KESÄTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 38. Rukous on kriisissä!

Rukous on kriisissä! Rukous ei auttanut täyttämään luostarin kassaa. Elämä on raadollista – ja kallista. Rahaa vaaditaan sinne ja tänne, eikä mikään tahdo riittää. Omassa pienessä taloudessani, kuin myös työpaikassani, sen hyvin olen saanut kokea. Mikä nyt eteen, kun luostarin oma rukousmetsä tuli päätepisteeseensä, nimittäin ainakin osittaiseen päätehakkuuseen?

Ei ole viskin, ginin, absintin ja minttuviinan tislaaminen ja myynti tuonut tarpeeksi tulovirtaa luostarille, vaikka viinanmyynti muuten on helppoa. Niinkin helppoa, että Alkon pääjohtajan tuloksellinen toiminta palkittiin viime vuonna 420.000 euron palkalla ja tulospalkkioilla.

Jos ei ole rukous auttanut pelastamaan rukousmetsää, joka nimestä päätellen lienee ollut yksi rukouksen tyyssijoista, niin miten käynee nyt jatkossa rukoilun? Tosin en tiennyt, että munkit rukoilevat pöpelikössäkin, eikä vain kammioissaan tai päivittäisissä taikamenoissaan eli liturgioissaan, puoliyöpalveluksissa, aamupalveluksissa ja iltapalveluksissa.

Ehkäpä se kuitenkin on niin, että rukouksessa lopputulos on jokseenkin sama, rukoili sitten metsässä, avohakkuuaukealla, savottakämpän siimeksessä, lanssilla tai sitten munkinkammiossa.

Valamon luostarin tapauksessa kävi toteen se, mitä olen jo vuosikymmenet ollut mieltä. Rukouksessa ei ole voimaa. Ellei sitten rukoilijan oman psyyken kannalta. Jos näin on, niin hyvä niin. Mutta jos rukouksella ajattelee voivansa muuttaa maailmaa, tulee eteen teologinen pohdinta siitä, mitä kaikkia rukoilevaisten toiveita se jumala nyt täyttäisi. Jos joku rukoilun kohde toteutuessaan tuottaisikin toisaalla harmia tai olisi vastoin toisen rukoilevaisen toiveita? Tai jos rukoilija itse kuvittelee voivansa muuttaa asioita Jumalansa avulla lähettämällä tälle toiveita, on vaarana tälle tulla hybris omasta voimastaan.

Rukouksessa on voimaa!”

Tuon lauseen olen nähnyt tuolloin tällöin. On tämän niminen facebook-ryhmäkin. Rukoilijoilla on nähtävästi käsitys siitä, että he voivat tuottaa Jumalansa avulla muutoksia omaansa ja muiden elämään. Se on hybristä ja korskeutta jos mikä. – Kuinka he kehtaavat..? Ja kyllä he kehtaavat – kuvittelevat voivansa käyttää Kaikkivaltiasta hyväkseen ymmärtämättä, että tämän tiet ovat tutkimattomat ja tapahtukoon VAIN tämän oma tahto! -Tosin mietin sitäkin, miten kaikkivaltiaalla ja kaikkitietävällä voi olla omaa eli vapaata tahtoa. Oma tahtohan muuttaisi tilanteiden mukaan historian kulkua, sitä kulkua, joka jo aikojen alussa määrätty on, ja jonka pitäisi olla muuttamaton. Tapahtumien kulku, jonka kaikkitietävä on luonut ja tiennyt ikuisuuden.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Tilaa
Ilmoita
11 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Kalevi Kauppinen

Rukous on pyytämistä tai kiittämistä. Jokainen vanhempi joutuu miettimään sitä onko lapselle hyväksi toteuttaa hänen pyyntönsä jos ei ole niin hän kertoo miten pyyntö tuottaa lapselle vahingon. Joskus lapsi ymmärtää sen mutta ei aina, siitä voi seurata kuikunpuuska.

Vanhassa Testamentissa Israelin kansan rukouksia Jumala ei aina kuullut koska kansa tieten tahtoen vastusti Jumalan tahtoa. Vasta sitten kun kansa joutui suureen hätään ja käätyi Jumalan puoleen Jumala kuuli heidän rukouksensa. Näin se tapahtuu tänäkin päivänä, on paljon tapauksia joissa ihminen on vajonnut niin syvälle rikosten, huumeiden ja alkoholin takia että ajattelee itsemurhaa mutta viimeisenä keinona sanoo, Jumala jos olet olemassa niin auta minua ja montakertaa apu tulee. Näitä miehiä on nyt tekemässä Jumalan valtakunnan työtä vankoloissa ja kaduilla entisten pohjalla olevien kaveriden kanssa.

Netistä löytyy näitä miehiä kertomassa omaa tarinaa, on hyödyllistä kuunnella miten rukous voi auttaa oikealle tielle.

Viimeksi muokattu 4 kuukausia sitten by Kalevi Kauppinen
Tauno J. Jokinen

Rukouksiini on näköjään vastattu, kun Valamon munkit ovat intoutuneet viinabisneksiin ja tärvänneet taloutensa.

Rukoilla voi monin tavoin. Ehkäpä Jumala on haluton leikkaamaan nurmikkoa kenenkään puolesta, mutta on suotuisampi antamaan voimaa nousta ylös ja mennä itse leikkaamaan sitä nurmikkoa.

Jumala ei ole aasi, jolla voi ratsastaa. Ei kannata rukoilla Jumalaa tekemään meidän töitämme, mutta paremmin onnistuu, kun rukoilemme itsellemme ymmärrystä toteuttaa Jumalan Tahtoa.

Juha Hyrsky

Babe in the Woods.. Näin englannissa kuvataan ihmistä, joka on pihalla, koska hänellä ei ole kokemusta eikä ymmärrystä mutta mielipiteitä kenties sitäkin enemmän.

Tauno J. Jokinen

Vähän kuin EU ratkaisemassa pullonkorkkienpalautusongelmaa tai opetusministeriön virkamies laatimassa opetussuunnitelmaa.

Juha Hyrsky

Yki ei itse sitä varmaan huomaa, että hänen vuodesta toiseen jatkuvat ansiokkaat uskonnon kritiikkinsä ovat yhtä rukousta kaikki. Hän takoo ja kolkuttaa ovea vaatien vastauksia kuten kaikki rehelliset kristityt. Ja näille kolkuttajille on luvattu: eräänä päivänä heille vastataan niin, että kysyjäkin ymmärtää. Kaikkihan me olemme kysyjän paikalla

Kalevi Kauppinen

Olen usein miettinyt sitä, miksi joillakin ihmisillä on tarve jatkuvasti tuoda esille oma näkemyksensä sillä tavoin että Jumalaa ei voi olla olemassa koska se kaikki paha jota maailmassa tapahtuu sen voisi Jumala estää koska hänen pitäisi olla kaikkivoipa. Tämä ajatus on kieltämättä hyvin järkeen käyvä selitys epäuskolle.

On kumminkin otettava huomioon se että maailman kaikkeus on ihmisen aivoille käsittämättömän suuri kokonaisuus josta ihminen ymmärtää vain pienen murto osan. Uskomaton ihminen joka perustaa oman näkemyksensä siihen että kaikki mitä maailmassa tapahtuu on luonnon lakien mukaista johon ei tarvitä mitään korkeampaa voimaa joka pitäisi kaiken toiminnassa.

Mistä nämä luonnonlait sitten ovat tulleet, ovatko ne itsestään syntyneet, siihen on vaikea uskoa. Minusta on järkeen käyvä selitys sille että on voima joka on kaikki mitä on olemassa, sille on alulle panija ja se voima pitää kaiken toiminnassa ilman tätä voimaa ei olisi mitään eikä mikään toimisi.

Monet uskovat tieteen ratkaisevan kaikki olemassa oloon tarvittavat kysymykset. Paljon tiede onkin kehittynyt ja kehittyy edelleen, mutta on syytä ottaa huomioon se että tiede käsittelee vain näkyvää osaa maailmasta, ei siis kokonaisuutta. Näkyvä osa maailmassa on vain parikymmentä prosenttia. Tiede on viime aikona tulut siihen tulokseen että sen näkymättömän osan täytyy olla olla olemassa että kaikki toimii kuin se tänä päivänä tekee. Uskomaton ihminen käsittelee vain pientä osaa maailman kaikkeuden kokonaisuudesta, kun taas uskova ihminen uskoo Jumalan luoneen kaiken ja pitää kaiken myös toiminnassa, tämä on perimmäinen ero eri maailman katsomusten välillä.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial