Pyhäinpäivä 2015

Äitini pyhäinpäivänä 2015 kirkonmenojen jälkeen isäni mahtipontisen hautapaaden äärellä. Hän pystytti sen tuohon jo muutama vuosi ennen kuolemaansa. Itse tulen toimimaan täysin päinvastaisesti.

Toinen uusinta pyhäinpäivästä vuosien takaa, kun tuokin eteen tuli. Facebookissa julkaisin, mutta en täällä, joten tässä tuo juttu kirjaintakaan muuttamatta. Äitini on nyt 91-vuotias ja on kesästä lähtien asunut hoitokodissa. Se on yksityisen hoivabisnestä harjoittavan Attendon hoitokoti. Ei ollut vaihtoehtoja. Olin tietysti epäluuloinen taannoisista uutisoinneista johtuen, mutta turhaan. Kaikki on toiminut erittäin hyvin yhteydenpitoa myöten.

31. lokakuuta 2015

On pyhäinpäivä ja kekri ja amerikkalaisilla sekä amerikanmielisillä hällouwiin. Tänä päivänä on tapana muistaa vainajia. Minulla tämä on ensimmäinen kerta kun muistelen omaisvainaata. Isääni joka poismeni viime vuoden lopussa. Kävin muiden mukana kirkossa kun se äitini toive oli. Siellä lueteltiin 20 minuutin ajan seurakunnan edesmenneitten nimiä ja heille sytytettiin kynttilä. Nimien välillä pappi piti dramaattisen tauon ja loi tuolloin tällöin merkitseviä katseita seurakuntalaisiin. Kirkonpalvelijat sytyttivät kynttilät sitä mukaa. Tämä oli minulle ensimmäinen kokemus tästä ja oli se kieltämättä aika maaginen.

Kirkonmenojen kesto oli kokonaiset kaksi tuntia, mikä oli melkoinen kestävyyskoe tällaiselle kunnottomalle pakanalle tai ei edes pakanallekaan. Kestin vaikkakin apunani oli taskussa mukana kulkeva netti. Näkyleipien ja alkoholittoman viinin tarjoilun aikana kävin jaloittelemassa ja kapusin parvelle katsomaan, keitä kirkkokuorossa lauloivat. Tai oikeammin esittivät laulua. Niin luokatonta, laahaavaa ja alavireistä laulun teelmää en ole aikoihin kuullutkaan. Oli pakko ihmetellä kanttoria, joka kesti tämän ilmeisesti itse harjoituttamansa ns. kuoron performanssin.

Ennen tätä jaloitteluani jossain vaiheessa turtaannustani havahduin, kun pappi puhui synnistä ja siinä yhteydessä loihe lausumaan käsitteen ”syntinen nainen”. Kristityt ovat aina omineet ihmisen erilaiset ominaisuudet uskonsa legitimiteetin piiriin. Myös pahuuden. Mutta koska kristinuskon kehittäjät olivat miehiä, he keksivät ulkoistaa pahuuden naisesta lähtöisin olevaksi. Synti, meidän heikkoutemme, on saanut alkujuurensa naisesta. Raamatussahan se on selvästi ilmoitettu. Eeva, meidän kantaäitimme, houkutti miehen, Aatamin, kantaisämme lankeemukseen eli pahuuksiin. Heikkoutemme, meidän miesten siis, on lähtöisin naisesta. Kai siksi meistä kaksilahkeisista useimmat ovat heikkoina naisiin. Luomisjärjestys tämä ei tietenkään ollut, koska Jumala teki ihmisestä täydellisen, kuvan itsestään. Hän ei vain tajunnut, mitä siitä kylkiluusta vielä kehkeytyykään. Saatana oli ovelampi.

Pakanallinen juhla Kekri on aina sijoittunut näihin aikoihin. Kun aikoinaan uskonsa vuoksi ainoansa menettäneitä ja siten pyhiksi tulleita alkoi tulla niin pilvin pimein, ettei enää vuodenpäivät riittäneet jokaiselle, keksittiin jossain ammoisessa kirkolliskokouksessa yhdistää nämä kaikki yhteen päivään ja sille ajankohdaksi määriteltiin sitten tämä kekri. Kirkko on siis aina ominut maalliset asiat, kuten myös pakanalliset juhlat omiin tarkoitusperiinsä ja pyhittänyt ne. Turha luetella niitä kaikkia, kaikki tietävät ne; joulu, juhannus jne.

Mutta koska en ole edes pakana ja hyvinvointivaltion pilalle kasvattama, enkä siksi kekrinkään olemuksesta oikein mitään tiedä, tyydyn konsensusmaisesti muistelemaan tänä päivänä omaa vainajaani, isääni. Hän oli älykäs mies ja ihan oikea ihminen hyvine ja huonoine puolineen. En vielä oikein osaa häntä ikävöidäkään, ehkä sen aika vielä tulee, mutta jäljen itsestään hän jätti. Hän sai aikaan minut ja sisarukseni, jotka nyt ihmettelemme elämää ja itseämme, myös häntä ja mikä hän oikein olikaan. Ristiriitainen hän oli, kuten meistä useimmat. Hän oli toisinaan varsin mukiinmenevä, fiksu ja viisaskin, mutta oman kristillisen kasvatuksensa ja siitä kummunneen elämänkatsomuksensa mukaan hänellä ei ollut aina oikein koherentti eikä tasa-arvoinen näkemys naisista. Tämä oli aivan ilmeisesti tiedostamatonta. Kuvaavaa isälleni on se, että hän suunnitteli oman (ja vaimonsa eli äitini) hautamuistomerkin, joka pystytettiin jo vuosia sitten varatulle paikalle kirkkomaalla. Hän ei ollut persu, mutta hänellä oli sama eetos kuin Timo Soinilla: Oleellisinta on se, miltä se näyttää.

On tämä ihmisen elämä merkillistä. Jokin sisälläni liikahti, kun sisareni kanssa sytytimme kynttilän ja asettelimme sen hautakiven juureen ja katselin äitiäni, joka katseli miehensä hautaa. Vähän vitsailimme siinä, kun hän totesi että tuossa toisella puolella on sitten oleva hänen paikkansa ja me sanoimme, ettei hän voi silloin juuri pullikoida vastaan, jos laskemmekin vahingossa hänen uurnansa väärälle puolelle.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
6 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Kalevi Kauppinen

Koskettava kertomus tapahtuneista ajoista. Hyvää pohdintaa elämän olemuksesta. Jokainen on varmaan käynyt läpi näitä asioita ja jokaisella on on oma tarinansa.

Omalla kohdallani en ota kirkkoa mukaan näihin pohdintoihin, koska kirkko ei anna vastauksia elämän kipeimpiin asioihin. Vastaukset löytyvät muualta, jokainen etsivä ei ehkä koskaan tule ymmärtämään elämän tarkoitusta. Onko se elämä elämisen arvoista, sitä en tiedä mutta minusta se ei sitä ole. Jokaisen elämällä on oma tarkoituksensa.

Anne Mikkola

Elämä ei ole elämisen arvoista?

Seppo Heinola

Niinpä, minun ainakin on vaikea pitää ihmisen elämän tarkoituksena helvetin ikuisten kidutusten välttämistä.

Viimeksi muokattu 1 kuukausi sitten by Seppo Heinola
Kalevi Kauppinen

Helvetin pelkääminen vaatii jo uskoa, että se on olemassa. No, en sano, että Seppo uskoo koko kadotukseen, taitaa enemmänkin olla vapautumista turhista peloista.

Pelkotila näyttelee ihmisen elämässä hyvinkin suurta osaa, ja niitähän riittää tänä päivänä. Jeesus sanoo tähänkin asiaan liittyen, älkää murehtiko huomisesta, sillä joka päivällä on omat murheensa.

Tämän kun aina muistaisimme, niin olisi jo helpompi elää tässä ja nyt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial