Herra kuihduttakoon lanteesi ja turvottakoon kohtusi

”On ongelma, jos minun kohtuani koskevat suuremmat rajoitukset kuin sinun aseitasi”. Teksti erään mielenosoittajan kyltissä Washingtonissa USA:n korkeimman oikeuden edessä taannoin. Ex-presidentti Donald Trump sai viime töinään nimitettyä korkeimman oikeuden jäseneksi vielä yhden äärikonservatiivisen tuomarin. Yhteensä tällaisia hän nimitti kolme. Tämä republikaani- ja konservatiivienemmistöinen oikeuselin haluaa kumota vuoden 1973 ”Roe vastaan Wade”-ennakkopäätöksen, joka on merkinnyt Yhdysvalloissa yleistä aborttioikeutta.

Tunnustavat kristityt vastustavat aborttia, koska se on synti. Jumala on kieltänyt. Vai onko? Mihin näkemys perustuu? Ilmeistä on, että käskyyn ”älä tapa”. VT on ongelmallinen kirjakokoelma uskovalle kristitylle. Se edustaa ”vanhaa liittoa”, eikä se enää päde ”uuden liiton” aikana, joka perustuu Uuden Testamentin kirjoihin. Mutta tunnustava kristitty vastustaa homoseksuaalisuutta siksi, kun se on synti. Ja se on ilmoitettu juuri siellä VT:ssä. UT:n maininnat asiasta perustuvat Mooseksen lakiin. Siihen, jossa jaetaan kuolemantuomioita vähän siitä ja tästä, eikä siihen enää tarvitse yhteiskuntajärjestystä perustaa. Siis ei voi, koska se sotii tyyten länsimaisia lakeja vastaan ja sen lain mukaan eläminen ja toimiminen johtaisi oikeuteen ja vankeuteen.

Mutta se abortti. Alla on useita kohtia Vanhasta Testamentista, joissa abortoidaan mennen tullen. Ja Jumala itse on mukana näissä myös. Aborttikeskusteluissa ei kumma kyllä näitä ole otettu huomioon. Ei ainakaan abortista huolta kantavat kristityt ole ottaneet. Mutta Raamattu onkin valintamyymälä, josta poimitaan itselle sopivat kohdat. Nämä alla olevat eivät ole kaikille sopivia sellaisia.

Mutta ensin selväsanainen Herramme ilmoitus siitä, että ihmisestä tuli elävä olento vasta, kun tämä oli ihmisen muotoinen ja olemassa. Ei niin kuin abortin vastustajat sanovat, että ihminen on elävä olento jo hedelmöityshetkellä. Minun tietääkseni Raamatussa ei myöskään ilmoiteta, missä vaiheessa ihmisestä tulee ihmisolento, jota koskee se viides käsky.

Moos. 1. 2:7

Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.

Moos. 2. 21:22-25

Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan. Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.

Siis, jos keskenmenon lisäksi naiselle tulee muuta vammaa tai menee henki, on vahingon aiheuttajaa vahingoitettava samoin, ja jos henki menee, niin henki pois. Näin Jumalamme on käskenyt. Seuraava on vähän pitkä, mutta kokonaisuutena sen sisältämä viesti tulee paremmin ymmärretyksi. Taikamenot ovat pikantti lisä tässä naisen arvoa ja asemaa määrittelevässä tekstissä.

4. Moos. 5:12-31

»Sano israelilaisille: Jos aviovaimo lankeaa uskottomuuteen ja makaa toisen miehen kanssa, hän tulee saastaiseksi, vaikka asia ei ehkä tulekaan ilmi, kun naista ei ole saatu kiinni itse teosta eikä häntä vastaan ole todistajia. Jos aviomiehen kuitenkin valtaa mustasukkainen epäilys, että hänen vaimonsa on ollut hänelle uskoton ja näin tullut saastaiseksi, hänen tulee, olipa epäilykseen aihetta tai ei, viedä vaimonsa papin luo ja tuoda vaimonsa puolesta uhrilahjaksi kymmenesosa eefa-mittaa ohrajauhoja. Hän ei kuitenkaan saa kaataa jauhoihin öljyä eikä panna päälle suitsuketta, sillä tämä ruokauhri annetaan mustasukkaisen epäilyksen takia. Se on selvitysuhri, jonka tarkoituksena on tuoda ilmi, onko epäilyyn aihetta.

»Papin tulee viedä nainen Herran eteen, ottaa saviastiaan pyhää vettä ja panna veteen tomua telttamajan lattialta. Kun pappi on asettanut naisen Herran eteen, hänen tulee avata naisen hiukset ja panna hänen käsiinsä selvitysuhri eli mustasukkaisen epäilyksen takia annettu ruokauhri. Papilla tulee olla kädessään kirousta tuottavaa karvasvettä sisältävä astia, ja hänen tulee vannottaa naista sanoen: ’Jos kukaan vieras ei ole maannut kanssasi etkä ole langennut saastaisuuteen, vaan olet pysynyt miehellesi uskollisena, tämä katkera kirovesi osoittakoon sinut syyttömäksi. Mutta jos olet ollut miehellesi uskoton ja tullut saastaiseksi makaamalla jonkun muun kuin aviomiehesi kanssa’ – tässä kohdin papin tulee vannottaa naista, uhata häntä kirouksella ja sanoa: ’silloin Herra tehköön sinusta varoittavan esimerkin, jota mainiten kansasi vannoo ja kiroaa. Herra kuihduttakoon lanteesi ja turvottakoon kohtusi. Menköön tämä kirovesi sisuksiisi, niin että kohtusi turpoaa ja lanteesi kuihtuvat!’ Ja nainen sanokoon: ’Aamen, käyköön niin!’

»Papin tulee kirjoittaa nämä kirouksen sanat ja huuhtoa sitten kirjoitus kiroveteen. Vesi hänen on juotettava naiselle, niin että se menee hänen sisuksiinsa. Papin tulee ottaa naiselta mustasukkaisen epäilyksen takia annettu selvitysuhri, omistaa se tarjousuhrina Herralle ja viedä alttarin luo. Sitten papin on otettava ruokauhrista kourallinen selvitysuhriksi ja poltettava tämä osa alttarilla. Kun pappi on juottanut naiselle veden, tapahtuu näin: Jos nainen on tullut saastaiseksi olemalla miehelleen uskoton, kirousta tuottava vesi menee hänen sisuksiinsa ja aiheuttaa hänelle katkeraa tuskaa. Hänen kohtunsa turpoaa, hänen lanteensa kuihtuvat ja hänestä tulee varoittava esimerkki, jota mainiten vannotaan ja kirotaan. Mutta jos nainen ei ole saastainen vaan syytön, vesi ei vahingoita häntä, ja hän voi vastedeskin saada lapsia.»

Tämä on mustasukkaisesta epäilystä säädetty laki. Se koskee vaimoa, joka on langennut uskottomuuteen ja tullut saastaiseksi, sekä miestä, joka mustasukkaisuuden vallassa epäilee vaimoaan uskottomuudesta. Miehen tulee viedä vaimonsa Herran eteen, ja papin on tehtävä naiselle, mitä tässä laissa on säädetty. Mies on tällöin vapaa vastuusta, mutta vaimo vastatkoon teostaan.

Selvää puhetta. Tässä tapahtuu kiertoilmaisuin raskauden keskeytys. Selvemmin on ilmaistu, ettei naista juuri koske ihmisarvo.

5. Moos. 28:18-24

Kirottu on sinun kohtusi hedelmä ja maasi hedelmä, kirotut sinun raavaittesi vasikat ja lampaittesi karitsat. Kirottu olet tullessasi ja kirottu olet lähtiessäsi. Herra lähettää sinun sekaasi kirousta, hämminkiä ja uhkaa, mihin tahansa ryhdyt, kunnes äkisti tuhoudut ja hukut töittesi pahuuden tähden, kun olet minut hyljännyt. Herra antaa ruttotaudin tarttua sinuun, kunnes se sukupuuttoon hävittää sinut siitä maasta, jota menet ottamaan omaksesi.

Herra lyö sinua hivutustaudilla, kuumeella, poltteella ja tulehduksella, kuivuudella, nokitähkillä ja viljan ruosteella, ja ne vainoavat sinua, kunnes menehdyt.

Ja taivaasi, joka on sinun pääsi päällä, on niin kuin vaski, ja maa, joka on allasi, on niin kuin rauta. Herra muuttaa sinun maasi sateen tomuksi ja tuhaksi; taivaasta se tulee sinun päällesi, kunnes tuhoudut.

Otin mukaan tähän muutakin mukavaa, mitä Herramme on meille luvannut vain ja pelkästään tottelemattomuudesta. Mutta siis jakeessa 18 Herramme kirosi tottelemattoman naisen sikiön jo ennen tämän viattoman lapsen syntymää.

2. kuninkaiden kirja 15:16

Siihen aikaan Menahem hävitti Tifsahin ja kaiken, mitä siellä oli, niin myös sen alueen Tirsasta lähtien, koska he eivät avanneet hänelle portteja; hän hävitti sen ja halkaisi kaikki raskaat vaimot.

Menahem oli yksi Israelin kuninkaista. Herramme asemaansa asettama tietysti. Vaikka ei ollutkaan Herralle aina mieleen tämän teot, antoi tämän kuitenkin teurastaa kaikki raskaana olleet naiset.

Jesaja 13:18

Heidän jousensa kaatavat nuoret miehet; he eivät armahda kohdun hedelmää eivätkä lapsia sääli.

Tässä mellastivat meedialaiset, jotka olivat Herramme asialla. Eivät säälineet ketään. Herran töissä tehdään kuinka Herra määrää. Jos on tapettava, niin tapetaan.

Hoosea 9:13, 14, 16

Efraim on, kun minä sitä katson Tyyroon päin, istutettu laidunmaalle; mutta Efraimin täytyy viedä lapsensa surmaajalle. Anna heille, Herra — mitä antaisitkaan? — anna heille hedelmätön kohtu ja kuivettuneet rinnat. Efraim on lyöty! Sen juuret ovat kuivuneet, se ei enää kanna hedelmää. Ja vaikka äidit vielä synnyttäisivätkin, minä surmaan heidän kohtunsa kalliit hedelmät.

Hoosea 13:16

Samaria joutuu tilille synneistään, se on kapinoinut Jumalaansa vastaan. Sen miehet kaatuvat miekkaan, sen pienet lapset murskataan, ja raskaana olevat naiset viilletään halki.

Ei lisättävää.

Tällaista siis Suomessa ja kaikissa länsimaissa vapaasti levitettävässä Pyhässä Kirjassa. Selvää tekstiä Herramme vihasta, jonka rinnalla Putinin viha on leppoista kuin lupsakan savolaisen huumori.

Herramme on siis kieltänyt meitä tappamasta. Paljonko se on auttanut? Parhaillaan kristinuskon vuosisatojen ajan silaama Venäjä raiskaa ja surmaa miehiä, naisia, poikia, tyttöjä ja vanhuksia Ukrainassa kristityn presidentin johdolla ja Moskovan patriarkka Kirillin lämpimällä siunauksella, koska Pyhä Ristiretki turmelusta ja vääräuskoisia ortodokseja vastaan. Israelin miehittämillä eli palestiinalaisilta ryöstämillä mailla Israelin armeija ja poliisi murhaa jatkuvasti palestiinalaisia. Nyt viimeksi al-Jazeeran kristityn toimittajan. Eikä sekään riittänyt. Piti vielä mennä hyökkäämään tämän hautajaiskulkueeseen.

Herramme asetti käskynsä israelilaisille, mutta tämäpä itse rikkoi käskyjään mennen tullen ja julkesi antaa niistä kirjoitettavan aikakirjoihin. Varsinkin sitä viidettä rikkoi järjestämällä jopa kansanmurhia. Ja siis tekemällä tai käskemällä tekemään abortteja tai naisia hedelmättömiksi.

Mielenkiintoisesti Jeesus taas ei osoittanut mitään mielenkiintoa aborttia tai ylipäätään raskautta kohtaan. ”Voi raskaana olevia naisia ja imettäviä”… (Matt. 24:19)

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
16 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Seppo Heinola

Näinpä. Paljonpuhuvia paikkoja Raamatusta, joita on asiaan sopivia paljon muitakin kuten vaikkapa kuvaus Sodoman ja Qomorran tuhosta, missä rakastava Jumala itse antoi mm. sikiöiden palaa elävältä äitiensä kohduissa.
Fundamentalisti/biblisistien suurinon ongelma ei olekaan ateisti eikä harhaoppinen vaan logiikka tai pikemminkin sen täydellinen puute ja vakava rehellisyysvaje.

Anne Mikkola

Jaahas, onko sinulla olemassa nämä ”aborttikohdat” ihan listana raamatunpaikkoja, niin otan talteen. Meillä voisi olla niille tarve kun ehkä syksyllä joutunemme käymään ”kehityskeskusteluja” teemasta eräiden uskovaisten kanssa Afrikan mantereella.

Sinikka Hammari

4 Ms 5 Miehen mustasukkaisuus ajaa siis vaimon testiin. Nykyään harrastetaan kotiväkivaltaa.

Mitä jos ihmiset kautta aikojen olisivat miettineet käyttäytymistään ja oikeasti hillinneet itseään. Synnin tekemisellä on aina ollut seurauksensa ja tulee aina olemaan.

Mt 24 Jeesus säälii niitä, jotka ovat raskaana ja joilla on pieniä vauvoja sotien aikana ja muina erittäin vaikeina aikoina. Mutta ainahan sitä voi ottaa tekstiyhteydestä pätkän ja vetää siitä oman johtopäätöksen.

Kalevi Kauppinen

Näyttää olevan ikuisuuskysymys, millä tavoin Jeesuksen pitäisi puuttua ihmisten tekemiin julmuuksiin?

Kalevi Kauppinen

Jeesus auttoi ja heitä, jotka sitä halusivat, mutta ei väkisin ketään auttanut. Jos Jeesus puuttuisi kaikkien ihmisten elämään, jotka pahaa tekevät, niin hänen pitäisi poistaa näiden ihmisten valta tehdä omia valintojaan.

Minä en olisikaan minä ja Yki sinä et olisi sinä, vaan olisimme jonkun toisen tahdon jatke. Tämä pitää ymmärtää, kun puhumme Uuden Testamentin sanomasta.

Jeesus esti kivittämästä naista sillä tavoin, että hän sanoi, joka on syytön, heittäköön ensimmäisen kiven. Ei hän estänyt sillä tavoin, että olisi ottanut vaikka käsistä voiman pois, niin ettei kivittäjät olisi voineet kivittää. Kivittäjien omaan tahtoon ei puututtu.

Seppo Heinola

Ettäkö siis sodissa tapetuista lapsista ja siviileistä ei kukaan olisi halunnut Jeesuksen auttavan heitä?

Seppo Heinola

Kysymys oli Kalevi Ykillä Jumalan itsensä täysin syyttömiin kohdistamasta julmuudesta vai mihin esim. Sodoman sikiöt olivat syyllistyneet? Tai Egyptin vastasyntyneet esikoiset?

Kalevi Kauppinen

Seppo, kerro ne syyt, jotka johtivat Sodoman hävittämiseen. Tässä maailmassa aina syyttömät joutuvat kärsimään, kun pahuus tulee ihmisten kautta. Niin käy nytkin Ukrainassa, ei siellä kansa ole sen pahempaa kuin muuallakaan.

Pahan tekijät joutuvat kyllä vastuuseen teoistaan sitten aikanaan, siitä ei meidän tarvitse huolta kantaa. Ruumiin voi tappaa, mutta henkeä ei.

Seppo Heinola

Kalevi, olivatpa ne syyt mitkä hyvänsä, äitien kohduissa olleet sikiöt eivät niitä olleet aiheuttaneet ja et sinä nyt siitä mihinkään pääse, että se oli Jumala joka nuokin Sodoman sikiöt tappoi. Taivaasta ei tuli ja tulikivi pudonneet ’ihmisten kautta’ vaan Jumalan käskystä. Kaikkivaltias Jumala olisi niin tahtoessaan aivan hyvin voinut olla syyttömiä tappamatta. Ei tahtonut.

Kalevi Kauppinen

”äitien kohduissa olleet sikiöt eivät niitä olleet aiheuttaneet ja et sinä nyt siitä mihinkään pääse”

Mihin minun pitäisi päästä, ei minulla ole ymmärrystä neuvoa häntä, joka on minut luonut, eikä ole kenelläkään muullakaan. Jotkut kuvittelevat olevansa viisaampia kuin Jumala, mutta siinä he erehtyvät.

Jeesus, vaikka oli Jumalan poika, ei koskaan vaatinut Isää tilille teoistaan, hän alistui nöyrästi Isän tahtoon. Kuinka sitten ihminen voi asettua Jeesuksen yläpuolelle.

Jos täällä olisi joku, joka herättäisi puolimädäntyneen ruumiin eloon, taikka teki vedestä viiniä, pysäyttäisi myrskyn nuhtelemalla tuulta, niin häntä pitäisi tutkia, mistä hän voimansa saisi.

Seppo Heinola

Et pääse selityksiin piiloutuen pakoon ilmiselvää Raamatun sanaa. Ja äläpäs vääristele, ei tässä ole kukaan Jumalaa pyrkinyt neuvomaan tai asettumaan yläpuolelleen. Tässä on haastettu
i h m i s t e n tekemiä yksisilmäisiä o p p e j a Jumalasta.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial