KESÄTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 29. Antoiko Jumala anteeksi itselleen?

Silmäilin tässä 1.6. ilmestyneen SATAKUNNAN VIIKKO -ilmaisjakelulehden. Lukemiseksi lehdestä ei juuri ole. On sen verran kevyitä ja yhdentekeviä juttuja mainoksia jaksottamaan. Lehdessä on aina koko sivullinen kaikenkarvaisten seurakuntien, useimmiten helluntailaisten, ilmoituksia ja siellä Viikon sana -palsta. Tällä kertaa aiheena oli ”Jo joutui armas aika”. On siis ihana kesä, joka on alkanut. On suvivirren aika ja saamme kiittää Jumalan hyvistä lahjoista. ”Kasvun ihme, luonnon vehreys, kukat ja linnut ovat Luojan hyvyyttä” jne.

Ja sitten viittaus nykyisiin tapahtumiin: ”Tämä kevät on taas osoittanut, miten maailmamme on hauras ja rikkinäinen. Kauniissa maailmassa näkyy ihmisen pahuus ja itsekkyys.” jne.

Aivan tuttua, turvallista ja normaalia viikon sana -tekstiä, kun ei kolumnisti muutakaan keksi. Olisin ohittanut tuonkin sujuvasti, mutta kesäteräteologinen miete ilmaantui aivoihini tästä kohdasta:

”Ihmeellinen Jumalan rakkaus kohdistuu juuri sinuun. Jeesus tahtoo ottaa murheesi ja täyttää sinut armollaan ja rakkaudellaan. Hän antaa kaikki syntisi anteeksi…”

Kohdistaisiko kirjoittaja, SLEY:n Porin pastori Johan Helkkula tämän myös Vladimir Vladimirovits Putiniin? Voin miettiä itse sitä, että jos Jeesus tahtoo ottaa pois murheet ja täyttää armollaan ja rakkaudellaan, niin miksei tämä tee sitä, olisi jo aikaa sitten tehnyt, Putinille. Ja muille despooteille, diktaattoreille ja hirmuhallitsijoille? Jeesus, joka on tietämäni mukaan myös jumala, on myös jumalana kaikkivoipainen. Siitä vaan. Mutta ei. Miksi ei? Tuhannet, sadat tuhannet ja miljoonat ovat saaneet ja saavat kärsiä vielä suuremminkin kuin Jeesus aikoinaan ristille naulattuna.

Entä antaako Jumala anteeksi Putinille? Pitäisikö antaa? Minä en ainakaan antaisi, en missään nimessä enkä millään muotoa. Olenko silloin paha? Miksi Putinille pitäisi antaa anteeksi? Ja jos antaisi, niin silloin voisi tarkastella, mitä Hän itse on aikoinaan tehnyt. Vähintään yhtä lailla kauheuksia, ehkä monin verroin hukuttaessaan eräänkin kerran koko ihmiskunnan, tuhotessaan kaupunkeja ja kansoja ja yllyttäessään omaa kansaansakin tekemään kansanmurhia mitään ja ketään säälimättä ja käskemällä enkeleidensä käydä murhaamassa erään kansan esikoisia. Kuka meistä voisi jättää tuomitsematta Putinin? Vai pitäisikö tässäkin ottaa käyttöön Jeesuksen neuvo tilanteeseen: joka synnitön on, heittäköön ensimmäisen kiven?

Mutta joo, kyllä Jumala antaa anteeksi Putinille – JOS tämä vain antaa elämänsä Jeesukselle, tunnustaa Jeesuksen olevan hänen henkilökohtainen vapahtaja. Mutta ei anna minulle ja sadoille miljoonille kaltaisilleni, jotka emme tuota tee. Saamme painua kadotukseen ja ties minne helkkariin, olimme sitten kuinka kunnollisia, lähimmäisillemme sitä tekeviä, mitä itsellemmekin toivomme tehtävän. Tämäkin vielä: pelastus ehdollisesti. ”Rakasta Jesseä ehdottomasti. Jos et, omapa on vikasi ja syytä itseäsi”.

Onkohan Jumala antanut itse itselleen anteeksi ne kaikki tekemänsä ja tuottamansa pahuudet ja mielivaltaiset hirmuteot ja julmuudet?

(kesäteräteologi heräsi, vaikka ulkona on +10 astetta, tulee ja vihmoo sadetta)

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
4 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tauno J. Jokinen

En aivan ymmärrä blogin otsikkoa.

Jumalan silmissä kaikki on hyvää, eikä mitään tarvitse Jumalan tai Jumalalta anteeksi pyydellä.

Vladimir Putin toteuttaa omaa luontoaan, kuten me kaikki. Ei Jumala tee eroa Putinin ja venäläisen sotilaan raiskaaman naisen välille. Samanlaisia luojan luomia ovat kumpainenkin.

Jos näitä meidän pappejamme uskoisimme, kaikki kastetut – myös Putin – ovat Jumalan silmissä vääräuskoisia ja kastamattomia paljon arvokkaampia. Kukapa kuitenkaan näitä pappien puheita vakavasti ottaa.

Kunhan leipänsä edestä julistavat Jumalan oikeamielisyyttä niitä kohtaan, jotka heille palkkaa maksavat – ja Jumalan julmuutta niitä kohtaan, jotka eivät aneita suostu maksamaan.

Ortodoksit ja katolilaiset ovat sitä mieltä, että Putin ja raiskaajasotilaat joutuvat hyvittämään pahat tekonsa kiirastulessa. Luterilaisten mukaan armo sallii vauvojenkin raiskaamisen niille, jotka on kastettu.

Hassua sinällään että sinä Yki tunnut edellyttävän Jumalalta parannuksentekoa, jotta Jumala kelpaisi sinulle.

Ei tämäkään ajatus kovin outo ole. Aika paljon on uskovissakin on niitä, joille Jeesus on oman mielen mukainen aasi, jolla on kiva ratsastaa.

Tauno J. Jokinen

Miten lienee, tässä nyt menee paljon asioita sekaisin…

Vanha Testamentti kertoo Israelin kansan Jumalasta, joka Raamatun mukaan on vain yksi monista Jumalista. Vanhan Testamentin tarinat ovat siis kertomuksia sellaisesta Jumalasta, joka olisi mieluinen israelilaisille. Kuten tiedät israelilaiset ovat aika sotaisia, joten heidän käsityksensä Jumalasta on aika murhanhimoinen muita kansoja kohtaan. Kieltämättä sotaisuus on yksi yksi osa Jumalan olemusta. Vahvempi on oikeassa ja heikompi väärässä. Jos tämä olisi toisinpäin, evoluutio toimisi nurinkurisesti.

Minusta Jumala on luonteeltaan ykseys. Toisin sanoen on vain yksi Jumala, jolla on monet kasvot. Tällaista ykseyttä on mahdotonta kuvata, vaikka moni on yrittänytkin. Kreikkalaisilla ja Roomalaisilla oli Jumalia joka lähtöön ja suomalaisillakin oli erikseen metsän Jumalat, meren Jumalat ja taivaan Jumalat. Kaikki nämä ovat jonkinlaisia yritelmiä kuvata tuota ykseyttä. Niin kauan on asia hyvin, kunnes joku alkaa julistaa omaa jumalankuvaansa ainoaksi oikeaksi. Ainoan oikean jumalan julistajat ovat toki myös osa Jumalan olemusta uskonsotineen päivineen.

Oikeastaan ei ole erityisen tärkeää pyrkiä kuvailemaan Jumalan olemusta. Jokaisella on tähän oma näköalansa. Minun näkökulmani on, että Jumala on aina oikeassa ja loppujen lopuksi tapahtuu juuri kuten Jumala hyväksi näkee. Jumalan olemusta tärkeämpää on miettiä omaa suhdettaan Jumalaan. Onko Jumala ystävä vai vihollinen?

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial