Nyt kun on näitä suvaitsevaisuus tapahtumia sateenkaariväellä,
niin kuka suvaitsee oikeita kristittyjä ja oikeaa Raamatun
sanomaa?
Nykyään kirkoissa on sateenkaarimessuja. Herää kysymys, miksi täytyy eroittautua omaksi ryhmäkseen koska ei kirkon ovella kysytä sitä, että oletko kristitty, tai muuta uskontoa harjoittava, satenkaarilainen tai joku muu. Ainoa odotus on se, ettei tuoda väkivaltaa eikä vaaranneta muiden koskemattomuutta. Kaikki on tervetulleita kirkkon samalla tavalla, sama Jumalan sana kuuluu kaikille.
Tämä tuli mieleen, kun kävimme kirkkoherran vaalitilaisuudessa,
jossa tentattiin ehdokkaita. Vastauksista kävi ilmi että kirkko on
hylkäämässä Raamatun sanan ja kuuntelee enemmän ihmistä kuin Jumalaa. Miksi sitten näin tapahtuu? Suuri muutos on tapahtunut
muutamassa vuodessa. Vaalitentissä tuli esille että monet papit
ovat valmiita vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, ja
odottavat vain kirkon hyväksymistä asialle. Tähänkö on tultu!
Haluaisin, että Raamattua luettaisiin, niin kuinka se on kirjoitettu. Olen seurannut yleisöpalstoja, joissa ollaan sitä mieltä että Raamattu on ihmisten kirjoittama. Raamattu on Pyhän Hengen vaikutuksesta syntynyt ja on koko totuus.
Nyt on se aika, että tarvitaan uskopuhdistusta, jollaisen Luther teki. Suuri määrä papeista on vielä Jumalan sanalle uskollisia.
Siis pois erityiset perhemessut, Tuomas-messut, lastenmessut, moottorimessut jne.
Jäljelle jäisivät vain nuo rutikuivat ja tylsät perusmessut joissa ei nykyään käy juuri ketään.
Eikä kukkaan voi Raamattua lukea niin kuin se on kirjoitettu, koska kukan ei tiedä mitens e on alunperin kirjoitettu: alkuperäisiä tekstejä kun ei yksinkertaisesti ole ja käännöksetkin ovat usein dogmiuskollisina mitä sattuu suhteessa myöhempiin alkukielisiin kopioihin.
Jokainen voi lukea Raamattua niin kuin se onkirjoitettu mutta ymmärtääkö sen mitä on lukenut, siinä on tärkein kysymys. Raamatun ennustusten toteutuminen kertoo jo sen että Raamattu on Pyhän Hengen ilmoitusta.
Luetko siis Kauppinen Raamattua alkukielin ja varmasti sellaisista teksteistä, jotka ovat alkuperäisiä tuhansia vuosia sitten kirjoitettuja? Muussa tapauksessa luet vain enemmän tai vähemmän manipuloituja sirpaleisista lähteistä koottuja käännöksiä. Oletko muuten lukenut ns. itseään toteuttavista ennustuksista? Jeesuskin teki asioita, j o t t a ennustukset toteutuisivat, e i siis esim. sanota: ’ja n ä i n ennustukset toetutuivat…”
Jos Raamattu ei ole uskottava, niin silloin koko kristillinen kirkko, johon kuuluu tällä hetkellä yli 2,4 miljardia jäsentä, olisi täysin harhaan johdettua kansaa. Ajatellaanpa vielä sitä, kuinka paljon näitä ihmisiä on ollut historian aikana, tuntuu vähintäänkin kummalliselta ajatukselta mitätöidä Raamattu.
https://www.apowiki.fi/wiki/Raamatun_historiallinen_luotettavuus
Raamatun vaikeatulkinnallisuus ja alkuperäisyuyden tuntemattomuus ei ole sama kuin epäuskottavuus eikä tämän tosiasian toteaminen ole kaiken Raamatussa kirjoitetun mitätöimistä. Teit Kauppinen jättimäisen hyperbolan.
Monessa kysymyksessä on koko kristikuntaa toki johdettu harhaan ennen ja on nyt.
Esi. noituuden opettaninen ja levittäminen oli selvää harhaa.
Toivo Vihmakoski
Raamattu on inhimillinen kirja, ei transsissa automaattikirjoituksessa syntynyt. Sen käsitykset luonnosta, niin maassa kuin tähtitaivaalla, ovat sen ajan ihmisten käsityksien mukaiset. Aurinko kiertää maata, koska se NÄYTTI siltä, galakseista ei tiedetty mitään. Samoin tähtien todellisesta koosta ” tähdet putoilevat taivaalta,…Mark. 13:23. J.N.E…
Kalevi Kauppinen
Raamattu on inhimillinen kirja, ei transsissa automaattikirjoituksessa syntynyt. Sen käsitykset luonnosta, niin maassa kuin tähtitaivaalla, ovat sen ajan ihmisten käsityksien mukaiset. Aurinko kiertää maata, koska se NÄYTTI siltä, galakseista ei tiedetty mitään. Samoin tähtien todellisesta koosta ” tähdet putoilevat taivaalta,…Mark. 13:23. J.N.E…
Edellisessä kommentissa itselleni osoitettu kirjoitus menee aivoinfartin ”piikkiin”!
Johanneksen ilmestys on kirjoitettu ilmestyksien mukaan, ei niissä ollut Johanneksen omia ajatuksia, samoin apostolien luvut, ei niissä ollut apostolien omia ajatuksia vaan he kirjoittivat sen minkä henki heille ilmoitti.
Kirjoitustyö oli ihmisen kirjoittamaa mutta ei heidän omia ajatuksia, tämä kirjoitus on minun omia ajatuksia sekä kirjoitus, siinä on se ero.
Johanneksen Ilmestys on tilanteeseen sovelletu adaptaatio apokalyptisista ns. Heenokin kirjoista. Toimittajina luultavimmin aleksandrialaiset heprealaiset pythagoralaiset gnostikot.
Se ei ole itsenäinen teos.
Kysymys on siitä, onko Johanneksen näyt oikein kirjoitettu niin että ne ovat taltioitu oikein ja vastaavat näkyjä.
Puhutaan käännösviheistä ja siitä kuinka ajan saatossa asiat voivat muuttua niin että muuttuvat toiseksi todellisuudeksi.
Vanha testamentti koski aikalaisiaan ja Uusi testamentti on meidän ohjeena sen takia, koska Jeesus sovitti kaikkien synnit jotka haluavat ottaa armahduksen vastaan. Ei tarvita enää teuras uhreja niin kuin ennen Jeesuksen ristinkuolemaa, koska Jeesuksen uhrin Jumala hyväksyi.
Nykyään on vallalla sellainen opetus että, tekipä ihminen mitä tahansa, niin hän pelastuu, koska Jumala rakastaa ja armahtaa, mutta ei Raamattu näin sano. Raamatussa puhutaan paljon enemmän kadotuksesta kuin Jumalan rakkaudesta ja armosta, tämän Jeesus vahvisti.
Tällä hetkellä kirkko puhuu vain armosta ja rakkaudesta, mutta kadotuksesta ei yleensä puhuta kuin herätysliikkeissä. Toivoisi seurakuntavaalien lähestyessä että herättäisiin huomaamaan se mihin ollaan menossa kaiken sallivuudessa.
Kirkon on titetenkin pakko sivistysmaisssa hyssytellä perverssiä helvettioppiaan, jonka mukaan jokainen kastamaton tai perisyntisyyteensä jäänyt uskosta muutoin osaton (jolle Jumala ei ole uskoa lahjoittanut) ihminen joutu rakastavan Jumalan erityisestä tahdosta kidutettavaksi helvettiin esim.15 miljardiksi vuodeksi eli ikuisesti. Jokainen joka on pitänyt kättään vahingossa tulikuumalla hellanlevyllä parikin sekuntia ymmärtää että tämmöisen sadistisen opin markkinoiminen ei oikein enää menesty juuri muualla kuin oppimattomien keskuudessa kehitysmaissa. Ei etenkään kun tämä vanhurskas rangaistus koskisi myös esim. kastamattomia lapsia iästä ja teoista riippumatta.
Ei näissä asioissa ole kysymys oppineista tai oppimattomista, ei kastetuista tai kastamattomista, vaan kysymys on siitä, mikä on sen hetken tilanne kun täältä lähtöhetki tulee kunkin kohdalle.
Ei Raamattu pelottele vaan kertoo tosiasiat, ettei tarvitse kenenkään vedota siihen ettei tiennyt sitä mihin ollaan menossa. Ensin on oltava halu ottaa asioista selvää ja sitten uskoa siihen mitä on Raamattuun kirjoitettu, jos ei ole uskoa niin ei silloin ole mitään muutakaan.
Katselin tänään Oulun uuden piispan vihkimisen ja siellä kysyttiin useaan kertaan, että tahdotko opettaa Raamatun puhdasta oppia. Tähän ei käsittääkseni sovi ihmisten omia ajatuksia jotka sitten tulevat opetukseen mukaan, jos näin tehdään niin silloin se lähtöisin ihmisestä eikä Jumalasta.
Käsittääkseni kaikki papit joutuvat vannomaan samanlaisen valan, mutta miksi sitten käytännössä sitä eivät toteuta, siitä on kysymys.
”Ei näissä asioissa ole kysymys oppineista tai oppimattomista, ei kastetuista tai kastamattomista, vaan kysymys on siitä, mikä on sen hetken tilanne kun täältä lähtöhetki tulee kunkin kohdalle. Ei Raamattu pelottele vaan kertoo tosiasiat, ettei tarvitse kenenkään vedota siihen ettei tiennyt sitä mihin ollaan menossa.”
Mites 5 vuotias kastamattomana kuollut lapsi ,joka kirkon opin mukaan joutuu helvettiin kärsimäänikuista kidutusta, olisi tiennyt minne on ollut menossa? Myös kastamattomat lapset joutuvat helvettiin siis perisyntinsä tähden. Kirkkoisä Augustinus, yksi kirkon tärkein auktoriteetti yhä tänään, oli hyvin jyrkkä tästä ja opetti kastamattomina kuolleiden vauvojenkin joutuvan helvettiin.
”Augustinuksen muihin kirjoituksiin lukeutuu paljon polemiikkia erilaisia harhaoppeja, kuten manikealaista Faustusta, donatolaisia, pelagiolaisuutta ja semipelagiolaisuutta vastaan. Oikeaa oppia käsittelivät myös muun muassa teokset Kolminaisuudesta (De trinitate) ja Kristillinen opetus (De doctrina christiana). Elämänsä loppupuolella Augustinuksen muihin kirjoituksiin lukeutuu paljon polemiikkia erilaisia harhaoppeja, kuten manikealaista Faustusta, donatolaisia, pelagiolaisuutta ja semipelagiolaisuutta vastaan. Oikeaa oppia käsittelivät myös muun muassa teokset Kolminaisuudesta (De trinitate) ja Kristillinen opetus (De doctrina christiana). Elämänsä loppupuolella Augustinus kirjoitti teoksen Peruutuksia (Retractationes), jossa hän muotoili joitakin töistään uudelleen edeten aikajärjestyksessä ja esitti, mitä olisi sanonut toisin. Näin hän antaa harvinaisen kuvan oman ajattelunsa kehittymisestä eri aikakausina, kohti lopullisia näkemyksiä.”
Wikipedia
Augustinus oli erehtyväinen ihminen niin kuin kaikki muutkin Raamatun tutkijat. Tässäkin asiassa tullaan nyt siihen kysymykseen, mitä Jeesus on sanonut, ei silloin tarvitse olla sitä mielipidettä mitä joku toinen on sanonut.
Jeesus osoitti sen ristillä kun hän sanoi ryövärille ”tänä päivänä sinun pitää olla minun kanssani paratiisissa”. Tämä osoitti sen ettei kastaminen ole ainoa tie pelastukseen vaan se on vanhempien tahto liittää lapsi seurakunnan jäseneksi. Jatkossa lapsi joutuu itse vastaamaan Jumala suhteestaan.
Ei Augustinus ole ainoa kastamattomana kuolleen lapsen helvettiin sijoittava uskovainen, nykyäänkin on samaa mieltä esim.Kotimaan palstalla kirjoittava kirkonmies Matias Roto.
Ja tämä: ”ettei kastaminen ole ainoa tie pelastukseen vaan se on vanhempien tahto liittää lapsi seurakunnan jäseneksi. Jatkossa lapsi joutuu itse vastaamaan Jumala suhteestaan.”
antaa ymmärtää että siis seurakuntiin kuulumaton esim 5-vuotiaana kuollut lapsi joutuu helvettiin,koskapa häntä ei ollut liitetty mihinkään seurakuntaan. On on omituisia oppeja.
”antaa ymmärtää että siis seurakuntiin kuulumaton esim. 5-vuotiaana kuollut lapsi joutuu helvettiin,koskapa häntä ei ollut liitetty mihinkään seurakuntaan. On omituisia oppeja.”
En ole tällaista oppia kuullut enkä nähnyt. Kadotukseen joutuminen tai taivaaseen pääsy ei riipu ihmisestä, sen takia ei kannata ketään tuomita koska se ei ole meidän vallassamme.
Kirkko ei ole mikään sellainen instituutio, että se vain voi antaa lupakirjan taivaaseen. Jeesus sanoo, että minä olen tie, totuus ja elämä, kukaan ei mene taivaan valtakuntaan kuin minun kauttani, tämä on syytä muistaa.
Kalevi,eikö tämä ole sinun kirjoittamaasi: ” ”e t t e i kastaminen ole a i n o a tie pelastukseen vaan se on vanhempien tahto liittää lapsi seurakunnan jäseneksi. Jatkossa lapsi joutuu itse vastaamaan Jumala suhteestaan.”
Käyttämisi sanat ’vaan se on ’ viittaa sihen, mikä o n a i n o a tie taivaasen pääsemiseen eli ”vanhempien tahto liittää lapsi seurakuntaan”!
5 vuotiaana kuollut kastamaton ja seurakuntien ulkopuolinen lapsi on tuskin kyennyt itse vastaamaan jumalasuhteestaankaan.
Lapsikaste on vanhempien merkki siitä että he haluavat avata tien Jumalan tuntemiseen. Jeesus sanoo näin, antakaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä. Tämä tarkoittaa sitä että jos vanhemmat eivät anna kastaa lasta niin he silloin estävät lapsen tulon Jeesuksen tykö. Lapsesta itsestään sitten riippuu, haluaako hän isompana tietä kulkea, joka heille on avattu.
Jos lapsi kuolee ilman kastetta, niin se on jätettävä Jumalan harkintaan, sillä lapsella ei itsellään ole mahdollista Jeesuksen tuntemukseen. Kukaan ei voi varmuudella sanoa sitä, meneekö kastamaton lapsi taivasten valtakuntaan vai ei. Raamatussa ei löydy tähän kysymykseen yksiselitteistä vastausta, mutta siihen löytyy kyllä vastaus, joka estää lasta tulemasta Jeesuksen tykö.
Kalevi, kyllä ne kirkon oppineet, jotka katsovat kastamatoman kuolleen lapsen joutuvan kidutetuksi ikuisesti helvetissä löytävät tälle käsitykselleen tuen juurikin Raamatusta.
”Luterilainen kirkko nojaa vieläkin sinnikkäästi kirkkoisä Augustinuksen ajatukseen, jonka mukaan kastamattomat joutuvat helvettiin. Siis aivan pienet lapsetkin, jotka kuolevat ennen kätilön toimittamaa hätäkastetta päätyvät ikuiseen tuleen.”
Eli mihis sitä hätäkastetta tarittaisiin ellei uskottaisi lapsen joutuvan muuten helvettiin.
”Kalevi, kyllä ne kirkon oppineet, jotka katsovat kastamattoman kuolleen lapsen joutuvan kidutetuksi ikuisesti helvetissä löytävät tälle käsitykselleen tuen juurikin Raamatusta.”
Kaste on tullut käyttöön vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen, miten ne oppineet kirkkoisät tietävät sitä ennen syntyneiden joutuvan kadotukseen? Entä sitten ihmiset jotka eivät tietäneet historian alusta lähtien kristinuskosta mitään, niin onko heidät sitten kaikki tuomittu kadotukseen?
Evoluutio uskovaiset joutuvat miettimään sitä, missä vaiheessa ihminen oli itse vastuussa teoistaan. Tässä yritetään haukata liian suurta palaa, jota ei ihmisen järjellä voida ratkaista.
Kalevi, jo Johannes Kastaja kastoi ja Jeesus kastatti, ja muuten: kaikki kirkon opit ja Ut:n kirjoitukset ovat syntyneet Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Ja monet opit ovat juurin noiden varhaisten kirkkoisien muotoilemia. Mites he ovat osanneet vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen niitäkään siten oikein muotoilla?
Johannes kastoi, ne jotka halusivat tehdä parannuksen, hän ilmoitti myös että hän kastaa vedellä mutta hänen jäkeen se joka kastaa Pyhällä hengellä.
Raamatussa löytyy hyvin monta ilmoitusta siitä, miten Pyhä henki on ihmisten kautta puhunut, esimerkiksi apostolit julistivat sitä sanomaa, mitä henki heille oli ilmoittanut.
En ole löytänyt Raamatusta lapsikastetta enkä aikuiskastetta, tämä on tullut käyttöön kirkkoisien Raamatun tukinnasta. Raamatusta löytyy kyllä paljokin tietoa siitä, miten ihminen tekee parannuksen ja saa Pyhän hengen lahjan.
Vedessä ei ole henkeä vaan henki se on Jeesuksen lähettämä niille jotka ottavat Jeesuksen vastaan. Raamattua tulkitaan hyvin monella eri tavalla ja jokainen sitten sanelee omat ehtonsa, kuka joutuu kadotukseen, mielestäni se on hyvin vaarallista, on parempi uskoa Jeesusta kuin ihmistä.
Johannes kastoi vedellä mutta se oli merkki siitä että ihminen tahtoi tehdä parannuksen. Johannes kastoi Jeesuksen hänen estelyistään huolimatta, koska Jeesus sanoi, salli sen tapahtua että kirjoitukset kävisivät toteen.