapinallinen. Tai sitten ehkä pari kolmekin eri opettajaa, joiden vaiheita on yhdistetty. Mutta kristusmyytti on varmasti ottanut aineksia muista samantyyppisistä myyteistä aivan samoin kuin VT on soveltanut muiden kulttuurien luomiskertomuksia ja muita taruja.

Uskonto aineena ei sovi koulun opetukseen, paitsi kertomusten moniaitten ristiriitaisuuksien, myös monien eettisten ongelmien vuoksi. Kuten tiedämme, on Jumala äärimmäisen itserakas ja mustasukkainen. Vain Häntä tulee rakastaa ja vielä yli kaiken. Jos ei niin tee, on tuhon oma. Poikansa on samaa puuta. Arrogantti sosiopaatti, joka halveksii perhesuhteita ja vihaa kaikkia, jotka eivät ole samalla puolella Hänen kanssaan. Ja jos ei tee niin kuin hän käskee, ei voi olla tämän ystävä. Tällaistako moraalia yhteiskunnallisesti kustannetun koulun pitäisi opettaa lapsillemme ja nuorillemme?

”Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä”. Joh. 15:14

Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan”. Matt. 12:30

…Eräälle toiselle Jeesus sanoi: Seuraa minua! Tämä vastasi: Herra, anna minun ensin käydä hautaamassa isäni. Mutta Jeesus sanoi hänelle: Anna kuolleiden haudata kuolleensa. Lähde sinä julistamaan Jumalan valtakuntaa. Vielä eräs sanoi: Herra, minä seuraan sinua, mutta anna minun ensin käydä hyvästelemässä kotiväkeni. Jeesus vastasi: Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan.” Luuk. 9:59-62

”Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.” ”Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on.” Luuk. 14:26, 33

Jeesuksen äiti ja veljet olivat saapuneet paikalle. He jäivät ulos seisomaan ja lähettivät hakemaan häntä. Hänen ympärillään istui paljon ihmisiä, ja hänelle tuotiin sana: »Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja kysyvät sinua. Mutta Jeesus vastasi heille: Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni? Hän katsoi ihmisiin, joita istui joka puolella hänen ympärillään, ja sanoi: Tässä ovat minun äitini ja veljeni. Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.” Mark. 3:31-35

”Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä. Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.” Matt. 10:35-37

Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaassa.” Matt 23:9

Lienee kai turha mainita, että jos olisin ollut tuollaisen öykkärin aikalainen, olisin pysytellyt kaukana tuosta. Olisin ihmetellyt tuollaisen seuraajiksi lähtijöitä yhtä lailla kuin joitain nykyajan salaliittoteoreetikoita.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
4 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

”Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.”

Joo Yki, …

Hyvä näkökulma Yki. Minusta vaikuttaa siltä, ettei Jeesus ajatellut tätä opetuslapsiasiaa aivan kansankirkollisesta näkökulmasta. Jos kaikki ev.lut. kirkon jättäisivät perheensä ja työnsä ja ryhtyisivät kierteleviksi saarnaajiksi, Suomi olisi aika pian hunningolla – paitsi tietenkin vihreiden mielestä, jotka varmaankin mielellään toimettomina viljelisivät kannabista ja pikku pöllyissä laulaisivat kiitosvirttä maailman pelastuessa.

Kalevi Kauppinen

”Uskontoaine perustuu tietysti Raamatun kertomuksiin ja sen käsittely lähtee siitä, että Raamatun kertomukset ovat totta.”

Tähän se uskonnon opetus perustuu. Jos uskonto häviää kokoaan, niin tilalle tulee jotain muuta, mitä se voisi olla, mikä korvaa uskonnon?

Historia kertoo karua kieltään siitä, mitä on tapahtunut niissä maissa, joissa uskonnon harjoittaminen on kielletty. Uskonnon tilalle on tullut valtaa pitävien palvonta tai vaatimus siitä, mitä pitää palvoa.

Matavia patsaita on tehty valtaa pitävien kunniaksi, mutta ne on sitten kaadettu toisten vallan saaneiden toimesta. Mikään ei näytä olevan pysyvää, taistelu jatkuu siitä, kuka tai mikä aate meitä johtaa.

Tauno J. Jokinen

Eivät uskonnot häviä kokonaan. Mutta niiden asema ei voi olla se mikä nyt vielä Suomessa luterilaisella kirkolla on.

Uskonnon asema Suomessa alkaa olla aika vähäinen. Toki kahden uskonnon virallinen asema, kirkollisvero ja uskonnon opettaminen koulussa ovat vielä jonkinlaisen historiallisena muistona kirkon valta-asemasta Suomessa, mutta muutos on vahvasti tapahtumassa.

Virallisten uskontojen tilalle ja rinnalle muodostuu moninainen kirjo hengellistä aktiivisuutta. Jaksan uskoa, että kehitys on luonteeltaan myönteistä, joskin monenlaista villitystäkin tulemme varmasti näkemään – sellaistakin, josta ennenaikaan olisi perustellusta syystä päässyt roviolle kärventymään.

Kalevi näkee uskon jonkinlaisena eettisyyden lähteenä. En oikein itse usko eettisten normien katoamiseen. Uudenlaista kiihkeää eettisyyttä on kyllä tarjolla. Otetaan nyt vaikka nämä ilmastonmuutos ja Woke-jutut esimerkeiksi.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial