
”On ongelma, jos minun kohtuani koskevat suuremmat rajoitukset kuin sinun aseitasi”. Teksti erään mielenosoittajan kyltissä Washingtonissa USA:n korkeimman oikeuden edessä taannoin. Ex-presidentti Donald Trump sai viime töinään nimitettyä korkeimman oikeuden jäseneksi vielä yhden äärikonservatiivisen tuomarin. Yhteensä tällaisia hän nimitti kolme. Tämä republikaani- ja konservatiivienemmistöinen oikeuselin haluaa kumota vuoden 1973 ”Roe vastaan Wade”-ennakkopäätöksen, joka on merkinnyt Yhdysvalloissa yleistä aborttioikeutta.
Tunnustavat kristityt vastustavat aborttia, koska se on synti. Jumala on kieltänyt. Vai onko? Mihin näkemys perustuu? Ilmeistä on, että käskyyn ”älä tapa”. VT on ongelmallinen kirjakokoelma uskovalle kristitylle. Se edustaa ”vanhaa liittoa”, eikä se enää päde ”uuden liiton” aikana, joka perustuu Uuden Testamentin kirjoihin. Mutta tunnustava kristitty vastustaa homoseksuaalisuutta siksi, kun se on synti. Ja se on ilmoitettu juuri siellä VT:ssä. UT:n maininnat asiasta perustuvat Mooseksen lakiin. Siihen, jossa jaetaan kuolemantuomioita vähän siitä ja tästä, eikä siihen enää tarvitse yhteiskuntajärjestystä perustaa. Siis ei voi, koska se sotii tyyten länsimaisia lakeja vastaan ja sen lain mukaan eläminen ja toimiminen johtaisi oikeuteen ja vankeuteen.
Mutta se abortti. Alla on useita kohtia Vanhasta Testamentista, joissa abortoidaan mennen tullen. Ja Jumala itse on mukana näissä myös. Aborttikeskusteluissa ei kumma kyllä näitä ole otettu huomioon. Ei ainakaan abortista huolta kantavat kristityt ole ottaneet. Mutta Raamattu onkin valintamyymälä, josta poimitaan itselle sopivat kohdat. Nämä alla olevat eivät ole kaikille sopivia sellaisia.
Mutta ensin selväsanainen Herramme ilmoitus siitä, että ihmisestä tuli elävä olento vasta, kun tämä oli ihmisen muotoinen ja olemassa. Ei niin kuin abortin vastustajat sanovat, että ihminen on elävä olento jo hedelmöityshetkellä. Minun tietääkseni Raamatussa ei myöskään ilmoiteta, missä vaiheessa ihmisestä tulee ihmisolento, jota koskee se viides käsky.
Moos. 1. 2:7
Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
Moos. 2. 21:22-25
Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan. Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
Siis, jos keskenmenon lisäksi naiselle tulee muuta vammaa tai menee henki, on vahingon aiheuttajaa vahingoitettava samoin, ja jos henki menee, niin henki pois. Näin Jumalamme on käskenyt. Seuraava on vähän pitkä, mutta kokonaisuutena sen sisältämä viesti tulee paremmin ymmärretyksi. Taikamenot ovat pikantti lisä tässä naisen arvoa ja asemaa määrittelevässä tekstissä.
4. Moos. 5:12-31
»Sano israelilaisille: Jos aviovaimo lankeaa uskottomuuteen ja makaa toisen miehen kanssa, hän tulee saastaiseksi, vaikka asia ei ehkä tulekaan ilmi, kun naista ei ole saatu kiinni itse teosta eikä häntä vastaan ole todistajia. Jos aviomiehen kuitenkin valtaa mustasukkainen epäilys, että hänen vaimonsa on ollut hänelle uskoton ja näin tullut saastaiseksi, hänen tulee, olipa epäilykseen aihetta tai ei, viedä vaimonsa papin luo ja tuoda vaimonsa puolesta uhrilahjaksi kymmenesosa eefa-mittaa ohrajauhoja. Hän ei kuitenkaan saa kaataa jauhoihin öljyä eikä panna päälle suitsuketta, sillä tämä ruokauhri annetaan mustasukkaisen epäilyksen takia. Se on selvitysuhri, jonka tarkoituksena on tuoda ilmi, onko epäilyyn aihetta.
»Papin tulee viedä nainen Herran eteen, ottaa saviastiaan pyhää vettä ja panna veteen tomua telttamajan lattialta. Kun pappi on asettanut naisen Herran eteen, hänen tulee avata naisen hiukset ja panna hänen käsiinsä selvitysuhri eli mustasukkaisen epäilyksen takia annettu ruokauhri. Papilla tulee olla kädessään kirousta tuottavaa karvasvettä sisältävä astia, ja hänen tulee vannottaa naista sanoen: ’Jos kukaan vieras ei ole maannut kanssasi etkä ole langennut saastaisuuteen, vaan olet pysynyt miehellesi uskollisena, tämä katkera kirovesi osoittakoon sinut syyttömäksi. Mutta jos olet ollut miehellesi uskoton ja tullut saastaiseksi makaamalla jonkun muun kuin aviomiehesi kanssa’ – tässä kohdin papin tulee vannottaa naista, uhata häntä kirouksella ja sanoa: ’silloin Herra tehköön sinusta varoittavan esimerkin, jota mainiten kansasi vannoo ja kiroaa. Herra kuihduttakoon lanteesi ja turvottakoon kohtusi. Menköön tämä kirovesi sisuksiisi, niin että kohtusi turpoaa ja lanteesi kuihtuvat!’ Ja nainen sanokoon: ’Aamen, käyköön niin!’
»Papin tulee kirjoittaa nämä kirouksen sanat ja huuhtoa sitten kirjoitus kiroveteen. Vesi hänen on juotettava naiselle, niin että se menee hänen sisuksiinsa. Papin tulee ottaa naiselta mustasukkaisen epäilyksen takia annettu selvitysuhri, omistaa se tarjousuhrina Herralle ja viedä alttarin luo. Sitten papin on otettava ruokauhrista kourallinen selvitysuhriksi ja poltettava tämä osa alttarilla. Kun pappi on juottanut naiselle veden, tapahtuu näin: Jos nainen on tullut saastaiseksi olemalla miehelleen uskoton, kirousta tuottava vesi menee hänen sisuksiinsa ja aiheuttaa hänelle katkeraa tuskaa. Hänen kohtunsa turpoaa, hänen lanteensa kuihtuvat ja hänestä tulee varoittava esimerkki, jota mainiten vannotaan ja kirotaan. Mutta jos nainen ei ole saastainen vaan syytön, vesi ei vahingoita häntä, ja hän voi vastedeskin saada lapsia.»
Tämä on mustasukkaisesta epäilystä säädetty laki. Se koskee vaimoa, joka on langennut uskottomuuteen ja tullut saastaiseksi, sekä miestä, joka mustasukkaisuuden vallassa epäilee vaimoaan uskottomuudesta. Miehen tulee viedä vaimonsa Herran eteen, ja papin on tehtävä naiselle, mitä tässä laissa on säädetty. Mies on tällöin vapaa vastuusta, mutta vaimo vastatkoon teostaan.
Selvää puhetta. Tässä tapahtuu kiertoilmaisuin raskauden keskeytys. Selvemmin on ilmaistu, ettei naista juuri koske ihmisarvo.
5. Moos. 28:18-24
Kirottu on sinun kohtusi hedelmä ja maasi hedelmä, kirotut sinun raavaittesi vasikat ja lampaittesi karitsat. Kirottu olet tullessasi ja kirottu olet lähtiessäsi. Herra lähettää sinun sekaasi kirousta, hämminkiä ja uhkaa, mihin tahansa ryhdyt, kunnes äkisti tuhoudut ja hukut töittesi pahuuden tähden, kun olet minut hyljännyt. Herra antaa ruttotaudin tarttua sinuun, kunnes se sukupuuttoon hävittää sinut siitä maasta, jota menet ottamaan omaksesi.
Herra lyö sinua hivutustaudilla, kuumeella, poltteella ja tulehduksella, kuivuudella, nokitähkillä ja viljan ruosteella, ja ne vainoavat sinua, kunnes menehdyt.
Ja taivaasi, joka on sinun pääsi päällä, on niin kuin vaski, ja maa, joka on allasi, on niin kuin rauta. Herra muuttaa sinun maasi sateen tomuksi ja tuhaksi; taivaasta se tulee sinun päällesi, kunnes tuhoudut.
Otin mukaan tähän muutakin mukavaa, mitä Herramme on meille luvannut vain ja pelkästään tottelemattomuudesta. Mutta siis jakeessa 18 Herramme kirosi tottelemattoman naisen sikiön jo ennen tämän viattoman lapsen syntymää.
2. kuninkaiden kirja 15:16
Siihen aikaan Menahem hävitti Tifsahin ja kaiken, mitä siellä oli, niin myös sen alueen Tirsasta lähtien, koska he eivät avanneet hänelle portteja; hän hävitti sen ja halkaisi kaikki raskaat vaimot.
Menahem oli yksi Israelin kuninkaista. Herramme asemaansa asettama tietysti. Vaikka ei ollutkaan Herralle aina mieleen tämän teot, antoi tämän kuitenkin teurastaa kaikki raskaana olleet naiset.
Jesaja 13:18
Heidän jousensa kaatavat nuoret miehet; he eivät armahda kohdun hedelmää eivätkä lapsia sääli.
Tässä mellastivat meedialaiset, jotka olivat Herramme asialla. Eivät säälineet ketään. Herran töissä tehdään kuinka Herra määrää. Jos on tapettava, niin tapetaan.
Hoosea 9:13, 14, 16
Efraim on, kun minä sitä katson Tyyroon päin, istutettu laidunmaalle; mutta Efraimin täytyy viedä lapsensa surmaajalle. Anna heille, Herra — mitä antaisitkaan? — anna heille hedelmätön kohtu ja kuivettuneet rinnat. Efraim on lyöty! Sen juuret ovat kuivuneet, se ei enää kanna hedelmää. Ja vaikka äidit vielä synnyttäisivätkin, minä surmaan heidän kohtunsa kalliit hedelmät.
Hoosea 13:16
Samaria joutuu tilille synneistään, se on kapinoinut Jumalaansa vastaan. Sen miehet kaatuvat miekkaan, sen pienet lapset murskataan, ja raskaana olevat naiset viilletään halki.
Ei lisättävää.
Tällaista siis Suomessa ja kaikissa länsimaissa vapaasti levitettävässä Pyhässä Kirjassa. Selvää tekstiä Herramme vihasta, jonka rinnalla Putinin viha on leppoista kuin lupsakan savolaisen huumori.
Herramme on siis kieltänyt meitä tappamasta. Paljonko se on auttanut? Parhaillaan kristinuskon vuosisatojen ajan silaama Venäjä raiskaa ja surmaa miehiä, naisia, poikia, tyttöjä ja vanhuksia Ukrainassa kristityn presidentin johdolla ja Moskovan patriarkka Kirillin lämpimällä siunauksella, koska Pyhä Ristiretki turmelusta ja vääräuskoisia ortodokseja vastaan. Israelin miehittämillä eli palestiinalaisilta ryöstämillä mailla Israelin armeija ja poliisi murhaa jatkuvasti palestiinalaisia. Nyt viimeksi al-Jazeeran kristityn toimittajan. Eikä sekään riittänyt. Piti vielä mennä hyökkäämään tämän hautajaiskulkueeseen.
Herramme asetti käskynsä israelilaisille, mutta tämäpä itse rikkoi käskyjään mennen tullen ja julkesi antaa niistä kirjoitettavan aikakirjoihin. Varsinkin sitä viidettä rikkoi järjestämällä jopa kansanmurhia. Ja siis tekemällä tai käskemällä tekemään abortteja tai naisia hedelmättömiksi.
Mielenkiintoisesti Jeesus taas ei osoittanut mitään mielenkiintoa aborttia tai ylipäätään raskautta kohtaan. ”Voi raskaana olevia naisia ja imettäviä”… (Matt. 24:19)

Näinpä. Paljonpuhuvia paikkoja Raamatusta, joita on asiaan sopivia paljon muitakin kuten vaikkapa kuvaus Sodoman ja Qomorran tuhosta, missä rakastava Jumala itse antoi mm. sikiöiden palaa elävältä äitiensä kohduissa.
Fundamentalisti/biblisistien suurinon ongelma ei olekaan ateisti eikä harhaoppinen vaan logiikka tai pikemminkin sen täydellinen puute ja vakava rehellisyysvaje.
Jaahas, onko sinulla olemassa nämä ”aborttikohdat” ihan listana raamatunpaikkoja, niin otan talteen. Meillä voisi olla niille tarve kun ehkä syksyllä joutunemme käymään ”kehityskeskusteluja” teemasta eräiden uskovaisten kanssa Afrikan mantereella.
Tuossahan ne. Varmaan voi olla jotain muutakin, mutta nämä listasin erään meemin mukaan. En siis itse niitä ole käynyt plokkaamassa. Ei ole tuota aikaa sellaiseen… Itse asiassa ihmettelen niitä, jotka lukevat Raamatun kannesta kanteen, jopa aloittaen uudelleen kun viimeinen sana on luettu. Toisaalta ihailen niitä, jotka jaksavat kahlata sitä etsien eriskummallisuuksia, ristiriitaisuuksia tms. Itselläni ei riitä kärsivällisyys moiseen…
4 Ms 5 Miehen mustasukkaisuus ajaa siis vaimon testiin. Nykyään harrastetaan kotiväkivaltaa.
Mitä jos ihmiset kautta aikojen olisivat miettineet käyttäytymistään ja oikeasti hillinneet itseään. Synnin tekemisellä on aina ollut seurauksensa ja tulee aina olemaan.
Mt 24 Jeesus säälii niitä, jotka ovat raskaana ja joilla on pieniä vauvoja sotien aikana ja muina erittäin vaikeina aikoina. Mutta ainahan sitä voi ottaa tekstiyhteydestä pätkän ja vetää siitä oman johtopäätöksen.
No otetaan sitten vähän laajempi katsaus. Jakeet 3 – 22. Tästä näkee selvästi Herranne säälimättömyys, jolle Putinkaan ei vedä vertoja tai ylipäätään tuntemamme despoottiset ja luonnehäiriöiset johtajat. Mielipuoliset johtajat yrittävät hävittää paikallisesti yhteiskuntia ja sortavat väärää etnisyyttä olevia, mutta Herranne haluaa hävittää koko maailman. -Ja tietysti siinä yhteydessä soditaan – ”sillä näin täytyy tapahtua”. Herranne kun on mielistynyt sotiin ja kansojen tuhoamiseen.
Herranne haluaa toisintaa vedenpaisumuksen eli tuhota kaiken globaalisti. Ja voi silloin raskaana olevia, imeväisiä ja lapsia. Ja voi silloin kaikkia, jotka eivät ole ansainneet moista tuhoa ja kauhua. Voi niitä kaikkia moitteettomasti eläviä, jotka nyt vain eivät voi uskoa Jeesukseen pelastajana – korkeintaan henkilön historiallisuuteen. Eikä Sodomassa ja Gomorrassakaan viattomat ja säällisesti eläneet säästyneet, lapsista ja raskaana olleista naisista puhumattakaan.
—
3Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: ”Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?” 4Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. 5Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: ’Minä olen Kristus’, ja he eksyttävät monta. 6Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. 7Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. 8Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua. 9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. 10Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. 11Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. 12Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. 13Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. 14Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
15Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa — joka tämän lukee, se tarkatkoon — 16silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; 17joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, 18ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. 9Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! 20Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. 21Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule. 22Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
jne.
—
Ja tuolloinko ei harrastettu kotiväkivaltaa? Ja Jeesus siis säälii raskaana olevia ja niitä, joilla on pieniä vauvoja sotien ym. vaikeuksien aikoina? Kuten nyt Ukrainassa? -Mutta ei vaadi Isäänsä tekemään mitään. Eikä itsekään tikkua ristiin pane…
Näyttää olevan ikuisuuskysymys, millä tavoin Jeesuksen pitäisi puuttua ihmisten tekemiin julmuuksiin?
No mutta puuttuihan Hän moniin muihinkin ihmisten tekemisiin tms. asioihin. Muutti veden viiniksi, palautti sokeiden näön, muutti rampoja normaaliksi, palautti ainakin kaksi kuollutta henkiin, esti porukoita kivittämästä hengiltä ns. langennutta naista jne. Miksi Hän näihin sitten puuttui? Miksei ihmisten nyt tekemiin julmuuksiin..?
Jeesus auttoi ja heitä, jotka sitä halusivat, mutta ei väkisin ketään auttanut. Jos Jeesus puuttuisi kaikkien ihmisten elämään, jotka pahaa tekevät, niin hänen pitäisi poistaa näiden ihmisten valta tehdä omia valintojaan.
Minä en olisikaan minä ja Yki sinä et olisi sinä, vaan olisimme jonkun toisen tahdon jatke. Tämä pitää ymmärtää, kun puhumme Uuden Testamentin sanomasta.
Jeesus esti kivittämästä naista sillä tavoin, että hän sanoi, joka on syytön, heittäköön ensimmäisen kiven. Ei hän estänyt sillä tavoin, että olisi ottanut vaikka käsistä voiman pois, niin ettei kivittäjät olisi voineet kivittää. Kivittäjien omaan tahtoon ei puututtu.
Ettäkö siis sodissa tapetuista lapsista ja siviileistä ei kukaan olisi halunnut Jeesuksen auttavan heitä?
”Ei väkisin auttanut”? Vähän kuin joku houkka, joka meinaa tehdä tyhmyyksissään fataalin virheen ja siinä toinen yrittäisi auttaa, mutta tulee torjutuksi. Ja auttaja, että ”no ei väkisten, tee mites lystäät”.
Ja kuten Seppo tuossa jo vähän samaa ilmaisikin, Jesse ja Isä Jumala siinä katselevat vierestä, kun typerä despootti käskee sotilaittensa kylvää tuhoa viattomien päälle. Panematta ollenkaan sitä tikkua ristiin. Se yksi risti oli kyllä kovin tärkeä ja siitä onkin paasattu maailman sivu. Ilman mitään vaikutusta.
Ei apua, kun ei väkisten… Paitsi, että miljoonat ja taas miljoonat ovat taatusti rukoilleet apua, kun joku kauheus on tapahtumassa. Ilman mitään apua. Siis – ei se Jesse ole auttanut, vaikka kuinka on haluttu ja anottu…
Kysymys oli Kalevi Ykillä Jumalan itsensä täysin syyttömiin kohdistamasta julmuudesta vai mihin esim. Sodoman sikiöt olivat syyllistyneet? Tai Egyptin vastasyntyneet esikoiset?
Seppo, kerro ne syyt, jotka johtivat Sodoman hävittämiseen. Tässä maailmassa aina syyttömät joutuvat kärsimään, kun pahuus tulee ihmisten kautta. Niin käy nytkin Ukrainassa, ei siellä kansa ole sen pahempaa kuin muuallakaan.
Pahan tekijät joutuvat kyllä vastuuseen teoistaan sitten aikanaan, siitä ei meidän tarvitse huolta kantaa. Ruumiin voi tappaa, mutta henkeä ei.
Kalevi, olivatpa ne syyt mitkä hyvänsä, äitien kohduissa olleet sikiöt eivät niitä olleet aiheuttaneet ja et sinä nyt siitä mihinkään pääse, että se oli Jumala joka nuokin Sodoman sikiöt tappoi. Taivaasta ei tuli ja tulikivi pudonneet ’ihmisten kautta’ vaan Jumalan käskystä. Kaikkivaltias Jumala olisi niin tahtoessaan aivan hyvin voinut olla syyttömiä tappamatta. Ei tahtonut.
”äitien kohduissa olleet sikiöt eivät niitä olleet aiheuttaneet ja et sinä nyt siitä mihinkään pääse”
Mihin minun pitäisi päästä, ei minulla ole ymmärrystä neuvoa häntä, joka on minut luonut, eikä ole kenelläkään muullakaan. Jotkut kuvittelevat olevansa viisaampia kuin Jumala, mutta siinä he erehtyvät.
Jeesus, vaikka oli Jumalan poika, ei koskaan vaatinut Isää tilille teoistaan, hän alistui nöyrästi Isän tahtoon. Kuinka sitten ihminen voi asettua Jeesuksen yläpuolelle.
Jos täällä olisi joku, joka herättäisi puolimädäntyneen ruumiin eloon, taikka teki vedestä viiniä, pysäyttäisi myrskyn nuhtelemalla tuulta, niin häntä pitäisi tutkia, mistä hän voimansa saisi.
Et pääse selityksiin piiloutuen pakoon ilmiselvää Raamatun sanaa. Ja äläpäs vääristele, ei tässä ole kukaan Jumalaa pyrkinyt neuvomaan tai asettumaan yläpuolelleen. Tässä on haastettu
i h m i s t e n tekemiä yksisilmäisiä o p p e j a Jumalasta.
Niinpä, syyttömät joutuvat kärsimään yleensä kun pahuus saa vallan, kuten yleensä ja aina sotatantereilla. Pahuus ei tule ihmisten kautta, vaan pahuus on ihmisissä, jotka pahuuksiaan tekevät. Pahuus on syvästi inhimillistä. Ilman ihmistä ei ole mitään pahuutta. On vain luonto, joka tekee mitä sen tulee tehdä. On eläimiä, jotka syövät toisia eläimiä, on Komodon varaaneja, jotka vetelevät saaliinsa elävinä suukkiinsa, loispistiäisiä, jotka syövät isäntänsä elävältä sisältäpäin, maanjäristyksiä, tulvia, tulivuorenpurkauksia ja vielä ne meteoriitit ja muut isot kappaleet, jotka aina tuolloin tällöin törmäävät ja aiheuttavat paikallisen katastrofin.
Mutta tuo kaikki on vain normaalia luonnon järjestystä. Ja jos oletamme luomisen olevan totta, niin hyvän ja viisaan Jumalan luoma järjestys, jossa pienemmät joutuvat aina isomman suihin ja ravinnoksi, usein elävältä nielaistuina.
Mutta se pahuus. Se on ihmisen keksintö terminä, ja se tulee siitä, että meille on kehittynyt evoluutiossa abstrakti ajattelu, moraali ja etiikka jne. Oikeudenmukaisuuden vaatimus on myös ilmaantunut sitä myöten. Ikävä kyllä suuri osa pahuuden tekijöistä eivät joudu koskaan vastuuseen. Valtionpäämiehistä, jotka kauheuksia ovat tehneet, vain jokunen on joutunut oikeuteen. Putin tuskin joutuu. Sitä ennen hän kuolee sairauteen. Ja vaikka hänet syrjäytettäisiin vallasta, saa hän suojaisan piilopaikan.
Mutta kaikkein suurin pahuus ilmenee, mikäli oletamme Raamatun olevan totta, teidän kristittyjen jumalassa. Sitä todistaa kaikki ne hirmuteot, joita Hän itse on tehnyt, vedenpaisumus, Sodoma ja Gomorra, Egyptin poikalapset jne. sekä ne kansanmurhat, joita Hän omiaan käski tehdä. Siinä viattomat ja syyttömät joutuivat kärsimään oikein Herran kädestä. Vai miten on?