Perussuomalaiset, muslimit ja kansojen tuomio

Kansojen tuomiota pidetään vaikeimpana kertomuksena Ut:ssa. Siihen on tiivistetty Raamatun perussanoma ja pelastusoppi. Kirkkokristillinen teologia ei kykene omista lähtökohdistaan avaamaan sanoman sisältöä.

Mat.25:31 Ja kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki pyhät enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuutuu kirkkauden valtaistuimelle.

32 Ja hänen eteensä kokoontuvat kaikki kansat, ja hän erottaa ne toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.

33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ‘Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja perikää se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

35 Sillä minun oli nälkä, ja annoitte minulle syömistä, olin janoinen, ja juotitte, olin vieras, ja majoititte minut,

36 olin alaston, ja vaatetitte minut, olin sairas, ja kävitte minua katsomassa, olin vankilassa ja tulitte minun luokseni.’

37 Silloin oikeamieliset vastaavat hänelle sanoen: ‘Herra, milloin näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua. Tai janoisena ja juotimme?

38 Ja milloin näimme sinut vieraana ja majoitimme. Tai alastomana ja vaatetimme?

25:39 Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?’

40 Kuningas vastaa heille: ‘Varmasti sanon teille, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun pienimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’

41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ‘Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen.

42 Sillä olin nälkäinen, ja ette antaneet minulle syömistä, olin janoinen, ja te ette minua juottaneet,

43 olin vieras, ja ette majoittaneet minua, alaston ja ette vaatettaneet minua, sairas, ja vankilassa, ja ette käyneet minua katsomassa.’

Silloin hekin vastaavat sanoen: ‘Herra, milloin näimme sinut nälkäisenä tai janoisena, tai vieraana, tai alastomana, tai sairaana, tai vankilassa, ja emme sinua palvelleet?’

Silloin hän vastaa heille sanoen: ‘Varmasti sanon teille, että minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä pienimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’

Ja nämä menevät ikuiseen rangaistukseen, mutta oikeamieliset ikuiseen elämään.”

Jeesus kysyy vain yhden kysymyksen: mitä teit vähimille? Ei kysytä mitään sellaista, mitä kirkkoteologia pitää ykköstärkeänä. Voisi olettaa, että juuri siksi niin lampaat kuin vuohet ovat yhtä tyrmistyneitä. Kristittyjen laatima käsikirjoitus mitätöityy. Oikeamielinen, oikeudenmukainen eli lammas, voi olla muslimi, perussuomalainen, kristitty, ateisti. Sen sijaan väärämielinen, reviiriuskollinen vuohi, voi olla muslimi, perussuomalainen, kristitty, ateisti.

Käänsin kreikan ksenon vieraaksi, mutta sana kaipaa syventämistä, kuten kirkon valinta, outo. Muukalaisuus oli Jeesuksen aikana synonyymi vihollisuudelle, toisinuskovalle. Ketkä ovat joidenkin kristittyjen mielestä heidän uskonsa vihollisia? Ensimmäiseksi nousevat mieleen muslimit, sitten hindut, ateistit. Muslimi voi kuitenkin olla oikeamielisempi kuin kristitty ja tulee tuomioksi niille, jotka häntä syrjivät. Ateisti voi olla oikeamielinen laupias samarialainen, toisin kuin pappi tai piispa.

Eikä sovi unohtaa Jeesuksen vähimpiä, jotka ovat hänen vierellään ja joihin hän osoittaa sanoen: ”minkä olette tehneet yhdelle näistä minun pienimmistä veljistäni”. Vaikka vähimmät veljet näyttävät tekstissä olevan sivuosassa, niin heidän kauttaan avautuu monta teologista ongelmaa, kuten se, etteivät ennen maailman perustamista arvotut valitut ole sama asia kuin lampaat. Eivätkä kirkkovanhurskaudet paina mitään tuomiopäivänä, kun kysytään oikeudenmukaisuutta.

Kun oikeamieliset perivät Jumalan valtakunnan, niin mikä on Jeesuksen vähimpien veljien ja siskojen ja äitien osa?

”olin vieras, ja majoititte minut” on mielenkiintoinen kohta. Miten perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit ja kokoomuslaiset ja vihreät ovat halunneet majoittaa maahan tulleet pakolaiset, etenkin muslimit, vieraat, oudot?

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
38 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

Jaa, mielenkiintoista ajattelua.

Varmaankin on näin, ettei tuonpuoleisiin astuttaessa erotella ihmisiä uskontoon, sukupuoleen tai ihonväriin perustuen. Siinä mielessä olen Tapion kanssa samoilla linjoilla, etteivät tuonpuleisissa paljon pappien lupaukset paina. Oma vika, niinkuin silläkin Hämeenlinnalaisella autokauppiaalla, joka lähetti kaikki rahansa Afrikkaan ja jäi odottamaan miljoonarahoja entisen sambialaisen presidentin leskeltä.

Tapion teologia on selkeästi pelagiolaista. Ne pääsevät ikuiseen iloon, jotka ovat tehneet hyviä tekoja ja muut saavat osakseen ikuisen kärsimyksen. Vaikuttaa sinällään reilulta, joskin tekee turhaksi koko Jeesuksen ristinkuoleman. Tuo Tapion tekojen teologia ei mitenkään suuresti poikkea juutalaisuudesta, joskaan juutalaisuus ei suoranaisesti erityisiä taivaspaikkoja kenellekään lupaa.

Jossain vaiheessa ajattelin itsekin hiukan samansuuntaisesti kuin Tapio, että taivaspaikan tavoittelussa nälkäisen ruokkiminen on varmempi keino kuin viikottainen vierailu papin siunattavana. Myöhemmin olen päätynyt sille kannalle, että Jumala kohtelee kaikkia luomuksiaan samalla tavalla. Muussa tapauksessa Jumala jakaisi tuomioita itselleen. Jokainen ihminen nimittäin on juuri sellainen kuin on, koska Jumala on niin hyväksi nähnyt.

Viimeksi muokattu 22 päivää sitten by Tauno J. Jokinen
Seppo Heinola

”Tapion teologia on selkeästi pelagiolaista. Ne pääsevät ikuiseen iloon, jotka ovat tehneet hyviä tekoja ja muut saavat osakseen ikuisen kärsimyksen.” 

No niin oli Jeesuksenkin teologia päätellen Jeesuksen tavasta jakaa vuohet ja lampaat taivaasen ja helvettiin sen mukaan mitä olivat juurikin t e h n e e t tai tekemättä jättäneet. RististäänJeesus ei puhu mitään! Matteus 25 !!!!!!!!!!!

Kalevi Kauppinen

Kannattaa miettiä sitä, miksi Jeesus sanoi ryövärille, tänä päivänä sinut pitää oleman, missä? Jos teot olisivat ratkaisseet pääsyn taivaaseen, niin ryövärillä olisi ollut mitään mahdollisuutta.

Islamin oppiin kuuluu se, että hyvien tekojen kautta ihminen palkitaan. Ikävä vain, että heidän hyviin tekoihin kuuluu väärä uskoisten tappaminen.

Tauno J. Jokinen

Joo Kalevi, …

Noista ryöväreistä tuli mieleeni, miksi se kolmas ristillä riippunut ei päässyt taivaaseen? Taivaaseen pääsemistä piti kuitenkin erityisesti pyytää, vaikkei teoista kuulunutkaan olla mitään hyötyä. Ainakaan tähän tämän päivän luterilaiseen teologiaan noiden kahden erilainen kohtelu ei oikein sovi. Niitä toisen ryövärin syntejä ei sitten Jeesus sovittanutkaan, vaikka vieressä rippui.

Kalevi Kauppinen

Toinen ryöväri halusi alas ristiltä, ei muuta.

Seppo Heinola

Mitäs tykkäät Kalevi Jeesuksen perusteluista jaotella vuohet ja lampaat Matteus 25:ssä?

Kalevi Kauppinen

Jeesus tekee niin kuin oikeaksi katsoo. Sopii miettiä sitä, miksi ryöväri seisoi lampaiden joukossa, siitä vastaus varmaan löytyy Sepon kysymykseen.

Seppo Heinola

Siis Jeesus katsoi oikeaksi pelastaa ihmisisiä heidän tekojensa perusteella ja ’ryövärin’ arvoitus ratkennee ,kun tutkii mitä sanan ’ryöväri’ alkutekstin mukainen sana lestes (mikä Bar-abbaskin eli Isän poika oli) on tuolloisessa kontekstissaan merkinnyt… Huomaa,että Josefus Flavius käytti sanaa λῃστής useita kertoja kuvaamaan vallankumouksellisia tai kansallismielisiä sissitaistelijoita, jollainen saattoi olla Jeesus omalla laillaan itsekin.

Anne Mikkola

No oletko Tapio majoittanut näitä isis-muukalaisia? Ruokkinut niitä omista varoistasi? Kyllähän niitä siellä Lahdessa oli. Vai huuteletko vain katujen varsilla ja turuilla ja toreilla, että muiden veronmaksajien pitäisi näitä ”muukalaisia” erityisen suurella innolla hoivata.

Arvostan kyllä sitä italialaista katolilaista järjestöä, jotka oikeasti ottivat pakolaisia vastuulleen – myös taloudellisesti ja sosiaalisesti, pitkällä aikavälillä. Niin sitä pitää.

Jokaista bussilastillista näitä isis-muukalaisia vastasi ainakin yksi raiskattu lapsi, nainen tai mies, tai pahoinpidelty henkilö. Mitä teet yhdelle näistä vähimmistä…
Ehkä se vähin on se lapsi, joka on täysin ilman vastustuskykyä näiden muukalaisten suhteen, se lapsi jonka kohtalosta welcome refugee-kylttien kantajat katujen varsilla eivät piittaa mitään, koska lapsen ihonväri on väärä. Tai se vanhus, jolle valtion budjetista ei riitä perusihmisoikeuksia, kuten ruokaa, jotain virikettä ja ulkoilmaa, koska hänen kansallisuus on väärä. Ne toisia rasisteiksi ja natseiksi kutsuvat katujen varsilla poseeraavat oma-oikeamieliset rinnastuvat minun mielessäni juuri noihin Jeesuksen vastustajiin, fariseuksiin. Niihin, jotka luulevat olevansa lampaita, ja hurskaita ja rasismia vailla…

mutta miten lie sitten lopulta homma meneekään. Joka tapauksessa syntiä katsoisin tekeväni, jos vihreitä äänestäisin.

Seppo Heinola

Minä taas tekisin syntiä jos en äänestäisi vihreitä,sillä rikkoisin moniakin Jumalan käskyjä vastaan.

Anne Mikkola

No kerrohan sitten mitä hyvää itse teet kaukaisille ihmisille? Eikö lähipiirillä siis väliä mielestäsi? Vai etkö vain ymmärrä budjettirajoitetta?
Eli elät jossain karismaattisessa hörhötodellisuudessa?

Viimeksi muokattu 22 päivää sitten by Anne Mikkola
Tauno J. Jokinen

Aivan mielenkiintoinen ajatus siitä, miten kaikki lopulta päätyvät taivaaseen. Mielenkiintoinen tuo ajatus marssijärjestyksestä. Ikäänkuin hyvillä teoilla voisi ostaa business-luokan liput taivaaseen.Tämä Tapion teologia on aika paljon samansuuntainen Hellenistisen tuonpuloleisuuskäsityksen kanssa. Tällä voi olla jotain tekemistä Paavalin kanssa, joka oli kotoisin Rooman vallan aikaisesta Tarsosta. Tarsossa vaikutti Paavalin syntymän aikaan kreikkalainen yliopisto, eli Paavali varmaankin tunsi hyvin Platonin ajatukset tuonpuoleisista.

Se ei minulle oikein avaudu, mihin Jeesusta tarvitaan tässä ylöstempauksessa. Eikö Jumala saa asiaa hoidettua aivan omin voimin?

Anne Mikkola

Eikö blogisi ole lista raamatunlauseita. Mitäpä tuohon olisi kommentoitavaa.. mitä näihin tempauksiin sun muihin tulee, niin sen kaltaisiin spekulaatioihin en ole kokenut suurempaa kutsumusta… paitsi että en usko johonkin sellaiseen tempausstooriin, jossa hurskaat voivat erottautua maailmasta sillä varjolla, että heidät temmataan pahasta maailmasta. Tuo on sitä väärää eristäytymistä, ylemmyyttä ja välinpitämättömyyttä, vähimmistä ja kaikesta.

Kalevi Kauppinen

Raamatussa ”ylöstempaaminen” mainitaan vain yhden kerran, 1. Tessalonikalaiskirjeen 4:17. Jakeissa 15-17 sanotaan: ”Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut. Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa”.



Seppo Heinola

Noin ja tuon tempauksen piti siis tapahtua kertojan vielä eläessä. Tuo ’meidät’ kun ei taatusti viittaa 2000 vuotta myöhemmin eläviin…

Tauno J. Jokinen

”Lähden itse siitä lähtökohdasta, että uskon kaiken kirjoitetun, jolloin jokaisen Raamatun jakeen on sovittava kokonaisuuteen, kuten 10000 tuhannen palapelissä jokaisen palan on sovittava oikeaan kohtaan. Eikä yhtään palaa saa jäädä yli.”

Ei Raamattua voi lukea ilman tulkintaa. Jokaisen kirjaimen voi tulkita oiken, mutta sanojen kanssa on jo vaikeampaa. Kokonaisen lauseen tulkinta alkuperäisessä merkityksessä on jo täyttä tuuripeliä.

Miten esimerkiksi tulkitset 1. Moosesksen kirjan 14. luvun jakeet 17-20.

ja

Hebrealaiskirjeen 14. luvun jakeet 1-3.

Missä Melkisedek on nyt?

Anne Mikkola

Minusta raamatuntulkinnan tulee ohjautua siitä käsin mikä on selvää eikä siitä käsin, mitä kukaan ei ymmärrä.

Noista tempausjutuista on vaikka kuinka monta raamattu-uskollisten tulkintaa. Heillä kaikilla näkyy olevan ajatus – Lutherista poiketen – että hattua ei voi vain nostaa käsittämättömän edessä ja jatkaa matkaa.

Sitten kaikea elämää ohjaavaksi filosifiaksi tulee se mikä on epäselvää, eikä se mikä on selvää.

”Et edes halua ymmärtää, että temmataan turvaan kuoleman vaarasta, kuvainnollisesti leijonien kidasta.”
Todellakaan tuo ei ole 1 Tess. 4 -luvun sisältö.

Seppo Heinola

Kaikki raamatutulkinta,joka ei painavasti lähde alkukielistä ja ajan konteksista eikä kunnolla huomio juutalaisten rabbien käsityksiä heidän omista teksteistään on minusta hermeneuttinen vitsi. Siksi vähän aivan selviä merkityksiä on löydettävissä.Kun ei ole selvää edes se puhuuko Vt lainkaan nykymerkityksessä Jumalasta vaan jostain jota on vain luultu Jumalaksi. (vrt. esim. Gargo-kultti)

Viimeksi muokattu 20 päivää sitten by Seppo Heinola
Kalevi Kauppinen

Raamatun mukaan meidän näkyvä maailma loppuu aikanaan, ja silloin tapahtuu asioita, joita nyt voida ymmärtää. Tästä tapahtumasta Jeesus puhuu vertauksilla ja ilman vertauksia. Tämä aiheuttaa sekaannusta kirkkojen piirissä, kun jokainen selittää oman oppinsa mukaan.

Se on ainakin varmaa, että kaikki häviää aikanaan, jopa tieteen tekijätkin sen tunnustavat. Elämä ja siihen kuuluva maailman kaikkeus on monimutkainen järjestelmä, joka aikanaan kuluu loppuun, niin kuin vaikka vanha auto, joka muuttuu romuksi.

Kadotuksesta Jeesus puhuu eniten uudessa testamentissa, josta kirkko on erkaantunut. Se on ottanut vain rusinat pullasta, koska ei haluta kertoa totuutta. Valheessa on mukavampi elää, kun kirkko julistaa joka jumalan palvelun aluksi kaikkien synnit anteeksi. Kuulijan on sitten helpompi jatkaa entistä elämää, teki sitten mitä tahansa. En ole vielä yhdessäkään saarnassa kuullut, että tehkää parannus, joka uuden testamentin keskeisin teema.

Viimeksi muokattu 21 päivää sitten by Kalevi Kauppinen
Seppo Heinola

Kalevi,tieteen ei tarvitse ’tunnustaa’ mitään kun se ei ole mistään syytettynä…Kosmologialle tähtien kuoleminen ja niitä kiertävien planeettojen elonkehineen ajoittainen tuhoutuminen on ollut itsestäänselviö jo kauan. Raamattu ei muuten puhu maailmanlopusta mitään vaan aikakausien lopusta ja nämä aioonit olivat jaksoja! Jeeuksen oppi helvetin ikuisesta kidutuksesta tekee hänen isästään epäoikeudenmukaisen sadistin.

Kalevi Kauppinen

Kristinusko perustuu Jeesuksen oppiin, joten siihen kuuluu myös 
kadotus. Ei ole yhtään synnitöntä, sanotaan Raamatussa, ei edes 
Seppo. Tämän takia kaikkien täytyy tehdä parannus, jos haluaa liittyä 
lampaiden joukkoon. Vuohet olivat mielestään synnittömiä, mutta se 
selitys ei Jeesukselle kelvannut.  

2.Pietarin kirje:
”3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niin kuin varas, ja silloin taivaat 
katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja 
kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.”

Seppo Heinola

”Ei ole yhtään synnitöntä, sanotaan Raamatussa, ei edes 
Seppo.”

”E d e s Seppo” !!!! Säälittävä olkinukke, olenko väittänyt josain olevani synnitön! Se on toki ERI asia kuin joku sadistisen Jumalan tuottava perisyntioppi ikuisine helvetin kidutuksineen.Minä en todellakaan voi pitää oikeudenmukaisena sitä,että kuolinvuoteellaan kääntynyt sadistinen sarjamurhaaja pääsee taivaan iloihin kun vaikkapa vain agnostinen ehkä tuhansien ihmisten hengen pelastanut fiksu kirurgi, joka ei ole itse saanut valita syntymistään perisyntiseksi,joutuu kärsimään esim.miljardi vuotta helveti tulisisa liekeissä. Biblisistit eivät nähne tässä mitään ogelmaa…

Viimeksi muokattu 20 päivää sitten by Seppo Heinola
Kalevi Kauppinen

Jos sinun ei tarvitse tehdä parannusta, niin silloin olet synnitön, vai oletko parannuksen tarpeessa. Minä ainkin olen, joka päivä tulee rikottua Jumalan tahtoa vastaan.

Jumalan syyttely minusta on vastustamista hänen tahtoaan vastaan.

Seppo Heinola

Kalevi Kauppinen, ’Parannus’ eli kreikan metanoia tarkoittaa aikuisen oikeasti ’tehdä mielen muutos’ ja minä olen muuttanut mieltäni montakin kertaa ja monessakin asiassa: ”Metanoia, a transliteration of the Greek μετάνοια, means after-thought or beyond-thought, with meta meaning ”after” or ”beyond” (as in the modern word ”metaphysics”) and nous meaning ”mind” (as in the modern world ”paranoia”).
Ja enkä minä ole syyttänyt Jumalaa mistään kun agnostikkona en ole varma edes olemassaolostaan, sensijaan olen näyttänyt minkälaisen karmean Jumalakuvan tuottaa Raamattu ja eritoten sen kirjaimellinen tulkinta!

Viimeksi muokattu 20 päivää sitten by Seppo Heinola
Anne Mikkola

Niin.. KANSOJEN ….

Seppo Heinola

Perisyntioppia tarvitaan ihmisten syyllistämiseen, hallitsemiseen ja rahastamiseen. Sillä jo varhain hyvätuottoiseksi elinkeinoksi kehittyneiden uskontojen pomot huomaisvat, että syyllistä ihmistä on helpompi hallita ja vallita ja heille ’aneita’ myydä kuin hyvän omanarvon tuntevia hallitsijoitaan aika-ajoin kysenalaistavia kansalaisia. Tästä on hyvän havainnon ja analyysin tehnyt lempifilosofini Bertrarnd Russel kirjassaan ’Älyllisen hölynpölyn pääpiirteitä’.

Viimeksi muokattu 20 päivää sitten by Seppo Heinola
Seppo Heinola

Tai tuo tarkoittamani Russelin kirja on nimeltään ’Filosofiaa jokamiehelle’ ja edellä tarjoamani nimi on sen merkittävin osio: http://joklaaja.blogspot.com/2019/12/bertrand-russell-filosofiaa.html

Seppo Heinola

Minun käsitykseni mukaan Jeesus puhuu essealaisista ’pienistä’ veljistä, joita oivat 1 vuoden kokelaat.’Veli’ oli yksi essealaisten itsenimitys. (Vrt. Salus/Paulus, Paulus merkitsee ’pieni’) Essealaisten piti majoittaa veljiään ’vieraina’ näiden ollessa kaukana majapaikoistaan.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial