Lapsena kääntelin kädessäni iskän jostain tuomaa pientä pulloa. Sen etiketissä luki ”Kiteen kolmasti kirkastettua”. Pontikkaa. Siinä oli ihan oikea painettu etiketti. En tiedä mistä tuollainen 70-luvulla oli peräisin, kun Alkolla oli tuolloin tiukka monopoli kotimaisiin valmisteisiin. Vuodesta 2014 Kiteellä on kyllä tiputeltu pontikkaa ihan laillisesti. Kolmasti kirkastus voi nostaa kyseisen liemen voltit jopa 96:een asti eli lääkäripirtun lukuihin.
Kiteellä siis toimi Suomen Pontikkakeskus Oy. Sen 10 vuotinen taru loppui konkkaan 2016. Se tuotti noin 20.000 pulloa per vuosi, mutta kannattavuus olisi vaatinut 50.000 pulloa. Ei löytynyt markkinoita. Ei auttanut, vaikka EU tuki palkkauksessa ja investoinneissa. Kiteen tuolloinen kaupunginjohtajakin näki kiteeläisessä ponussa mahdollisuuden kirkastaa kaupunkikuvaa. Sattuvasti sanottu.
Kiteellä kuulemma keittomiehet ovat kuolleet sukupuuttoon, mutta kyllä keittohommia jatketaan siellä ja täällä. Itse hankin muutaman kerran asuinkylälläni tuota korpirojua eräältä sittemmin manalle menneeltä tutultani. Muistaakseni se oli kuitenkin vain kerran kirkastettua. Mutta niinhän se Jessekin kirkastui kerran.
Raamatussa kerrotaan, että Jeesus vei Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen jollekin vuorelle eli vähän korkeammalle mäen nyppylälle ja siellä Jessen vaippa, joka tietty oli jotain likaisen vaaleata karkeaa kangasta, alkoi menettää väriään eli tuli aivan valkoiseksi. Sitten jostain tuon ilmaisista ilmaantui aikoja sitten tuonelle menneet Elia ja Mooses. Nämä jutustelivat Jeesuksen kanssa. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä haastoivat. Sitä ei saagoissa kerrota. Eivät säistä varmastikaan. Josko kalaonnesta tai kalamääräytymisestä? Olihan Jesse saanut aikaan sen tunnetun Pietarin kalasaaliin ja tämä kertoi tekevänsä opetuslapsistaan ihmisten kalastajia. Mahtoivatko keskustella käännytyksen sujumisesta, vaiko kertoivatko Jesselle, että vaellus ei nyt enää pitkään jatku, että kortit nyt vähän näyttää ristiä?
Kirkastussunnuntain liturginen väri on valkoinen, jonka sanotaan olevan ilon ja toivon väri. Mutta valkoinenhan ei oikeastaan ole väri. Valo heijastuu esineestä tai kankaasta valkoisena silloin kun siinä yhdistyy kaikki spektrin värit. Eli kirkastussunnuntai on liturgisesti väritön. Mielenkiintoisesti taas kiinalaisessa ja intialaisessa perinteessä valkoinen, jos se nyt väriksi luetaan, on surun, kuoleman ja kummitusten väri, ainakin wikin mukaan. Eli tyyten vastoin länsimaista käsitystä. Meillä se on se toinen värittömyys, musta.
”Kolmasti kirkastettu” kuulostaa aivan raamatulliselta. Luku kolme on maaginen luku, joten se sopii hyvin kristinuskon kolminaisuusoppiin. Onhan kristinusko täynnä magiikkaa. Se aikojen takainen kiteeläinen pontikka oli siis kolmasti kirkastettu. Sittemmin Suomen Pontikkakeskus Oy kirkasti jopa neljästi. Se kuulostaa jo tylsältä ja ylimitoitetulta. Miltä kuulostaisi ”Pyhä Nelinäisyys”?
Valamon Kristuksen kirkastumisen luostarissa muuten harrastetaan myös tiputtelua eli tislaamista. Mutta nimestään huolimatta siellä ei kirkasteta. Sen sijaan siellä ruskistetaan, nimittäin viskiä, mielenkiintoisesti vieläpä kirkkoviinitynnyreissä. Veriruskean syntistä viinaa.
Pontikan kirkastamisella ja se mitä siellä vuorella tapahtui siinä ei ole mitään yhteyttä. Kaksi eri asiaa jotka ovat niin kaukana toisistaan kuin itä on lännestä.
Sävy jota tassä kirjoituksessa käytetään puuttuu kunnioitus toisin ajattelevia ihmisiä kohtaan. Uskovainen ihminen ei halveksi ketään toista ihmistä heidän mielipiteensä mukaan. Kaikki ollaan saman arvoisia ihmisinä mielipiteestä ja uskomumuksista riippumatta.
Nimitystä jolla Jumalan poikaa nimitellään on minusta ala arvoista kirjoittelua monelle niin vakavasta asiasta ja tiedän melko varmasti mitä he siitä ajattelevat. Pelkona on se että lukijat ja kirjoittelijat häipyvät tästä plogipalstasta. Jos ymmärrän oikein niin plogimetsä on keskustelupalsta jossa keskustellaan toisia kunnioittavasta eikä kenenkään uskoa taikka uskonnottomuuta tarkoituksella loukata, hyvät käytöstavat jo vaativat sen.
Luostarin viskin tislaamisesta olen kyllä samaa mieltä, tällainen kaupallinen toiminta ta ei kuulu luostarin tehtäviin. Varmaankin tässä on taloudelliset näkökohdat tarkoituksena jotka puuttuvat Raamatun opetuksesta. Viinit joita ehtoollisella tarjotaan ei humalluta ketään koska määrä on niin peini ettei sillä ole mitään vaikutusta. Ne ihmiset jotka ovat raitistuneet pitkän kamppailun jälkeen alholiongelmasta heille tajotaan alkoholitonta viiniä, joten sekään ei ole ongelma.
”Tampereen tuomiokirkkoseurakunta ja Pyynikin Brewing Company ovat solmineet yhteistyösopimuksen oluen valmistamisesta. Panimo valmistaa Keskustorilla jo vuonna 1825 käyttöön otetulle Vanhalle kirkolle oman nimikko-oluen.
– On mahtavaa olla mukana tässä ainutlaatuisessa projektissa. Vanha Kirkko on keskeiseltä paikaltaan nähnyt pitkän palan Tampereen historiaa. Jokainen kirkossa käynyt ihminen ja tapahtuma on jättänyt sinne jäljen. Keräämme tämän ”kirkon muistin” villihiivan muodossa talteen ja käytämme siitä oluen, jossa on mukana koko Vanhan kirkon historia, Pyynikin Brewing Companyn perustaja Tuomas Pere sanoo tiedotteessa.
Vaalean, belgialaistyyppisen vehnäoluen olisi tarkoitus olla myynnissä vuoden päästä kesällä.
Hankkeen yksi tavoite on hyväntekeväisyys. Osa oluen myyntituotosta käytetään seurakunnan diakoniatyöhön Vanhalla kirkolla. Olutta myydään ainakin Keskustorin ravintoloissa.
Vai ei pontikan kirkastamisella ja kirkastusvuoren tapahtumalla ole mitään yhteistä..? Minusta aivan hyvin on – nimittäin kun tarpeeksi tuota lientä on litkinyt, voi nähdä näkyjä. Vaikka kirkkaita valoja.
No, se siitä. Mutta joo, mitä halveksivaa tuossa tekstissäni on? Ja miten nimittelen? Jesse? Sekö rassaa? Tekstini on enemmänkin satiirista, ei mitään halveksivaa.
Ja sitten, minä kykenen keskustelemaan kunnioittavasti. En ole missään vaiheessa ketään uskovaa pilkannut, vaikka kyseenalaistankin – ja kyseenalaistan juuri niitä uskomuksia. Onko tämä kyseenalaistaminen paha juttu? Pitäisikö tämän blogimetsän olla kupla, jossa turvallisesti hymistellään pikkukysymyksillä, mutta ollaan kaikesta periaatteessa samaa mieltä?
Käytöstapoja minulla on. Täällä en ole ketään haukkunut, sen sijaan minua täällä on kutsuttu kusipääksi.
”No, se siitä. Mutta joo, mitä halveksivaa tuossa tekstissäni on? Ja miten nimittelen? Jesse? Sekö rassaa? Tekstini on enemmänkin satiirista, ei mitään halveksivaa.”
”Satiirista teosta läpäisee kriittinen, pilkallinen tai aggressiivinen asenne, pureva iva. Satiirin päätarkoitus on poliittinen, yhteiskunnallinen tai moraalinen. Satiiriin kuuluu kuitenkin myös hauskuus, sillä se esittää kritiikkinsä naurua herättäen ja koomisin keinoin, tekemällä kohteestaan naurettava.”
Näin tuon satiirin voi moni käsittää, sen takia sen esittäminen ei ole hyväntahtoista vaan toisin ajattelevan maailmankuvaa pidetään naurettavana.
Nyt et vastannut kysymykseeni siitä, mikä sinusta tuossa tekstissä on halveksivaa. Ja miten nimittelen.
Olet näköjään kysynyt wikiltä, mitä on satiiri. Pidätkö wikiä ”jumalan sanana”? Ota huomioon, että se on yhteisöllinen ”tietosanakirja”, johon kuka tahansa talliainen voi sepustaa omia näkemyksiään. Eli se ei ole luotettava, vaan suuntaa antava. Satiiriakin on monenmoista, myös ivallista, mutta tuota aggressiivinen -määrettä en ymmärrä. Pääasiassa satiirin tehtävä on kuin keskiajan hoveissa narreilla. Nämä saattoivat tuoda totuuden esiin ilveilyn keinoin.
Satiirin vastaanotto sitten on yhtä moninaista kuin on satiirien esittämistyylejä. Jos nykyisin joku satiirisin keinoin arvostelee vaikka hallitusta, saa tämä kuulla esittävänsä vihapuhetta. Ja vihapuheesta minuakin on täällä arvosteltu.
Kysyn vielä, mitä tuolla kuvalla halutaan sanoa, onko se satiiria vai onko siinä jokin muu viesti lukijalle.
Jos uskonnoton käyttää satiiria asian ilmaisemiseen niin ei se hyväntahtoiselta tunnu uskovia kohtaan. Kuinka lukija voi tietää mitä tällä kirjoituksella tarkoitetaan. Uskovat ovat kyllä tottuneen pilkan kohteena olemiseen ei siinä ole mitään uutta.
Esitän vain oman mielipiteeni, en puhu kenenkään toisen puolesta, jokainen vastatkoon itse kommenteistaan.
Kuvituskuva. Siinä viina tippuu lauhdutustorvien läpi. Mäski kirkastuu. Mitä muuta siinä sitten on, on täyttä todellisuutta ainakin noiden munkkien kohdalla. Se sitten jää arvailtavaksi, mitä Elia tai joku muu Jesselle maljassa tarjoaa. Noina aikoina tuosta tarjottiin viiniä. Vai onko kyseessä katkera kalkki..?
Minulla ei tuossa kuvassa ole oikeastaan mitään muuta sanomaa kuin ehkäpä se, että uskovien piirissä kaksinaismoraali on lähempänä kuin se paljon puhuttu taivas.
Täällä voinee kommentoida ilmeisesti vain ne, jotka ovat kirjautuneet tälle alustalle. Kommentteja kyllä totisesti saisi tulla enemmänkin. Enkä pahastu, vaikka jyrkästikin kommentoitaisiin. Siihen olen jo aikaa sitten tottunut. Ja aina vastaan asiallisesti. Sen voinet sinä vahvistaa, vai mitä?
Vielä lisään tähän, että maksan oman osuuteni tämän alustan ylläpidosta. Sen voi Anne vahvistaa. Sikäli olen ns. lunastanut oikeuteni kirjoittaa tänne. Edelleenkin, jos joku kirjoituksistani täällä pahastuu, niin voi itse tykönään miettiä, miksi pahastuu.
”Minulla ei tuossa kuvassa ole oikeastaan mitään muuta sanomaa kuin ehkäpä se, että uskovien piirissä kaksinaismoraali on lähempänä kuin se paljon puhuttu taivas.”
Jos ihminen sanoo tai näyttelee uskovaista ja siitä huolimatta tekee tekoja tarkoituuksella tietäen että ne ovat Jumalan tahdon vastaisia, niin hän ei ole uskovainen eikä palvele totuutta.
Ateistin ovat siinä mielessä rehellisiä, koska heidän vakaumuksensa on aito ja siinä ei ole mitään kaksinaismoraalia.
Jeesus juotti Kaanaan valmiiksi kännisille hääveraille 600 litraa viiniä.
Jeesus ei hyväksynyt juopottelua.
https://uusitie.com/lukijan-kysymys-hyvaksyyko-jeesus-juopumisen/
Varsin ns. selitystiteteen maistereiden seliselitys. Jeesusta kutsuttiin syömäriksi ja viininnauttijaksi.
Kyllä Jeesusta mimiteltiin paljon pahemmaksikin kun vain syömäriksi ja viininnauttijaksi.
Mieto viini ruokajuomana ei ole vaarallista mutta paljon nautittuna se alkaa käydä terveyden päälle.
Jeesuksen aikaan Israelissa ei muut juomat säilyneet juomakelpoisena, maito happani nopeasti, ei ollut jääkaappia eikä muita kylmälaitteita joten viini taisi olla ainut mahdollinen juoma aterian yhteydessä.
Silloin kun ihmisen valtaa alkoholin himo niin samalla alkaa alamäki jolla on ikävät seurauset. Usein siitä perhe ja lähipiiri kärsii. He joilla on taipumus alkolisoitua olisi syytä karttaa kaikkia sellaisia juomia jotka sisältää alkoholia.
1.Korinttolaiskirje:
5:11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/paheet/kohtuullisuus-on-aivojen-etu#78cc1138