KESÄTERÄTEOLOGISIA MIETTEITÄ 27. Kasteessa liittyy hyviin

”With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil – that takes religion.”
– Steven Weinberg

Pappi on hyvä ja kastaa nyt vaan, sanoi muori ristiäisten kaffepöydässä pullaa tarjoten.

Kastaminen on ikimuistoinen riitti, joka aikaisempina vuosikymmeninä varsinkin maalaispaikkakunnilla oli täysin itsestään selvä asia. Niissä taloissa, joissa pappi ei lasta ristinyt, vietettiin huonoa elämää ja pariskunnatkin olivat susipareja. Ja todennäköisesti kommunisteja.

Ex-piispa Kalliala kertoo Turun arkkihiippakunnan tuottamassa videossa lapselle (oma lapsenlapsi) kasteesta, että siinä lapsi liitetään joukkoon, joka vastustaa kaikkea pahaa. Ja ollaan hyviä, oikeudenmukaisia ja reiluja. Kalliala kertoo myös, että kasteessa annetaan nimi, jotta Jumala voisi sitten tunnistaa tämän ja kutsua nimeltä. Toisaalta Pekkoja ja Liisoja on koko paljon. Yrjöjä (ristimänimeni, jota turhaan lausutaan edelleen runsaasti) nyt ei niin montaa ole ja on harvenemaan päin. Mutta eikös Jumalalle kaikki ole täysin hallinnassa, oli nimet tai ei? Kaikkitietävä ei kai tarvitse kenenkään nimeä tietääkseen kenestä on kyse?

Kastetta on pidetty edellytyksenä taivaaseen pääsemiseen. Tämän absurdius korostuu siinä ajatuksessa, että vakavasti sairaana syntyneelle vauvalle voidaan antaa hätäkaste. Kastaja voi olla myös kuka tahansa, kunhan on seurakunnan jäsen tai kristitty. Ilmeisesti Jumala ei hyväksy kenenkään muun suorittamaa kastetta. Hätäkasteessa tapahtuu sama magia kuin normikasteessakin: kastaja loiskii vettä kastettavan päähän kolme kertaa ja lausuu taikasanat:  ”(nimi), minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Hätäkasteessa mietityttää sekin, että eikö Herra huolisi lasta ilman tuota rituaalia? Raamatussa Jeesus sanoi: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. Eli jos ei hätäkastetta, menehtynyt vastasyntynyt joutuu kadotukseen? Toisaalta Raamatussa ei juuri puhuta lapsikasteesta. Se on aikojen takaisten kirkkoisien keksimä riitti. Tai muista kulttuureista lainaama, kuten vähän kaikki kristinuskossa.

Kun kastettu sitten on tervehtynyt, pappi vahvistaa kasteen. Tämä vahvistaminen on kiitosjuhla. Siis kun Herra on niin hyvä, että laupeudessaan antoi tämän lapsen vahvistua ja elää. Entä ne, jotka eivät selviä? Vuosittain syntyy lukuisia vauvoja, jotka eivät pitkään elä. Näiden kohdalla ei kiitosjuhlaa vietettäne. Vai pitäisikö Herraa kiittää, kuten kiittää kuuluu ihan kaikesta? Entä luonnon oma abortointi, keskenmenot? Jos kerran abortinvastustajien mukaan ihmiselämä alkaa jo hedelmöityksessä, niin miten keskenmenossa menehtyneet vauvat, eikö nämäkin pitäisi kastaa?

Mielenkiintoinen on tuo vanha tapa – vauva upotettiin kokonaan veteen, jossa ikään kuin vanha ihminen hukkuu ja maljasta nousee joku ihan kokonaan uusi. ”Nyt hukutan tämän pahuuden valtaaman demonin lapsen.” Ja sitten pikkupiru hukkuu ja vedestä nousee oikea pikku enkeli! Vapaakirkolliset ja jotkut muut lahkot kai kastavat edelleen näin. Mutta oli miten oli, lotrattiin vettä päälaelle tai upotettiin koko keho veteen, on kyseessä silkka taikameno. Uskonnoissa on taikamenoja, joita riiteiksi kutsutaan.

Mutta palataan kasteessa hyviin liittymiseen. Kalliala antoi pikkutytölle ymmärtää, että on oltava kaste voidakseen olla hyvä, oikeudenmukainen ja reilu. Miten tällaisen voisi perustella? Uskonnoton kunnoton tai muun uskoinen on sitten siis vähemmän hyvä, eikä tämä vastusta kaikenlaista pahaa? Siinä tapauksessa vankilat ovat täynnä hyviä, oikeudenmukaisia ja reiluja ihmisiä, jotka vastustavat kaikkea pahaa.

Tässä en nyt enää puutu Suomen kirkon käytäntöön, jossa lapsi kasteessa mistään mitään tietämättömänä liitetään samalla kirkon jäseneksi juridisine seuraamuksineen, mikä on täysin moraalitonta ja hävyttömän opportunistista toimintaa ja rikkoo Suomen uskonnonvapauslakia.

Sus siunakkoon, jos ei pappi pääse! Tämä Fingerpori on ainakin minulle ihan paras.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
1 Kommentti
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Seppo Heinola

Kasteen taustalla on vanha heprealainen puhdistautumisrituaali, missä tyypit laskeutuivat portaita myöten ns. Mikve altaisiin. Altaat symboloivat kohtua ja vesi lapsivettä. Näin uudestisyntyvän piti tulla myös uudesti siitetyksi ja kerrotaan esim. Jeremian tyttären tulleen raskaaksi isänsä kylpyvedessä olleesta faijan spermasta.https://www.ancientjewreview.com/articles/2018/1/12/ben-sira-as-a-baby-the-alphabet-of-ben-sira-and-authorial-personae. Veden alla mahdollisesti ejakuloitiin ja valkoinen neste nousi ja ehkäpä muodosti pinnalle valkoisen pyöreän läiskän.

Viimeksi muokattu 2 kuukausia sitten by Seppo Heinola
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial