Pentti Tepsa Tukholma-syndroomasta tänään

Pentti Tepsa kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan tänään 8.4. lyhyesti ja ytimekkäästi tästä vakavasta ilmiöstä mm. näin

”Länsimaissa on paljon humaaneja ihmisiä, joita terrori hämmentää ja kauhistuttaa. Niin on tekijöiden tarkoituskin ollut vaikuttaa.

Tavallinen kadunmies sekä median tavoittama laaja yleisö jäävät huomaamattaan näiden pahuuden lähettiläiden toiminnan panttivangeiksi. Moni kiirehtii selittämään, että iskut johtuvat koetusta rasismista ja eriarvoisuudesta. Vangitsijoiden ymmärtäminen on panttivangin käytöksenä määritelty niin sanotuksi ”Tukholman syndroomaksi”. Toivon, että lukijat eivät pahastu termin käyttämisestä tässä yhteydessä. Haluan vilpittömästi osoittaa kunnioittavat surunvalitteluni naapurimaamme pääkaupunkia kohdanneen iskun uhreille.”

Kannattaa lukea koko blogi. Siinä on muutakin tärkeää asiaa.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Tilaa
Ilmoita
30 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

Joo, …

Olen varsin kiinnostuneena seurannut näitä todellisuuden toiveikkaasti kiistäviä näkökulmia siitä, miten Tukholman terroristi-isku ei olisikaan terroristi-isku.

Taustalla on ihmismielen olemus rakentaa arvokokonaisuuksia – Jos maahanmuuttaja on ”hyvä”, tästä suraa, ettei terroritekoihinkaan syyllistyvä maahanmuuttaja ole ”huono”.

Samalla tavalla toki toimii ihmismieli toiseenkin suuntaan. Jos terroristimaahanmuuttaja on ”huono”, kaikki muutkin maahanmuuttajat ovat ”huonoja”.

Tylsähkö totuus asiasta on toki sellainen, että yksi tai kaksi terroristimaahanmuuttajaa ajoi autolla ihmisten päälle. Niitä, jotka eivät ajaneet on miljoona. Uhreja tuli sen verran vähän, ettei määrä näy edes liikennekuolemien vuositilastossa.

Mistä sitten johtuu tuo täysin ylimitoitettu uutisointi kutakuinkin tyhjänpäiväisestä tapahtumasta? Ilmeisesti kyse tämän valtamedian edustajien jonkinlaisetsa shokista, kun heidän maailmankuvansa maahanmuuton kaikissa sateenkaaren väreissä hehkuvista ihanista vaikutuksista uhkaa romahtaa. Vaihtoehtomediassa uutisointi aiheesta on huomattavasti maltillisempaa.

Tämä Oulunkylän seurakuntapastori varmaankin kärsii aivan aidoista Tukholma-syndrooman oireista, vaikka viettääkin aikaansa maahanmuuttajien surassa täysin vapaaehtoisesti. Kun päivittäin joutuu puolustuskannalle arvostuksiensa johdosta ja samaan aikaan on alttiina myötäelämään maahanmuuttajien traumoja, seuraukset eivät ole mielenterveydelle edullisia.

Tässä maahanmuuttajien avustamisessa ei mitä ilmeisemmin ole riittävästi panostettu avustajien henkiseen hyvinvointiin. Tästäkin asiasta tulemme vielä maksamaan kovan hinnan uupumus ja työkyvyttömyysseurausten johdosta.

Tauno J. Jokinen

”Mitä on henkinen islamisoituminen?”

Joo, …

Jos katsoo tämän Oulunkylän seurakuntapastorin toimintatapoja tuolla kuuluisaksi tulleella videolla, näkee helposti, etteivät toimintatavat ole peräisin suomalaisesta kulttuurista:

https://youtu.be/4_8KgLyjqoM

Tunnusomaista tuossa mielenilmauksessa on sellainen peruskäsitys, että se on oikeassa, joka huutaa kovimmalla äänellä. Sitten tuon ”perustuslaki”-sanan hokeminen mantran omaisesti kannattaa panna merkille. Eivät tällaiset itseilmaisun tavat ole peräisin luterilaisesta kristillisyydestä, vaan pikämminkin islamilasesta kulttuurista.

Tuomo Hirvi

On niin hyvin kirjoitettu Pentti Tepsalta, että onpa hyvä että Anne toit sen tänne.

Jos me haluamme ylläpitää illuusiota turvallisesta paikasta asua niin tällainen vapaa liikkuvuus ei ole ratkaisu mihinkään. On erittäin hankalaa ymmärtää mihin kristityt perustavat tämän ajatuksen, jolla suositaan rikosta ja rikollista toimintaa käyttäen itse myös rikollista toimintatapaa. Ei kyse ole mielenilmauksesta jos me vastustamme viranomaisia väkivalloin. Se on rikos. Onko evl-kirkko osallinen tässä niin onpa tietenkin, jos se ei sanoudu jyrkästi irti tästä väkivallasta.

Markku Hirn

OK. Kommentti paikanpäältä.
Nyt ei ole kyse ”Tukholma syndromasata” jolla tarkoitetaan uhrin identifioimista , samaistumista, dominantin tai agressorin kanssa.Siis uhri liittoutuu agressorin kanssa jotta säästäisi henkensä.Käsite syntyi 1972 Normalmstorin panttivankitilanteessa kun uhrit yhdessä vaiheessa pakotettiin anomaan armoa rikollisille. Ilmiö on kuitenkin vanhempi ja hyvin tunnettu.

Ruotsi kyllä järkyttyi, mutta vain hetkeksi. Euroopan ja Lähi-Idän tilannetta on surattu siksi kauan että tällaista oli kaikkien haastateltujen mielestä odotettukin.Siksi kansa reagoi vahvasti vaikka uhrien määrä jäikin vähiin. Teko koettiin symboolisena ja sellaisella on suunnaton voima.

Valtava mielenosoitus ja koko maasta kantautuvat päättäväiset protestit ja todistuksen sanat siitä, että tämä ei tule kaatamaan kansakuntaa ja sen asukkaita, on se ilmapiiri missä nyt eletään.

Tälläkertaa teon ymmärtäjiä tuskin löytyy (Tietenkin jossakin joku ikuinen kaiken hyvän vastustaja kuuluen täsin näkymättömään vähemmistöön).

Ilmapiiriä olen kutsunut toisessa yhteydessä Talvisodan Hengeksi. Luulen, että se vangitsee mielialat juuri nyt. Tapahtuma on saanut ihmiset kaivamaan esiin kaiken sen hyvän mitä heistä löytyy ja se ei ole vähän.

Ajatelkaapa Helsingin Suurkirkon partaita kukkien peitossa. Sellaiselta Tukholman keskusta näyttää. Olin juuri äsken siellä sitä kukkamerta katsomassa. Maailmaa myhäilevät poliisit, joita kiitellään super nopeasta toiminnasta niinkuin ambulanssia ja palokuntaakin,on turvallinen näky.

Massamedia alkaa olla hieman pettyneitä siitä että jos paljastuukin, että teko oli yksityisen maastakarkoitettavan kosto, eikä mikään ”oikea” ideologinen terroriteko . Vaikka kyllä se sitä oli kansalle .Kansa tuntee yhteläisyyttä Brysselin, Pariisin, Nitzzan, Berliinin ja Lontoon kanssa.
Juuri nyt ei ole aika analysoida terrorismin syitä vaan tarttua ihmisten voimakkaaseen reaktioon ja puolustushaluun kaikkea sitä vastaan joka kansakuntaa voi vahingoittaa. Maahanmuutajien osuus tässä kuntouttamistyössä on ollut hyvin näkyvää ja selvästi yleisesti hyväksyttyä.

En voi millään lailla yhtyä ajatukseen siitä että kadunmiehet jäisivät jonkinlaiseksi aatteeliseksi panttivangiksi. Ymmärtämisvaihe on ohi. Nyt halutaan vastatoimia ja niitä tulee.Yksi hinta tulee olemaan yleisen kontrollin lisääntyminen joksikin aikaa eteenpäin.

jhyrsky

Kiitos Markulle Tukholma-syndrooman oikeasta kuvaamisesta ja todellisten, realismiin tarttuvien ihmisten tulevaisuudenuskon välittämisestä tänne Suomeen, missä Ruotsin monikulttuurisuus nähdään liian usein malliesimerkkinä siitä (järjettömän Trumpin tyyliin), että monikulttuurisuus synnyttää voittamattomia ongelmia. Tosiasiassa Ruotsi on vahva eikä sitä turhaan nähdä maailmalla ihannevaltiona. Siis sellaisena, missä ongelmia ei pelätä vaan ratkaistaan yhteistyöllä ja yksilöä yhteisössä kunnioittaen.

Tauno J. Jokinen

Joo Markku, …

Tuo talvisodan henki on ehkä hieman freudilainen vertaus. Tai siis selainen, joka kumpuaa vertauksen käyttäjän itseltäkin salatusta tajunnasta. Toki sillä tavalla mainio, että se oikein hyvin kuvaa tämän Tukholma-syndrooman nurinkurista olemusta.

Siis talvisota – kukkien määrässä varmaankin varsin rinnastettava Tukholman tapahtumiin, joskin talvisodassa niitä kukkia tarvittiin sadan päivän ajan ja koko maan laajuudella. Toinen yhdistävä tekijä on tietenkin maahan pyrkineiden/pyrkivien lukumäärä, joka talvisodassa oli noin 1’000’000. Kutakuinkin saman verran maahanpyrkijöitä on otettu vastaan Ruotsissa avosylin.

Talvisota puolestaan edusti hyvinkin vahvasti rajat-kiinni-politiikkaa. Rajoja puolustettaessa 25’000 suomalaista kuoli ja 40’000 haavoittui. Maahantunkeutujia kuoli 125’000 ja haavoittui 190’000. Suomi pysyi kuitenkin suomalaisena ja saamme joka päivä olla kiitollisia maamme itsenäisyyttä puolustaneille.

Kuten aikaisemmin totesin – yksi islamisti ja neljä kuolonuhria ei kovin suuria otsikoita ansaitsisi. Tämän vuoden tapahtumisen listalla se selkeästi jää kategoriaan: ”Ei jatkoon.” Toki tällaiset tapahtumat lisäävät kansakuntien sisäistä yhteenkuuluvuutta ja yhtenäisyyttä – kuten tapahatui Yhdysvalloissa syyskuussa 2001. Ilmiötä kutsutaan nationalismiksi.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Ruotsissakin moni myös iloitsee tämän yksittäisen islamistitaistelijan teosta. Onhan se kuitenkin jonkinlaista vastapainoa länsimaiden ja Venäjän synnyttämälle kauhulle Aleppossa, Mosulissa, Homsissa ja muuallakin islamilaisessa maailmassa.

Kaiken kaikkiaan – talvisota alkoi Mainilan laukauksilla ja kesti 100 päivää. Nyt on Tukholmassa vasta alkusoitto soiteltu. Kulttuurien välinen riitasointunen vuoropuhelu jatkunee Ruotsissa tuntuvasti talvisotaa ja jatkosostaa kauemmin.

Markku Hirn

Täytyyköhän käsitettä selventää? Nyt on kyse siitä miten hyökkäylsen kohteeksi joutuneet reagoivat. Siitä löytyy samankaltaisuutta Talvisodassa eläneille.

70-luvun jälkeisen terrorismin oli luonteeltaan aivan toisenlaista ja jäljet hävisivät nopeasti . Tämä uusi terroria aseena käyttävä radikaali salafidismi on muuta.Mutta se on jatkunut pitkään ja luonut fantasian valtavista jihadistilaumoista jotka aikovat tuhota Länsimaat.Miljoonia jihadisteja ihmisten fantasioissa niinkuin aikoinaan ”ryssiä” .

Vaikka meillä alkaa olla realistinen kuva juuri siitä, niin pelko on kuitenkin jäljellä.
Vaikka Tukholman tapahtuvat aluksi kauhistuttivat ihmisiä, niin pian huomattiin että tämä ei meitä tapa.Meidän yhteiskuntamme on tarpeeksi luja kyetäkseen puolustaumaan ja tapahtuma todennäköisesti vain vahvisti puolustushalua. Siis vaikka tulisi uusia tekoja niin niistäkin aiotaan selvitä.

Markku Hirn

Anne, vaikka tuo pappi väittää, että yhteiskunta on jonkin ymmärtämisen kautta hyväksynyt terrorin ja siten tullut terrorin pankkivangiksi Tukoholman syndroomann kaavan mukaan, niin katsoppa ympärillesi ja kysy onko se totta? Ei ole.

Ymmärtäjät ovat vähemmistö ja niitäkin on montaa sorttia.. Valtaosa väestöä tekee vastarintaa ja puolustautuu. Minulle ymmärtäminen antaa aseet vastarintaan. Kun tajuan mikä noita motivoi, niin on helppo kysyä sitä että ovatko nuo motiivit sellaisia jotka parantavat maailmaa? Eivät ole.
Samalla lailla pakolaiset pakenevat jotta heitä ei pakoitettaisi tulemaan samanlaisiksi , taistelemaan väärän asian puolesta väärin asein.

Ymmärtäminen tarkoittaa myös sitä, että ymmärtää sen että jos joku satuu kuulumaan samaan kansallisuuteen, niin se ei tee hänestä automaattisesti terroristia.

Markku Hirn

Oikein ymmäretty. En ole ehdottamassa rajoja vapaalle maahantulolle. Miksi tekisin sellaista kun näen maailmantilanteen sellaisena että rajat ov suurin piirtein menettäneet merkityksensä Meidän suuriman uhan ,ilmastonmuutoksen myötä.

Nämä sotapakolaiset ovat tilapäinen ilmiö. Ilmastopakolaisuus kasvaa ja tulee rikkomaan kaikki rajat. Siihen on varauduttava. Kansallisvaltiot ovat vanhanaikaisia ja vain vähänaikaa ollut ilmiö.On löydettävä toisenlainen monikansallinen elämäntyyli ja meiltä ei kysytä haluammeko sitä vaan se on pakko.

Olet tarpeeksi nuori, jotta tulet lähimmän 20-30 vuoden sisällä kokemaan mitä ilmastopakolaisuus on.

Ulla Tuominen

MH: ”Kansallisvaltiot ovat vanhanaikaisia ja vain vähänaikaa ollut ilmiö.” ???

Vanhanaikaisia ne saattavat olla, mutta eivät ”vähän aikaa ollut ilmiö”. Nykyisen Euroopan syntyhistoria on nimenomaan pienten kansallisvaltoiden tai ruhtinaskuntien yhdistymisen historiaa: Nykyinen Iso britannia (Pohjois-irlanti, Wales, Skotlanti britit), Italia muodostui aikoinaan kaupunkivaltioista ja herttuakunnista, Sisilia ja Sardinian kuningaskunta olivat itsenäisiä. Saksa, Ranska, Espanja, Valaliito maat, Afrikka jne..
Ja läpi historian on myös uskonto ollut vahvasti mukana väestöryhmien välisissä levottomuuksissa ja sotien synnyssä. Sanotaan, että se, joka ei tunne historiaa joutuu elämään sen uudestaan.

Markku Hirn

Klaaniyhteiskunnat jotka olivat solidaaisia dynastioille eivät olleet kansallisvaltioita.
Oli niin tai näin,mikään ei voi estää valtavaa ilmastopakolaisten tulvaa leudoimpiin maihin jotka sattuvat olemaan myös teollistuneita maita.Siihen pitäisi valmistautua. Rajat kiinni politiikka ei tule auttamaan. Se tulee luomaan vaikeata sosiaalista levottomuutta glbaalisessa skaalassa.

Sinikka Hammari

Mielenkiintoinen ketju. Yritänpä vähän kommentoida. Anne vertaa terrorismia perheväkivaltaan. Tuli mieleeni, että kun maassa tehdään terrori-isku ja sitä yritetään selitellä psykologisesti, se voi muistuttaa perheväkivaltadynamiikkaa. Väkivalta perheessä aiheuttaa perheen sisäistä häpeää. Väkivallan kohdetta hävettää; ei kehdata myöntää tosiasioita ja asioita salaillaan. Hävettää, että asiat eivät toimineetkaan ihanteellisesti, onni muuttui painajaiseksi.
Ruotsi, idyllinen kansankoti. Tähän on tultu. Ehkä tunnetaan kansallista häpeää epäonnistumisesta ja sitä on vaikea myöntää.

Sitten oli ajatus siitä, että sotien aiheutama muuttoaalto olisi väliaikainen. Sitä ainakin minun on vaikea uskoa. Islamilaisten maiden sodat tuntuvat vain jatkuvan ja jatkuvan. Mikähän ne lopettaisi? Jos isis saataisiin tuhottua, kalifaattipyrkimkset loppuisivat, jo se vähentäisi väkivaltaa roimasti. Ja vaikka kaikki terroristit eivät olisikaan x, Tukholman terroristi oli ja niin oli Egyptin ja niin oli ne monet, monet muutkin.

Tauno J. Jokinen

Juu Anne, …

Minun mielestäni yksilöpsykologista näkökulmaa voidaan varsin suoraviivaisesti soveltaaa ihmisryhmiin. Jotain aiheesta kirjasin väitöskirjaanikin ja huomasin, että samansuuntaista ajattelutapaa on ollut muillakin. Ilahtuneena panin merkille myös Platonin pohtineen asiaa hieman samalla tavalla.

Yksilötasolla puhutaan arvosysteemistä, joka yhteisön tasolla vastaa kulttuurisia käsityksiä hyvänä tai huonona pidettävistä asioista. Molemmissa tapauksissa pitää paneutua perustavien oletusten syntyhistoriaan, jos haluaa asiaa ymmärtää.

Suomea, Tanskaa ja Norjaa yhdistää sotakokemus toisesta maailmansodasta. Ruotsin historiassa viimeisimmät sotakokemukset ovat 1800-luvun alkupuolelta. Nämäkin Ruotsin sotakokemukset merkitsisvät traumaattista suurvalta-aseman menettämistä, jonka seurauksena kehiteltiin kansallisromantiikkaa viikinkeineen sekä idea puhdasverisenä säilyneestä arjaisrodusta Mälären-järven rantamaisemissa.

Toisen maailmansodan natsimielisyys aiheutti omaa henkistä krapulaansa, jota paikkaamaan Olof Palme kehitti ideologiansa Ruotsista humanismin suurvaltana. Kunnon sankaritarinan tietenkin vielä vahvisti Olof Palmen murha, jota ei saatu selvitettyä.

Tätä taustaa vasten ruotsalainen näkemys maahanmuuttajista voimavarana ja rikkautena asettuu oikeaan perspektiiviin. Ruotsalaisilla on kuvitteellinen käsitys itsestään diskuteeraamisen ihmemaana, joka kykenee lempeydellä integroimaan maahanmuuttajatkin omaan kulttuuriinsa.

Läheisriippuvuuteen minä en tätä ilmiötä yhdistäisi. Läheisriippuvuuden taustalla on yksilön kokemus itsestään arvottomana. Jos sitten aviopuoliso kohtelee kaltoin, seurauksena on jotain outoa hyvänolontunnetta. Ikäänkuin tuo arvottomuus saisi ansaitsemansa palkkion.

Ilmastonmuutoksen sotkeminen tähän keskusteluun on pyrkimystä viedä keskustelua etäämmälle kipupisteestä. Ymmärtämättömyyttään Ruotsi on ryhtynyt sosiaaliseen kokeiluun, jonka seuraukset ovat hallitsemattomia. Jo nyt Pohjois-Ruotsin meän-kieliset lähettävät lapsiaan kouluun tänne Suomen puolelle. Syynä on heidän mukaansa se, että Suomen peruskouluissa opiskellaan jo 6. luokalla samoja asioita kuin Ruotsissa vasta 9. luokalla.

Muutaman vuoden kuluessa tulemme näkemään melkoisia mullistuksia maailmanjärjestyksessä. Suomen syrjäinen sijainti, suomen kieli erityispiiirteineen, Suomen ankarat talviolosuhteet ja se aito ja oikea talvisodan henki todennäköisesti auttavat meitä suomalaisia jälleen kerran kääntämään vastoinkäymiset voitoksi.

Ulla Tuominen

Minulle tulee kyllä mieleeni ruotsalaisten asenteesta ja lujasta uskosta se, että ihmisillä on pakonomainen tarve uskoa tulijoiden onnistuneeseen kotoutumiseen. Se tulee onnistumaan, ja sen täytyyn onnistua, koska paluuta entiseen ei ole. Jos kehitys jatkuu nykyisellään, kantaruotsalaisten suhteellinen osuus väestöstä pienenee vuosi vuodelta. Samalla heidän osuutensa päätöksenteossa pienenee. Ennemmin tai myöhemmin islamista on tulossa maassa valtauskonto.
Muihin uskonnollisiin ryhmiin kohdistuva vaino on nykyisin arkipäivää miltei kaikissa islamilaisissa valtioissa. Ei ole mitään perusteltua syytä olettaa, että asia muuttuu sillä, että islam tuodaan Eurooppaan. Meillä tuntuu olevan vakaa usko siihen, että länsi jollakin tavoin kesyttää islamin ja saa sen sopeutumaan eurooppalaisiin arvoihin.

Sinikka Hammari

Ainoa toivo on, että muhamettilaiset kääntyvät täällä kristityiksi. Joitakin on onneksi Suomessakin kääntynyt mutta pieni osa ei vielä riitä islamin/väkivallan leviämisen pysäyttämiseksi.

Tauno J. Jokinen

Jaa, …

En minä tässä asiassa oikein osaa mitään kantaa ottaa.

Tämä Marjaana edustaa omanlaistaan teologiaa ja Pentti puolestaan toisenlaista teologiaa. Hengellisten palvelujen kuluttaja tietenkin voi olla ihmeissään, jos jaksaa pähkätä sellaista kysymystä, jotta minkälaisen aatteen tarpeisiin kirkollisverorahat oikein käytetään.

Toisaalta – passiiiviseurakuntalaisuus on vähän kuin äänestämättä jättämistä. Siinä sitten saa avoimen valtakirjan omien intohimojensa edistämiseen jos jonkinlaiset tohvelinkuluttajat.

Jumala ihan tykönään päättäköön, antaako kirkon homman jatkua, vai johdattaako hissun kissun seurakuntalaiset vihreämmälle laitumelle.

Tauno J. Jokinen

Joo, …

Kyllähän Tepsaa saa fanittaa aivan kaikessa rauhassa. Tuo Tepsan kommentti edustaa sellaista perusluterilaista teologiaa, jossa kirkko on valtiovallan nöyrä vasalli ja juoksupoika. Tuollainen sopuisa luterialisuus saattaa kerätä kivasti jäseniä ja sitä myöten verotuloja, vaikka ei nykyaikana ketään oikein puhuttelekaan.

Marjaana ehkä enemmänkin edustaa uudenlaista teologiaa, jonka pohjalla on usko ja intohimo. Toki Marjaana tuntuu uskovan, että Jeesus on jonkinlainen feminismille alamainen vallankumouksellinen. Tällainen Jeesus sopii oikein hyvin ratsuksi feministeille – ehkä jopa uljaaksi valkoiseksi orhiksi, kun kerran perinteinen aasilla ratsastaminen alkaa olla ideologiana loppuunkaluttu.

Jonkinlaista radikaalikristilisyyttä varmaankin tarvitaan vastapainoksi nousevalle islaminuskoisuudelle, Helluntailaiset ovat jo innokkaasti värväämässä maahanmuuttajia omiin leireihinsä. Tässähän sitä on aitokristityille mitä hienoin mahdollisuus tehdä lähetystyötä pakanoiden keskuudessa – kun nämä pakanat nyt ihan joukolla ovat maahamme tulleet.

Ehkäpä uskonto on monimutoistumassa. Jokaiselle tarjotaan jotakin. Mielenkiinnolla katselin tuota videota, missä imaami opetti oikeaa tapaa kouluttaa vaimoväkeä vaikenemaan seurakunnassa. Voi aivan hyvin käydä niinkin, että nuo islaminopit alkavat kohtapuoliin innostaa suomalaismiehiäkin. Sisältäähän Islam lupauksen paluusta vanhaan kunnon patriarkaaliyhteiskuntaan. Oikein kunnon Trumppilaista persukamaa siis.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial