Ateisti – kelvoton

Mielikuvat ohjaavat meitä paljon enemmän kuin olemme valmiita myöntämään. Mielikuvat syntyvät aiemmista kokemuksista, kuullusta ja koetusta. Politiikassakin ja yhteiskunnallisessa keskustelussa esiintyy toisinaan lausahdus ”näin se koetaan”. Varsinkin maahanmuuttokriittisissä keskusteluissa. Tähän kokemuksellisuuteen liittyy pieniä määriä faktoja ja yksittäisiä tapahtumia, mutta suurimmalta osin subjektiivisia mielteitä vailla yleisempää asioiden kokonaishahmotusta. Kokemuksellisuus sinänsä kyllä on hyväksi. Kokemuksellinen oppiminen on yleensä tehokkainta. Kumuloitunut kokemuksellisuus on ollut ja on ihmiskunnan kehityksen perusedellytys. Aina ei siltä tunnu. Syyriassakin on sodittu nyt jo 10 vuotta, turhaan, typerästi ja mitään aiemmista oppimatta.

Lakkasin noin 12 vuotta sitten olemasta hällävälisti. Uskonnoton olen ollut aina, mutten aiemmin pitänyt sitä erityisen oleellisena seikkana arjessani. Olin uskon suhteen siis hällävälisti pitkälle keski-ikääni asti. Ryhdyin sitten keskustelemaan eri palstoilla uskovien kanssa uskosta, uskonnosta ja sen paradokseista. Kirjoittelin myös Kotimaa24-palstalle blogia (noin 130 kirjoitusta) näistä asioista parisen vuotta. Sitten sieltä ”uudistuksessa” heitettiin ulos suuri osa blogisteista, minut mukaan lukien. Sittemmin liityin Satakunnan Vapaa-ajattelijoihin – ajatuksena, että kun uskovilla on seurakuntansa, voisi minullakin olla jokin viiteryhmä. Eräässä liittokokouksessa Satakunnan Vapaa-ajattelijoiden ehdotuksesta tulin valituksi Vapaa-ajattelijoiden liiton hallitukseen. Istun siinä nyt toista kolmivuotiskautta.

Vaikka tiesin Vapaa-ajattelijoiden olemassaolon, en ennen liittymistäni juuri missään kuullut siitä tai nähnyt sen toimintaa – tietysti lukuun ottamatta takavuosien bussikampanjaa, ”Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä”, ja ”vaihda Raamattu pornolehteen” -kampanjaa, jotka uutisoitiin valtakunnallisesti. Tämä viimeksi mainittu ei oikein onnistunut idea ollut. Se oli Helsingin Vapaa-ajattelijoiden silloisten toimijoiden idea ja toteutus. Tarkoituksena oli osoittaa, että maailma olisi rennompi paikka, jos ”pyhät kirjat korvattaisiin pornolla”. Sinänsä oikean suuntainen ajatus. Maailmassahan on runsaasti eripuraa, sortoa, terrorismia ja hirveitä sotia uskontojen vuoksi. Vain 30 vuotta sitten käytiin yksi tuhoisa uskonsota Euroopassakin.

Ateisti. Ateisti on ikävä tyyppi. Kunnoton. Sanalla on edelleen negatiivinen painolasti. Ateistit leimattiin takavuosina suunnilleen kommunisteiksi, kelvottomiksi joka tapauksessa. Kommunistikorttia lyödään edelleenkin helposti pöytään ateistille. Lapsuuskodissani, joka oli tapa- eli perinneluterilainen, muistan ateisteista puhutun suunnilleen samaan sävyyn kuin raiskareista tai muista rikollisista. Kelvottomia hunsvotteja ja yhteiskunnan kaatajia. Pidin sanaa ateisti kielteisenä attribuuttina lähes parikymppiseksi saakka. Ja se johtui vain lapsena kuulemastani. Niin sen koin, vaikka mitään en tiennyt. Ympäristö, kulttuuri ja kasvatus vaikuttavat paljon, loppuiäksikin, ellei ole kykenevä tai halukas laajentamaan katsantoaan, eikä ota selvää muista näkemyksistä ja ajatuksista. Kun siis lakkasin olemasta hällävälisti, ryhdyin utelemaan, mitä uskovien ajatuksissa on. Sillä tiellä edelleen olen, enkä asiassa juuri viisaammaksi ole tullut. Myöntää täytyy, että olen ollut kyllä myös provosoiva avauksissani. Enkä liene siitä ihan heti pääseväni eroon.

Eräs virhepäätelmä, johon olen usein törmännyt, on että ateismi on ideologia ja ismi. Näinhän ei ole. Meitä ateisteja, uskonnottomia, igteistejä yms. on vähän joka lähtöön puolueista tai aatemaailmoista riippumatta. Ateistit eivät ole yhtenäinen joukko, päinvastoin. Vain uskonnoton maailmankatsomus yhdistää. Vapaa-ajattelijoiden yhdistyksissä ja liitossa ei puolueiden kannatus ole missään roolissa. Kommunismi oli/on materialistinen yhteiskuntanäkemys, johon luonnollisesti kuuluu myös ateistinen katsomus. Mutta kaikki kommunistit eivät ole ateisteja. Ja harva ateisti on kommunisti. Mitään analogiaa näillä ei siis ole.

Toinen virhepäätelmä (monilla uskovilla) on, että ateisti olisi myös uskova. Uskossa siinä, ettei jumalaa ole. Siinä sitä sitten seisoo vastakkain ateisti ja uskova. Kaksi uskista. No juu ei. Pohja sanoa ateistia uskovaksi on erittäin hatara. Ateistilta vain puuttuu usko jumalaan. Tai jumaliin. Näitähän on moniaita, uskontoja tuhansia. Ja kaikilla, joilla uskontoonsa jumala kuuluu, on se ainoa oikea jumala. Ateisti tai uskonnoton ei ole siinä uskossa, ettei jumalaa ole, vaan tällä ei ole mitään syytä uskoa minkään jumalan olemassaoloon. Minulle, kuten uskonnottomille yleensä, jumala on vain idea, kulttuurinen ajatusrakennelma, joka on muodostunut eri syistä vuosituhansien kuluessa. Evoluution tuote.

Vapaa-ajattelijat ovat myös kärsineet huonosta imagosta. On katsottu, että se on jumalankieltäjien, kommarien, moraalittomien ja muiden kelvottomien seura. Itse olen pitänyt omaa vapareissa toimimisestani matalaa profiilia yksinkertaisesti siitä syystä, että työpaikkani, yleishyödyllinen yhdistys, saa yhteiskunnan tukia. Porin kaupunginvaltuustossa on ollut ja on sellaisia jyrkkiä kristittyjä, jotka voisivat mahdollisesti katsoa, että yhdistys, jonka toiminnanjohtaja olen, sietäisi jäädä ilman kaupungin avustusta. Ehkä olen liioitellut tätä uhkaa, mutta mielessäni tämän olen pitänyt. Yhdistys, jossa työskentelen, on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton, eikä kuulumiseni uskonnottomien ”seuraan” pitäisi liittyä mitenkään toimeeni. Mutta kun mielikuvat voivat olla eräillä vahvassa. Ja ovat.

Vapaa-ajattelijat eivät suinkaan ole, eivätkä ole olleet uskontoja tai uskomista vastaan sinänsä. Vapaa-ajattelijat toimivat katsomusten yhdenvertaisuuden puolesta. Yksi tavoite on kirkon ja valtion ero. Siinäkään ei ole mitään revolutionistista tai yhteiskuntarauhaa hajottavaa tarkoitusperää. Kirkko saa olla vapareitten katsannossa aivan rauhassa, mutta olkoon yhteiskunnassamme tasaveroisessa kohtelussa muiden yhden asian liikkeiden kanssa. Kirkollahan on edelleen erioikeuksia, kuten veronkanto ja hautaustoimen monopoliasema. Myös koulujen uskonnon opetus tapahtuu edelleen periaatteessa tunnustuksellisesti, vaikka virallisesti se ei sitä olekaan. ET on edelleen suljettu kirkkoon kuuluvilta oppilailta. Vapaa-ajattelijoiden yksi tavoite on, että se avataan kaikille. Onko se kohtuutonta? -Muuten, vapaa-ajattelijat eivät ole olleet vaatimassa suvivirren poistamista koulujen päättäjäisistä. Se ajatus on tullut jostain ties miltä taholta. Ehkä joiltain telaketjuateisteilta. Mutta koululaisten kuljetuttaminen joulu- ja kevätkirkkoon ei ole katsomuksellisen yhdenvertaisuuden mukaista.

Ateisti ei ole kunnoton, eikä ”vapaa-ajattelijuus” tarkoita sitä, että olisi jotenkin parempi ihminen tai fiksumpi ajattelija. Vapaa-ajattelija ei välttämättä ollut aikoinaan, noin 100 vuotta sitten, paras termi uskonnottomien yhteen liittymiselle. Vapaa-ajattelija ei ole juuri sen kummemmin vapaampi ajattelemaan kuin kuka muu tahansa. Me kaikki olemme yhtä lailla sidottuja viitekehyksiimme, kulttuuriimme jne. jossa olemme kasvaneet ja eläneet. Vapaa-ajattelijuus, jos termiä käyttää, tarkoittaa silti kuitenkin vapautta ajatella asioita ilman jumalakontekstia tai uskonjärjestelmien dogmeja. Maailma, aika, moraali, tavat toimia, erilaiset poliittiset näkemykset ja universaalisti vähän kaikki muu kuin uskonto, yhdistää meitä loppujen lopuksi kaikkia.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
5 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Juha Hyrsky

Uskonnottoman maailmankuvan heikkoudet tulevat Ykin jutusta hyvin esiin. Uskonnoton jumalakuva on todellakin kuvituksen mukainen: pilven takaa salamoita heittelevä pikkumainen pikkujumala, joka on helppo kaivaa esiin raamatustakin sitä ohuesti lukien. Tätä ohutta luentaa Yki on sinällään ansiokkaasti harrastanut tälläkin sivustolla kihinkään asian suhteen edistymättä: jutut toistavat toisiaan. On helppoa yhtyä uskonnottomien jumalan hylkääjäksi: niin pitää tehdäkin.

Uskonnottomat myöntävät uskonnon historian kulttuuriseksi ilmiöksi mutta samalla halveksivat menneiden ihmisten, ei pelkästään kristittyjen vaan kaikkien uskontojen parissa eläneiden, tärkeää sisäistä työtä oman paikan universumissa työstämisessä. Uskonto on antanut näille miljardeille ja miljardeille ainutkertaisille ihmisyksilöille välineitä elämän mielekkyyden kysymyksen työstämiseen. Tähän työhön tarvittavia välineitä uskonnottomat eivät anna. Päinvastoin, he haluavat ottaa niitä pois myös edelleen jatkuvalta projektilta kieltämällä, rajoittamalla, ohentamalla ja halveksimalla edelleen yhteistä uskonnollista projektia, joka kyllä hakee oman uomansa . Sitä ei pikkiriikkinen Vapaa-ajattelijat ry pysty tietenkään estämään. Uskonnon ytimessä olevien kysymysten työstäminen on ollut ja tulee olemaan niin suuri ihmisyyden tehtävä, että asioiden latistaminen ja pikku-ukkokeskusteluksi alentaminen ei onnistu.

Me olemme tähtipölyä mutta paljon enemmän kuin tähtipölyä.

Seppo Heinola

Juhan kitkerään vietiin pari kommenttia, vaikka en ateisti olekaan van enemmän gnostinen panteisti, niin tunnen tarvetta todeta, että järjestäytynyt ateismi on reaktio teismin operatiivisen toimintaan. (Esim. sisälähetykseen) Metaforana: Oletetaan kaksi naapurusta omille tonteilleen. Teisti ja a-teisti. Teisti siivoaa tonttiaan ja lakaisee roskia myös a-teistin tontille ja kun tämä ärsyyntyneenä reakoi teisti selittää, että kaikki roskat ovat yhteisiä ihmisen yhteisestä syntisyydestä periytyviä ja minun lähetystehtäväni on saattaa sinut synnintuntoon näiden roskien kautta jotta ne lakaisemalla (parannuksenteko) pääsisit taivaan iloihin. A-teisti repii hiukset päästään tämä loogisen nerouden edessä ja perustaa omantontin suojeluyhdistyksen.
Muuten. Jos toistoista puhutaan niin montako kertaa eriytyisesti ammattiuskovat toistavat ammattiuransa aikana samat hengelliset fraasinsa?

Seppo Heinola

Juhan kitkerään viestiin pari kommenttia, vaikka en ateisti olekaan vaan enemmän gnostinen panteisti, niin tunnen tarvetta todeta, että järjestäytynyt ateismi on reaktio teismin operatiivisen toimintaan. (Esim. sisälähetykseen) Metaforana: Oletetaan kaksi naapurusta omille tonteilleen. Teisti ja a-teisti. Teisti siivoaa tonttiaan ja lakaisee roskia myös a-teistin tontille ja kun tämä ärsyyntyneenä reakoi teisti selittää, että kaikki roskat ovat yhteisiä ihmisen yhteisestä syntisyydestä periytyviä ja minun lähetystehtäväni on 2000 vuota sitten eläneen nikkarin käskemänä saattaa sinut synnintuntoon näiden roskien kautta jotta ne lakaisemalla (parannuksenteko) pääsisit taivaan iloihin. A-teisti repii hiukset päästään tämä loogisen nerouden edessä ja perustaa omantontin suojeluyhdistyksen.
Muuten. Jos toistoista puhutaan niin montako kertaa eriytyisesti ammattiuskovat toistavat ammattiuransa aikana samat hengelliset fraasinsa?

Viimeksi muokattu 1 kuukausi sitten by Seppo Heinola
Juha Hyrsky

Yki: Kommentoin ihan arvostaakseni sitä, että jaksat vääntää täällä persuhörhöjen ja trumpistien keskellä. Nämä jutut on meidän välillämme niin moneen kertaan väännetty, että en taida jaksaa enemmän vääntää samaa vanhaa sinun kanssasi. Olemme suurimmasta osasta asioita niin samaa mieltä uskonnonkin suhteen, että olen jo pohjimmiltani hyväksynyt sen, että minä en sille mitään voi, että et pääse siitä yhteisestä kerroksesta eteenpäin. Eli olen epäonnistunut mutta eipä ole elämässä eka kerta.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial