Nyt on kuulkaas ilmoilla uunituore video. Siinä me, Meri ja Anne luemme Paavalin kirjeitä ja keskustelemme niistä. Aikomus on tehdä niistä kokonainen sarja. Olemme lukeneet kulloinkin käsiteltävät raamatunkohdat tahoillamme, mutta emme etukäteen tiedä toistemme kommentteja. Tällä tavalla keskustelu pysyy mahdollisimman spontaanina.
Miksi? Vaatimattomana tavoitteena on Paavalin ja Raamatun kunnianpalautus. Ilman tasa-arvoa ei ole tämän päivän Suomessa evankeliumia. Kuka normaali ihminen nyt kuitenkaan mitään tasa-arvosaarnaa jaksaa? Siksi päätimme tehdä jännempää juttua ja alkaa lukea Paavalin kirjeitä kokonaisuuksina, livenä. Tulee mieleen ensimmäinen kerta K24:llä kun minä (Anne) ilmestyin nimimerkin takaa lähtiessäni Ugandaan ja lupasin jatkaa seikkailun kuvausta sitten Ugandasta.
Yritämme päästä kirjainten taakse ja rivien väliin siinä, mitä Paavali tahtoi sanoa kuulijoille. Meri sanoo, että sen takiahan tekstejä käännetään, että saadaan niiden tarkoitus välitettyä yli kielimuurienkin. Tässä tapauksessa muurina on aika, ja se että teksti on muuntunut käytössä maagis-dogmaattiseksi, vaikka se ei selvästikään ollut Paavalin idea.
Onko tältä pohjalta mahdollista saavuttaa tavoitteita, kuinka pitkälle tämä kantaa? Toistaiseksi on ollut aika kivaa ja on opittu paljon CapCutia ja videoiden käsittelyä. Roomalaiskirjeen kohdalla ollaan jo mestareita, jos sinne asti päästään.
Haluatteko hypätä matkaan, tulla mukaan keskusteluun – jopa livenä – tuottaa video/kuvamateriaalia äänen taustaksi tai muuten vain kommentoida tuotosta? Heittäkää ideoita, miten tästä voisi tehdä vieläkin kiinnostavamman sarjan tai ketä voisi kutsua vieraaksi johonkin jaksoon. Käykää nyt ainakin solidaarisuuden tähden tykkäämässä ja vaikka Youtubessakin kommentoimassa, koska keskustelu veisi hommaa eteenpäin.
Tekemisen puuskassa ei välttämättä huomaa kaikkia mahdollisuuksia ja siksikin ulkopuolinen näkemys on arvokasta. Blogimetsästä löytyy monenlaista asiantuntemusta, ja sitä kautta voi Paavalin teksteistä avautua aivan uusia merkityksiä nykylukijoille. Sehän tekisi seikkailusta vieläkin jännittävämmän.
Tuotantotiimin puolesta Meri ja Anne
Eikö kukaan blogimetsässä ota haastetta vastaan lähteä lukemaan näitä kokonaisuuksina kanssamme?
Tuli mieleen, että näistä Paavalin kirjeistä voisi tässä alla aivan hyvin keskustella, vaikka ette viitsisikään kuunnella meidän pitkiä keskusteluja. Meidän kommentit ja kysymykset ovat meidän, ja teidän voi olla niistä aivan riippumattomia. Ainakin itselle Merin kanssa noiden lukeminen oli antoisaa. Kirje elää ihan eri tavalla kuin ennen.
Keskustelusta voi halutessaan myös poimia luvun jota haluaa pohdiskella. Tube näyttää sisällön kun liikuttaa kursoria videon jossain kohtaa ja kuvauksessa on myös ajat, joista luku taikka teema alkaa. Olisi toki kivempi näitä tehdä, jos noista kirjeistä voisi myös keskustella.
Kommenttien ei tietenkään tarvitse olla ”oikeaoppisia” millään muotoa. Paavalista ei tarvitse pitää, vaikka sitä yrittäisikin ymmärtää.
Joku vuosi sitten luin kirjeet läpi kursoorisesti niinkuin mitä tahansa tekstiä. Huvitti kun panin merkille kuinka monet kirjeet ovat kerjuukirjeitä pitkällä esipuheella.
Jo juutalaisilla ulkomailla oli tapana kerätä varoja Jerusalemin temppelin toimintaa varten ja kristityt saivat idean kerätä varoja Jerusalemin seurakunnalle varmaankin heiltä.
Paavali oli kriittinen Jerusalemilaisia kohtaan ja riitelikin heidän kanssaan ja julisti riippumattomuuttaan heistä vaatien apostolin auktoriteettia itselleen. . Mutta voi olla, että rahalähetykset Paavalin toimesta teki sen että häntä siedettiin paremmin.
”Mutta voi olla, että rahalähetykset Paavalin toimesta teki sen että häntä siedettiin paremmin.” Tällä eksegeetit asiaa selittävät muistaakseni. Paavali halusi rauhoitella riitoja avulla.
Katsoin läpi 1 Tess kirjeen tästä näkökulmasta, enkä siitä kyllä löytänyt mitään kerjuukirjemäistä ellei sitten lasketa jaetta 5:25: ”rukoilkaa meidän puolestamme.” Ugandalaisittain tuo on yleisin synonyymi kerjuukirjeelle.
Paavali kirjoittaa aiemmin: Pitäkää kunnia-asiananne, että elätte rauhallisesti, hoidatte omat asianne ja ansaitsette toimeentulonne kättenne työllä, niin kuin olemme käskeneet.
Ei siinä varsinaisesti sanota, että Paavali haluaa tuon kätten töiden hedelmän.
Ymmärrettävistä syistä minä tämän palstan aktiivisista nyt en ole juuri kiinnostunut osallistumaan. Sikälikin mietityttää noiden tekstien pohtiminen, että niistä vain osa lienee aitoja Paavalin kirjoittamia. Ja Paavalin itsensä kirjoittamissakin teksteissä on muutoksia ja kopiointivirheitä.
Sinänsä kiinnostava tyyppi kyllä, että on kristinuskon lanseeraaja tai ainakin ensimmäinen uskonsysteemin kehittäjä.
Me lähdetään liikkeelle niistä, joita kaikki pitävät Paavalin itsensä kirjoittamina. Niitäkin riittää. Ne ovat niitä varhaisimpia. Ei niitä muutoksia tai epäselviä kohtia paljoa ole. Enemmän sanoisin että ongelmallisia ovat joskus käännökset, joita tehdään jos tekstiä ei ymmärretä.
Ei kun mukaan vain lukupiiriin. Jospa saisit uusia kritiikin kohteita…