KENEN JUMALA ON OIKEA JUMALA?

Alkuperäiskansoilla, alkuasukkailla, kuten me länsimaalaiset näitä kutsumme, on uskomuksensa ja jumalansa. Meillä kirjanuskontojen kansoilla on, paitsi jumala, myös uskonto. Uskonto on oppijärjestelmä. Uskonnon harjoittaja itse asiassa harjoittaa oppijärjestelmän laatijoiden ohjeita ja päähän pälkähdyksiä ja muita ideoita. Alkuperäiskansoilla ei ole sellaisia varsinaisia oppijärjestelmiä, joita voisi kutsua uskonnoiksi, vaan perimätietona siirtyneet uskomukset hengistä ja mahtavista jumalista. Mutta kaikki niistä eivät ole animistisia, joita me länsimaiset pidämme hellyttävän lapsenuskoisina uskomuksina.

Afrikkalaisella Fang-heimolla on kaksi jumalaa. On Mebeghe, joka on luonut luonnollisen maan, taivaan ja kaikki olennot. Mutta sitten on toinen jumala, Nzame, joka taas on vastuussa työkaluista, taloista ym. kulttuuriesineistä. Ja tämä on myös opettanut metsästämään, kesyttämään eläimiä ja viljelemään maata. Nämä ovat mahtavia jumalia, mutta niillä ei silti ole kovin suurta merkitystä arjessa eikä juhlassa. Niille omistettuja riittejä, menoja ja kultteja ei ole. Mutta läsnä nämä ovat kaiken aikaa. Aivan samoin on läsnä se meidän jumalamme, jolla ei ole nimeä. Tämäkin on luonut maan, taivaan ja kaikki olennot. Ja tämäkin on läsnä kaiken aikaa, tiemmä.

Fangeilla on varsin selvä systeemi: on kaksi jumalaa, joilla on omat vastuualueensa. Meillä kristityillä on vähän hankalampaa, kun on, tai pitäisi olla, yksi jumala, mutta tällä on poika, joka on sekin jumala, eikä siinä vielä kaikki. Kun on vielä se Pyhä Henkikin. Mutta silti vain yksi jumala..?

Tosin kristityt ovat tehneet sopimuksen yhdestä jumalasta. Joskus aikoinaan oli käsitys, että oli myös sellainen olento kuin demiurgi, jonka eräs ns. aioni, ikuinen olento, loi erkaannuttuaan Jumalasta. Tämä demiurgi oli itse asiassa luojajumala, joka loi tämän näkyvän kaikkeuden. Eli siis vähän kuin fangien Mebeghe. Tämä ei ollut ihan kätevä käsistään, joten siksi maailmassa on kaikenlaista vikaa ja vaivaa. Ja se selittää myös, miksi ihmiset ovat niin kauhean moraalittomia ja pahuuden vaivaamia. Demiurgi kun nimittäin muovasi meidät. Erään aikaisen kristillisen käsityksen mukaan VT:n kauhistuttava, kostonhimoinen ja raaka jumala EI voi olla sama kuin se jumala, jota me kristityt kumarramme.

Mutta minulle on jo vuosikymmeniä toistettu, ettei ole muita jumalia kuin se meidän kaikkinäkevä ja kaikkitietävä Jumala, josta Raamattu kertoo (paitsi että se poikakin on jumala, kuten se henkikin). Tämä lienee sama jumala, joka on juutalaisten jumala – mikäli VT:n jumala on sama kuin UT:n jumala. Lienee myös sama jumala, kuin on muslimien jumala, jota arabian kielellä kutsutaan nimellä Allah. Nämä viimeksi mainitut vielä toistavat yhtenään mantraa ”ei ole muita jumalia kuin jumala”. Muslimien mielestä kristittyjen jumala on sama kuin heidän, mutta kristityt ovat vain ymmärtäneet väärin tämän jumaluuden. Kristittyjen uskovien mielestä muslimien jumala taas ei voi olla sama kuin näiden oma jumala, koska islam kieltää kolmiyhteisyyden ja Jeesuksen jumaluuden. Ja kun ei ole kuin yksi jumala, niin muslimien täytyy sitten olla epäjumalan palvojia.

Mutta puuttumatta noihin kahteen toiseen kirjanuskontoon omine jumalakäsityksineen, olisin kiinnostunut tietämään, millä perusteella me länsimaiset kristityt voimme väittää, että fangien jumalat ovat höpöhöpöä ja epäjumalia ja kristittyjen jumala on ainoa oikea jumala? Tai jos joku uskoo puussa asuvan hengen tai jumalan, miten kristitty voi viitata kintaalla sille ja sitten liittää kätensä ristiin ja mumista pyyntöjä jollekin tuolla jossain tai joka puolella oleskelevalle olennolle?

Aikoinaan inkat palvoivat aurinkoa jumalana. Espanjalaiset tulivat sitten ja toivat oman uskontonsa ja sen oikean jumalan. Tätä kristinuskon jumalaa ei ole näkynyt, kuten ei muitakaan jumalia. Piilottelevat todella hyvin. Yksi inkojen jumalista oli aina päivisin näkyvillä, ellei sattunut olemaan pilvinen päivä. Tällä jumalalla oli selvästi myös todellista voimaa. Se antoi valoa ja lämpöä. Voisi kysyä myös, että miksi ihmeessä se meidän jumalamme ei tehnyt yhtään mitään siinä vaiheessa, kun nämä julkesivat nimetä HÄNEN luomansa auringon omaksi jumalakseen.

Ja lopuksi lupia kyselemättä Pertti Jarlan Fingerpori, joka kuvaa hyvin sitä, mitä ympärillämme ja maailmassamme tapahtuu. Vaikka moni asia onkin ihmeellinen, ei ihmeitä juuri ole nähty.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
9 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Kalevi Kauppinen

Mielenkiintoinen kirjoitus siitä, miten ihmisillä on ollut palvonnan tarve aivan alusta lähtien. Se olisi ikään kuin annettu äidin maidossa ihmisen mukaan. Sopii miettiä sitä, mitä tämän päivän ihminen palvoo, uskoisin että jokainen palvoo jotain muodossa tai toisessa.

On pystytetty patsaita henkilöistä ja korotettu ihmisiä pyhimykseksi, mikä ei ole ole kristinuskon mukaista. Toiseksi suurin uskonto vaatii rukoilemaan ja kumartamaan uskonnon kohdetta monta kertaa päivässä.

Tällä hetkellä on maan johtaja, joka haluaa jäädä historiaan suurena maan johtajana ja pelastajana, vielä ei patsaita ole pystytetty patsasta mutta sekin aika saattaa tulla eteen tai sitten jää historiaan maan tuhoajana, joka vei maansa rappiolle.

Kalevi Kauppinen

Elämä ei ole syntynyt itsestään sattumalta, eikä elämä jatku ilman elämän synnyttäjää.

Seppo Heinola

Kalevi- kuten useimmat muutkaan kristityt- ei tiedä, että gnostikot olivat oikeassa kun he sanoivat nimenomaan kristittyjen Herran eli Jahven olleen sama kuin demiurgi. Sillä Raamattukin nimeää ko tekijäksi juuri Demiurgin, Heb 11:10:

”…sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala
εξεδεχετο γαρ την τους θεμελιους εχουσαν πολιν ης τεχνιτης και δημιουργος ο θεος 
tous themelious
tekhnites kai demiurgos ho theos .
Siis (boltatut) rakentaja deimurgos ja luoja/jumala theos samaistetaan eli Demiurgi ja Jahve.
Raamatusta on jätetty pois myös Aadamin ilmestys, jossa puhutaan muun muassa Demiurgista, joka olisi materiaalisen maailman luoja, mutta ei korkein Luoja – Demiurgi olisi siis alijumaluus, joka loi kaiken näkyvän.

Raamatussa on erikseen Korkein eli El Elyon:
” Kun Korkein jakoi kansat perinnöiksi, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. Sillä H e r r a n kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa.
’Korkein on siis jakomies ja Herra (jhvh) on yhden jako-osuuden saaja…

Seppo Heinola

Kalevi, tuohon tarvitaan vielä valovuosien pituinen perustelulista siihen, jotta ko synnyttäjä olisi nimenomaan ev. lut. uskontunnustuksen mukainen Jumala.

Viimeksi muokattu 24 päivää sitten by Seppo Heinola
Kalevi Kauppinen

Nyt on uskosta kysymys, eikä tiedosta.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial